abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_220394976
Ik zit er aan te denken om een PlayStation 5 te kopen
Hoor graag van anderen hoe hun ervaringen zijn
De plussen en minnen zeg maar

Even wat achtergrond
Ik heb lang game consoles gehad, begonnen met de Phillips Videopac en later de Atari2600, PlayStation 1,2 3 en 4 gehad en een Nintendo Switch
Ik ben 57, heb een spierziekte, gelukkig is dat vooral merkbaar in de benen en niet in de armen
Bij de PlayStation 4 merkte ik dat sommige spellen te moeilijk voor me waren
Spelen die ik leuk vond waren GTA, Uncharted, FIFA, Zelda
Heb wat georiënteerd, de nieuwe Resident Evil lijkt me erg gaaf, ook Crimson Dessert spreekt me erg aan maar ook Gran Turismo lijkt me erg leuk

Dan nog de vraag welke PlayStation, heb er graag eentje met een nog ingebouwde disc drive
pi_220395003
Zou een XSX halen. :@
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
  zaterdag 21 maart 2026 @ 11:30:10 #3
68091 borbit
Is dit het begin van een pr0n?
pi_220395035
Als veel spellen te moeilijk zijn is het dan niet een idee om gewoon alleen de eerste paar levels te spelen? Ik weet niet op wat manier het lastig voor je is maar veel spellen beginnen makkelijk en worden gaandeweg moeilijker. Met gamepass krijg je toegang tot een hele bult aan games. Dan is het ook niet ''zonde'' als je ze niet uitspeelt.
pi_220395129
quote:
7s.gif Op zaterdag 21 maart 2026 11:25 schreef vosss het volgende:
Zou een XSX halen. :@
Wat zijn de voordelen van XSX ?
  zaterdag 21 maart 2026 @ 12:21:49 #5
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_220395566
Ik heb een XSX. Vanwege Gamepass, fijne controller, en doordat ik had verwacht dat er betere exclusives uit zouden komen. Dat laatste is helaas niet het geval.

Als je Uncharted leuk vond zou ik voor de PS5 gaan. Die games zijn exclusief voor Playstation.
En op PS5 kun je ook je oude PS4 games op spelen.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
  zaterdag 21 maart 2026 @ 13:04:59 #6
68091 borbit
Is dit het begin van een pr0n?
pi_220395899
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 maart 2026 11:47 schreef Cupfighter het volgende:

[..]
Wat zijn de voordelen van XSX ?
Voor de duidelijkheid dat is een Xbox. Je hebt de X en de S. De X is sneller, de S goedkoper. Ik heb zelf niet zo'n hoge eisen en ben prima tevreden met de S. Ik heb ook best een oude TV, ik weet niet eens of de X daarop tot z'n recht komt.

En op Xbox heb je dus Gamepass. Dat moet je zien als een soort Netflix maar dan voor games. Het is wel een vrij duur abonnement. Ik heb de duurste versie van net geen 30 euro per maand, daar zitten zo'n 500 games bij. Maar als je dat niet wil kan je natuurlijk ook gewoon games kopen.

Je benoemt je spierziekte. Wil je delen hoe dat invloed heeft op games spelen? De Xbox heeft wel uitgebreide controllers voor mensen die niet goed overweg kunnen met normale controllers. Zoiets is er ook wel voor Playstation maar die is denk ik wat minder uitgebreid.



[ Bericht 11% gewijzigd door borbit op 21-03-2026 13:12:09 ]
  zaterdag 21 maart 2026 @ 13:24:26 #7
171727 StateOfMind
Ancient Astronaut
pi_220396086
De PS5 Access controller is ook volledig aanpasbaar.

Bekijk deze YouTube-video
Bekijk deze YouTube-video
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
  zaterdag 21 maart 2026 @ 13:27:25 #8
171727 StateOfMind
Ancient Astronaut
pi_220396115
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 maart 2026 12:21 schreef Harvest89 het volgende:
Ik heb een XSX. Vanwege Gamepass, fijne controller, en doordat ik had verwacht dat er betere exclusives uit zouden komen. Dat laatste is helaas niet het geval.

Als je Uncharted leuk vond zou ik voor de PS5 gaan. Die games zijn exclusief voor Playstation.
En op PS5 kun je ook je oude PS4 games op spelen.
Ik heb de PS5 (paar maanden geleden ingewisseld voor de Pro), de Series X en de Nintendo Switch 1 Oled.

De Series X destijds puur gekocht voor de exclusives, die nu allemaal ook naar PlayStation komen.
Mijn minst gebruikte console.
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
pi_220397161
quote:
7s.gif Op zaterdag 21 maart 2026 13:04 schreef borbit het volgende:

[..]
Voor de duidelijkheid dat is een Xbox. Je hebt de X en de S. De X is sneller, de S goedkoper. Ik heb zelf niet zo'n hoge eisen en ben prima tevreden met de S. Ik heb ook best een oude TV, ik weet niet eens of de X daarop tot z'n recht komt.

En op Xbox heb je dus Gamepass. Dat moet je zien als een soort Netflix maar dan voor games. Het is wel een vrij duur abonnement. Ik heb de duurste versie van net geen 30 euro per maand, daar zitten zo'n 500 games bij. Maar als je dat niet wil kan je natuurlijk ook gewoon games kopen.

Je benoemt je spierziekte. Wil je delen hoe dat invloed heeft op games spelen? De Xbox heeft wel uitgebreide controllers voor mensen die niet goed overweg kunnen met normale controllers. Zoiets is er ook wel voor Playstation maar die is denk ik wat minder uitgebreid.

[ afbeelding ]

Dank je wel voor de uitleg
Ik ben gewoon wat minder snel af en toe door mijn spierziekte maar kan er natuurlijk ook rekening mee houden bij wat voor een games ik koop
  zaterdag 21 maart 2026 @ 21:53:15 #10
1424 Jimbo
Gråtrunka
pi_220401161
quote:
7s.gif Op zaterdag 21 maart 2026 11:25 schreef vosss het volgende:
Zou een XSX halen. :@
Dit

Ps5 al jaren niet aan gehad, de xsx daarintegen _O_
Op donderdag 20 augustus 2020 17:36 schreef Notorious_Roy het volgende:
Naast alle onzin die je uitkraamt heb je af en toe ook gewoon heel verstandige posts.
Op dinsdag 10 augustus 2021 16:32 schreef yvonne het volgende:
@:Jimbo voor mod, yeah *O*
pi_220401637
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 maart 2026 21:53 schreef Jimbo het volgende:

[..]
Dit

Ps5 al jaren niet aan gehad, de xsx daarintegen _O_
Deze is wel een stukje duurder
Waar zit hem het verschil in voor jou?
  zondag 22 maart 2026 @ 00:03:23 #12
1424 Jimbo
Gråtrunka
pi_220402084
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 maart 2026 22:52 schreef Cupfighter het volgende:

[..]
Deze is wel een stukje duurder
Waar zit hem het verschil in voor jou?
voornamelijk gamepass. heb sindsdien vrijwel geen games meer (hoeven) kopen.
Ps5 heeft wel leuke exclusives, maar op astro bot na heb ik geen behoefte gehad die te spelen, en al het andere zit voor mij in steam of gamepass
Op donderdag 20 augustus 2020 17:36 schreef Notorious_Roy het volgende:
Naast alle onzin die je uitkraamt heb je af en toe ook gewoon heel verstandige posts.
Op dinsdag 10 augustus 2021 16:32 schreef yvonne het volgende:
@:Jimbo voor mod, yeah *O*
pi_220403080
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2026 00:03 schreef Jimbo het volgende:

[..]
voornamelijk gamepass. heb sindsdien vrijwel geen games meer (hoeven) kopen.
Ps5 heeft wel leuke exclusives, maar op astro bot na heb ik geen behoefte gehad die te spelen, en al het andere zit voor mij in steam of gamepass
Is het goedkoopste abonnement van 8,99 ook rendabel of moet je perse de duurste van 26,99 hebben ?
  zondag 22 maart 2026 @ 19:15:57 #14
399856 Atmosphere72
Somewhat Damaged
pi_220407868
Xbox is gewoon bedrog, altijd voor Ps5 gaan, alhoewel het daarop ook niet al te denderend is de laatste jaren.
Try to save myself but myself keeps slipping away
pi_220409650
Playstation is vele malen populairder in NL en Europa. Als je met vrienden wil spelen is dat een factor om mee te nemen.

Verder zou ik als je lang niet gegamed hebt een PS5 met een jaar PS plus extra abbo (€125) aanraden. Dan krijg je ook toegang tot de gamecatologus waar echt wel een aantal goede games tussen zitten. Ben je het eerste jaar wel zoet mee.
  maandag 23 maart 2026 @ 00:43:17 #16
1424 Jimbo
Gråtrunka
pi_220409984
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2026 08:51 schreef Cupfighter het volgende:

[..]
Is het goedkoopste abonnement van 8,99 ook rendabel of moet je perse de duurste van 26,99 hebben ?
ligt eraan wat je wil
maar je kan een stuk goedkoper uitkomen als je buitenlande codes gebruikt (moet je maar even over inlezen hoe dat werkt). volgens mij kwam je nu op zn goedkoopste uit met ~85 eur voor 1.5 jaar ultimate
Op donderdag 20 augustus 2020 17:36 schreef Notorious_Roy het volgende:
Naast alle onzin die je uitkraamt heb je af en toe ook gewoon heel verstandige posts.
Op dinsdag 10 augustus 2021 16:32 schreef yvonne het volgende:
@:Jimbo voor mod, yeah *O*
  maandag 23 maart 2026 @ 07:32:31 #17
194233 Friday12
Originele kloon
pi_220410299
Ik zou gewoon kijken naar welke console de leukste games voor jou heeft.
pi_220410487
quote:
0s.gif Op maandag 23 maart 2026 07:32 schreef Friday12 het volgende:
Ik zou gewoon kijken naar welke console de leukste games voor jou heeft.
Inderdaad en dan ga ik denk ik toch voor de PS5, PlayStation plus heeft dezelfde opties als Gamepass en ik ken niemand met een x box dus als ik met bekenden online wil spelen dan heb ik ook meer aan een PS5
pi_220411764
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 maart 2026 15:31 schreef Cupfighter het volgende:

[..]
Dank je wel voor de uitleg
Ik ben gewoon wat minder snel af en toe door mijn spierziekte maar kan er natuurlijk ook rekening mee houden bij wat voor een games ik koop
Dat zou ik inderdaad doen. Kies voor games waarin je niet voortdurend ergens op moet klikken of waar reactievermogen een grote rol speelt. Blijven er nog genoeg games over.
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_220411824
PS5 is het enige juiste antwoord op deze vraag.

Waarom een Xbox halen als de PlayStation 5 ook de nieuwe Xbox spellen krijgt? Kortom: Xbox heeft geen exclusives meer.

GamePass is leuk maar ook duur. Verder blijven de niet Microsoft games vaak maar een jaar op de dienst dus als je na 10 maanden beslist om een GamePass game te gaan spelen kan het zo maar zijn dat die een paar weken later weer weg is. Overigens kan je tegenwoordig beter een tijd wachten om games te spelen ivm verbeteringen etc. Leuk die day one releases maar je speelt vaak de slechtste versie van een game.

[ Bericht 11% gewijzigd door Drankster op 23-03-2026 13:38:49 ]
pi_220412406
In deze tijden wil je sowieso liever Japanse tech kopen dan Amerikaanse tech.
pi_220423123
Inmiddels al flink gegoogled en you tube filmpjes bekeken, ik moet een maand of 3 sparen maar dat ik hem ga halen is bijna zeker.
  dinsdag 24 maart 2026 @ 18:24:18 #23
459912 FlippingCoin
Weer zo'n kut millennial.
pi_220423209
Koop lekker een ps5 maat lekker gta 6 binnenkort en tot dat gta 5.

Microsoft gelooft zelf niet eens meer in xbox volgens mij.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
Met zwijgen kruist men de duivel
  dinsdag 24 maart 2026 @ 18:26:38 #24
459912 FlippingCoin
Weer zo'n kut millennial.
pi_220423222
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 maart 2026 18:07 schreef Cupfighter het volgende:
Inmiddels al flink gegoogled en you tube filmpjes bekeken, ik moet een maand of 3 sparen maar dat ik hem ga halen is bijna zeker.
lekker hoor, kan je heel wat uurtjes plezier uit halen.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
Met zwijgen kruist men de duivel
pi_220424674
Heel even overwogen om een PS5 aan te schaffen, speciaal voor GTA 6. Maar na één minuut dacht ik, nah, fuck it, ik blijf gewoon op pc gamen. Ik wil hoge framerates, path tracing en de vrijheid om urenlang te tweaken.

Het is jammer dat GTA 6 niet tegelijk met de consoles op pc uitkomt, maar ik weiger een console te kopen. Consoles zijn gewoon niets voor mij. Persoonlijk zou ik het ook niemand aanraden,voor mij is pc simpelweg superieur.
greetings and salutations
pi_220448734
Maar even snel halen dan. Sony verhoogt per 2 april de advies prijzen met € 100,- per console.

https://blog.playstation.(...)ortal-remote-player/
You Don't Stop Playing Because You Get Old. But You Could Get Old If You Stop Playing.
pi_220491027
Sowieso PS boven Xbox. Vooral die pruts controllers die Xbox heeft, met die kansloze joystick links bovenin.

Je bent PS gewend, dus ik denk dat je best een goed beeld hebt van wat PS kan bieden.
Zelf ook alle PS gehad t/m de 4. 5 is even te duur helaas.

Maar PS heeft gewoon hele fijne controllers, top games en is gewoon van top kwaliteit.
Dus als je wat wil dan is dit een absolute aanrader.

Ligt wel aan je wensen of je van de PS4 naar de PS5 wilt gaan.
Zelf zou ik het graag willen, simpelweg een betere console.
Maar vind ik het eigenlijk echt nodig? Neuh, geen games die ik per se anders zou gaan spelen. Ook omdat ik minder actief ben.
  donderdag 2 april 2026 @ 13:25:50 #28
503714 SebbeSwensje
Heraclied of niet?
pi_220491783
Als je mij niet bent is het wel een goed idee.
That's the drugs talking and truth be told, I like what they're saying.
  Moderator donderdag 2 april 2026 @ 13:59:03 #29
38824 crew  Droopie
pi_220491976
Ik ben fan van playstation, het enige wat ik niet weet maar wel goede verhalen over hoor, is die gamepass van Microsoft .

Vraag me niet de details, maar had 2 maanden gekregen toen ik een laptop kocht, maar gratis games zijn altijd goed.

Weet alleen niet of je echt alles gratis kan spelen..
Hell To The Liars
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')