abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_220363953
quote:
Rotterdam gaat als eerste gemeente van het land lawaaiige auto's en motoren aanpakken met geluidsflitspalen. Het gaat om een proef met flitspalen op vier locaties in de stad die het geluidsniveau in decibellen van een voertuig kunnen meten en flitsen als het te hard is.

De techniek die daarvoor wordt gebruikt, is nieuw. Daarom werkt de gemeente bij de beoordeling van de betrouwbaarheid van de camera's samen met het Openbaar Ministerie (OM).

Volgens de gemeente is de overlast van luidruchtig verkeer de grootste ergernis onder Rotterdammers en neemt die toe, vooral op drukke en zonnige dagen.

In een brief aan de gemeenteraad schrijft de Rotterdamse wethouder voor mobiliteit dat de gemeente nu "echt iets wil doen tegen de verkeersaso's die de stad onveilig maken en overlast veroorzaken".

Koppelen aan juiste voertuig
Nog voor de zomervakantie moeten de eerste camera's hangen: aan het Haagseveer in het centrum en aan de Strevelsweg in Rotterdam-Zuid. Daarna verhuizen ze naar de Maasboulevard en de Laan op Zuid.

Op iedere plek wordt vier weken gemeten. Daarna wordt bekeken of de camera's betrouwbaar zijn en of ze het geluid aan het juiste voertuig kunnen koppelen. Dat is volgens de gemeente cruciaal, omdat juridisch gezien de grootste uitdaging ligt bij het objectief bepalen van wat bijvoorbeeld achtergrondgeluid is en wat echt een lawaaiig voertuig.

De uitkomsten van de proef worden dan voorgelegd aan het OM. Dat beoordeelt of de metingen betrouwbaar genoeg zijn en of ze gebruikt kunnen worden.

Nog geen overtreding
Het aanpakken van geluidsoverlast is nu nog lastig. Anders dan snelheid is geluidsoverlast geen wettelijke verkeersovertreding. Alleen het veroorzaken van 'onnodig geluid' is verboden en dat moet nu nog door een handhaver ter plekke en op heterdaad worden vastgesteld.

Als de proef slaagt en het OM akkoord gaat, kan dat veranderen. Dan kan het gemeten geluid worden gekoppeld aan een kenteken en kunnen handhavers achteraf opgeslagen beelden beoordelen, bijvoorbeeld op kantoor. Daarmee wordt de pakkans aanzienlijk groter dan wanneer iemand alleen op heterdaad kan worden betrapt.

Bron: https://nos.nl/artikel/26(...)-tegen-verkeersaso-s
Knap stukje techniek.
Maar ik dacht wel ff dat het een vervroegde 1 april grap was ;)
pi_220364022
Tijdens corona werd er al geëxperimenteerd met palen die geluid en beelden vastleggen van mensen in het park. Gewoon alles wat je zegt en deed werd vastgelegd.

https://lokaleregelgeving(...)D%20en%20regelgeving
Zonder het woord van God is er alleen duisternis.
Als je niet kan relativeren, heb je weinig aan kennis.
  dinsdag 17 maart 2026 @ 12:53:04 #3
319243 Caland
FREEJANCEES
pi_220364028
Ook top dat je die alleen op de Meent hoeft neer te zetten.
VBL SC influencer
Left, right, behind
  dinsdag 17 maart 2026 @ 13:04:57 #4
44346 junkiesietze
Trotse Scooter-rijder.
pi_220364131
Auto aan de kant zetten, even onder de auto kijken of er geen valves zitten die remote geopend kunnen worden.

Decibel metertje, even vol het gas indrukken.

Te luid? direct kenteken bewijs innemen en laat de bestuurder de auto maar opnieuw keuren.

even een middagje op 4 punten in de stad dit doen en je bent er vanaf.
Ik boek je met mijn neon je weet.
en ik heb ook een auto.
pi_220364139
quote:
Daarna wordt bekeken of de camera's betrouwbaar zijn en of ze het geluid aan het juiste voertuig kunnen koppelen. Dat is volgens de gemeente cruciaal, omdat juridisch gezien de grootste uitdaging ligt bij het objectief bepalen van wat bijvoorbeeld achtergrondgeluid is en wat echt een lawaaiig voertuig.
quote:
Dan kan het gemeten geluid worden gekoppeld aan een kenteken en kunnen handhavers achteraf opgeslagen beelden beoordelen, bijvoorbeeld op kantoor. Daarmee wordt de pakkans aanzienlijk groter dan wanneer iemand alleen op heterdaad kan worden betrapt.
Ja idd.

