abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_220285892
Hoe maken jullie de wasmachine schoon? Wat doe je, in welke volgorde, welke middeltjes gebruik je?
En heb je ook het idee dat het helpt?

Ik heb natuurlijk op internet opgezocht hoe je de wasmachine schoon moet/kunt maken.
Maar mijn wasmachine ruikt vies als ik hem net schoongemaakt heb. Die geur gaat er dan gaandeweg wel weer uit, maar na de volgende schoonmaakbeurt stinkt het weer...
pi_220285921
Mijn wasmachine stinkt nooit en maak hem nooit schoon. Doet hij zelf al met wassen namelijk.
Miele FTW _O_
pindazakje
pi_220285953
Met een vaatwastablet en dan op 90 graden. Kort programma.
v
  zaterdag 7 maart 2026 @ 19:47:53 #4
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_220285978
Met enige regelmaat een 90 graden was, en als hij niet gebruikt wordt staat de deur open.
Af en toe met een doekje de rubber manchet schoonmaken.

Verder gaan beddengoed, handdoeken en ondergoed hier altijd op 60 graden, dus dat zijn iig al een paar 60 graden wassen per week.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  zaterdag 7 maart 2026 @ 20:00:38 #5
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_220286100
Ik stop alleen maar schone kleding in mijn wasmachine.
Huilen dan.
pi_220286231
Soms hete wasjes draai n
Duer openhouden na een wasbeurt

En eens in de paar maanden zo'n wasmachinereinigingsmiddeltje.

Nooit problemen met mijn wasmachine.
pi_220287124
Nou, dat dus. Als ik mijne op 90 graden denk schoongewassen te hebben met een speciaal blokje, gaat ie juist stinken.

Ik maak um zo schoon:
Met papierrol de prut uit de manchet vegen, deur altijd op een kier laten staan en wekelijks een 60 graden was draaien.

Het wasmiddelbakje haal ik er ook uit. Dat onder de kraan met een afwasborstel en met papierrol het achtergebleven wasmiddel/wasverzachter uit de machine vegen.

En als ik puf heb, meestal vergeet ik dat, ook het klepje aan de onderkant meepakken. Wel een bakje eronder houden.
If they say
Why, why, tell her that it's human nature...
pi_220287194
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 maart 2026 21:29 schreef Mushanga71 het volgende:
Nou, dat dus. Als ik mijne op 90 graden denk schoongewassen te hebben met een speciaal blokje, gaat ie juist stinken.
Dit dus, maar dan met vloeibaar spul. Al meerdere merken geprobeerd.
Ik dacht nog, ligt het er misschien aan of je eerst het filter enz schoonmaakt en dan dat spul erin doet of juist andersom. Maar dat maakt niet uit voor de geur.
Deurtje staat altijd open als er geen was in zit.

Hm, geen spul gebruiken dus, gewoon heet wassen? Ik gebruik al zo vaak mogelijk poeder ipv vloeibaar wasmiddel omdat dat zou helpen tegen de viezigheid.
Ik vind mijn wasmachine niet vies trouwens, maar maak hem elke 2 a 3 maanden schoon omdat dat zo 'hoort'.

[ Bericht 0% gewijzigd door Hupje op 07-03-2026 22:41:12 ]
pi_220287328
Ik heb juist het idee dat het door de temperatuur gaat stinken.
Jaren geleden adviseerde Miele me om met waspoeder te wassen, dan is er minder kans op vetluis. Heb dat een tijd gebruikt maar dat poeder koekt heel erg aan het zeepbakje dus weer terug naar vloeibaar.
Ook advies toen, zet de extra waterknop altijd aan. Blijkbaar gebruiken wasmachines te weinig water. Heb nu bij elk programma wat ik gebruik, de extra waterknop aanstaan.
Heb laatst de manchet schoongemaakt en het zeepbakje. Stinken doet ie eigenlijk bijna nooit meer. Tot ik dat 90 graden programma heb aangehad dan.

