Bronquote:Illegaal mortuarium ontdekt in woonwijk in Zaventem: “Op de website staat dat ze al drie jaar ervaring hebben”
In een woonwijk in het Vlaams-Brabantse Zaventem heeft de lokale politie vorige week een clandestien mortuarium verzegeld. In een appartementsgebouw werden stoffelijke overschotten - zonder vergunning - volgens soennitisch-islamitische rituelen bewaard. Volgens onze informatie ging de bal aan het rollen toen buren zagen hoe iemand lichamen via het terras verplaatste. Er loopt een onderzoek naar de zaak.
Het was oppositieraadslid Tom De Vits (N-VA) die de lugubere ontdekking maandagavond aanhaalde op de gemeenteraad. “We hebben recent vernomen dat er in een appartementsgebouw in de Papierfabrieksstraat in Zaventem een clandestien, en dus niet-vergund, mortuarium zou zijn. In dat mortuarium, Al Ihsan genaamd, zouden lichamen in bewaring gehouden worden volgens soennitisch-islamitische rituelen. Dat hebben we ook zelf kunnen lezen op de eentalig Franstalige website van het mortuarium. Op die website staat bovendien vermeld dat men al drie jaar ervaring heeft. Dat wil hopelijk niet zeggen dat die activiteiten daar al drie jaar plaatsvinden.”
Hoorzitting
De oppositiepartij riep op om die activiteiten meteen stop te laten zetten en vroeg het schepencollege welke maatregelen al genomen waren. Burgemeester Dirk Philips (Anders.Zaventem) bevestigde de feiten. “Het verhaal klopt en de activiteiten zijn inmiddels ook stopgezet”, klonk het maandagavond. “De politie heeft op dinsdag 24 februari de toezichthouder van intercommunale Haviland de opdracht gegeven om het gebouw te bezoeken. Er werd meteen een proces-verbaal opgesteld en dat zal worden overgemaakt aan de Procureur des Konings. We verwachten dat er nog een straf zal worden uitgesproken. Woensdag is er ook een hoorzitting met de uitbater, want we willen meer informatie over dit alles. Voor zulke zaken is uiteraard een vergunning nodig en die is er niet. Meer kan ik er voorlopig niet over kwijt, omdat we die persoon eerst zelf moeten horen.”
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Dan ga je niet in een woonwijk zittenquote:Op maandag 2 maart 2026 23:35 schreef borbit het volgende:
https://maps.app.goo.gl/dpAXsZuoBmiVjjkS8
Ziet er gewoon uit best wel een legit uitvaart ondernemer. Prima reviews ook. Ik denk gericht op mensen die in Frankrijk wonen maar in hun geboorteland begraven willen worden. En voor vrome moslims moet dat eigenlijk binnen 24 uur. Best een aparte tak van sport natuurlijk.
Het is ook niet supergeheim dat ze daar zitten. Ze staan gewoon in maps, hebben gewoon een eigen website met hun adres er op.
Zegt genoeg over de professionaliteit.quote:Volgens onze informatie ging de bal aan het rollen toen buren zagen hoe iemand lichamen via het terras verplaatste
Je zou je kunnen afvragen hoe Westers onze samenleving nog is.quote:Op dinsdag 3 maart 2026 05:33 schreef Gibson88 het volgende:
Heerlijk zo'n gemêleerde samenleving. Dit soort gebruiken en gewoonten horen m.i. niet in onze Westerse samenleving.
Denk dat daar nog maar weinig van over is. Doordat alles maar is toegelaten om de lieve vrede maar te bewaren krijg je dit soort praktijken.quote:Op dinsdag 3 maart 2026 05:46 schreef EvilSkittle het volgende:
[..]
Je zou je kunnen afvragen hoe Westers onze samenleving nog is.
Oh dat ziet er professioneler uit dan ik voor ogen had na het lezen van het berichtquote:Op maandag 2 maart 2026 23:35 schreef borbit het volgende:
https://maps.app.goo.gl/dpAXsZuoBmiVjjkS8
Ziet er gewoon uit best wel een legit uitvaart ondernemer. Prima reviews ook. Ik denk gericht op mensen die in Frankrijk wonen maar in hun geboorteland begraven willen worden. En voor vrome moslims moet dat eigenlijk binnen 24 uur. Best een aparte tak van sport natuurlijk.
Het is ook niet supergeheim dat ze daar zitten. Ze staan gewoon in maps, hebben gewoon een eigen website met hun adres er op.
quote:Op dinsdag 3 maart 2026 05:46 schreef EvilSkittle het volgende:
[..]
Je zou je kunnen afvragen hoe Westers onze samenleving nog is.
Ja joh :´)quote:Op dinsdag 3 maart 2026 05:55 schreef Gibson88 het volgende:
[..]
Denk dat daar nog maar weinig van over is. Doordat alles maar is toegelaten om de lieve vrede maar te bewaren krijg je dit soort praktijken.
Dit is denk gewoon een officieel mortuarium? Ze miste wel een vergunning maar als je het artikel leest krijg je het idee dat het gaat om een regulier appartement vol mijn rottende lijken als in een horror film.quote:Op dinsdag 3 maart 2026 08:00 schreef kwiwi het volgende:
[..]
Oh dat ziet er professioneler uit dan ik voor ogen had na het lezen van het bericht![]()
Nu vraag ik me af of er ook officiële mortuariums voor moslims zijn en hoe ze die binnen 24u begraven regel dan toepassen. Want in België is de wachttijd dacht ik minimaal 24u.
Nou ja, dat is nogal een cruciaal detail natuurlijkquote:Op dinsdag 3 maart 2026 08:46 schreef borbit het volgende:
[..]
Dit is denk gewoon een officieel mortuarium? Ze miste wel een vergunning
“Dit soort gebruiken”?quote:Op dinsdag 3 maart 2026 05:33 schreef Gibson88 het volgende:
Heerlijk zo'n gemêleerde samenleving. Dit soort gebruiken en gewoonten horen m.i. niet in onze Westerse samenleving.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |