Denk dat er vanavond tussen De Rijp en Middenbeemster een feestje zal worden gevierd.quote:Een Nederlandse kaas is vrijdag verkozen tot beste kaas ter wereld. De Beemster Royaal Grand Cru versloeg 3.375 andere kazen in het Amerikaanse Wisconsin.
De kaas uit Westbeemster kreeg 98,68 van de 100 punten. De andere duizenden inzendingen kwamen uit zo'n 25 landen. De nummers twee en drie zijn Zwitserse kazen: een pittige rauwmelkse kaas en een halfharde rauwmelkse kaas.
De Beemster Royaal Grand Cru is gemaakt door CONO Kaasmakers uit Westbeemster en is een licht brokkelige, stevige Beemster kaas die twaalf maanden op sparrenhouten planken heeft gerijpt en van 100 procent Noord-Hollandse weidemelk is gemaakt.
CONO vindt de winst van de "smedige" kaas een erkenning voor het Beemstergebied en de boeren. "Onze boeren laten hun koeien ruim 185 dagen per jaar meer dan tien uur in de wei staan. Daar zijn wij ook trots op", zegt Nicole van Gorp namens het bedrijf.
(...)
Vind ook die 3.375 deelnemende kazen ook wel echt veel. Niet zomaar een lullig dingetje van een kaasplankje.quote:Op vrijdag 6 maart 2026 15:33 schreef maily het volgende:
In Amerika nog wel![]()
Waar een klein land groot in kan zijn
quote:Op vrijdag 6 maart 2026 15:33 schreef maily het volgende:
In Amerika nog wel![]()
Waar een klein land groot in kan zijn
Van de marktkraam of bij een kaasmaker zelf.quote:Op vrijdag 6 maart 2026 15:54 schreef Gibson88 het volgende:
KaasGodengoud op een bammetje
Nou ja, het moet wel vers zijn en niet van dat chemische afval dat is voorgesneden in de fabriek. Zoals dat Maaslander o.a. en alle huismerken van de supermarkt.
tenenquote:
Mij taggen in een topic over kaas? Met zulke vrienden heb je geen vijanden meer nodig.quote:
Jeweettochquote:Op vrijdag 6 maart 2026 19:12 schreef AirwiN het volgende:
[..]
Mij taggen in een topic over kaas? Met zulke vrienden heb je geen vijanden meer nodig.
Staat in het artikel.quote:
Je hebt gelijk!quote:Op zaterdag 7 maart 2026 00:56 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Staat in het artikel.
Kan het je zo aanwijzen in het eggie.
Cono kaas is prima te doen, vind alleen wel dat je bij een marktkaasboer wel wat beters kan vinden.quote:
Dit inderdaad. Ik betaal liever meer voor mijn kaas en zeker weet dat het echt lekker is i.p.v. voorverpakte bagger.quote:Op vrijdag 6 maart 2026 17:23 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Van de marktkraam of bij een kaasmaker zelf.
Zat in de Beemster of uberhaupt in NL die dat doen.
Van de markt is het vaak niet eens zo duur hoor. Appie bijvoorbeeld is teringduur.quote:Op zaterdag 7 maart 2026 06:49 schreef Gibson88 het volgende:
[..]
Dit inderdaad. Ik betaal liever meer voor mijn kaas en zeker weet dat het echt lekker is i.p.v. voorverpakte bagger.
Smaak is natuurlijk persoonlijk.quote:Op zaterdag 7 maart 2026 13:18 schreef Blues het volgende:
Gekocht, gewoon bij de supermarkt.
Of het de aller aller lekkerste is, ik heb wel meer heerlijke kazen gegeten, maar de smaak is goed, oud, vol, nasmaak lekker.
Op een kaiserbroodje gedaan
(proef geen sparrenhout)
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |