abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  FrontpagER /Mod / Grootste Vredestichter maandag 9 maart 2026 @ 23:12:40 #1
485843 crew  Jippie
pi_220303914
De aanhoudende spanningen in het Midden-Oosten drijven de olieprijs naar recordhoogten van boven de 100 dollar per vat. Voor de Nederlandse automobilist en ondernemer vertaalt dit zich in pijnlijke prijzen aan de pomp. Terwijl de roep om overheidsingrijpen aanzwelt, houdt Den Haag de hand op de knip. Moet het kabinet ingrijpen in de brandstofcrisis?
9f162cf248517c341d834aaae6ae2ad56f3f620f.jpg?1773094045

POLL

De impact van de oorlog in Iran is direct voelbaar bij het tankstation. Hoewel de brandstofprijzen stijgen, kiest het kabinet er vooralsnog voor om niet in te grijpen. "Laten we eerst kijken naar internationale oplossingen", aldus premier Jetten.

Volgens Arjan Lejour, hoogleraar belastingen en openbare financiën, wordt er in internationaal verband gesproken over het aanboren van extra oliereserves. "Laten we eerst kijken wat dat doet met de prijzen en hoe het conflict zich ontwikkelt," verklaarde hij onlangs bij Spraakmakers.

Pomphouders vrezen faillissementen

Voor veel ondernemers in de grensstreek is die afwachtende houding onverteerbaar. Willemjan van Golstein Brouwers, pomphouder in Asten en vertegenwoordiger van branchevereniging Drive, ziet zijn omzet met dertig procent dalen. Klanten wijken massaal uit naar het buitenland, waar tanken, boodschappen doen en sigaretten kopen vele malen goedkoper is.

"Mijn pomp zit 35 kilometer van de grens en ik voel de klappen al," vertelt Van Golstein Brouwers. "Wie tien kilometer van de grens zit, is feitelijk al failliet."

Transportsector onder druk

Ook de transportsector luidt de noodklok. Vrachtwagenchauffeur Jerry geeft aan dat zij vaak verplicht worden in België te tanken, waar het verschil kan oplopen tot wel 80 cent per liter. "Dat is een heleboel geld," aldus de chauffeur.

Elisabeth Post, voorzitter van Transport en Logistiek Nederland, waarschuwt dat de brandstofkosten voor transportondernemers een kwart van hun totale uitgaven beslaan. Zij wijst erop dat de sector al onder enorme druk staat door zaken als de vrachtwagenheffing, verduurzamingskosten en cao-loonstijgingen. Post vindt de afwachtende houding van het kabinet onverstandig: "Van een regering mag je verwachten dat ze beslissingen nemen op het moment dat het nodig is. Desnoods tijdelijk."

Ook agrarische sector in de knel

Het probleem beperkt zich niet tot transport en detailhandel. Ook luisteraars trekken aan de bel, waarbij met name de agrarische sector wordt genoemd. Voor een boer die zijn land klaarmaakt voor het nieuwe seizoen, is de stijging van dieselprijzen direct voelbaar. "Dit wordt echt een drama als het zo doorgaat," waarschuwt luisteraar Frank van der Valk.

Terwijl de internationale gemeenschap zoekt naar manieren om de olievoorziening veilig te stellen, blijft de vraag of de Nederlandse overheid kan blijven toekijken hoe bedrijven en burgers de rekening van de internationale politiek betalen.

Bron
  maandag 9 maart 2026 @ 23:18:57 #2
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_220303946
Gwn tanken bij Orban :T

Nee maar boeit mij niet want geen auto
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
pi_220304028
De prijzen dalen alweer. 89 euro voor een vat. Kan prima dat we volgende week weer rond de 2 euro betalen.

Wat natuurlijk nog steeds duur is maar goed.
blablablabla
pi_220304088
quote:
0s.gif Op maandag 9 maart 2026 23:43 schreef Elan het volgende:
De prijzen dalen alweer. 89 euro voor een vat. Kan prima dat we volgende week weer rond de 2 euro betalen.

Wat natuurlijk nog steeds duur is maar goed.
Als de olieprijzen dalen duurt het vaak een dag of 30 voordat ook de pijzen aan de pomp dalen.

Maar als er stront aan de knikker zit, gaan de volgende dag alle prijzen aan de pomp omhoog. :')

Ach ja, ik tank 1x in de 3 weken een volle tank en daar kan ik 640 kilometer mee rijden.
What is my problem with man, you ask? No. I ask you, what was man's problem with me?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')