Zelfs dit kunnen ze nietquote:Excuses korpsleiding voor brief aan 1700 politiemensen die Lisa-dossier bekeken
De korpsleiding van de politie biedt excuses aan voor de brief die naar 1700 politiemensen is gestuurd vanwege het bekijken van het dossier in de zaak-Lisa. Medewerkers die daarover een brief hebben gekregen, kunnen die als niet verzonden beschouwen, zegt de korpsleiding.
"We hadden eerst het gesprek moeten aangaan in plaats van direct een brief uit te reiken", staat in een politiebericht. Alle medewerkers hebben nu een mail ontvangen waarin de korpsleiding zegt dat de brieven zijn ingetrokken. "We hebben het niet goed gedaan. Dat spijt ons."
Vorige week werd bekend dat politiemensen uit het hele land in de politiesystemen hadden gezocht naar informatie in de zaak van het vermoorde meisje. Het ging om in totaal zo'n 1700 medewerkers die daar geen goede reden voor zouden hebben gehad. De meesten werken waarschijnlijk niet aan de zaak.
Deze medewerkers kregen een brief waarin stond dat ze in een gesprek met hun leidinggevende uitleg moesten geven over de redenen dat zij in het dossier keken. Minister Van Weel van Justitie en Veiligheid noemde hun gedrag onacceptabel.
Bij voorbaat veroordeeld
Het leidde tot veel boosheid binnen het korps, schreef NRC. Medewerkers vonden dat hun professionaliteit in twijfel werd getrokken en voelden zich bij voorbaat veroordeeld.
Nu erkennen korpschef Janny Knol en plaatsvervangend korpschef Wilbert Paulissen dat dat kwam door hun manier van communiceren.
Ja en terecht toch, dat hun professionaliteit in twijfel getrokken wordt? 1700 (!) medewerkers die een dossier bekijken waar ze (waarschijnlijk) niks in te zoeken hebben.quote:Medewerkers vonden dat hun professionaliteit in twijfel werd getrokken en voelden zich bij voorbaat veroordeeld.
Precies, en als ze een goede reden hebben om in het dossier te kijken zal dat vast geaccepteerd worden. Beetje kleinzerig hoor van de betrokken agenten, het is een gevoelige zaak en als je gaat zitten rondneuzen lig je onder een vergrootglas. Mag je best begrip voor hebben als agent.quote:Op maandag 9 maart 2026 20:11 schreef kwiwi het volgende:
[..]
Ja en terecht toch, dat hun professionaliteit in twijfel getrokken wordt? 1700 (!) medewerkers die een dossier bekijken waar ze (waarschijnlijk) niks in te zoeken hebben.
Dat ze zich bij voorbaat veroordeeld voelen ligt vooral aan henzelf. Ze kregen gewoon de kans om het uit te leggen blijkbaar, lijkt me fair.
Zeker op het moment dat er alleen een signamelent van de dader opgesteld is en alle agenten in Nederland de dader willen vindenquote:Op maandag 9 maart 2026 20:23 schreef Starhopper het volgende:
Wat ik begreep is dat in dat systeem waar in gekeken is niet het hele dossier is. Maar bijvoorbeeld signalement. Lijkt mij dus eigenlijk best nuttig dat de mensen hier in gekeken hebben, want misschien herkent een van de agenten de verdachte wel.
Signalement is toch ook bekendgemaakt?quote:Op maandag 9 maart 2026 20:23 schreef Starhopper het volgende:
Wat ik begreep is dat in dat systeem waar in gekeken is niet het hele dossier is. Maar bijvoorbeeld signalement. Lijkt mij dus eigenlijk best nuttig dat de mensen hier in gekeken hebben, want misschien herkent een van de agenten de verdachte wel.
Medewerkers kunnen niet allemaal maar zelf gaan bepalen wat wel of niet nuttig is wat dat betreft, er zijn gewoon regels waar ze zich aan moeten houden.quote:Op maandag 9 maart 2026 20:23 schreef Starhopper het volgende:
Voor aanvang van een dienst is een briefing. Regionaal van hun gebied, maar ook belangrijk landelijk iets wordt hier gedeeld. Gegarandeerd dat het signalement hier gedeeld wordt en in hun journal komt. Misschien ook wel via hun app ofzo.quote:Op maandag 9 maart 2026 20:23 schreef Starhopper het volgende:
quote:
quote:Op maandag 9 maart 2026 20:40 schreef kwiwi het volgende:
[..]
Medewerkers kunnen niet allemaal maar zelf gaan bepalen wat wel of niet nuttig is wat dat betreft, er zijn gewoon regels waar ze zich aan moeten houden.
Ze zullen intern echt het signalement wel communiceren. En zo niet, dan hebben ze nog een heel ander probleem daar.
Al snel bleek dat het genuanceerder lag: er bleek helemaal geen sprake van 'gluren' in het dossier door nieuwsgierige agenten, zoals de suggestie was. Het bleken vooral agenten te zijn die gedurende de zoektocht naar de verdachte het signalement hadden opgevraagd.quote:Op maandag 9 maart 2026 20:46 schreef cinderloom het volgende:
[..]
Voor aanvang van een dienst is een briefing. Regionaal van hun gebied, maar ook belangrijk landelijk iets wordt hier gedeeld. Gegarandeerd dat het signalement hier gedeeld wordt en in hun journal komt. Misschien ook wel via hun app ofzo.
En als dat mag is dat toch prima uit te leggen in het gesprek? En mag het niet, ja dan zal er wel een tik op de vingers volgen.quote:Op maandag 9 maart 2026 20:49 schreef Starhopper het volgende:
[..]
[..]
[..]
Al snel bleek dat het genuanceerder lag: er bleek helemaal geen sprake van 'gluren' in het dossier door nieuwsgierige agenten, zoals de suggestie was. Het bleken vooral agenten te zijn die gedurende de zoektocht naar de verdachte het signalement hadden opgevraagd.
https://www.bnr.nl/nieuws(...)aar-glurende-agenten
Want? Wat was er precies zo 'super geheim' aan dat dossier dan?quote:Op maandag 9 maart 2026 20:08 schreef cinderloom het volgende:
Ik ben vooral ook eens benieuwd of er serieuze gevolgen aan zitten voor betrokken agent.
In verband met de privacy kun je dit niet zomaar af doen als een waarschuwend wijzend vingertje vind ik.
"ow, dan is de strekking van die brief op jou niet van toepassing"quote:Op maandag 9 maart 2026 20:54 schreef kwiwi het volgende:
[..]
En als dat mag is dat toch prima uit te leggen in het gesprek? En mag het niet, ja dan zal er wel een tik op de vingers volgen.
Ik zie het probleem van die brief echt niet.
Als een agent iedere keer bij het bekijken van een operationele melding tekst en uitleg moet komen geven dan is het einde wel zoek.quote:Op maandag 9 maart 2026 20:54 schreef kwiwi het volgende:
[..]
En als dat mag is dat toch prima uit te leggen in het gesprek? En mag het niet, ja dan zal er wel een tik op de vingers volgen.
Ik zie het probleem van die brief echt niet.
Die 1700 agenten konden maar een heel klein gedeelte van het dossier bekijken. Niks over het slachtoffer, niks over de crime scene of over de gevonden sporen. De politie was toe nog op zoek naar de dader.quote:Op maandag 9 maart 2026 20:40 schreef kwiwi het volgende:
[..]
Medewerkers kunnen niet allemaal maar zelf gaan bepalen wat wel of niet nuttig is wat dat betreft, er zijn gewoon regels waar ze zich aan moeten houden.
Ze zullen intern echt het signalement wel communiceren. En zo niet, dan hebben ze nog een heel ander probleem daar.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |