abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Moderator maandag 20 april 2026 @ 09:16:43 #126
446930 crew  ESF1Gamer
pi_220617265
https://www.ad.nl/tech/ge(...)-van-start~a3a20a38/

Je kunt proberen een schadeclaim in te dienen. No cure No pay.

https://cuic.eu/odido-case/#odido-aanmelden
Fuck the EBU
Fuck FIA
Pakaak
It's called motorracing.Sorry? We went to carracing Toto
  Forum Admin maandag 20 april 2026 @ 09:55:41 #127
35723 crew  GGMM
pi_220617486
quote:
0s.gif Op maandag 20 april 2026 09:16 schreef ESF1Gamer het volgende:
https://www.ad.nl/tech/ge(...)-van-start~a3a20a38/

Je kunt proberen een schadeclaim in te dienen. No cure No pay.

https://cuic.eu/odido-case/#odido-aanmelden
Tijd voor handophouders om het slachtoffer uit te hangen
Alweer zo'n prachtige post van mij.
<a href="http://puu.sh/3kNmL" target="_blank" rel="nofollow norererer noopener" >Nicki Minaj en ik</a>
<a href="http://www.youtube.com/watch?v=3BTsY1HAW_c target=_blank rel=nofollow" target="_blank" rel="nofollow norererer noopener" >Mijn vissen in actie.</a>
  Moderator maandag 20 april 2026 @ 09:57:25 #128
446930 crew  ESF1Gamer
pi_220617494
quote:
0s.gif Op maandag 20 april 2026 09:55 schreef GGMM het volgende:

[..]
Tijd voor handophouders om het slachtoffer uit te hangen
Ik doe mee aan deze schadeclaim om op deze manier aan te geven dat bedrijven en overheden hun security beter orde moeten hebben.
Fuck the EBU
Fuck FIA
Pakaak
It's called motorracing.Sorry? We went to carracing Toto
  Forum Admin maandag 20 april 2026 @ 10:16:21 #129
35723 crew  GGMM
pi_220617624
quote:
0s.gif Op maandag 20 april 2026 09:57 schreef ESF1Gamer het volgende:

[..]
Ik doe mee aan deze schadeclaim om op deze manier aan te geven dat bedrijven en overheden hun security beter orde moeten hebben.
;)
<a href="http://puu.sh/3kNmL" target="_blank" rel="nofollow norererer noopener" >Nicki Minaj en ik</a>
<a href="http://www.youtube.com/watch?v=3BTsY1HAW_c target=_blank rel=nofollow" target="_blank" rel="nofollow norererer noopener" >Mijn vissen in actie.</a>
  maandag 20 april 2026 @ 11:20:56 #130
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_220618454
Odido reageert op massaclaim: ‘Het kostte tijd om klanten zorgvuldig te informeren’

Er is een massaclaim in de maak tegen telecomprovider Odido vanwege de cyberaanval waarbij de gegevens van zeker 6,2 miljoen Nederlanders zijn gestolen. Privacystichting CUIC beschuldigt het bedrijf van nalatigheid en het negeren van waarschuwingen. Vanaf maandag kunnen (oud-)klanten zich kosteloos bij de zaak aansluiten.

De internationale hackersgroep ShinyHunters brak onlangs in bij Odido. Toen de provider weigerde losgeld te betalen, gooiden de criminelen een schat aan gevoelige data op straat: namen, adressen, e-mailadressen, telefoonnummers, paspoortgegevens en bankrekeningnummers.

Het gaat om één van de grootste datalekken ooit in Nederland. Niet alleen van huidige klanten maar ook van mensen die al jaren geen abonnement meer hadden zijn gegevens gestolen.

Wie zijn de initiatiefnemers?

De collectieve procedure tegen de telecomreus komt uit de koker van privacystichting Consumers United in Court (CUIC), landelijk bekend van een miljardenclaim tegen beveiligingsbedrijf Avast.

Het geëiste bedrag kan bij veel aanmeldingen in de tientallen, zo niet honderden miljoenen euro’s lopen. Het verwachte animo is groot. Eerder moest de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) mensen al oproepen om niet langer over Odido te bellen en ook bij het Meldpunt Identiteitsfraude liep het storm.

