Veel warmtepompen kunnen inderdaad 70 graden aanvoertemperatuur maken maar zoals je zelf al aangeeft: de efficiėntie zakt dan wel.quote:Op zaterdag 21 maart 2026 10:05 schreef Jeroen68 het volgende:
Ik ben nog steeds een beetje aan het dubben wat te doen voor m'n energievoorziening. Heb nu een cv ketel en 'normale' radiatoren. deze stuur ik aan met een Honeywell Evohome systeem.
Ik heb iemand van Adlar warmtepompen over de vloer gehad en die geeft aan dat je hun warmtepomp gewoon met normale radiatoren op 70 graden kan verwarmen. Maar volgens mij is het efficienter om lager temperatuur radiatoren te plaatsen en daar een passende warmtepomp bij te zoeken.
Omdat ik te weinig inhoudelijke kennis heb van deze materie, loop ik een beetje vast.
Hebben jullie hier ervaring mee? en wat zouden jullie doen?
Vraag is: met je huidige CV-ketel: kan je het met 50 - 70 graden ketelwatertemperatuur en strenge vorst, warm stoken? Zo ja, dan kan je gewoon je bestaan radiatoren houden evt.. extra fans onderzijde radiatoren voor meer convectieve warmte- overdracht.quote:Op zaterdag 21 maart 2026 10:05 schreef Jeroen68 het volgende:
Ik ben nog steeds een beetje aan het dubben wat te doen voor m'n energievoorziening. Heb nu een cv ketel en 'normale' radiatoren. deze stuur ik aan met een Honeywell Evohome systeem.
Ik heb iemand van Adlar warmtepompen over de vloer gehad en die geeft aan dat je hun warmtepomp gewoon met normale radiatoren op 70 graden kan verwarmen. Maar volgens mij is het efficienter om lager temperatuur radiatoren te plaatsen en daar een passende warmtepomp bij te zoeken.
Omdat ik te weinig inhoudelijke kennis heb van deze materie, loop ik een beetje vast.
Hebben jullie hier ervaring mee? en wat zouden jullie doen?
Als je nou op de voorbije CV-ketel- en warmtepomptemperaturen afgaat, wat denk je dan zelf?quote:Op zaterdag 21 maart 2026 16:50 schreef Jeroen68 het volgende:
Ja, nu kan ik het warm stoken, met 70 graden aanvoer temperatuur. Ik heb in de woonkamer onder beide radiatoren 3 setjes van 3 ventilatoren (SpeedComfort) zitten, maar heb verder geen aanpassingen aan m'n cv/toevoer temperatuur gedaan. Ook heb ik vloerverwarming, maar die is heel lang geleden (voordat ik hier 25 jaar geleden kwam wonen) aangelegd. Weet niet of dat een probleem is?
Ik vindt het alstijd lastig om te zeggen of mijn huis wel of niet goed is geisoleerd. Ik heb in ieder geval in de kelder tonzon isolatie, spouwmuur isolatie, en hr++ glas.
Is elk type vloerverwarming (ook van lang geleden) te gebruiken met lage temperatuur aanvoer?
Dus ik heb wel de nodige maatregelen genomen, maar ben op zoek naar de volgende stap. warmtepomp al dan niet in combinatie met lage temperatuur radiatoren, maar in welke volgorde? of welke andere stappen?
Die bestaande vloerverwarming helpt zeker mee.quote:Op zaterdag 21 maart 2026 16:50 schreef Jeroen68 het volgende:
Ja, nu kan ik het warm stoken, met 70 graden aanvoer temperatuur. Ik heb in de woonkamer onder beide radiatoren 3 setjes van 3 ventilatoren (SpeedComfort) zitten, maar heb verder geen aanpassingen aan m'n cv/toevoer temperatuur gedaan. Ook heb ik vloerverwarming, maar die is heel lang geleden (voordat ik hier 25 jaar geleden kwam wonen) aangelegd. Weet niet of dat een probleem is?
Zeker in ruimten waar je lang verblijft.quote:Op zondag 22 maart 2026 15:50 schreef Jeroen68 het volgende:
Helder,
Ik wil zeker die 70 graden aanvoer niet houden. wil hem juist terugschroeven.
Dus eerste stappen zijn warmtepomp kopen en de verdeler vervangen. mocht verwarming niet toereikend zijn, dan de radiatoren vervangen door lage temperatuur radiatoren, correct?
En wellicht in andere ruimtes boven alvast de radiatoren vervangen.
Waarom zou je je verdeler vervangen?quote:Op zondag 22 maart 2026 15:50 schreef Jeroen68 het volgende:
Helder,
Ik wil zeker die 70 graden aanvoer niet houden. wil hem juist terugschroeven.
Dus eerste stappen zijn warmtepomp kopen en de verdeler vervangen. mocht verwarming niet toereikend zijn, dan de radiatoren vervangen door lage temperatuur radiatoren, correct?
En wellicht in andere ruimtes boven alvast de radiatoren vervangen.
Bij een warmtepomp plaats je een open verdeler zonder pomp.quote:Op zondag 22 maart 2026 19:29 schreef TR08 het volgende:
[..]
Waarom zou je je verdeler vervangen?
Wat zit er nu dan?
Ik leg net uit dat zowel open als gesloten prima werkt met een warmtepomp. Juist ketels zijn kritischer met de verdelers.
En ik zou mezelf nu nog lang niet op kosten jagen met vervangen van radiatoren boven.
Avontuur eerst maar of ze nog doen wat je wilt en kijk pas of er wat anders in moet als de praktijk uit wijst dat je daar tekort komt.
Radiatoren beneden vervangen moet je alleen doen als de nieuwe beduidend meer vierkante meters oppervlak hebben dan wat er zit.
Zonder pomp aanleggen bij nieuwbouw wel.quote:Op zondag 22 maart 2026 19:34 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Bij een warmtepomp plaats je een gesloten verdeler zonder pomp.
Ik had het nog aangepast, zei "gesloten" verdeler maar dat moet "open" zijn natuurlijk.quote:Op zondag 22 maart 2026 19:38 schreef TR08 het volgende:
[..]
Zonder pomp nieuwbouw wel.
Ik merk dat hij open en gesloten andersom uitlegt dan wat mij eerder uitgelegd is. Ik ga niet roepen of dat wel of niet correct is....mijn vak is grote stoom installaties en qua kretologie kan ik er voor thuis installaties naast zitten.
Maar als je al een systeem hebt liggen kan het zijn dat door de manier waarop de slangen liggen de centrale circulatie pomp bij de warmtepomp de circulatie door de vloerverwarming slangen die al aangelegd zijn niet rondgepompt krijgt. Mijn huis heeft dat bijvoorbeeld.
Dan kun je beter je pomp op de verdeler gewoon houden en die paar Watt extra pomp vermogen accepteren.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |