abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_220358940
quote:
Minister Karremans en staatssecretaris Bertram van Infrastructuur en Waterstaat slaan alarm vanwege de financiële tekorten voor het onderhoud aan wegen en bruggen. In een brief aan de Tweede Kamer schrijven de bewindslieden dat er "scherpe keuzes" gemaakt zullen moeten worden.

Het kabinet wil samen met de Kamer kijken welke onderhoudsprojecten aan wegen en bruggen de komende jaren voorrang moeten krijgen. Niet alles kan vanwege de tekorten, is de boodschap.

Begin dit jaar werd de Kamer al geïnformeerd over de "grote opgave" voor het zogeheten Mobiliteitsfonds en Deltafonds. Opgeteld gaat het om 80 miljard euro over de totale looptijd van de fondsen, wat neerkomt op "gemiddeld vele miljarden per jaar", aldus de bewindslieden.
De Rekenkamer raamde het tekort vorig jaar op 20,5 miljard euro tot 2038.

Door de tekorten kunnen sommige trajecten niet van start, of kunnen ze vertraging oplopen, schrijven Bertram en Karremans aan de Kamer.

Als voorbeelden noemen ze werkzaamheden aan het Spui- en Gemaalcomplex IJmuiden en de Haringvlietbrug. De Haringvlietburg kreeg vanwege scheurtjes al een versterkingsbeurt, maar moet helemaal op de schop. Dat staat gepland voor 2030, maar het geld ervoor is er nog niet.

Karremans en Bertram komen niet met een lijst van projecten die volgens hen prioriteit hebben; ze willen vanwege de minderheidsstatus van het kabinet daarover eerst in overleg met de Kamer.

Volgens een woordvoerder zijn de afgelopen jaren niet alleen onderhoudstrajecten, maar ook veel aanlegprojecten stilgelegd, veelal vanwege stikstofproblemen. Het continu pauzeren van nieuwe trajecten wil het nieuwe kabinet volgens de woordvoerder ook doorbreken: ook daar zullen samen met de Kamer keuzes moeten worden gemaakt.

Kamer en kabinet debatteren donderdag over de problemen. Voor de zomer willen Karremans en Bertram de projecten die echt prioriteit krijgen vastleggen.

Bron: https://nos.nl/artikel/26(...)uggen-niet-alles-kan

Over tien jaar hebben we Belgische wegennetwerk;)
  maandag 16 maart 2026 @ 17:32:55 #2
503714 SebbeSwensje
No one here is exactly what he
pi_220358955
Ik kan de keuze wel voor jullie maken bij de belastingaangifte, dan voeren we geen enkel project meer uit.
Appears.
Je bent een Heraclied, of je bent het niet!
pi_220358984
Leg dat rekening neer op grote bedrijven. Zij laten van alles vervoeren. Dus zij mag het meebetalen.

Wat betreft de defensie,die mag de rijken ofwel mensen die meer dan 1 miljoen euro, meebetalen aan defensie.
Al die ontdekkingsreizen door mensen, ze hebben nooit tegenhouden door domheid van mensen
pi_220359278
Wat een armoede.
<->

[ Bericht 51% gewijzigd door Jippie op 16-03-2026 19:55:24 ]
blablablabla
pi_220359338
Waar gaan de verschillende mobiliteitsbelastingen dan heen?

BPM, wegenbelasting, provinciale opcenten, accijnzen op brandstof, btw over de accijnzen op brandstof...

Wat een totaal wanbeleid als je nu nog steeds gaat roepen om je moeder, karremans.

Wat een naam ook voor een minister van infra: karremans
_O-
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  maandag 16 maart 2026 @ 18:24:57 #6
500822 Niels0Kurovski
Extreem linkshandig
pi_220359354
quote:
0s.gif Op maandag 16 maart 2026 18:13 schreef Elan het volgende:
Wat een armoede.
<->
In de vierde post pas. Dat moet sneller kunnen.

[ Bericht 5% gewijzigd door Jippie op 16-03-2026 19:55:44 ]
Alles blijft. Alles gaat voorbij. Alles blijft voorbijgaan. JD.
  maandag 16 maart 2026 @ 18:57:04 #7
402274 Cruzinats
we were kings, and such
pi_220359564
De eerste tekenen van verval.

Zet anders nog een paar miljard aan de kant voor het COA. Corrupt D66 regime.
pi_220359675
quote:
Als voorbeelden noemen ze werkzaamheden aan het Spui- en Gemaalcomplex IJmuiden en de Haringvlietbrug. De Haringvlietburg kreeg vanwege scheurtjes al een versterkingsbeurt, maar moet helemaal op de schop. Dat staat gepland voor 2030, maar het geld ervoor is er nog niet.
Wegen die door een gebrek aan onderhoud tot "mindere kwaliteit" vervallen zijn al vervelend genoeg, maar in hoeverre ga je door het ontbreken van het budget voor opknapbeurten voor constructies als bruggen aan veiligheidsrisico's zitten morrelen? Nederland heeft hoge belastingen voor van alles en nog wat, waaronder ook op mobiliteit, maar alsnog is het geld er blijkbaar niet (meer) om bestaande infrastructuur op niveau te houden. Waarom kan is alles toch zo aan het verschralen en aftakelen...
pi_220359678
Hoe lang zal het duren tot het weer over buitenlanders gaat haha grapje meteen natuurlijk.
Hoeren neuken, nooit meer werken.
pi_220359916
quote:
0s.gif Op maandag 16 maart 2026 18:22 schreef Red_85 het volgende:

BPM, wegenbelasting, provinciale opcenten, accijnzen op brandstof, btw over de accijnzen op brandstof...

Wat een totaal wanbeleid als je nu nog steeds gaat roepen om je moeder, karremans.

_O-
Dat de automobilist een melkkoe zou zijn, is een mythe die alleen maar klopt als je de totale belastings- en acijnsinkomsten afzet tegen de uitgaven aan enkel het rijkswegennet. Dan wordt er inderdaad maar 30 % van de belastinginkomsten uitgegeven aan infrastructuur. Maar dan moet je de resterende 96% aan gemeentelijke en provinciale wegen ook nog ergens van betalen.

quote:
0s.gif Op maandag 16 maart 2026 19:13 schreef saparmurat_niyazov het volgende:

[..]
Wegen die door een gebrek aan onderhoud tot "mindere kwaliteit" vervallen zijn al vervelend genoeg, maar in hoeverre ga je door het ontbreken van het budget voor opknapbeurten voor constructies als bruggen aan veiligheidsrisico's zitten morrelen?
En verder is het net zoals bij een huis: Noodzakelijk onderhoud uitstellen kost uiteindelijk alleen maar meer geld.

quote:
Nederland heeft hoge belastingen voor van alles en nog wat, waaronder ook op mobiliteit, maar alsnog is het geld er blijkbaar niet (meer) om bestaande infrastructuur op niveau te houden. Waarom kan is alles toch zo aan het verschralen en aftakelen...
Eén antwoord: politiek. Geld uitgeven aan onderhoud betekent op korte termijn alleen maar overlast en minder cadeautjes voor de burger, terwijl je de nadelige gevolgen van het achterwege laten pas 3 verkiezingen later merkt.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
pi_220359930
Importeer de derde wereld en wordt de derde wereld zeggen ze dan, maar blijkbaar is de wens om een derde wereldland te worden zo groot dat het ook wel via Verkeer en Waterstaat kan.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_220359976
quote:
0s.gif Op maandag 16 maart 2026 19:13 schreef saparmurat_niyazov het volgende:

[..]
Wegen die door een gebrek aan onderhoud tot "mindere kwaliteit" vervallen zijn al vervelend genoeg, maar in hoeverre ga je door het ontbreken van het budget voor opknapbeurten voor constructies als bruggen aan veiligheidsrisico's zitten morrelen? Nederland heeft hoge belastingen voor van alles en nog wat, waaronder ook op mobiliteit, maar alsnog is het geld er blijkbaar niet (meer) om bestaande infrastructuur op niveau te houden. Waarom kan is alles toch zo aan het verschralen en aftakelen...
Als iemand geen auto heeft hoeft die toch niet mee te betalen of te werken aan de veiligheid van automobilisten? Zeker niet omdat die automobilisten niet massaal de gestrande medereizigers met pech helpen.
pi_220359989
Mijn scherpe keuze zou zijn minder geld naar het OV en meer naar het onderhoud van wegen.
pi_220360050
quote:
0s.gif Op maandag 16 maart 2026 18:24 schreef Niels0Kurovski het volgende:

[..]
In de vierde post pas. Dat moet sneller kunnen.
Toch is het zo want de miljarden die niet spendeert in kansarme asielzoekers kun je aardig wat wegen van onderhouden en bouwen.
blablablabla
  Forum Admin maandag 16 maart 2026 @ 19:56:38 #15
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_220360074
Werkelijk alles gaat achteruit en het lijkt met een steeds hoger tempo te gaan.

Dit lijkt me ook niet slim omdat die kosten toch wel gemaakt moeten worden. Uitstel maakt dat alleen maar duurder.. bovendien blijven we als land groeien, dus meer vrachtwagens en auto's

En als je wil weten wat er gebeurt met ons wegennet als je er niet in investeert, rijd eens door Duitsland.
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
  Forum Admin maandag 16 maart 2026 @ 19:57:01 #16
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_220360079
quote:
1s.gif Op maandag 16 maart 2026 19:48 schreef RotatoR het volgende:
Mijn scherpe keuze zou zijn minder geld naar het OV en meer naar het onderhoud van wegen.
Er moet juist (veel) meer geld naar het OV
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
  maandag 16 maart 2026 @ 20:41:55 #17
226746 Nicksanders
ik heb witte privileges
pi_220360511
quote:
0s.gif Op maandag 16 maart 2026 19:48 schreef torentje het volgende:

[..]
Als iemand geen auto heeft hoeft die toch niet mee te betalen of te werken aan de veiligheid van automobilisten? Zeker niet omdat die automobilisten niet massaal de gestrande medereizigers met pech helpen.
Wij betalen toch ook mee aan het ov.
Van mij mag het ov weg nooit dat ze mij daarin krijgen.
Maar betaal wel zodat mensen met het onrendabele vervoer kunnen reizen.
Me, I don't have that problem. Me, I always tell the truth. Even when I lie.
  maandag 16 maart 2026 @ 20:45:53 #18
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_220360544
quote:
1s.gif Op maandag 16 maart 2026 19:48 schreef RotatoR het volgende:
Precies, grote delen van het spoornetwerk kunnen ook gewoon geasfalteerd worden.
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
pi_220360553
Kan uit de NATO potjes toch.
pi_220360690
quote:
0s.gif Op maandag 16 maart 2026 20:41 schreef Nicksanders het volgende:

[..]
Wij betalen toch ook mee aan het ov.
Van mij mag het ov weg nooit dat ze mij daarin krijgen.
Maar betaal wel zodat mensen met het onrendabele vervoer kunnen reizen.
Maar het OV is voor gewone mensen toch niet zo veilig en comfortabeler als reizen met een auto? Bovendien is reizen met het OV tijdrovend en zijn sommige streken ontoegankelijk voor OV reizigers
pi_220360900
quote:
0s.gif Op maandag 16 maart 2026 18:22 schreef Red_85 het volgende:

_O-
Dit dus. 10 tallen miljarden worden er opgehaald bij de automobilist en zou er geen geld zijn?
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_220360915
Misschien kunnen we het wat opgaat al alle azcs eens besteden aan iets nuttigs als wegen onderhoud.
  maandag 16 maart 2026 @ 21:34:08 #23
226746 Nicksanders
ik heb witte privileges
pi_220360946
quote:
0s.gif Op maandag 16 maart 2026 21:03 schreef torentje het volgende:

[..]
Maar het OV is voor gewone mensen toch niet zo veilig en comfortabeler als reizen met een auto? Bovendien is reizen met het OV tijdrovend en zijn sommige streken ontoegankelijk voor OV reizigers
Klopt ov is voor paupers.
Maar jij had t over meebetalen aan automobilisten terwijl je geen auto hebt.

Ik betaal ook mee aan ov terwijl ik daar niet kom.
Me, I don't have that problem. Me, I always tell the truth. Even when I lie.
pi_220360977
Waar om heen gedraaid wordt is dat we een veel te omvangrijke economie hebben voor de beperkte grote van ons land. Een economie die ons enorm belast. Het belast de woningmarkt (import van al die expats & arbeidsmigranten), het belast onze infrastructuur en uiteraard het milieu. Maar dit zullen ze in Den Haag nooit toegeven.
pi_220360983
quote:
0s.gif Op maandag 16 maart 2026 19:56 schreef Straatcommando. het volgende:
Werkelijk alles gaat achteruit en het lijkt met een steeds hoger tempo te gaan.

Dit lijkt me ook niet slim omdat die kosten toch wel gemaakt moeten worden. Uitstel maakt dat alleen maar duurder.. bovendien blijven we als land groeien, dus meer vrachtwagens en auto's

En als je wil weten wat er gebeurt met ons wegennet als je er niet in investeert, rijd eens door Duitsland.
Het wordt gecamoufleerd door technologische vernieuwing. Betere mobieltjes, mooiere sportartikelen en keukens. Etc.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')