Je hebt pas recht op een schadevergoeding bij een datalek als je daadwerkelijk financiële schade hebt opgelopen

Eens

Oneens

Genegeerde waarschuwingen

CUIC-voorzitter en privacy-advocaat Eliëtte Vaal vindt dat Odido ‘te laks is omgesprongen’ met de data van miljoenen Nederlanders. De ShinyHunters hebben volgens Vaal precies de methodes gebruikt waarvoor Salesforce, een Amerikaans softwarebedrijf, in de maanden voor de hack ‘tot drie keer toe uitgebreid heeft gewaarschuwd’. Salesforce deed voorafgaand ook concrete aanbevelingen om dat te voorkomen.

Vaal zegt het onbegrijpelijk te vinden dat individuele klantcontactmedewerkers van Odido toegang hadden tot massale hoeveelheden paspoort- en bankgegevens.

Ze verwijst naar een eerdere zaak rond de GGD waar de AP oordeelde dat het niet juist inrichten van toegangsrechten een overtreding van de privacywet is. Gegevens mogen volgens de wet niet langer bewaard mogen worden dan strikt noodzakelijk is.

Te laat gewaarschuwd

Naast de ‘gebrekkige beveiliging’, verwijt de stichting Odido dat de communicatie naar klanten zwaar onder de maat was. Het bedrijf zou al op 7 of 8 februari op de hoogte zijn gebracht van de hack, maar informeerde klanten pas dagen later.

Vaal: „Daarmee ontneem je klanten en oud-klanten de mogelijkheid om hun passwords te veranderen en extra alert te zijn, om maar iets te noemen.” De communicatie voldeed mede om die reden niet aan de vereisten van de AVG, luidt haar conclusie.

Phishing en oplichting

Criminelen gebruiken de buitgemaakte data vermoedelijk al voor gerichte oplichting. Zo zijn er phishingberichten verstuurd uit naam van het Centraal Justitieel Incassobureau (CJIB), specifiek gericht op Odido-klanten, en waarschuwt ING voor specifieke risico’s in verband met het lek.

CUIC eist daarom financiële genoegdoening. „Dat de gegevens in verkeerde handen zijn geraakt staat vast”, zegt Vaal. „De getroffenen ondervinden daar de gevolgen van en zijn de controle over hun persoonsgegevens kwijt.”

Wat er vervolgens precies met hun gegevens is gebeurd, wie daar nu over beschikt en wat daar allemaal mee kan worden gedaan is volgens Vaal onduidelijk. „Dat is schade waartegen de AVG de getroffenen beschermt en hen daarom recht geeft op vergoeding daarvan in geld.”

De voorzitter ergert zich vooral aan de dubbele moraal van het bedrijf. „Odido verkoopt producten aan klanten onder de noemer ‘veilig online, thuis en onderweg’ en stimuleert ze om tegen betaling hun privacy te beschermen. Maar zelf doet Odido dat niet.”

CUIC zegt een onafhankelijke non-profitorganisatie te zijn, mede opgericht door de Nederlandse stichting Privacy First en de Europese organisatie None of Your Business. Deze twee strijden en procederen ‘voor concrete gegevensbescherming van burgers, met belangrijke gevolgen in wetgeving, uitvoering en toezicht’.

Odido werkt volledig mee

Odido heeft vrij snel na de aanval een speciale pagina in het leven geroepen met allerlei informatie, maar houdt het contact met de media wel beperkt. Op 8 april plaatste de telecomreus een laatste update over het lek.

‘We waarschuwen voor een nieuwe phishingmail die lijkt alsof die van Odido komt. In deze mail word je gevraagd om een app-update te installeren via een externe link. Dit is géén bericht van Odido. Klik niet op de link, download niets en verwijder de mail’, valt te lezen.

Intussen kijkt toezichthouder AP of Odido zich aan de privacyregels heeft gehoude. Rijksinspectie Digitale Infrastructuur, een overheidsdienst, onderzoekt de technische beveiliging van de gegevens bij de provider.

Odido laat weten op de hoogte te zijn van de massaclaim. „We hebben klanten die getroffen zijn zo snel mogelijk geïnformeerd en bijkomende meldingen gestuurd wanneer dat nodig was. Het kostte tijd om dit op een zorgvuldige manier uit te voeren”, meldt een woordvoerder. „Zoals eerder gezegd, betreuren we de cyberaanval enorm en blijven we ons inzetten om onze klanten van alle noodzakelijke ondersteuning te voorzien”, vervolgt hij.

Odido liet eerder al weten dat het bedrijf ‘volledig zal meewerken met de autoriteiten gedurende hun onderzoeken’.

https://www.ad.nl/tech/od(...)informeren~a3a20a38/

Wat een kut bedrijf
  maandag 20 april 2026 @ 15:24:04 #131
171727 StateOfMind
Ancient Astronaut
pi_220620441
Het kostte tijd :')

In totaal heb ik daags nadat het naar buiten is gekomen één kort standaard mailtje ontvangen.

Meer niet.
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
pi_220620635
quote:
0s.gif Op maandag 20 april 2026 09:57 schreef ESF1Gamer het volgende:

[..]
En vervolgens geef je je privégegevens prijs aan een claimstichting.

Heb je al gekeken wat die claimstichting met jouw privégegevens kan en mag doen volgens hun voorwaarden en privacypolicy. Waar worden die gegevens opgeslagen, wie kan erbij? Mogen die worden doorgegeven en aan wie?
  maandag 20 april 2026 @ 16:06:03 #133
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_220620638
Odido-claim slaagt 'hoogstwaarschijnlijk', volgens expert: 'Het oogt heel professioneel'

Er komt een massaclaim tegen Odido, maar dat betekent niet dat je als gedupeerde morgen al je geld hebt. Dit soort procedures duren vaak vele jaren. Toch kan het zo binnen een jaar afgewikkeld zijn, stelt een rechtsgeleerde. „Odido kan eieren voor zijn geld kiezen.”

Odido heeft een massaclaim aan de broek. De internetprovider werd begin februari gehackt, waarbij de persoonsgegevens van miljoenen Nederlanders op straat belandden.

Organisatie achter de claim Consumers United in Court (CUIC) verwijt Odido ‘laksheid’. „Ze hebben klantgegevens onvoldoende beveiligd”, zegt voorzitter en it-advocaat Eliëtte Vaal. CUIC mikt op een schadevergoeding van 500 euro per gedupeerde.

Odido beveiligde gegevens onvoldoende
Eliëtte Vaal, CUIC
Procedures duren vaak jaren
Wie verwacht morgen een zak geld te ontvangen van Odido, komt bedrogen uit. Dit soort procedures duren vaak wel ‘drie tot vijf jaar’, stelt Bonne van Hattum, massaclaim-expert van The Evaluators en wetenschapper aan de Universiteit Leiden.

De zaak Odido is niet eenvoudig, legt Van Hattum uit. „Je moet kunnen aantonen dat belanghebbenden schade hebben ondervonden door handelen van een partij. Dat is het makkelijkst als je kan zeggen: ‘Ik heb zoveel geld betaald en nu ben ik het kwijt door Odido’. Bij de hack draait het echter ook om verlies van data, waar anderen schade mee kunnen berokkenen.”

Phishing door hack
Dat gedupeerden phishingmails hebben ontvangen, heeft de stichting in ieder geval zwart op wit staan. Consumers United in Court stelt in contact te staan met ethische hackers, die een speciaal wegwerpmailadres gebruikten op Odido. „Zo konden ze precies zien welke phishingacties zijn uitgevoerd”, zegt advocaat Vaal.

En was Odido daadwerkelijk de boeman? Ook dát moet nog maar blijken, volgens de jurist. „Misschien blijkt uit onderzoek wel dat ze hun stinkende best hebben gedaan tegen heel gemene hackers.”

Misschien blijkt wel dat Odido zijn stinkende best heeft gedaan
Bonne van Hattum, The Evaluators
Toch denkt Van Hattum dat deze claim ‘hoogstwaarschijnlijk’ slaagt. Ze wijst erop dat de stichting wordt bestuurd door juridische vaklui en privacyexperts. „Het oogt heel professioneel. Ze hebben hoogstwaarschijnlijk goed onderzoek gedaan naar de haalbaarheid. Anders is er ook geen financier in geïnteresseerd.”

Schikking ‘binnen een jaar’
De stichting CUIC stelt te hopen op een schikking met Odido. Van Hattum verwacht ook dat dit de uitkomst zal zijn. „Dat zie je meestal, omdat je daardoor een kostbaar juridisch traject voorkomt.”

De massaclaim-expert verwacht dat zo’n claim al ‘binnen een jaar’ beslecht kan worden, ‘als Odido eieren kiest voor z’n geld’. „Een langdurende zaak dreigt ze namelijk veel tijd en geld te kosten, en slechte publiciteit op te leveren.”

Heb je een tip over het datalek bij Odido?
Via Publeaks kun je ons anoniem tippen. Je gegevens nemen we in vertrouwen in behandeling volgens ons privacy-statement.

https://www.ad.nl/tech/od(...)fessioneel~aacc187f/

Mooi afmaken die ballentent *O*

[ Bericht 2% gewijzigd door ikweethetookniet op 20-04-2026 16:19:25 ]
pi_220620652
quote:
1s.gif Op maandag 20 april 2026 15:24 schreef StateOfMind het volgende:
Het kostte tijd :')

In totaal heb ik daags nadat het naar buiten is gekomen één kort standaard mailtje ontvangen.

Meer niet.
Dat was het idd.

En daarnaast tot nu toe slechts 6 mails van malafide partijen als gevolg van de hack: CJIB en Ledger.
  dinsdag 21 april 2026 @ 09:13:26 #135
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_220624584
Massaclaim tegen Odido ontploft: al ruim 200.000 aanmeldingen op 1e dag :D

De massaclaim tegen telecomprovider Odido is razendsnel uit de startblokken geschoten. Binnen één dag hebben al meer dan 200.000 gedupeerden van het datalek zich aangesloten.

Het gaat om zowel huidige klanten als oud-abonnees. Ook zitten er klanten van Tele2 tussen de aanmeldingen. „We moesten even met onze ogen knipperen toen we inlogden op ons dashboard”, laten de initiatiefnemers dinsdag weten.

Het geëiste bedrag loopt nu al in de tientallen miljoenen euro’s, laat een woordvoerder aan deze site weten. „Je maakt alleen kans op een succesvolle claim als je kan laten zien dat je een stevige achterban vertegenwoordigt. Daarom maakt het zoveel uit dat je veel medestanders verzamelt.”

https://www.ad.nl/tech/ma(...)eerste-dag~a7bd0944/

*O*
Nu wachten op de jaarcijfers die zouden er al 15 april zijn _O-
Accountant schijt in zijn broek nu :B
  dinsdag 21 april 2026 @ 09:18:48 #136
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_220624604
Hack dwingt Odido tot grote slag om de arm in jaarverslag

Odido verwacht voortgaande groei, maar weet niet wat de invloed van de hack zal zijn.
Het bedrijf houdt er rekening mee dat de gevolgen ‘aanzienlijk’ zullen zijn.
Odido presteerde in 2025 beter dan het jaar ervoor.

https://fd.nl/bedrijfslev(...)e-arm-in-jaarverslag

Gevolgen zijn aanzienlijk, :|W daarom was het zo slim om niet te betalen :')
  dinsdag 21 april 2026 @ 13:31:11 #137
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_220626219
Jouw gegevens in datalek Odido of Basic-Fit? Ook zonder massaclaim kun je mogelijk tot 2500 euro schadevergoeding krijgen

Door datalekken bij Odido, Basic-Fit, Booking.com en andere recent gehackte bedrijven lopen miljoenen Nederlanders van wie persoonsgegevens zijn gelekt risico op phishing en identiteitsfraude. Privacystichting CUIC start daarom een collectieve rechtszaak tegen Odido namens miljoenen gedupeerden. Hoewel zo’n massaclaim een effectieve manier kan zijn om schade te verhalen, kan een definitieve uitspraak jaren duren. Maar wie is getroffen, kan mogelijk ook zélf sneller een schadevergoeding claimen.

https://www.telegraaf.nl/(...)l&utm_campaign=share

2500 per persoon dus x 200.000 reeds = 500 miljoen

Odido is failliet *O*

Best slim om een miljoen losgeld niet te betalen :blauwoog:
  dinsdag 21 april 2026 @ 14:33:39 #138
104901 OxygeneFRL
....dus....
pi_220626557
quote:
6s.gif Op dinsdag 21 april 2026 13:31 schreef ikweethetookniet het volgende:
Jouw gegevens in datalek Odido of Basic-Fit? Ook zonder massaclaim kun je mogelijk tot 2500 euro schadevergoeding krijgen

Door datalekken bij Odido, Basic-Fit, Booking.com en andere recent gehackte bedrijven lopen miljoenen Nederlanders van wie persoonsgegevens zijn gelekt risico op phishing en identiteitsfraude. Privacystichting CUIC start daarom een collectieve rechtszaak tegen Odido namens miljoenen gedupeerden. Hoewel zo’n massaclaim een effectieve manier kan zijn om schade te verhalen, kan een definitieve uitspraak jaren duren. Maar wie is getroffen, kan mogelijk ook zélf sneller een schadevergoeding claimen.

Odido is failliet *O*

"Kun" "mogelijk" "tot"
pi_220626611
quote:
6s.gif Op dinsdag 21 april 2026 13:31 schreef ikweethetookniet het volgende:

Odido is failliet *O*

Alsof een rechter een schadevergoeding gaat toekennen waardoor de onderneming failliet gaat.
Hoeren neuken, nooit meer werken.
  dinsdag 21 april 2026 @ 16:00:04 #140
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_220627236
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 april 2026 14:45 schreef Ludachrist het volgende:
Alsof een rechter een schadevergoeding gaat toekennen waardoor de onderneming failliet gaat.
Is de AFM ook goed genoeg?

https://www.accountant.nl(...)-failliet-verklaard/
pi_220627248
Beste mensen die boetes naar particulieren gaan niet komen, waarom denk je dat de toezichthouders opeens druk bezig zijn?
pi_220627519
quote:
Dat zou het zijn als Odido of Basic-fit onder het toezicht van de AFM zou vallen.
Hoeren neuken, nooit meer werken.
  Forum Admin dinsdag 21 april 2026 @ 17:13:27 #143
35723 crew  GGMM
pi_220627545
quote:
:')
pi_220629711
Tot 2500 euro schadevergoeding.
Als je daarin gelooft ben je rijp voor het gesticht.
  dinsdag 21 april 2026 @ 22:39:05 #145
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_220629742
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 april 2026 22:31 schreef Inbox het volgende:
Tot 2500 euro schadevergoeding.
Als je daarin gelooft ben je rijp voor het gesticht.
Als je voor 1 miljoen deze hele shitzooi had kunnen afkopen en je hebt het niet gedaan dan ben een grote randdebiel die zsm weg moet
pi_220629754
Schrijf maar vast op, de website waar de kwijlende burger met eurotekens in de ogen kan registreren...... daar zal ook een datalek in worden gevonden.

Maargoed, de gegevens van die mensen lagen toch al op straat, dus dat hindert niet.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
  Redactie Frontpage dinsdag 21 april 2026 @ 22:43:05 #147
510587 crew  Watmoetjenou
pi_220629757
Ik zit al vanaf 2014 in een massaclaim tegen Vodafone, daar valt echt geen geld uit te halen. De zaak loopt nog steeds, en niemand heeft nog een cent ontvangen. Ik verwacht dat dan ook niet, en net als bij dit verhaal, reken je maar niet rijk met ook maar 1 cent, laat staan ¤2500,- _O-
  Redactie Frontpage dinsdag 21 april 2026 @ 22:45:42 #148
510587 crew  Watmoetjenou
pi_220629765
quote:
6s.gif Op dinsdag 21 april 2026 22:39 schreef ikweethetookniet het volgende:

[..]
Als je voor 1 miljoen deze hele shitzooi had kunnen afkopen en je hebt het niet gedaan dan ben een grote randdebiel die zsm weg moet
Ik weet niet wat je allemaal loopt te mauwen, maar jij raad dus een bedrijf aan om mee te gaan op een afpersing, wat eerst 1 miljoen is, volgend jaar 10 miljoen, en het jaar daarop 100 miljoen?

Ik vind Odido een kutbedrijf, maar het is zeer verstandig om niet mee te gaan in dit soort praktijken.
pi_220629840
quote:
81s.gif Op dinsdag 21 april 2026 22:43 schreef Watmoetjenou het volgende:
Ik zit al vanaf 2014 in een massaclaim tegen Vodafone, daar valt echt geen geld uit te halen. De zaak loopt nog steeds, en niemand heeft nog een cent ontvangen. Ik verwacht dat dan ook niet, en net als bij dit verhaal, reken je maar niet rijk met ook maar 1 cent, laat staan ¤2500,- _O-
Ik heb me aangemeld. Niet dat ik er een cent uit verwacht te halen, maar laat ze maar een tijdje de spotlights op Odido zetten. Als m’n contract daar afloopt ben ik daar weg.
Geen zin meer in een forum met kankerfakende trolls
  dinsdag 21 april 2026 @ 23:40:07 #150
168739 Red_85
'echt wel'
pi_220630038
quote:
1s.gif Op dinsdag 21 april 2026 23:01 schreef JopieKlaassen het volgende:

[..]
Ik heb me aangemeld. Niet dat ik er een cent uit verwacht te halen, maar laat ze maar een tijdje de spotlights op Odido zetten. Als m’n contract daar afloopt ben ik daar weg.
Binnenkort een nieuwe foon uitzoeken. Maar niet bij o-dodo.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')