Als je slechts 1 voertuig op de beelden ziet is het vaststellen van de bron mogelijk wel laagdrempelig te doen, maar hoe ga je met zekerheid achteraf aantonen in hoeverre de overschrijding van de toegelaten grenzen aan het gemeten geluid toe te schrijven is aan een enkel specifiek voertuig in een druk verkeersbeeld vol bijkomende geluidsbronnen?
pi_220364172
Prima. Geluidsoverlast van die turkenbakken en aso rijstijl mag prima worden aangepakt.

quote:
0s.gif Op dinsdag 17 maart 2026 12:51 schreef Viesdik het volgende:
Tijdens corona werd er al geëxperimenteerd met palen die geluid en beelden vastleggen van mensen in het park. Gewoon alles wat je zegt en deed werd vastgelegd.

https://lokaleregelgeving(...)D%20en%20regelgeving
Bizar inderdaad. Preventief en repressief doel. En dan de vergadering op 4 mei doen. Symbolisch wel.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_220364218
Is op een bureau achteraf van alles gaan zitten onderzoeken en beoordelen sowieso niet arbeidsintensiever dan gewoon wat handhavers op een beruchte route neerzetten? Ik ben niet zo bekend met Rotterdam, maar hier rijden de lui die willen patsen in hun Golf R met sportuitlaat vaak voorspelbare rondjes door het centrum. Wacht ze daar gewoon op in het weekend.
  dinsdag 17 maart 2026 @ 13:14:08 #8
8252 mvdejong
Home is where the cat is.
pi_220364267
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 maart 2026 13:06 schreef saparmurat_niyazov het volgende:

[..]
[..]
Ja idd.

Als je slechts 1 voertuig op de beelden ziet is het vaststellen van de bron mogelijk wel laagdrempelig te doen, maar hoe ga je met zekerheid achteraf aantonen in hoeverre de overschrijding van de toegelaten grenzen aan het gemeten geluid toe te schrijven is aan een enkel specifiek voertuig in een druk verkeersbeeld vol bijkomende geluidsbronnen?
Ik zie een leuke hobby : met een spuitbus met lucht en een claxon bij zo'n paal gaan staan, en elke keer als er een auto voorbijkomt : "TOEOEOEOET !!!!".

Maar ik denk dat de aankondiging alles te maken heeft met woensdag, even het huidige college in een goed daglicht stellen.

We hebben meer van dit soort brainfart-controles gezien, met veel tamtam aangekondigd, en nooit meer wat van gehoord. Een paar jaar geleden werd op de TV de camera-controle aangekondigd waarmee vanaf een viaduct de afstand tussen auto's werd gemeten en beboet kon worden als iemand te dicht op zijn./haar voorganger reed. Ooit wat van teruggehoord ? Of van de automatisch controle op nodeloos links rijden ?
Sam the American Eagle : You, sir, are a demented, sick, degenerate, barbaric, naughty freako!
Alice Cooper : Why, thank you!
Sam the American Eagle : Freakos: One. Civilization: Zero.
pi_220364670
Kan mijn Ram Van gewoon passeren?
Do I wanna know?
L’État, c’est la grande fiction à travers laquelle tout le monde s’efforce de vivre aux dépens de tout le monde.
  dinsdag 17 maart 2026 @ 14:22:35 #10
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_220364985
Hier heb je vooral 's avonds ook altijd van die sukkeltjes die denken dat ze wat voorstellen door knetterend over de ringweg te scheuren.
pi_220365012
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 maart 2026 13:10 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
Is op een bureau achteraf van alles gaan zitten onderzoeken en beoordelen sowieso niet arbeidsintensiever dan gewoon wat handhavers op een beruchte route neerzetten? Ik ben niet zo bekend met Rotterdam, maar hier rijden de lui die willen patsen in hun Golf R met sportuitlaat vaak voorspelbare rondjes door het centrum. Wacht ze daar gewoon op in het weekend.
Dan krijgen de handhavers klappen. Dit is veiliger.
...hier om je mars te breken.
  dinsdag 17 maart 2026 @ 14:27:07 #12
396550 Richestorags
Usluzhlivyy durak opasnee vrag
pi_220365015
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 maart 2026 13:10 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
De patseraanpak was racistisch toch? Moet je het maar objectief doen. Komt er vrijwel dezelfde data uit natuurlijk...
pi_220365307
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 maart 2026 13:14 schreef mvdejong het volgende:

[..]
Ik zie een leuke hobby : met een spuitbus met lucht en een claxon bij zo'n paal gaan staan, en elke keer als er een auto voorbijkomt : "TOEOEOEOET !!!!".
Ik dacht ongeveer hetzelfde toen ik dit nieuws las :P

quote:
Maar ik denk dat de aankondiging alles te maken heeft met woensdag, even het huidige college in een goed daglicht stellen.

We hebben meer van dit soort brainfart-controles gezien, met veel tamtam aangekondigd, en nooit meer wat van gehoord. Een paar jaar geleden werd op de TV de camera-controle aangekondigd waarmee vanaf een viaduct de afstand tussen auto's werd gemeten en beboet kon worden als iemand te dicht op zijn./haar voorganger reed. Ooit wat van teruggehoord ? Of van de automatisch controle op nodeloos links rijden ?
Afstand meten in een momentopname werkt ook niet, als ik links rijd en mooi afstand houd en er voegt net iemand van de rechterbaan tussen dan laat ik het gas los maar je kan op dat moment ook net "geflitst" worden voor te weinig afstand houden. Je zou prima mensen kunnen naaien als je weet waar dat meetpunt ligt.

Dus dat is in de praktijk niet echt houdbaar.

Met onopvallende auto's schaduwen en dat gedrag over kilometers bekijken heeft meer effect, dan pak je de bumperklevers eruit.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')