Neequote:Op maandag 16 maart 2026 13:35 schreef vogeltjesdans het volgende:
Geeft wel een heel duidelijk beeld van hoe hard we genaaid worden met zijn allen.
Het is een goede herinnering dat onze criminele overheid al decennia lang ons spaargeld afpakt door geld bij te drukken en inflatie te creëren. Natuurlijk heeft het geen zin om prijzen te gaan vergelijken, maar prijzen vergelijken maakt je wel bewust van onze roverheid, die middels inflatie haar absurde linkse hobby's financiert.quote:Op maandag 16 maart 2026 13:17 schreef Gibson88 het volgende:
Eerder al eens opgevallen maar eerder vandaag was het weer raak.
Ik zat op youTube te scrollen en kwam aldaar een video tegen over
vroeger in de guldentijd dat een liter benzine nog 1 Gulden kostte.
Echter toen werd gesproken dat de benzine in de toekomst misschien wel een
Rijksdaalder per liter kon worden.
En dit blijkt een ('mooie') voorzet voor bepaalde lieden om de huidige prijzen
terug te rekenen naar wat het in Gulden gekost zou hebben en klagen bij de vleet
dat het wel enorm veel gulden zijn...
Even serieus, 25 jaar verder en nog steeds terugrekenen naar guldens ?!
Klacht: Mensen die nog steeds in Guldens (terug)rekenen.
Dat is zeker waar !quote:Op maandag 16 maart 2026 13:46 schreef TAmaru het volgende:
[..]
Het is een goede herinnering dat onze criminele overheid al decennia lang ons spaargeld afpakt door geld bij te drukken en inflatie te creëren. Natuurlijk heeft het geen zin om prijzen te gaan vergelijken, maar prijzen vergelijken maakt je wel bewust van onze roverheid, die middels inflatie haar absurde linkse hobby's financiert.
Nou ja, dat is dus maar beperkt zo. Accijn is namelijk een vast bedrag (84,47 cent), geen %. Alleen de btw is % en zorgt dus voor extra belasting bij stijgende prijs. Maar dat is bij alle producten zo.quote:Op maandag 16 maart 2026 13:50 schreef SpecialK het volgende:
Ja, benzine wordt extra belast door de overheid waardoor de druk steeds zwaarder wordt aan de pomp
In Suriname steel ik altijd geitenquote:Op maandag 16 maart 2026 15:28 schreef capuchon_jongen het volgende:
In suriname betaal je toch nog met Gulden?
Hoe betalen ze in België eigelijk met chocolaquote:Op maandag 16 maart 2026 15:28 schreef capuchon_jongen het volgende:
met frietquote:Op maandag 16 maart 2026 15:54 schreef VarkensHart het volgende:
[..]
Hoe betalen ze in België eigelijk met chocola
Neen. Met de Surinaamse Dollar.quote:Op maandag 16 maart 2026 15:28 schreef capuchon_jongen het volgende:
Teckte klagt over die guldens.quote:Op maandag 16 maart 2026 13:17 schreef Gibson88 het volgende:
Ik heb nog wat guldens , komt wel dichtbij zoquote:Op maandag 16 maart 2026 13:17 schreef Gibson88 het volgende:
Eerder al eens opgevallen maar eerder vandaag was het weer raak.
Ik zat op youTube te scrollen en kwam aldaar een video tegen over
vroeger in de guldentijd dat een liter benzine nog 1 Gulden kostte.
Echter toen werd gesproken dat de benzine in de toekomst misschien wel een
Rijksdaalder per liter kon worden.
En dit blijkt een ('mooie') voorzet voor bepaalde lieden om de huidige prijzen
terug te rekenen naar wat het in Gulden gekost zou hebben en klagen bij de vleet
dat het wel enorm veel gulden zijn...
En ga vooral niet omrekenen want dan kun je je wel eens heel arm voelenquote:Op maandag 16 maart 2026 17:25 schreef Puzzie het volgende:
[..]
Ik heb nog wat guldens , komt wel dichtbij zo
ik kan er niet echt mee betalen dus ik heb ze voor de hebquote:Op maandag 16 maart 2026 17:40 schreef Chandler het volgende:
[..]
