abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_220394542
Ik ben nog steeds een beetje aan het dubben wat te doen voor m'n energievoorziening. Heb nu een cv ketel en 'normale' radiatoren. deze stuur ik aan met een Honeywell Evohome systeem.

Ik heb iemand van Adlar warmtepompen over de vloer gehad en die geeft aan dat je hun warmtepomp gewoon met normale radiatoren op 70 graden kan verwarmen. Maar volgens mij is het efficienter om lager temperatuur radiatoren te plaatsen en daar een passende warmtepomp bij te zoeken.

Omdat ik te weinig inhoudelijke kennis heb van deze materie, loop ik een beetje vast.

Hebben jullie hier ervaring mee? en wat zouden jullie doen?
pi_220394574
Is je huis goed geisoleerd? Anders krijg je je huis misschien niet warm met aanvoer van lage temperatuur.
  Moderator zaterdag 21 maart 2026 @ 10:13:06 #3
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_220394582
@TheFreshPrince

En er zijn nog wel wat meer mensen die hier inhoudelijk wel het e.e.a. van weten.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_220394623
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 maart 2026 10:05 schreef Jeroen68 het volgende:
Ik ben nog steeds een beetje aan het dubben wat te doen voor m'n energievoorziening. Heb nu een cv ketel en 'normale' radiatoren. deze stuur ik aan met een Honeywell Evohome systeem.

Ik heb iemand van Adlar warmtepompen over de vloer gehad en die geeft aan dat je hun warmtepomp gewoon met normale radiatoren op 70 graden kan verwarmen. Maar volgens mij is het efficienter om lager temperatuur radiatoren te plaatsen en daar een passende warmtepomp bij te zoeken.

Omdat ik te weinig inhoudelijke kennis heb van deze materie, loop ik een beetje vast.

Veel warmtepompen kunnen inderdaad 70 graden aanvoertemperatuur maken maar zoals je zelf al aangeeft: de efficiėntie zakt dan wel.

Als je op hun eigen site kijkt bieden ze 2 modellen "all-electric" aan:

Specificaties Aurora II All Electric in 6, 10 of 14kW en Aurora III R290 All Electric in 7, 9 o f12kW.
Bij A7 (buitentemperatuur 7 graden Celsius) en W35 (aanvoertemperatuur) haal je inderdaad hele mooie COP's.

Maar je ziet dat dat het rendement bij +7 graden buitentemperatuur en een aanvoertemperatuur van 55 graden Celsius niet meer in de buurt komt van die mooie cijfers. Kan je nagaan hoeveel dat nog zakt als je naar 70 graden aanvoer gaat en het zit wat rond het vriespunt buiten.

Met de juiste afgifte (vloerverwarming of bijvoorbeeld Jaga DBH lage temperatuur) kan je met gemak onder de 35 graden aanvoer blijven, grootste deel van het jaar tussen 25 en 30 graden. Maar daar hangt een prijskaartje aan.

Wat wel kan helpen is fans onder je radiatoren monteren (zelf doen of kant-en-klaar) en daarmee je afgifte verhogen. Dat werkt op zich wel, je forceert daarmee de convectie die normaal optreedt bij hogere aanvoertemperaturen. Op Tweakers is daar een heel topic over (DHZ Jaga DBE / DBH).

Je zou kunnen overwegen om het te doen en dan eerst eens een winter met je radiatoren en fans te experimenteren. Als dat niet volstaat kan je altijd nog meerdere radiatoren vervangen door Jaga's.
Als je de mogelijkheid hebt om vloerverwarming aan te leggen (infrezen) en je vloer is toch net aan vervanging toe, dan kan dat ook een optie zijn. Maar die keuze is niet aan mij ;)

Aurora II

Aurora III

[ Bericht 16% gewijzigd door TheFreshPrince op 21-03-2026 10:31:18 ]
pi_220397206
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 maart 2026 10:05 schreef Jeroen68 het volgende:

Vraag is: met je huidige CV-ketel: kan je het met 50 - 70 graden ketelwatertemperatuur en strenge vorst, warm stoken? Zo ja, dan kan je gewoon je bestaan radiatoren houden evt.. extra fans onderzijde radiatoren voor meer convectieve warmte- overdracht.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_220398059
Ja, nu kan ik het warm stoken, met 70 graden aanvoer temperatuur. Ik heb in de woonkamer onder beide radiatoren 3 setjes van 3 ventilatoren (SpeedComfort) zitten, maar heb verder geen aanpassingen aan m'n cv/toevoer temperatuur gedaan. Ook heb ik vloerverwarming, maar die is heel lang geleden (voordat ik hier 25 jaar geleden kwam wonen) aangelegd. Weet niet of dat een probleem is?

Ik vindt het alstijd lastig om te zeggen of mijn huis wel of niet goed is geisoleerd. Ik heb in ieder geval in de kelder tonzon isolatie, spouwmuur isolatie, en hr++ glas.

