abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  FrontpagER /Mod / Grootste Vredestichter dinsdag 10 maart 2026 @ 20:17:49 #1
485843 crew  Jippie
pi_220310702
quote:
De Chinese autofabrikant BYD onderzoekt een mogelijke deelname aan de Formule 1. Volgens ingewijden wil de grootste producent van elektrische voertuigen ter wereld de koningsklasse van de autosport gebruiken om zijn wereldwijde naamsbekendheid te vergroten en de luxemarkt te penetreren.

Dat meldt persbureau Bloomberg op basis van bronnen rondom het bedrijf. BYD zou momenteel verschillende opties in de autosport verkennen. Naast de Formule 1 wordt ook een instap in het World Endurance Championship (WEC) overwogen, waarbij het merk zou deelnemen aan prestigieuze races zoals de 24 uur van Le Mans.

Een toetreding tot de Formule 1 zou echter de meest opzienbarende stap zijn; nooit eerder maakte een Chinese constructeur deel uit van het deelnemersveld. BYD overweegt naar verluidt twee scenario's: het volledig zelfstandig opbouwen van een nieuw team of de overname van een bestaande renstal.

De ambities van BYD volgen op een recordjaar waarin het bedrijf Tesla onttroonde als de grootste verkoper van elektrische auto’s wereldwijd. Hoewel het merk in Europa snel aan terrein wint, blijft de Amerikaanse markt nagenoeg gesloten vanwege hoge importheffingen en strenge regels rondom databeveiliging. Juist de Formule 1, die de laatste jaren sterk is gegroeid in de Verenigde Staten, zou als platform kunnen dienen om dit imago te kantelen.

Met de stap naar de autosport wil BYD ook zijn technologische voorsprong in het luxesegment onderstrepen. Vorig jaar baarde het bedrijf opzien door met het dochtermerk Yangwang de U9 Xtreme te testen op de Nürburgring, waarbij een topsnelheid van ruim 496 kilometer per uur werd geklokt — aanzienlijk sneller dan de topsnelheid van een gemiddelde F1-wagen op de rechte stukken.

Toch is een plek op de grid niet zonder slag of stoot geregeld. Nieuwe teams stuiten vaak op weerstand van de huidige deelnemers, die vrezen voor verwatering van het prijzengeld. "Het kost een godsvermogen; je praat al snel over 500 miljoen dollar om een team in de lucht te houden," stelt Noud Broekhof van De Nationale Autoshow. Broekhof wijst daarnaast op het grote afbreukrisico. "Presteren op niveau duurt jaren. Bovendien is de F1 sterk gericht op de Amerikaanse markt. Voor Chinese merken, die daar geen toegang tot hebben, is het een stuk lastiger om die enorme investeringen terug te verdienen." Een overname van een bestaand team, vergelijkbaar met de recente deal tussen Audi en Sauber, lijkt daarom de meest levensvatbare route.

Ondanks de obstakels kan BYD rekenen op een warm welkom vanuit de sportkoepel. Mohammed Ben Sulayem, voorzitter van de FIA, liet eerder al weten een Chinese constructeur als een 'logische stap' te zien voor de sport. Met de Grand Prix van China in Shanghai die dit weekend op de kalender staat, is de timing van de geruchten pikant. Of de Chinese vlag daadwerkelijk op de grid zal verschijnen, zal de komende jaren moeten blijken.

Bron

0f9887c6fa963ab5d6965e54a29a6d1c46aa5353.jpg?1773170128
Yangwang U9 Xtreme

pi_220310734
Ik moet nog wennen aan autosport en elektrische auto's.
Maar zo zal deze sport toch uit gaan zien.
Ik begrip wel dat een chinees bedrijf zich graag in de markt wilt leggen, naamsbekend krijg je dan sowieso.
Mooie auto ook in het plaatje!
  Eindredactie Sport / Forummod dinsdag 10 maart 2026 @ 22:03:20 #3
284411 crew  heywoodu
pi_220311446
Ik denk niet dat ze dat dan met die U9 gaan doen :D
  Forum Admin dinsdag 10 maart 2026 @ 22:07:45 #4
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_220311473
Slim van ze, tekenend ook dat ze voor F1 en niet de elektrische variant gaan.