En ga vooral niet omrekenen want dan kun je je wel eens heel arm voelen
En inleveren kan ook niet meer, kan volgens mij alleen nog met papier geld tot 2028 ofzo..quote:Op maandag 16 maart 2026 17:41 schreef Puzzie het volgende:
ik kan er niet echt mee betalen dus ik heb ze voor de heb
Ik ook, een hele hoop zelfs. Bewust bewaard omdat ik ze mooi vind en leuk om te hebben. Velen van 1968 of daarvoor omdat deze nog een relatie hoog zilver gehalte hebben. Omsmelten die hap en cashenquote:Op maandag 16 maart 2026 17:25 schreef Puzzie het volgende:
[..]
Ik heb nog wat guldens , komt wel dichtbij zo
We zijn ook een stel armzalige sloebersquote:Op maandag 16 maart 2026 17:40 schreef Chandler het volgende:
[..]
Ik heb heel veel munten maar dan echt oude , ooit gevondenquote:Op maandag 16 maart 2026 17:42 schreef Chandler het volgende:
[..]
En inleveren kan ook niet meer, kan volgens mij alleen nog met papier geld tot 2028 ofzo..
Maar dan nog... die gulden is nog geen 50 euro cent meer waarden wat koop je daar tegenwoordig voor. Die gulden had veel meer kracht
en idd heerlijk sentiment. Zelf reken ik al jaren niet meer terug maar heb zeker de eerste 10 dat wel gedaan!
Smartboiquote:Op maandag 16 maart 2026 17:42 schreef Gibson88 het volgende:
[..]
Ik ook, een hele hoop zelfs. Bewust bewaard omdat ik ze mooi vind en leuk om te hebben. Velen van 1968 of daarvoor omdat deze nog een relatie hoog zilver gehalte hebben. Omsmelten die hap en cashen
[..]
We zijn ook een stel armzalige sloebers
Nee hoor, ik niet!quote:Op maandag 16 maart 2026 17:42 schreef Gibson88 het volgende:
We zijn ook een stel armzalige sloebers
Ik heb alle briefjes nog van 100 en lager.. gewoon voor de heb, niet om in te leveren. Gewoon nostalgie.. leuk.. en natuurlijk ook alle centjes van een 5 gulden munt tot de 1ct..quote:Op maandag 16 maart 2026 17:44 schreef Puzzie het volgende:
Ik heb heel veel munten maar dan echt oude , ooit gevonden![]()
Wat moet je nog met dat papiergeld dan? Ook voor de heb?
quote:Op maandag 16 maart 2026 17:44 schreef Puzzie het volgende:
[..]
Ik heb heel veel munten maar dan echt oude , ooit gevonden![]()
Wat moet je nog met dat papiergeld dan? Ook voor de heb?
| 1 | Gulden papiergeld kan tot 1 januari 2032 worden ingewisseld bij De Nederlandsche Bank (DNB) tegen de koers van 1 euro voor 2,20371 gulden. Dit kan via de post (tot 4.000 gulden) of op afspraak bij de kasbalie in Amsterdam. Specifieke biljetten, zoals de 'Vondel' en 'Sweelinck', hebben kortere inleverlimieten |
Sow!!quote:Op maandag 16 maart 2026 17:46 schreef Chandler het volgende:
[..]
Nee hoor, ik niet!tenzij ik mij moet vergelijken met anderen dan wel weer.
Maar nee, ik ben niet rijk maar zeker niet arm. Hoor zeker bij de rijkste 10%
[..]
Ik heb alle briefjes nog van 100 en lager.. gewoon voor de heb, niet om in te leveren. Gewoon nostalgie.. leuk.. en natuurlijk ook alle centjes van een 5 gulden munt tot de 1ct..
Maar serieus, je kan papier geld gewoon nog omzetten naar euro's
[..]
[ code verwijderd ]
Tot 2032 dus zelfs
valt wel mee, verdien nu een ton per jaar in guldens (netto) en toen ik klein was hadden alleen Heel Rijke Mensen zo'n inkomen . mijn pa kreeg 30 of 40k in guldens per jaar.quote:Op maandag 16 maart 2026 17:40 schreef Chandler het volgende:
[..]
Ik vroeg het me toevallig gisteren nog af of het nog konquote:
in 2032 zal het wel weer uitgesteld worden tot 2040 want er is altijd wel een of andere Groningse boer die een stapel duizendjes van grootvader ergens onder de pannen van de hooizolder vindt.....quote:Op maandag 16 maart 2026 19:54 schreef D. het volgende:
[..]
