De prijs van een batterij is toch wel lager dan jij claimt.
Als je puur alleen nul op de meter (nom) wilt bij een vast of variabel contract dan kan het zeker nooit uit.
Mijn strategie is om met een dynamisch contract in de zomer nom te draaien op zon, tegen de ochtend kan dan het overschot tegen een wat hogere vergoeding alsnog naar het grid.
In de winter hoef ik nooit meer zon naar het grid te sturen, wel kan ik op goedkopere uren alvast inslaan voor duurdere uren.
Ik doe het niet maar de echte winst zit nu nog in inkopen als het goedkoop is en verkopen tegen hogere prijs. Dat is na dit jaar echter vrijwel onmogelijk door de belasting die je wel betaald maar niet terug vangt na 1 januari.
Verder moet je realiseren dat je slechts ongeveer 75% van je energie terug krijgt uit de batterij en daarnaast heeft het ding zelf ook nog wat stroom nodig, dat is ergens tussen de kwart en hele KWh per dag. In ieder geval koste het mij rond de kerst meer aan eigen gebruik dan de zon opleverde maar dat was voor tuning van het gebruik.
Ga ik het terug verdienen? Waarschijnlijk niet of nauwelijks maar het is wel leuk en als ik de aanschaf vergeet levert het wel wat op natuurlijk.
Verstand is eerlijk verdeeld, iedereen heeft er zat van.