abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_220391580
Tja, dit ga je natuurlijk vaker zien. Door de razendsnelle demografische veranderingen in het Westen kan de inheemse cultuur steeds lastiger in stand worden gehouden. Deze oplossing is an sich wel passend, maar het is op de lange termijn toch wachten op een volledige switch naar de Islamitische feestdagen.
quote:
Inwisselen van feestdagen steeds vaker in cao's

Eid Al-Fitr (Suikerfeest) deze week is een belangrijke feestdag voor de ongeveer een miljoen moslims in Nederland. In tegenstelling tot de christelijke feestdagen, is vrij zijn op Eid Al-Fitr niet zo vanzelfsprekend. Maar daar komt verandering in: in steeds meer cao's staat tegenwoordig de mogelijkheid om christelijke feestdagen te ruilen voor een religieuze feestdag naar keuze.

Op 1 januari 2026 zag FNV, als grootste vakbond vaak betrokken bij het afsluiten van cao's, dat in 75 van de 704 cao's die optie was opgenomen. In de arbeidsovereenkomsten voor ziekenhuizen, ABN Amro, IKEA en ProRail bijvoorbeeld. Twee jaar geleden stond de uitruiloptie nog maar in 51 van de 703 cao's. "Dat aantal neemt toe en dat vinden wij een goede zaak", zegt FNV.

Ook ziet FNV dat er in nog eens 167 cao's veel meer afspraken staan die ervoor zorgen dat mensen voorrang krijgen bij het opnemen van verlof.

Wat staat er in de cao?

Er is geen wet die vastlegt wie wanneer vrij moet zijn, dat is geregeld in collectieve arbeidsovereenkomsten (cao's). Daarin staat op welke feestdagen werknemers vrij zijn en wanneer niet. Dat zijn in Nederland vaak christelijke feestdagen zoals Goede Vrijdag, Pasen, Hemelvaartsdag, Pinksteren en Kerstmis.

Ook werkgeversorganisatie AWVN ziet een stijging in het aantal cao-afspraken. "En eenmaal opgenomen in de cao gaat het er niet meer uit. Het telt dus wel op."

"Met dit soort afspraken kan het makkelijker zijn om mensen te werven en je positioneert jezelf als moderne werkgever die toegankelijk is voor werknemers met allerlei achtergronden", zegt een AWVN-woordvoerder. "Maar het is niet de doorslaggevende factor om te solliciteren en dat zal het ook nooit worden."

"Het kan ook aantrekkelijk zijn voor werkgevers, bijvoorbeeld in de procesindustrie. Daar heb je altijd een minimale bezetting nodig, dus ook met kerst. Traditioneel is dat lastig plannen, maar er zijn mensen die roepen: ik werk wel met kerst en neem een andere dag vrij."

Mohammed Amchich is senior adviseur bij de Rabobank en neemt voor de tweede keer een diversiteitsdag op. "Eerder moest ik altijd goed overleggen om vrij te krijgen en vragen of het wel in het rooster paste. Nu hoeft dat niet meer. Dat geeft meer autonomie en een stukje voorpret. Het voelt ook alsof er meer ruimte is voor iedereen, dat waardeer ik."

"Rabobank heeft een divers personeelsbestand met collega's van verschillende culturele en religieuze achtergronden", reageert Alexandra Keunen, hoofd Diversity, Equity & Inclusion bij de Rabobank. "Daarom kennen we sinds 1 januari 2022 binnen onze cao de zogenoemde diversiteitsdag."

"Medewerkers kunnen daarbij niet verplicht worden om te werken op zo'n door henzelf gekozen of religieuze feestdag. Op deze manier bieden we onze medewerkers ruimte en flexibiliteit om belangrijke momenten te vieren, passend bij hun eigen achtergrond en overtuigingen."
Alternatief artikel: Is het Suikerfeest straks ook een ‘vaste vrije dag’ op werk en school?
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
pi_220392031
Ik sluit me overal bij aan. 3/4 van het werkbare jaar vrij! ^O^
pi_220392117
Gewoon niet werken en van elke dag een feestdag maken.
  vrijdag 20 maart 2026 @ 20:33:04 #4
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_220392123
Wat is er mis mee? Ik heb helemaal niets met feestdagen, met geen enkele. Dat je zelf dan kunt kiezen voor een dag die er voor jou wel toe doet is dan heel fijn toch? :D
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
pi_220392146
quote:
7s.gif Op vrijdag 20 maart 2026 20:33 schreef Starhopper het volgende:
Wat is er mis mee? Ik heb helemaal niets met feestdagen, met geen enkele. Dat je zelf dan kunt kiezen voor een dag die er voor jou wel toe doet is dan heel fijn toch? :D
Ik zou bijna zeggen, was het maar waar dat je een christelijke feestdag voor een willekeurige andere dag kon inwisselen. Het betreft alleen een aantal religieuze feestdagen.
pi_220392152
Goede zaak ^O^ Meer keuzevrijheid is altijd beter.
  vrijdag 20 maart 2026 @ 20:38:20 #7
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_220392170
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 maart 2026 20:34 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:

[..]
Ik zou bijna zeggen, was het maar waar dat je een christelijke feestdag voor een willekeurige andere dag kon inwisselen. Het betreft alleen een aantal religieuze feestdagen.
Zoals ik het lees wel toch? Zelf gekozen :) Als ik bijvoorbeeld dag van de arbeid wil vieren kan dat. Of International Beer Day :T

quote:
Medewerkers kunnen daarbij niet verplicht worden om te werken op zo'n door henzelf gekozen of religieuze feestdag. Op deze manier bieden we onze medewerkers ruimte en flexibiliteit om belangrijke momenten te vieren, passend bij hun eigen achtergrond en overtuigingen
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
pi_220392230
quote:
7s.gif Op vrijdag 20 maart 2026 20:38 schreef Starhopper het volgende:
Zoals ik het lees wel toch? Zelf gekozen :) Als ik bijvoorbeeld dag van de arbeid wil vieren kan dat. Of International Beer Day :T
Ik hoop dat je gelijk hebt. Eerder in het artikel staat dit:
quote:
Maar daar komt verandering in: in steeds meer cao's staat tegenwoordig de mogelijkheid om christelijke feestdagen te ruilen voor een religieuze feestdag naar keuze.
Dat suggereert toch echt dat het alleen om religieuze feestdagen gaat.
pi_220392246
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 maart 2026 20:45 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:

[..]
[..]
Dat zal niet voor iedere CAO hetzelfde zijn?
  vrijdag 20 maart 2026 @ 20:49:28 #10
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_220392255
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 maart 2026 20:45 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:

[..]
[..]
Dat zou best stom zijn. Want waarom perse religeuze feestdagen? De meerderheid van de mensen in Nederland doet niet aan religie. Want wat als de verjaardag van je huisdier nou heel belangrijk voor je is. Dan zou je toch gewoon moeten kunnen wisselen voor goede vrijdag of pinksteren ofzo?
pi_220392282
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 maart 2026 20:47 schreef SymbolicFrank het volgende:
Dat zal niet voor iedere CAO hetzelfde zijn?
Waarschijnlijk niet. Dat zal bij iedere CAO dus weer anders geregeld kunnen zijn. Ik denk dat het ook eerder te verwachten is dat werkgevers er soepel mee omgaan, omdat werkgevers in bepaalde sectoren er zelf baat bij hebben als mensen bereid zijn om op de christelijke feestdagen te werken.
pi_220392303
quote:
14s.gif Op vrijdag 20 maart 2026 19:27 schreef HowardRoark het volgende:
Tja, dit ga je natuurlijk vaker zien. Door de razendsnelle demografische veranderingen in het Westen kan de inheemse cultuur steeds lastiger in stand worden gehouden. Deze oplossing is an sich wel passend, maar het is op de lange termijn toch wachten op een volledige switch naar de Islamitische feestdagen.
Ik begrijp niet waarom je hierover klaagt. Joden kunnen hier immers ook hun voordeel mee doen en christelijke feestdagen ruilen voor joodse feestdagen. Dat zou jij toch geweldig moeten vinden.
pi_220392325
Diversiteitsdag :r :r

Dat mensen zelf kunnen kiezen met welke religieuze feestdag ze vrij zijn daar sta ik wel positief tegenover. Ik kan mij ook voorstellen dat dit voor mensen in bijvoorbeeld de zorg ideaal is.
  vrijdag 20 maart 2026 @ 21:03:55 #14
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_220392355
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 maart 2026 20:55 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:

[..]
Ik begrijp niet waarom je hierover klaagt. Joden kunnen hier immers ook hun voordeel mee doen en christelijke feestdagen ruilen voor joodse feestdagen. Dat zou jij toch geweldig moeten vinden.
We weten allemaal wel dat het daar niet om gaat, dit komt maar door één groep: moslims. Joodse feestdagen is per definite al amper tot geen aandacht voor. Menig organisatie en bedrijf geeft echter wel erg veel aandacht aan de Islamitische feestdagen.
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
pi_220392424
Enige teleurstelling hier is dat je wel Erkende Religieuze Feestdag A voor Erkende Religieuze Feestdag B moet ruilen. Een feestdag met een random dag ruilen omdat het beter uit komt mag niet. Helaas, heb ik er toch niks aan als atheïst. Ik voel me wel gediscrimineerd hierdoor. *Huilie huilie*
  vrijdag 20 maart 2026 @ 21:22:24 #16
319685 Mubassie
Hallo kindertjes
pi_220392472
80% van Nederland is gesloten met kerst en pasen dus van ruilen zal het niet komen :D
  vrijdag 20 maart 2026 @ 21:29:49 #17
319243 Caland
FREEJANCEES
pi_220392514
Prima en logisch dat dat mogelijk is.
VBL SC influencer
Left, right, behind
pi_220392599
quote:
7s.gif Op vrijdag 20 maart 2026 20:33 schreef Starhopper het volgende:
Er is niets mis mee. Het probleem is juist dat we collectief worden geacht betekenis te hechten aan dagen die voor veel mensen niets meer betekenen.
Autonomie over je eigen ritme en je eigen symbolen is geen luxe, maar een vorm van vrijheid. Laat iedereen z’n eigen waardevolle dag kiezen, dat is pas gelijkwaardigheid.
pi_220392791
quote:
9s.gif Op vrijdag 20 maart 2026 21:15 schreef DoubleDip het volgende:
Enige teleurstelling hier is dat je wel Erkende Religieuze Feestdag A voor Erkende Religieuze Feestdag B moet ruilen. Een feestdag met een random dag ruilen omdat het beter uit komt mag niet. Helaas, heb ik er toch niks aan als atheïst. Ik voel me wel gediscrimineerd hierdoor. *Huilie huilie*
Misschien komt 21 juni, Wereld Humanisme Dag, ook wel in de lijst van erkende religieuze feestdagen.
pi_220392871
quote:
14s.gif Op vrijdag 20 maart 2026 20:32 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
Gewoon niet werken en van elke dag een feestdag maken.
Een dag niet gelachen is een werkdag.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')