abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_220375996
Ik sport nu ongeveer 2 jaar en ben midden twintig. Sinds een paar weken heb ik een Garmin horloge aangeschaft, zodat ik mijn hartslag en trainingszones beter kan bijhouden. Alleen viel me meteen iets op, de eerste keer sporten met horloge had ik een hartslag van 175 bpm. Ik dacht nog: misschien niet fit, beetje ziek geweest of slecht geslapen. Maar inmiddels blijft mijn hartslag elke training opvallend hoog.

Ik sport zo’n 2x per week: hardlopen (5–10 km), of wielrennen of soms hellingslopen in de sportschool. Ongeacht wat ik doe, zit mijn hartslag altijd tussen de 170 en 185 bpm. Hartslag in rust is 60bpm. Wat ik vreemd vind, het voelt totaal niet zo zwaar. Het voelt eerder als een zone 2 training. Ik kan makkelijk 60+ minuten wielrennen of een half uur hardlopen met een hartslag van 180 en ondertussen nog gewoon praten. Ook herstel ik vrij snel na inspanning. Mijn tempo ligt ook niet zo hoog (06:30 bijv of 25km p/u). Als dit echt zone 5 zou zijn, lijkt me dat toch niet mogelijk? Ik sport niet graag in het rood zo voelt het ook nooit. Verder geen klachten, geen hartproblemen, niet moe, voel me fit.

Iemand hier ervaring mee? Hoe kan dit? En hoe stel ik mijn Garmin in op zones die bij mij passen?
  woensdag 18 maart 2026 @ 22:04:06 #2
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_220376018
Optische hartslagmeting of met borstband? Indien optisch: borstband gebruiken.

Zones instellen op basis van maximale hartslag en omslagpunt. Zijn verschillende protocollen om die te bepalen. Even googlen.

Of een inspanningstest doen. Vanuit aanvullende verzekering wordt dat vaak vergoed.
Huilen dan.
pi_220377081
160 bij goede inspanning is niet vreemd, ik minder wel intensiteit als de hartslag naar de 170 gaat. Ik vind 180 toch wel hoog, niet dat het gevaarlijk is, het kan prima op jouw leeftijd als je gezond bent.

Ik kan op 165-170 nog net praten.
pi_220378617
Dikke
U MAD?
  donderdag 19 maart 2026 @ 10:49:48 #5
8252 mvdejong
Home is where the cat is.
pi_220378727
quote:
0s.gif Op donderdag 19 maart 2026 06:15 schreef Invisibli het volgende:
160 bij goede inspanning is niet vreemd, ik minder wel intensiteit als de hartslag naar de 170 gaat. Ik vind 180 toch wel hoog, niet dat het gevaarlijk is, het kan prima op jouw leeftijd als je gezond bent.

Ik kan op 165-170 nog net praten.
Ik ben 67, en mijn hartslag kan op een rondje fietsen van 150+ km het grootste deel van de tijd op 150-180 zitten. Zodra ik stop gaat het snel terug naar rond de 115, daarna daalt het langzamer. Zodra je dat niet rond de klok hebt is dat geen probleem.

Het wordt een probleem als je hart altijd zo'n hoog ritme heeft : ik heb een paar jaar terug een boezemflutter gehad, een hartritmestoornis waarbij een kortsluiting in mijn rechter-boezem mijn hartslag permanent op 140 zette. Het duurde een paar maanden voordat mijn hart gereset werd met een cardioversie (vakantie van mijn huisarts, inwerk-tijd van bloedverdunner), de controle op de avond voor de cardioversie gaf aan dat mijn hart nog 20% effectief was, en dat merkte ik ook. Uiteindelijk is het probleem opgelost met een catheter-ablatie (op een specifieke plek wordt een aantal wondjes in de hartwand gebrand, en het littekenweefsel is niet geleidend).

[ Bericht 6% gewijzigd door mvdejong op 19-03-2026 12:18:37 ]
Sam the American Eagle : You, sir, are a demented, sick, degenerate, barbaric, naughty freako!
Alice Cooper : Why, thank you!
Sam the American Eagle : Freakos: One. Civilization: Zero.
  donderdag 19 maart 2026 @ 11:39:32 #6
459912 FlippingCoin
Weer zo'n kut millennial.
pi_220379084
Wat normaal en abnormaal is verschilt volgens mij per persoon, maar vertrouw je het niet, vraag dit dan aan een ha.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
Met zwijgen kruist men de duivel
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')