abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 14 maart 2026 @ 22:21:19 #1
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_220345013
quote:
Roep om maatregelen na dood van vier paarden op renbaan Cheltenham

In het Verenigd Koninkrijk roepen dierenrechtenorganisaties op tot strengere maatregelen bij paardenrace-evenementen. Aanleiding is de meest recente editie van het prestigieuze Cheltenham Festival, waarbij in vier dagen tijd vier paarden doodgingen.

Dierenrechtenorganisatie League Against Cruel Sports roept op tot een boycot van Cheltenham Racecourse, de renbaan waar koning Charles regelmatig wordt gespot. Afgelopen week namen de beste Britse en Ierse racepaarden het daar tegen elkaar op.

Het paard Envoi Allen eindigde gisteren als negende in een race en zakte daarna in elkaar. Saint Le Fort viel gisteren bij de laatste hordes, HMS Seahorse kwam woensdag ten val en Hansard een dag eerder. Alle vier overleefden ze het niet.

Het aantal paarden dat dit jaar het leven liet op een Britse renbaan staat na het Cheltenham Festival op 24. Dat is relatief niet eens bijzonder veel: in heel 2024 gingen in het Verenigd Koninkrijk 214 wedstrijdpaarden dood, een stijging van zo'n 20 procent ten opzichte van een jaar eerder.

Betere zorg
"Elk jaar kostten de races op het Cheltenham Festival paarden het leven. Hoewel de dood van de paarden alle dierenliefhebbers zal bedroeven, is het tragisch genoeg geen verrassing", zegt Emma Slawinski, directeur van de League Against Cruel Sports.

Volgens de toonaangevende dierenwelzijnorganisatie Royal Society for the Prevention of Cruelty to Animals (RSPCA) is betere preventie en zorg voor paarden nodig om onnodige sterfgevallen en lijden te voorkomen.

"Gezien de rijkdom en expertise binnen de paardensector, blijven we optimistisch dat er nog veel ruimte is om het welzijn van paarden daadwerkelijk te verbeteren." De organisatie zegt in gesprek te gaan met de sector om te pleiten voor verbeteringen voor het welzijn van paarden, zowel op als buiten de baan. "Geen enkel dier, van welke soort dan ook, zou mogen sterven in naam van de sport", schrijft de RSPCA op X.

Beenbreuk
James Given, directeur veiligheid en welzijn van een paardensporttoezichthouder, noemt de recente sterfgevallen "verschrikkelijk". Hij zegt dat de toedracht grondig onderzocht moet worden. Sinds 2000 zijn op het jaarlijkse Cheltenham Festival 82 paarden doodgegaan.

Wedstrijdpaarden worden regelmatig ingeslapen na ernstige blessures of inspanning, waarbij een beenbreuk de meest voorkomende kwetsuur is. Een gecompliceerde beenbreuk is voor een paard vaak onherstelbaar, omdat het dier niet langdurig op drie benen kan staan zonder complicaties te ontwikkelen.

https://nos.nl/artikel/26(...)p-renbaan-cheltenham
------------------------

Triest. Dierenleed voor vermaak :r :r :r :r :r :r
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
pi_220345025
Voordeel halen bij de slager :9
pi_220345068
4 paarden maar? Kijk eens hoeveel varkens en andere dieren er dagelijks naar de slacht worden gereden, daar hoor je niemand over.

En deze paarden hebben waarschijnlijk een fantastisch leven achter de rug, kun je van ander vee vaak niet zeggen.
pindazakje
pi_220345132
Nou wat erg. Net nog twee frikandellen op en ze waren heerlijk.
U MAD?
  zaterdag 14 maart 2026 @ 22:45:11 #5
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_220345276
Frikandelenrennen altijd al een raar fenomeen gevonden.
Huilen dan.
pi_220345409
Jammer
Mensen het spijt me maar ik mag jullie niet meer mentionen.
pi_220346083
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 maart 2026 22:29 schreef Hyaenidae het volgende:
4 paarden maar? Kijk eens hoeveel varkens en andere dieren er dagelijks naar de slacht worden gereden, daar hoor je niemand over.

En deze paarden hebben waarschijnlijk een fantastisch leven achter de rug, kun je van ander vee vaak niet zeggen.
Inderdaad - dit zijn paarden die een topsportleven hebben. En zonder paardensport zouden ze er niet zijn.

Eerstewereldproblemen.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
  zondag 15 maart 2026 @ 08:39:19 #8
503714 SebbeSwensje
No one here is exactly what he
pi_220346911
Kutbritten.
Appears.
Je bent een Heraclied, of je bent het niet!
  zondag 15 maart 2026 @ 10:51:11 #9
171727 StateOfMind
Ancient Astronaut
pi_220348203
Huu peerd 😱
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
pi_220348338
Heb je vrije uitlooppaarden, is het weer niet goed.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  zondag 15 maart 2026 @ 11:22:10 #11
171727 StateOfMind
Ancient Astronaut
pi_220348353
Opeens zin in horse-d'oeuvre :Y)
A murky, forgotten land.
  zondag 15 maart 2026 @ 11:34:07 #12
250282 fluitbekzeenaald2.0
Oi u luzi chervona kalyna
pi_220348415
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 maart 2026 22:29 schreef Hyaenidae het volgende:

Een paard ambieert geen leven als topsporter natuurlijk. Die wil liever gewoon in de wei staan dan met een zweep over een parcours worden gejaagd.

Paardensport vind ik altijd wat discutabel. Als je wil sporten, leuk, maar spring dan zelf over wat hordes, daar heb ik meer respect voor.
Fluitbekzeenaalden zijn verwant aan de zeenaalden, de zeepaardjes en de trompetzeenaalden.
Van die laatste groep onderscheiden ze zich door de draadvormige verlenging van de middelste staartvinstralen (die bij de trompetzeenaalden ontbreken).
  zondag 15 maart 2026 @ 11:39:32 #13
171727 StateOfMind
Ancient Astronaut
pi_220348435
quote:
7s.gif Op zondag 15 maart 2026 11:34 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:

[..]
Een paard ambieert geen leven als topsporter natuurlijk. Die wil liever gewoon in de wei staan dan met een zweep over een parcours worden gejaagd.

Paardensport vind ik altijd wat discutabel. Als je wil sporten, leuk, maar spring dan zelf over wat hordes, daar heb ik meer respect voor.
Bekijk deze YouTube-video

_O- :')
A murky, forgotten land.
  zondag 15 maart 2026 @ 11:52:19 #14
pi_220348512
quote:
Leuk toch. Lekker in beweging, en die aan het begin kunnen aardig hoog springen ^O^
Fluitbekzeenaalden zijn verwant aan de zeenaalden, de zeepaardjes en de trompetzeenaalden.
Van die laatste groep onderscheiden ze zich door de draadvormige verlenging van de middelste staartvinstralen (die bij de trompetzeenaalden ontbreken).
  zondag 15 maart 2026 @ 15:29:07 #15
393893 Hyaenidae
Haaien-idee
pi_220349891
quote:

[..]

Kun je dan ook over honten zeggen, ga godverdomme zelf achter die bal aanrennen als je hem wegsmijt.
pindazakje
pi_220351118
Tja, paardenliefhebbers die races met hindernissen organiseren... Hup paardje hup, en als je een poot breekt schieten we je af.
Iets zegt me dat ze meer van geld dan van paarden houden. Lekker gokken op Cheltenham.

Van mij mogen ze, als ze de jockey en de eigenaar naast het gevallen paard leggen en die ook afschieten. Ook leuk voor de kijkcijfers.
And it's only the giving
That makes you
What you are
  zondag 15 maart 2026 @ 18:42:55 #17
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_220351144
Weer.zin.wek.kend.
pi_220351320
quote:
2s.gif Op zondag 15 maart 2026 18:40 schreef OllieA het volgende:
Iets zegt me dat ze meer van geld dan van paarden houden. Lekker gokken op Cheltenham.

De paarden zijn het middel, geld het doel.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_220351356
pi_220351563
quote:

[..]

Dit zijn paarden die gefokt zijn om hard te lopen en over heggen te springen.

Zo heb je Huskies die gefokt zijn om een slee te trekken.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
  zondag 15 maart 2026 @ 20:22:44 #21
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_220351831
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 maart 2026 22:21 schreef Starhopper het volgende:

[..]
------------------------

Triest. Dierenleed voor vermaak :r :r :r :r :r :r
Geldt voor alle huisdieren.
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
  zondag 15 maart 2026 @ 20:25:14 #22
229935 damsco
Internetheld sinds 2008
pi_220351849
Er gaat niks boven een lekker stukje paardenvlees.
Please consider the environment before printing this post
  zondag 15 maart 2026 @ 20:31:53 #23
pi_220351891
quote:
0s.gif Op zondag 15 maart 2026 19:46 schreef Lyrebird het volgende:

[..]
Dit zijn paarden die gefokt zijn om hard te lopen en over heggen te springen.

Zo heb je Huskies die gefokt zijn om een slee te trekken.
Dat ze erop gefokt zijn betekent dat ze er goed in zijn, en misschien ook wel af en toe eens spontaan over een hek springen. Maar als ze voor de lol dit soort races zouden doen zou er geen mens met een zweep op hoeven zitten. Het staat misschien wel dichter bij hun natuur dan bijvoorbeeld dressuur, maar vrijwillig is het niet.
pi_220352077
quote:
7s.gif Op zondag 15 maart 2026 20:31 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:

[..]
Dat ze erop gefokt zijn betekent dat ze er goed in zijn, en misschien ook wel af en toe eens spontaan over een hek springen. Maar als ze voor de lol dit soort races zouden doen zou er geen mens met een zweep op hoeven zitten. Het staat misschien wel dichter bij hun natuur dan bijvoorbeeld dressuur, maar vrijwillig is het niet.
Daar zijn de meningen over verdeeld.

In mijn jeugd heb ik de boeken van Dick Francis verslonden, en daar uit kwam naar voren dat renpaarden er van genieten om vooraan te rennen. Hij heeft het ook over hoe paard en renner communiceren als een. Dat gebeurt niet als zo’n paard er geen zin in heeft.

Je kunt niet in zo’n paardenhoofd kijken, maar die paarden hebben objectief een veel beter leven dan welk ander dier ook. Functioneren op hun top.
  zondag 15 maart 2026 @ 21:04:53 #25
414990 Immerdebestebob
Frikandellenfetisjist
pi_220352109
Foinavon _O_
pi_220352270
quote:
0s.gif Op zondag 15 maart 2026 21:00 schreef Lyrebird het volgende:

[..]

In mijn jeugd heb ik de boeken van Dick Francis verslonden, en daar uit kwam naar voren dat renpaarden er van genieten om vooraan te rennen. Hij heeft het ook over hoe paard en renner communiceren als een. Dat gebeurt niet als zo’n paard er geen zin in heeft.
Beelden genoeg van paarden die race winnen als de jockey er vanaf gevallen is.

quote:
Je kunt niet in zo’n paardenhoofd kijken, maar die paarden hebben objectief een veel beter leven dan welk ander dier ook. Functioneren op hun top.
Het gaat dan ook helemaal niet om de paarden maar overgevoelige types die zichzelf en hun gevoel heel belangrijk maken door dingen te willen verbieden omdat die soms even heel naar zijn.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_220352284
Wanneer is het weer tijd voor de TT van Isle of Man?
Do I wanna know?
L’État, c’est la grande fiction à travers laquelle tout le monde s’efforce de vivre aux dépens de tout le monde.
pi_220352596
quote:
Dit ziet er echt niet uit
Zeker niet die gozer die dat doet
  zondag 15 maart 2026 @ 22:37:06 #29
pi_220352799
quote:
0s.gif Op zondag 15 maart 2026 21:00 schreef Lyrebird het volgende:

[..]

Daar ga je weer. Functioneren op topniveau is niet wat een paard wil. Dat is wat een mens wil. Een paard is een prooidier en wil dingen als stress vermijden en bij de kudde zijn. Het vooraan willen rennen zou kunnen kloppen, dat is een combinatie van kudde-instinct en in het ras gefokte dominante eigenschappen. Blijf ik er toch bij dat als dat instinct zo sterk was, het paard geen ruiter nodig had en al helemaal geen zweep.
  zondag 15 maart 2026 @ 22:49:09 #30
pi_220352825
Ik denk wel dat van alle paardensport races het meest passen bij het natuurlijke gedrag van een paard, alleen niet dit soort races. Een paard is een prooidier van de steppen en zou in een natuurlijke situatie obstakels vermijden. Zeker hoge obstakels met slecht overzicht, juist omdat die gevaarlijk zijn en een gebroken been de dood betekent.
pi_220352836
Dat doet het buiten in de natuur ook. Alleen sterft het paard dan (uiteindelijk na veel lijden) van de dorst of honger met hevige pijn in plaats van door een sussende dierenarts met een spuitje.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')