abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_220526736
Uiteraard de tjiftjaf bovenaan. Van de week ook de natuur in geweest, maar toen ik 's avonds in bed lag hoorde ik nog de tjiftjafs door mijn hoofd tetteren. _O-
gr gr
  dinsdag 7 april 2026 @ 16:45:28 #27
1055 Schanulleke
Een kop vol zaagsel!
pi_220527011
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 maart 2026 11:27 schreef Blues het volgende:
Landje van Gruijters vanmiddag O+

https://landjevangruijters.nl

https://vogelkijkhut.nl/view/385/

[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]

Er werden kleine gruttootjes gemaakt :+ Ik had nét de camera van het statief }:|

Bekijk deze YouTube-video
Het landje is bij mij in het dorp en ik rij er regelmatig langs. Ik blijf me erover verbazen dat zo'n postzegel toch zo relevant is en zoveel soorten herbergt.
Life is what you make it.
pi_220529100
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 april 2026 15:05 schreef Blues het volgende:
Ik ging voor de ransuiltjes naar de Oosterplas hier in de duinen, maar zowat alle bomen waar ze dan ongeveer in zouden zitten afgespeurd
(nekpijn _O- ) geen een te zien.
Verder is het altijd fijn om hier te wandelen. Genoeg te genieten O+
Ik hoorde de Dodaars maar kon m niet vinden, te ver weg a.d. andere kant vd plas.

[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
Welke app heb je hier in gebruik?
#35.
pi_220529156
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 april 2026 20:31 schreef Clayton1 het volgende:

Welke app heb je hier in gebruik?
https://merlin.allaboutbirds.org/

Overigens de zg park-eend die ik op de foto zette kende ik niet.
En zie ook niet of die nou een pad of vis had gevangen!

[ Bericht 5% gewijzigd door Blues op 07-04-2026 20:44:50 ]
pi_220529173
quote:
Die gebruik ik ook maar ik zie nooit zo`n overzicht
#35.
pi_220529185
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 april 2026 20:41 schreef Clayton1 het volgende:

[..]
Die gebruik ik ook maar ik zie nooit zo`n overzicht
Opslaan?
pi_220529206
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 april 2026 20:43 schreef Blues het volgende:

[..]
Opslaan?
:), yes ik ben eruit thx
#35.
pi_220529489
Hoorde afgelopen weken al enkele keren een soort "haan die z'n kraai niet afmaakt" en dat blijken fazanten te zijn.
Er scharrelde er vanmiddag 1 rond m'n woning.

Tot nu toe is het me nooit gelukt om er 1 op de foto te krijgen (behalve van me af vliegend _O- ) dus wie weet.
Camera staat nu opgeladen klaar.
  dinsdag 7 april 2026 @ 21:57:41 #34
124676 RobertoCarlos
Zit je nou naar me te loeruh?
pi_220529735
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 april 2026 21:28 schreef TheFreshPrince het volgende:
Hoorde afgelopen weken al enkele keren een soort "haan die z'n kraai niet afmaakt" en dat blijken fazanten te zijn.
Er scharrelde er vanmiddag 1 rond m'n woning.

Tot nu toe is het me nooit gelukt om er 1 op de foto te krijgen (behalve van me af vliegend _O- ) dus wie weet.
Camera staat nu opgeladen klaar.
Ik weet niet in wat voor gebied je woont, maar het valt mij iig op dat ik steeds meer fazanten in de buurt van huizen en wegen zie. Vandaag zag ik er in een stukje groen langs de snelweg wat helemaal omringt was door andere snelwegen.. het beestje zat helemaal opgesloten door snelwegen.... :'(
Geen flauw idee hoe het daar is gekomen, bij mijn weten kunnen fazanten geen grote stukken vliegen...
Lo que no se ve es lo que cuenta.
pi_220530137
quote:
2s.gif Op dinsdag 7 april 2026 21:57 schreef RobertoCarlos het volgende:

[..]
Ik weet niet in wat voor gebied je woont, maar het valt mij iig op dat ik steeds meer fazanten in de buurt van huizen en wegen zie. Vandaag zag ik er in een stukje groen langs de snelweg wat helemaal omringt was door andere snelwegen.. het beestje zat helemaal opgesloten door snelwegen.... :'(
Geen flauw idee hoe het daar is gekomen, bij mijn weten kunnen fazanten geen grote stukken vliegen...
Ze kunnen iig altijd van me wegvliegen als ik m'n camera richt :P
pi_220551900
Als je het zou willen lukt het je niet :D

Wat?

Nou... ik had de walnoten voor de eekhoorn voorheen in een schaaltje maar ik had ook nog een feeder over, dus die opgehangen boven de pindakaasfeeder voor vogels.

Om de eekhoorns een beetje op gang te helpen had ik een walnoot in het zicht bovenop gelegd en het deksel eerst open gelaten.

Wat denk je? Er is een specht rustig pindakaas aan het happen, landt er een koolmees op die walnoot, walnoot valt van de feeder, raakt bijna de de specht _O-

Soort van "Angry Birds" maar dan in het echt :D

pi_220553667
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 april 2026 23:03 schreef TheFreshPrince het volgende:

Wat?

Nou... ik had de walnoten voor de eekhoorn voorheen in een schaaltje maar ik had ook nog een feeder over, dus die opgehangen boven de pindakaasfeeder voor vogels.

Om de eekhoorns een beetje op gang te helpen had ik een walnoot in het zicht bovenop gelegd en het deksel eerst open gelaten.

Wat denk je? Er is een specht rustig pindakaas aan het happen, landt er een koolmees op die walnoot, walnoot valt van de feeder, raakt bijna de de specht _O-

_O-
Prachtig filmpje!
Stuur het in naar Vroege Vogels :!
TV-waardig hoor :D
  Spellchecker zaterdag 11 april 2026 @ 10:17:14 #38
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_220553744
quote:

Wat?

Wow _O- _O_
pi_220554945
quote:

Wat?

:D :D Die koolmees ook nog ff naar beneden kijken he _O-
pi_220596258
Dank @Kanaroe, voor de tip :) Ga ik later even op mijn gemak de filmpjes bekijken.

Drop ik hier mijn vraag even. Ik heb een waarschijnlijk een merelnest in mijn conifeer, zag het vrouwtje vorige week al steeds heen en weer vliegen met ietsjes in haar snavel. Vandaag waren ze met z`n twee, Merel en Kerel 8-) Alleen, er was een gevecht tussen die twee en een twee eksters. Hoop gefladder en gekrijs en een ekster vloog de conifeer in, naar het nest. Toen ben ik naar buiten gerend en heb ze weggejaagd maar weet niet of ze wat hebben uitgespookt met dat nest. Is niet te voorkomen zeker?
If they say
Why, why, tell her that it's human nature...
pi_220596512
quote:
0s.gif Op donderdag 16 april 2026 22:31 schreef Mushanga71 het volgende:
Dank @:Kanaroe, voor de tip :) Ga ik later even op mijn gemak de filmpjes bekijken.

Drop ik hier mijn vraag even. Ik heb een waarschijnlijk een merelnest in mijn conifeer, zag het vrouwtje vorige week al steeds heen en weer vliegen met ietsjes in haar snavel. Vandaag waren ze met z`n twee, Merel en Kerel 8-) Alleen, er was een gevecht tussen die twee en een twee eksters. Hoop gefladder en gekrijs en een ekster vloog de conifeer in, naar het nest. Toen ben ik naar buiten gerend en heb ze weggejaagd maar weet niet of ze wat hebben uitgespookt met dat nest. Is niet te voorkomen zeker?
Ben bang van niet. Het is hier ook regelmatig oorlog :o
pi_220597546
quote:
0s.gif Op donderdag 16 april 2026 22:31 schreef Mushanga71 het volgende:
Dank @:Kanaroe, voor de tip :) Ga ik later even op mijn gemak de filmpjes bekijken.

Eksters, en ook Kauwen en andere vogels zijn dol op eitjes :9
En Merels kunnen best heftig tekeer gaan tegen indringers.

Ik heb hier wel eens een paar Kauwtjes gezien met jonge Spreeuwen in hun snavel, gepikt uit een nest
Zielig, maar je doet er niks aan

Hopelijk krijgen jou Merels hun nestje uitgebroed en opgevoed
pi_220600211
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 april 2026 00:01 schreef Blues het volgende:

[..]
Ben bang van niet. Het is hier ook regelmatig oorlog :o
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 april 2026 09:20 schreef Kanaroe het volgende:

[..]
Eksters, en ook Kauwen en andere vogels zijn dol op eitjes :9
En Merels kunnen best heftig tekeer gaan tegen indringers.

Ik heb hier wel eens een paar Kauwtjes gezien met jonge Spreeuwen in hun snavel, gepikt uit een nest
Zielig, maar je doet er niks aan

Hopelijk krijgen jou Merels hun nestje uitgebroed en opgevoed
Lekker vooruitzicht maar dan weet ik dat, kan ik er rekening mee houden :{
Ging idd met veel kabaal. De ene ekster leidde de boel af en nummer 2 dook de boom in. Mooie samenwerking wel.

Weet niet of ze er nog zitten, heb ze vandaag nog niet gezien. Niet dat ik 24/7 naar buiten kijk, dat niet ;)
If they say
pi_220600254
The battle of the nesten :B
pi_220600496
Ah gosh :D
Nouja, tis de natuur zullen we maar denken.
If they say
pi_220601217
Tegen de zijgevel van m'n "nieuwe" woning is een smalle border met wat planten.
Er hangen ook 2 airco units.

Naast 1 van die 2 units is een eend al ruim een week eieren aan het leggen, meestal rond 9u in de ochtend kwam ze dan even naar het "nest", legde er 1 bij en vertrok weer na een uurtje.

Maar sinds gisteren zit ze er echt op! Achter een paar uitgelopen bloembollen en een brandnetel.

Normaal zou ik het nooit gemerkt hebben maar op 1 van de camera's zie ik haar al een tijdje komen en gaan.

Benieuwd of het lukt, dan lopen er over een maandje een stuk of ~8 kuikens :)
pi_220602035
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 april 2026 19:13 schreef TheFreshPrince het volgende:
Tegen de zijgevel van m'n "nieuwe" woning is een smalle border met wat planten.
Er hangen ook 2 airco units.

Naast 1 van die 2 units is een eend al ruim een week eieren aan het leggen, meestal rond 9u in de ochtend kwam ze dan even naar het "nest", legde er 1 bij en vertrok weer na een uurtje.

Maar sinds gisteren zit ze er echt op! Achter een paar uitgelopen bloembollen en een brandnetel.

Normaal zou ik het nooit gemerkt hebben maar op 1 van de camera's zie ik haar al een tijdje komen en gaan.

Benieuwd of het lukt, dan lopen er over een maandje een stuk of ~8 kuikens :)
Gezellig! Heb je ook water in de buurt waar de kleintjes straks heen kunnen waggelen?

Hier zat een week geleden ook een paar dagen een koppel eenden in de tuin, maar ik heb ze zo'n beetje weggejaagd.
Geen zin in een nest jonge eendjes, want ik heb weliswaar 2 ingegraven cementkuipen als minivijvers, maar verder is hier nergens water en kunnen de jonge eendjes maar 1 kant op, namelijk de straatkant
Ging me wel aan het hart overigens, dat wegjagen :'(
pi_220602057
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 april 2026 21:35 schreef Kanaroe het volgende:

[..]
Gezellig! Heb je ook water in de buurt waar de kleintjes straks heen kunnen waggelen?
Ja, heb aan zijkant en achter een doorlopende sloot, best helder nog.
Daar zitten wel vaak eenden naar voedsel te zoeken.
En een ijsvogel.

quote:
Hier zat een week geleden ook een paar dagen een koppel eenden in de tuin, maar ik heb ze zo'n beetje weggejaagd.
Geen zin in een nest jonge eendjes, want ik heb weliswaar 2 ingegraven cementkuipen als minivijvers, maar verder is hier nergens water en kunnen de jonge eendjes maar 1 kant op, namelijk de straatkant
Ging me wel aan het hart overigens, dat wegjagen :'(
Ja, dat snap ik dan wel...

Hier kunnen ze straks ~40 meter recht naar achteren lopen en dan zo het water in waggelen.
Grote kans dat ik tegen die tijd wel beelden heb (en hopelijk gaan ze niet naar de voorkant en oversteken want ook daar is nog wel water).
pi_220602065
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 april 2026 21:40 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Ja, heb aan zijkant en achter een doorlopende sloot, best helder nog.
Daar zitten wel vaak eenden naar voedsel te zoeken.
En een ijsvogel.
[..]
Ja, dat snap ik dan wel...

Hier kunnen ze straks ~40 meter recht naar achteren lopen en dan zo het water in waggelen.
Dat is gaaf, een sloot en een ijsvogel O+
Goeie nieuwe woonst heb je uitgekozen
Ben benieuwd naar het eendennest, leuk om te volgen
pi_220602071
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 april 2026 21:43 schreef Kanaroe het volgende:

[..]
Dat is gaaf, een sloot en een ijsvogel O+
Goeie nieuwe woonst heb je uitgekozen
Ja, de woning zit wel wat werk in maar de woning kan je wel aanpassen, de plek waar je woont niet ;)

quote:
Ben benieuwd naar het eendennest, leuk om te volgen
Ga de eend iig niet teveel lastig vallen, dus wss pas foto's (van oprit camera) als ze uit het ei zijn.
Maar dat is prima.

edit: foto van de aankomst en sindsdien zit ze daar

[ Bericht 15% gewijzigd door TheFreshPrince op 17-04-2026 22:24:13 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')