abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_220267558
Niet mijn OP

Het blijft wat vreemd om te zien, de grote aandacht in Nederland voor de Islamitische feestdagen. De NOS heeft er meerdere artikelen over geschreven en zij zijn zeker niet de enige media. Ook versieringen op straat, het blijft een raar gevoel dat deze niet-Westerse culturen zoveel invloed hebben op het straatbeeld in het Westen.

Het is ook opmerkelijk dat men in Utrecht de tekst 'Fijne Ramadan' toestaat, want eerder nog mocht 'Fijne Kerst' niet, dat werd 'Fijne Feestdagen'. Eenzelfde norm wordt echter voor de Islamitische feestdagen niet gehanteerd zo blijkt.
quote:
De ramadan begint en dat is in deze Utrechtse winkelstraat goed te zien

Voor moslims start vandaag of morgen de ramadan, de vastenmaand. De komende weken, die in het teken staan van reflectie, saamhorigheid en dankbaarheid, eten moslims alleen tussen zonsondergang en zonsopgang. Bij die iftar-maaltijden komen ze samen om ervaringen te delen.

Net als tijdens de kerstperiode en met Pasen spelen supermarkten en andere ondernemers daar flink op in. Tijdens de vastenmaand is er veel vraag naar specifieke voedingsmiddelen voor de iftar-maaltijden en Eid al-Fitr, het einde van de ramadan.

Lampjes

De ondernemers versieren ook zelf hun winkelpanden, zoals Rafik El Hafiani van bakkerij El Kauter. Dat er nu ook versiering is in de straat, betekent veel voor hem. "Het is een blijk van wederzijds respect."

Hij is zelf bezig lampjes op te hangen. "We doen ons best er zo'n mooi mogelijke maand van te maken." De bakker heeft speciale delicatessen gemaakt voor de vastenmaand. Het is drukker dan normaal in zijn winkel. "Het vasten is natuurlijk belangrijk, maar het samen eten als de zon onder is dat net zo goed", zegt El Hafiani. Hij doet goede zaken, maar daar gaat het hem niet alleen om. "In de ramadan-periode geven we ook veel aan goede doelen en aan de moskee."

Nieuwe kleding

In kledingwinkel Le Boutique staat de eigenaresse kleding te stomen. Er is in deze tijd veel vraag naar nieuwe kleding, zegt ze. "We willen er mooi uitzien als we met elkaar gaan eten." Zij vast al van jongs af aan. "Ik weet niet beter, moeilijk is het niet. En als je weet waarvoor je het doet is het nog makkelijker."

Ook de bezoekers van de Kanaalstraat vinden het leuk, die verlichting. Het geeft een andere sfeer, zeggen ze.

In de Kanaalstraat in Utrecht kun je niet om de ramadan heen. Om de twintig meter hangt er straatversiering met de tekst 'Fijne Ramadan'. De kerststerren uit de decembermaand zijn vervangen door de maansikkel. Dat is het symbool van het begin van de vastenmaand, die immers begint na het verschijnen van de dunne sikkel van de nieuwe maan.

Het is voor het eerst dat in de wijk Lombok de ramadan zo zichtbaar is. "Toen de winkeliersvereniging vorig jaar nieuwe verlichting wilde aanschaffen, is er nagedacht hoe dat kon worden gecombineerd met de ramadan", zegt winkelstraatmanager Peter van Gool. "Want dat is voor veel ondernemers hier ook een heel belangrijke tijd. Dit is het resultaat."
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
  donderdag 5 maart 2026 @ 20:30:27 #2
505120 RedShoe
Sharp knives create scars
pi_220267833
Fijne kerst mocht niet :?
Don't follow me. I am lost too
.
Please. There's nothing to do here.
There's nothing. There's just....I mean, there's nothing.
pi_220268126
quote:
4s.gif Op donderdag 5 maart 2026 20:30 schreef RedShoe het volgende:
Fijne kerst mocht niet :?
Mogen is wat overdreven, maar bedrijven passen zich aan. Zijn vooral fijne feestdagen ipv kerstdagen, Feeststol ipv Kerststol of Paasstol. Feestverlichting ed...
  donderdag 5 maart 2026 @ 21:56:49 #4
505120 RedShoe
Sharp knives create scars
pi_220268782
quote:
0s.gif Op donderdag 5 maart 2026 20:58 schreef Watmoetjenou het volgende:

[..]
Mogen is wat overdreven, maar bedrijven passen zich aan. Zijn vooral fijne feestdagen ipv kerstdagen, Feeststol ipv Kerststol of Paasstol. Feestverlichting ed...
Fijne kerst mag dus gewoon wel.
Don't follow me. I am lost too
.
Please. There's nothing to do here.
There's nothing. There's just....I mean, there's nothing.
pi_220268805
quote:
4s.gif Op donderdag 5 maart 2026 21:56 schreef RedShoe het volgende:

[..]
Fijne kerst mag dus gewoon wel.
Ik zeg ook niet dat het niet mag, en deze TS ook niet.
  vrijdag 6 maart 2026 @ 00:24:39 #6
222292 MacorgaZ
Computer says no.
pi_220269512
Geld gaat het om.
Op zondag 2 augustus 2015 22:19 schreef Qwea het volgende:
Mijn kut smaakt minder zuur dan dit bier.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')