Ik sport nu ongeveer 2 jaar en ben midden twintig. Sinds een paar weken heb ik een
Garmin horloge aangeschaft, zodat ik mijn hartslag en trainingszones beter kan bijhouden. Alleen viel me meteen iets op, de eerste keer sporten met horloge had ik een hartslag van 175 bpm. Ik dacht nog: misschien niet fit, beetje ziek geweest of slecht geslapen. Maar inmiddels blijft mijn hartslag elke training opvallend hoog.
Ik sport zo’n 2x per week: hardlopen (5–10 km), of wielrennen of soms hellingslopen in de sportschool. Ongeacht wat ik doe, zit mijn hartslag altijd tussen de 170 en 185 bpm. Hartslag in rust is 60bpm. Wat ik vreemd vind, het voelt totaal niet zo zwaar. Het voelt eerder als een zone 2 training. Ik kan makkelijk 60+ minuten wielrennen of een half uur hardlopen met een hartslag van 180 en ondertussen nog gewoon praten. Ook herstel ik vrij snel na inspanning. Mijn tempo ligt ook niet zo hoog (06:30 bijv of 25km p/u). Als dit echt zone 5 zou zijn, lijkt me dat toch niet mogelijk? Ik sport niet graag in het rood zo voelt het ook nooit. Verder geen klachten, geen hartproblemen, niet moe, voel me fit.
Iemand hier ervaring mee? Hoe kan dit? En hoe stel ik mijn
Garmin in op zones die bij mij passen?