Ik vroeg het me toevallig gisteren nog af of het nog kon
Kwam een kwartje tegen en bedacht me dat ik ook nog een aantal biljetten heb liggen.
Het kan dus nog! en nu snel wat briefjes verzilverenquote:Op maandag 16 maart 2026 19:54 schreef D. het volgende:
[..]
Ik vroeg het me toevallig gisteren nog af of het nog kon
Kwam een kwartje tegen en bedacht me dat ik ook nog een aantal biljetten heb liggen.
Kan ik er nog even over nadenkenquote:Op maandag 16 maart 2026 20:09 schreef Chandler het volgende:
[..]
Het kan dus nog! en nu snel wat briefjes verzilveren
Euhh... Zo oud nu ook weer niet hoor.quote:Op maandag 16 maart 2026 20:10 schreef Fushia2 het volgende:
[..]
Een geluk, je hebt geen maandstonden meer!
Positief door het leven
Pics?quote:Op maandag 16 maart 2026 20:14 schreef Lenny77 het volgende:
[..]
Euhh... Zo oud nu ook weer niet hoor.
Ben nog prima vruchtbaar
Nee joh, niet doen, Ik ga mijn briefje van 10 leer inlijsten, leuk voor in de gang ofzo. En de zilveren tientjes die houd ik apart.quote:Op maandag 16 maart 2026 20:10 schreef D. het volgende:
[..]
Kan ik er nog even over nadenken
Of het te koop aanbieden
Weet of ken jij een formule wat de gulden gedaan zou hebben en het vandaag de dag waard zou zijn geweest ? Ben op zich wel nieuwsgierig.quote:Op dinsdag 17 maart 2026 17:18 schreef MultiBanaan het volgende:
Wat het nog dommer maakt, is het feit dat wanneer ze terugrekenen naar Guldens, ze de laatste wisselkoers van de Gulden ten tijde van de release van de Euro in 2002 gebruiken. Die was een jaar later al achterhaald vanwege inflatie, maar in 2026 is het al helemaal raar om een wisselkoers uit een ander tijdperk te gebruiken van toen de wereld er nog compleet anders uit zag
Nee, dat zou de tijd en moeite niet waard zijn, zo'n formule, en bijna onmogelijk om te simulerenquote:Op dinsdag 17 maart 2026 18:31 schreef Gibson88 het volgende:
[..]
Nee joh, niet doen, Ik ga mijn briefje van 10 leer inlijsten, leuk voor in de gang ofzo. En de zilveren tientjes die houd ik apart.
[..]
Weet of ken jij een formule wat de gulden gedaan zou hebben en het vandaag de dag waard zou zijn geweest ? Ben op zich wel nieuwsgierig.
Ik zie wat Wilhelmina-dubbeltjes voor 10 tot 15 euro weggaan, dus toch even in verdiepenquote:Op dinsdag 17 maart 2026 18:31 schreef Gibson88 het volgende:
[..]
Nee joh, niet doen, Ik ga mijn briefje van 10 leer inlijsten, leuk voor in de gang ofzo. En de zilveren tientjes die houd ik apart.
Met dank aan de Roverheid.quote:
Dan zou ik die voorlopig nog niet wegdoen. In de Guldentijd rond ca. 2000/2001 waren ze al razend populair onder verzamelaar omdat deze indertijd vrij zeldzaam waren, laat staan nu. 1 ze zijn niet meer in omloop omdat verzamelaar ze zelf houden en áls ze nog gevonden worden zijn het gelukstreffers. Die van mij doe ik dus ook níet van de hand.quote:Op dinsdag 17 maart 2026 21:38 schreef D. het volgende:
[..]
Ik zie wat Wilhelmina-dubbeltjes voor 10 tot 15 euro weggaan, dus toch even in verdiepen
In de guldentijd waren er ook mensen ouder dan 25quote:Op woensdag 18 maart 2026 07:25 schreef Edding345 het volgende:
eckte boomers ook, er zijn inmiddels mensen ouder dan 25
Zie op MP trouwens dat er nog vrij veel van die dingen in omloop zijn. Ik heb me dus vergist in het idee dat ze vrij zeldzaam zouden zijn.quote:Op woensdag 18 maart 2026 07:36 schreef D. het volgende:
[..]
In de guldentijd waren er ook mensen ouder dan 25
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |