abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_220358722
Dit winterseizoen al 125 wintersporters omgekomen door lawines

Dit winterseizoen zijn in Europa tot nu toe al 125 wintersporters omgekomen door lawines. Het is het hoogste aantal doden sinds het wintersportseizoen van 2017-2018. Toen kwamen 147 mensen om het leven door lawines, blijkt uit recente cijfers van de European Avalanche Warning Service (EAWS), een instantie die zich bezighoudt met lawinewaarschuwingen.

De meeste doden vielen in de Alpenlanden Italië (32), Frankrijk (31), Oostenrijk (29) en Zwitserland (15). Ook in Slowakije, Slovenië, Spanje, Polen en Andorra kwamen wintersporters om het leven door lawines.

Volgens experts is klimaatverandering een van de oorzaken. De hogere temperaturen tijdens de winter zorgen voor een instabiele laag sneeuw. Ook wordt die sneeuw door sterkere winden verplaatst, waardoor op sommige plekken in de bergen gevaarlijke ophopingen ontstaan. Bovendien wordt er volgens deskundigen ook steeds vaker buiten de gebaande paden geskied.

Waarschuwing
Het lawinegevaar was dit seizoen zo groot dat er meerdere keren waarschuwing 4 of 5 gold, op een schaal van 5.

Een van de dodelijkste incidenten was vorige maand. Toen kwamen in Oostenrijk vijf wintersporters om het leven door lawines. Eind februari kwamen twee Nederlandse skiërs om in de Alpen. Een week eerder werd in het Franse skigebied bij Val d'Isère een lawine buiten de skipiste drie skiërs fataal.

https://nos.nl/artikel/26(...)gekomen-door-lawines
v
pi_220358784
quote:
Volgens experts is klimaatverandering een van de oorzaken.
Niet verder gelezen... Sorry maar dit soort dingen kun je pas zeggen als het een patroon is over tientallen jaren.
pi_220358844
Sow das echt veel.
Triest
pi_220358851
quote:
Volgens experts is klimaatverandering een van de oorzaken. De hogere temperaturen tijdens de winter zorgen voor een instabiele laag sneeuw. Ook wordt die sneeuw door sterkere winden verplaatst, waardoor op sommige plekken in de bergen gevaarlijke ophopingen ontstaan. Bovendien wordt er volgens deskundigen ook steeds vaker buiten de gebaande paden geskied.

Het wordt dus steeds gevaarlijker om buiten de piste te gaan skiën.
Combinatie van steeds onstabielere sneeuwlaag.
Kut
pi_220358919
Gros door eigen schuld. Boeie.
U MAD?
  maandag 16 maart 2026 @ 17:38:30 #6
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_220359000
quote:
1s.gif Op maandag 16 maart 2026 17:13 schreef The115 het volgende:

[..]
Het wordt dus steeds gevaarlijker om buiten de piste te gaan skiën.
Combinatie van steeds onstabielere sneeuwlaag.
En toch blijven mensen het doen.
pi_220359002
Uiterst akelig dat je buiten de piste om het leven komt, en pijnlijk voor de nabestaanden -O- wens hen allen veel sterkte toe.
Ook in moeilijke tijden.
pi_220359029
quote:
1s.gif Op maandag 16 maart 2026 17:38 schreef kwiwi het volgende:

[..]
En toch blijven mensen het doen.
Noem het domheid. Of ze hebben een doodswens?
125 doden is in ieder geval een hele hoop :{
v
  maandag 16 maart 2026 @ 20:17:08 #9
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_220360298
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
pi_220374961
quote:
4s.gif Op maandag 16 maart 2026 17:42 schreef 12Beaufort het volgende:

[..]
Noem het domheid. Of ze hebben een doodswens?
125 doden is in ieder geval een hele hoop :{
Mensen die zichzelf overschatten en de situatie onderschatten.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')