Al is er sinds de invoering van nieuwe regelementen wel veel kritiek op F1, vanwege de te grote afhankelijkheid van accu's. Ik denk ook niet dat hybride of elektrisch de toekomst is van f1.
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
pi_220311557
quote:
het dochtermerk Yangwang
Hier moeten die Chinezen echt eens mee gaan kappen. Allerlei zustermerken die op niet op alle markten hetzelfde heten, regelmatig maar kort bestaan, en zo nu en dan weer worden samengevoegd of juist weer opgesplitst. Niet te volgen...

quote:
BYD heeft na de introductie van de nieuwe naam vijf merken: Denza (in samenwerking met Daimler), Fang Cheng Bao en Yang Wang zijn echt drie losse merken. Dan wordt het BYD dat wij in Europa kennen intern verdeeld over twee merken: Ocean (van de onder andere de Seal en Dolphin) en Dynasty (van de Han en Tang).
  Forum Admin dinsdag 10 maart 2026 @ 22:25:29 #6
pi_220311580
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 maart 2026 22:22 schreef saparmurat_niyazov het volgende:

[..]
Hier moeten die Chinezen echt eens mee gaan kappen. Allerlei zustermerken die op niet op alle markten hetzelfde heten, regelmatig maar kort bestaan, en zo nu en dan weer worden samengevoegd of juist weer opgesplitst. Niet te volgen...
[..]

Ze mogen vooral eens na gaan denken over een pakkende naam want het blijft plastic fantastic zo.
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
  FrontpagER /Mod / Grootste Vredestichter dinsdag 10 maart 2026 @ 22:51:14 #7
485843 crew  Jippie
pi_220311711
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 maart 2026 22:03 schreef heywoodu het volgende:
Ik denk niet dat ze dat dan met die U9 gaan doen :D
Met de U9 hebben ze wel een snelheidsrecord te pakken, dus vond dat aannemelijker dan een stadsauto :D
  Forum Admin dinsdag 10 maart 2026 @ 22:53:11 #8
pi_220311725
quote:
2s.gif Op dinsdag 10 maart 2026 22:51 schreef Jippie het volgende:

[..]
Met de U9 hebben ze wel een snelheidsrecord te pakken, dus vond dat aannemelijker dan een stadsauto :D
Elektrische auto's hebben ontzettend veel potentie.
Ik vind het dus ook jammer dat veel nieuwe elektrische auto's zo lelijk zijn. Aan de andere kant, veel nieuwe brandstofauto's zijn ook lelijk.

Ik word oud.
pi_220311754
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 maart 2026 22:53 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]
Ik vind het dus ook jammer dat veel nieuwe elektrische auto's zo lelijk zijn. Aan de andere kant, veel nieuwe brandstofauto's zijn ook lelijk.

Ik word oud.
Vooral dat laatste
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
  Forum Admin dinsdag 10 maart 2026 @ 23:01:44 #10
pi_220311758
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 maart 2026 23:01 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]
Vooral dat laatste
Zwijg ;(
  FrontpagER /Mod / Grootste Vredestichter dinsdag 10 maart 2026 @ 23:08:36 #11
485843 crew  Jippie
pi_220311782
quote:

[..]

Ik word oud.
Laten we het laatste hopen ^O^
pi_220311805
quote:

[..]

Ik word oud.
Elektrische auto's, elektrische vrachtwagens, elektrische binnenvaartschepen en wie weet volgen elektrische oceaanschepen en vliegtuigen nog. Het is een echte paradigmaverschuiving, en de Chinezen ruiken hun kansen. In plaats van achter de gevestigde orde aan te hollen, die tientallen jaren aan opgebouwde ervaring heeft met brandstofmotoren, proberen ze juist te profiteren van deze technologische omslag. Het is immers bijzonder moeilijk om nog aan te haken bij spelers die generaties lang hun technologie (in dit geval brandstofmotoren) hebben verfijnd. Zo'n opgebouwde voorsprong haal je vrijwel niet meer in. Als het om Europese bedrijven gaat: ze moeten wakker worden en zichzelf verbeteren, want de concurrentie komt eraan.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')