En ik maak um schoon als ik eraan denk. Laatst toevallig maar vraag me niet wanneer daarvoor :@
If they say
pi_220289976
Daar gebruik ik onder andere anti kalk tabletten voor voor in de wasmachine. Of een heet programma met reiniging soda.
Ook in moeilijke tijden.
  zondag 8 maart 2026 @ 08:44:58 #11
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_220290021
Kopje soda in de machine en kookwas laten lopen
  zondag 8 maart 2026 @ 08:46:15 #12
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_220290025
Na het wassen deur open laten staan
pi_220290627
Manchet met doek schoonvegen, idem de filters en wasmiddelenbak.

Dan leeg, een hete was met soda draaien, uur stopzetten, en weer af laten draaien en spoelen. Klaar.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_220290680
quote:
1s.gif Op zaterdag 7 maart 2026 21:42 schreef Mushanga71 het volgende:
Ik heb juist het idee dat het door de temperatuur gaat stinken.
Jaren geleden adviseerde Miele me om met waspoeder te wassen, dan is er minder kans op vetluis. Heb dat een tijd gebruikt maar dat poeder koekt heel erg aan het zeepbakje dus weer terug naar vloeibaar.
Ook advies toen, zet de extra waterknop altijd aan. Blijkbaar gebruiken wasmachines te weinig water. Heb nu bij elk programma wat ik gebruik, de extra waterknop aanstaan.
Heb laatst de manchet schoongemaakt en het zeepbakje. Stinken doet ie eigenlijk bijna nooit meer. Tot ik dat 90 graden programma heb aangehad dan.

En ik maak um schoon als ik eraan denk. Laatst toevallig maar vraag me niet wanneer daarvoor :@
Je hoeft je wasmiddel niet in het bakje te doen he? Ik gebruik alleen een wasbolletje met vloeibaar wasmiddel en poeder strooi ik gewoon los in de trommel. En inderdaad altijd de functie ‘extra water’ en dan nog vind ik het eigenlijk te weinig water. Ik doe ieder wasprogramma altijd zonder centrifugeren om het na afloop los op spoelen (met ook nog extra water) met centrifugeren te zetten. Haat aan de moderne wasmachines met veel te weinig water.
  zondag 8 maart 2026 @ 10:22:07 #15
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_220290736
Ik gebruik altijd (een minimale hoeveelheid) vloeibaar wasmiddel, direct in de trommel, voordat de was erin gaat, samen met het water uit de droger
pi_220290749
Ik gebruik de wasmachine niet zo veel (woon alleen, zo'n 1x in de 8 dagen voor kleding en 1x in de 9 dagen voor handdoeken (zo veel heb ik er, echt proppen om het er in te krijgen) + 1x/4 weken beddengoed ik woon alleen, geen actie in bed ;( ), maar 1x in de 4 maanden is het 'spoelprogramma 2x spoelen' (om de zeepresten er uit te krijgen)-> zakje wasmachinereiniger van de Aldi met een 90°C programma + intensief + 5x spoelen -> reinigingsprogramma van de wasmachine zelf (anders gaat deze na verloop van tijd een melding geven dat ik dat moet doen)

Wasmiddelbakje spoel ik eerst goed af, en daarna gaat het de vaatwasser in als ik die een reinigingsprogramma geef.
Vaatwasser reinigen ook 1x in de 4 maanden. Spoelprogramma -> handmatig filter schoonmaken -> intensief programma met vaatwasserreiniger -> spoelen/drogen.

Al 13 jaar lang nooit problemen gehad. Maakt goed schoon, geen vetluis gezien.
Kleding doe ik altijd op 40°C (is eigenlijk iets te warm voor kleding) met een scheutje wasverzachter.
Handdoeken en beddengoed doe ik altijd op 60°C met een antikalktablet, geen wasverzachter. Wasmachine geeft dan vaak een 'suds' melding (te veel schuim), maar dat kan ook van de keukendoeken/vaatdoeken komen omdat ik daar met zeep het aanrecht mee schoonmaak
Als het niet met een hamer te repareren is, is het een elektrisch probleem.
pi_220290754
Ik haal een keer per jaar een doekje door de manchet en over het glas. Filter gaat er 1 keer per 2 jaar ofzo een keertje uit en is dan ook niet zo vies als je eigenlijk zou verwachten. Nu zijn we ook maar met 2 volwassenen en geen echt vieze kleding (of sokken vol zand).
Verder draait er elke 2 maanden een hete was, helaas kan deze machine maar tot 90, de vorige tot 100.
Een los schoonmaakprogramma draai ik nooit meer, met de vorige stokoude machine deed ik dat nog wel eens.
Ik doseerde wasmiddel altijd al zuinig en sinds we een waterontharder hebben gaat er echt nog geen theelepeltje wasmiddel in.
Wasverzachter gebruik ik al zeker 25 jaar niet meer, vieze plakbende
  zondag 8 maart 2026 @ 11:00:02 #18
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_220290893
Wasverzachter is idd ellende
pi_220290894
@Doedezemaar, ik ben mijn wasbol kwijt :{ Die gebruikte ik tot een paar jaar geleden meestal maar is foetsie. Dacht dat de wasmachine die had opgevroten, net als de sokken die altijd verdwijnen :+

Hier twee personen dus ik was nog maar een paar keer per week. De puber maakt zn kleding gelukkig niet meer vuil met modder of zand dus écht vieze was heb ik niet meer.

Zo'n lampje die aangeeft dat de wasmachine gereinigd moet worden, heb ik ook. Heeft nog nooit gebrand dus ik zal wel iets goed doen.
If they say
pi_220290915
Gebruikt iemand eigenlijk wasparfum? Ik had toen testzakjes besteld en het ruikt heerlijk, maar het blijft niet in stof hangen. Paar dagen later ruik ik het al niet meer. Of ik doe iets verkeerd.
If they say
  zondag 8 maart 2026 @ 11:06:49 #21
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_220290937
quote:
0s.gif Op zondag 8 maart 2026 11:02 schreef Mushanga71 het volgende:
Gebruikt iemand eigenlijk wasparfum? Ik had toen testzakjes besteld en het ruikt heerlijk, maar het blijft niet in stof hangen. Paar dagen later ruik ik het al niet meer. Of ik doe iets verkeerd.
Ik vind Parfums aan wasmiddel al erg genoeg
  Spellchecker zondag 8 maart 2026 @ 11:08:05 #22
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_220290944
quote:
0s.gif Op zondag 8 maart 2026 11:02 schreef Mushanga71 het volgende:
Wasparfum.
Het woord alleen al.
Naast al die zgn heerlijke wasmiddel- en wasverzachter- luchtjes.
En de luchtjes die mensen zelf gebruiken.
  zondag 8 maart 2026 @ 11:08:07 #23
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_220290945
quote:
0s.gif Op zondag 8 maart 2026 11:00 schreef Mushanga71 het volgende:
@:Doedezemaar, ik ben mijn wasbol kwijt :{
Doe het wasmiddel gewoon in de trommel voor je de was er in steekt
pi_220290946
quote:
0s.gif Op zondag 8 maart 2026 11:06 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Ik vind Parfums aan wasmiddel al erg genoeg
Scheelt weer :D
Ik gebruik wasmiddel van ah eigen merk maar wel robijn wasverzachter. Maar die geur is ook zo weg.
If they say
  zondag 8 maart 2026 @ 11:08:46 #25
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_220290949
quote:
1s.gif Op zondag 8 maart 2026 11:08 schreef maily het volgende:

[..]
Wasparfum.
Het woord alleen al.
Naast al die zgn heerlijke wasmiddel- en wasverzachter- luchtjes.
En de luchtjes die mensen zelf gebruiken.
The Horror, The Horror
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')