quote:
Nederlander (25) ‘stuurde dodelijke aanslag aan’ op meisje (11): ‘Hoop dat mijn onschuld snel wordt bewezen’
Een 25-jarige Nederlander wordt verdacht van het aansturen van de uitvoerder van de dodelijke aanslag in Antwerpen op 9 januari 2023, waarbij een 11-jarig meisje om het leven kwam.
Binnenlandredactie
5 maart 2026, 13:47
Laatste update: 14:34
Soeradj S. zit al bijna drie maanden vast. Hij verscheen donderdag in de rechtbank in Amsterdam voor de Internationale Rechtshulpkamer (IRK), die beslist over zijn overlevering.
S. is aangehouden op basis van een Europees aanhoudingsbevel. De Belgische autoriteiten hebben om zijn overlevering gevraagd.
Hij ontkent iets te maken te hebben met de beschieting van de woning aan de Nieuwdreef in het district Merksem in Antwerpen.
Wat gebeurde er?
De kogels van een AK-47 gingen door de garagepoort, waarachter zich een keuken bevond waarin het gezin aan het eten was. Het meisje kwam om, haar vader (58) en zussen van 13 en 18 jaar raakten lichtgewond. Het meisje was een nichtje van de Belgische drugsbaas Othman E.B.
„Ik vind het heel treurig dat ik al bijna drie maanden onschuldig in voorarrest zit”, zei S. tegen de rechters. “Ik vind het een hele vervelende situatie. Ik hoop dat mijn onschuld snel wordt bewezen.”
Hoe nu verder?
De Amsterdamse rechters bespraken de zaak niet inhoudelijk, maar beslissen alleen of aan alle voorwaarden voor een rechtmatige overlevering is voldaan. Volgens de advocaat van S. is dat niet het geval.
De verdediging verzet zich tegen de overlevering, omdat er grote zorgen zijn over de detentieomstandigheden in België. Er is sprake van overbevolkte gevangenissen, waardoor gedetineerden op de grond moeten slapen.
Ook bij de Amsterdamse rechtbank leven die zorgen. De IRK heeft België daarom de garantie gevraagd dat de verdachte na een eventuele overlevering niet op de vloer van zijn cel hoeft te slapen, zei de voorzitter. De Belgische autoriteiten hebben daarop geantwoord dat S. in de gevangenis van Turnhout wordt geplaatst, met een bed, medische zorg en de mogelijkheid om deel te nemen aan activiteiten.
Personeelsstaking
De advocaat van S. zei dat er in februari nog een personeelsstaking was in de gevangenis in Turnhout en dat de veiligheid daar niet gegarandeerd is als S. een cel moet delen. Ze zei dat de bezettingsgraad in die gevangenis 118 procent is en dat er vijftig grondslapers zijn.
„Elke vierkante meter is daar vol”, zei de raadsvrouw. Ze vreest voor geweld richting gevangenispersoneel en tussen gedetineerden door de overbevolkte gevangenis. „Het waarborgen van de veiligheid is echt van groot belang”, hield ze de rechters voor.
De IRK doet op 19 maart uitspraak over de overlevering van S.
Het is toch ongelofelijk.
De beste man weet niks van de schietpartij.
Moet naar een Belgische! gevangenis waar ze op de vloer(!) moeten slapen.
En mag ws alsnog niet meedoen aan activiteiten.