Is elk type vloerverwarming (ook van lang geleden) te gebruiken met lage temperatuur aanvoer?

Dus ik heb wel de nodige maatregelen genomen, maar ben op zoek naar de volgende stap. warmtepomp al dan niet in combinatie met lage temperatuur radiatoren, maar in welke volgorde? of welke andere stappen?
pi_220403807
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 maart 2026 16:50 schreef Jeroen68 het volgende:
Ja, nu kan ik het warm stoken, met 70 graden aanvoer temperatuur. Ik heb in de woonkamer onder beide radiatoren 3 setjes van 3 ventilatoren (SpeedComfort) zitten, maar heb verder geen aanpassingen aan m'n cv/toevoer temperatuur gedaan. Ook heb ik vloerverwarming, maar die is heel lang geleden (voordat ik hier 25 jaar geleden kwam wonen) aangelegd. Weet niet of dat een probleem is?

Ik vindt het alstijd lastig om te zeggen of mijn huis wel of niet goed is geisoleerd. Ik heb in ieder geval in de kelder tonzon isolatie, spouwmuur isolatie, en hr++ glas.

Is elk type vloerverwarming (ook van lang geleden) te gebruiken met lage temperatuur aanvoer?

Dus ik heb wel de nodige maatregelen genomen, maar ben op zoek naar de volgende stap. warmtepomp al dan niet in combinatie met lage temperatuur radiatoren, maar in welke volgorde? of welke andere stappen?
Als je nou op de voorbije CV-ketel- en warmtepomptemperaturen afgaat, wat denk je dan zelf?
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_220403834
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 maart 2026 16:50 schreef Jeroen68 het volgende:
Die bestaande vloerverwarming helpt zeker mee.
Dat is al lage temperatuur verwarming.

Je hebt nu wss nog een gesloten verdeler met pomp voor je vloerverwarming zitten. Die mengt retourwater mee (zodat er geen 80 graden je vloer in gaat) en dat wil je niet met een warmtepomp dus dat moet een open verdeler (zonder pomp) worden. Heb ik hier ook laten vervangen.

Punt is wel dat je dan niet boven ~50 graden aanvoer meer kan gaan omdat anders je vloer naar knoppen gaat.

Je zou in ruimten zonder vvw (en die wel warm moeten worden) de radiatoren kunnen vervangen door Jaga. Dan hoeft niet alles vervangen.

Flow moet ook hoger, dus voetkranen van radiatoren verder open. Alles moet toch ingeregeld worden na de aanpassingen, dus mooi moment dan.

Als je perse 70 graden aanvoer wil, dan gesloten verdeler (uit noodzaak) houden…

[ Bericht 2% gewijzigd door TheFreshPrince op 22-03-2026 19:37:15 ]
  zondag 22 maart 2026 @ 15:44:58 #9
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_220405959
Het beste om de water temperatuur omlaag te krijgen zijn de volgende dingen;
-Gewoon domweg de temperatuur begrenzen en accepteren dat opwarmen van de kamer wat langer duurt. Zolang hij het uiteindelijk haalt is het vaak prima. Comfort is vaak al goed voor je thermostaat zegt dat het warm is.
-Ventilatoren op je radiatoren (heb je al, goed bezig)
-Veel (ik herhaal veel) radiator oppervlak hebben. Hoge of lage temperatuur radiatoren geven bij gelijk temperatuur verschil per vierkante meter even veel warmte af. De kreet "lage temperatuur radiatoren" is een mooi marketing woord. Hetgene waar het om gaat is gewoon domweg veel vierkante meters verwarmd oppervlak.
-Vloerverwarming helpt ook maar gooi als je dat installeert niet je radiatoren weg. Vloerverwarming en radiatoren zijn complementair dus versterken elkaar. Als je de radiatoren weg doet na installatie van vloerverwarming ga je een stap omhoog in benodigde water temperatuur en daarmee achteruit in rendement.

Verhaal hierboven over open vs gesloten verdeler is andersom. Voor warmtepompen wordt vaak een open verdeler gebruikt omdat dat een circulatiepomp scheelt en de warmtepomp toch niet zo heet stookt dat de vloer er aan stuk gaat.
Gesloten met eigen pomp is normaler bij een cv ketel. Als je gesloten hebt met eigen pomp zou ik die bij over gaan naar warmtepomp laten zitten. Kans is groot dat je vloerverwarming door hoe die gebouwd is bij aanleg niet meer lekker circuleert als je er een open verdeler voor zet.
pi_220406060
Helder,

Ik wil zeker die 70 graden aanvoer niet houden. wil hem juist terugschroeven.

Dus eerste stappen zijn warmtepomp kopen en de verdeler vervangen. mocht verwarming niet toereikend zijn, dan de radiatoren vervangen door lage temperatuur radiatoren, correct?
En wellicht in andere ruimtes boven alvast de radiatoren vervangen.
pi_220406796
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2026 15:50 schreef Jeroen68 het volgende:
Helder,

Dus eerste stappen zijn warmtepomp kopen en de verdeler vervangen. mocht verwarming niet toereikend zijn, dan de radiatoren vervangen door lage temperatuur radiatoren, correct?
Zeker in ruimten waar je lang verblijft.

Ruimten waar je kort verblijft (badkamer) zou je nog kunnen aanvullen met een infraroodpaneel dat inschakelt als je er bent.
  zondag 22 maart 2026 @ 19:29:52 #12
14320 TR08
pi_220407945
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2026 15:50 schreef Jeroen68 het volgende:
Helder,

Waarom zou je je verdeler vervangen?
Wat zit er nu dan?
Ik leg net uit dat zowel open als gesloten prima werkt met een warmtepomp. Juist ketels zijn kritischer met de verdelers.

En ik zou mezelf nu nog lang niet op kosten jagen met vervangen van radiatoren boven.
Avontuur eerst maar of ze nog doen wat je wilt en kijk pas of er wat anders in moet als de praktijk uit wijst dat je daar tekort komt.

Radiatoren beneden vervangen moet je alleen doen als de nieuwe beduidend meer vierkante meters oppervlak hebben dan wat er zit.
pi_220407971
quote:
1s.gif Op zondag 22 maart 2026 19:29 schreef TR08 het volgende:

[..]
Waarom zou je je verdeler vervangen?
Wat zit er nu dan?
Ik leg net uit dat zowel open als gesloten prima werkt met een warmtepomp. Juist ketels zijn kritischer met de verdelers.

En ik zou mezelf nu nog lang niet op kosten jagen met vervangen van radiatoren boven.
Avontuur eerst maar of ze nog doen wat je wilt en kijk pas of er wat anders in moet als de praktijk uit wijst dat je daar tekort komt.

Radiatoren beneden vervangen moet je alleen doen als de nieuwe beduidend meer vierkante meters oppervlak hebben dan wat er zit.
Bij een warmtepomp plaats je een open verdeler zonder pomp.
  zondag 22 maart 2026 @ 19:38:46 #14
14320 TR08
pi_220408002
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2026 19:34 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Bij een warmtepomp plaats je een gesloten verdeler zonder pomp.
Zonder pomp aanleggen bij nieuwbouw wel.
Ik merk dat jij open en gesloten andersom uitlegt dan wat mij eerder uitgelegd is. Ik ga niet roepen of dat wel of niet correct is....mijn vak is grote stoom installaties en qua kretologie kan ik er voor thuis installaties naast zitten.

Maar als je al een systeem hebt liggen kan het zijn dat door de manier waarop de slangen liggen de centrale circulatie pomp bij de warmtepomp de circulatie door de vloerverwarming slangen die al aangelegd zijn niet rondgepompt krijgt. Mijn huis heeft dat bijvoorbeeld.
Dan kun je beter je pomp op de verdeler gewoon houden en die paar Watt extra pomp vermogen accepteren.

Ik zou als er nu iets zit met pomp het risico van de ombouw naar zonder niet nemen.
Is kostbaar, heeft een enorme terugverdientijd en bovendien groot risico dat het niet gaat doen wat je er van hoopt.
pi_220408016
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2026 19:38 schreef TR08 het volgende:

[..]
Zonder pomp nieuwbouw wel.
Ik merk dat hij open en gesloten andersom uitlegt dan wat mij eerder uitgelegd is. Ik ga niet roepen of dat wel of niet correct is....mijn vak is grote stoom installaties en qua kretologie kan ik er voor thuis installaties naast zitten.

Maar als je al een systeem hebt liggen kan het zijn dat door de manier waarop de slangen liggen de centrale circulatie pomp bij de warmtepomp de circulatie door de vloerverwarming slangen die al aangelegd zijn niet rondgepompt krijgt. Mijn huis heeft dat bijvoorbeeld.
Dan kun je beter je pomp op de verdeler gewoon houden en die paar Watt extra pomp vermogen accepteren.
Ik had het nog aangepast, zei "gesloten" verdeler maar dat moet "open" zijn natuurlijk.

Het gaat niet zozeer om die pomp maar om het mengen, je wil de warmte direct de vloer in hebben en wat retour komt weer naar de warmtepomp.

Bij een CV-ketel wil je een hoge delta-T hebben (verschil tussen aanvoer en retour) en bij een warmtepomp een lage delta-T, van zo'n 3-5 graden Celsius. Dus hoge flow en weinig obstakels of menging.

In de meeste gevallen is de pomp dan ook niet meer nodig, dus dat is een bonus.
Tot nu toe hier nog niet nodig gehad in 3 woningen.
pi_220408080
-

[ Bericht 99% gewijzigd door TheFreshPrince op 22-03-2026 19:50:49 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')