abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_220235194
Hallo,

Ik heb een hoop platen op vinyl en veel hiervan zou ik graag in de hoogste kwaliteit willen digitaliseren naar mijn PC via Audacity en exporteren naar FLAC bestanden. Dit gaat me goed af en wat betreft het softwarematig opnemen, dat snap ik allemaal wel.

Waar ik alleen niet uitkom, is wat ik precies voor hardware nodig heb.
Op dit moment heb ik een Audio Technica AT-LP120-USB platenspeler. Nu kan ik er natuurlijk voor kiezen om de platenspeler via de geinstalleerde USB kabel aan te sluiten naar de computer en op die manier de platen op te nemen. Helaas bevalt de geluidskwaliteit hiervan niet en gaat er een hoop kwaliteit verloren door het op deze manier aan te sluiten. De platenspeler heeft ook een tulp stekker, die je kan aansluiten naar een mixer of een versterker (met een switch naar phono of line). Op deze manier wil ik dus graag iets compacts hebben waardoor ik de exacte geluidskwaliteit naar de PC krijg. Volgens mij heeft deze platenspeler ook een voorversterker als ik me niet vergis.

Nu heb ik in de opslag een analoge versterker liggen met hi-fi speakers en zou ik in feiten de hele boel kunnen aansluiten en het op die manier opnemen, dat heb ik eerder gedaan en dat werkt top, alleen heb ik nu de ruimte er niet voor.

Wat ik nu dus nodig heb is een soort compacte audio interface die goed samen kan met de platenspeler die ik heb. Op dat gebied heb ik dan weer wat minder verstand van wat wel en niet goed is.

• Ik wil graag de tulp stekkers gebruiken die in de output zitten van de Audio Technica AT-LP120-USB, dus geen XLR
• De audio interface moet compact zijn, maar wel goed genoeg voor wat ik nodig heb
• De audio interface zal denk ik via USB C naar de computer gaan?
• De audio interface moet ook een uitgang hebben voor een koptelefoon, het liefst via jack
• Het moet gemakkelijk zijn met aansluiten
• Budget, ongeveer ¤80

Graag wil ik jullie hulp gebruiken met wat mogelijk zou zijn in combinatie met deze platenspeler. Zoals ik al zei, deze heeft al een voorversterker, ik weet alleen niet of ik hier iets aan heb in dit geval.

Zo ver ik zelf heb uitgezocht zou dit moeten werken, right?
https://www.thomann.nl/focusrite_scarlett_2i2_3rd_gen.htm

Alvast bedankt voor de hulp! :)

[ Bericht 3% gewijzigd door BigSign op 02-03-2026 03:23:39 ]
  Moderator / FOK!Fotograaf maandag 2 maart 2026 @ 07:13:38 #2
11389 crew  qltel
Meneer Rewimo
pi_220235447
IK heb zelf deze en die bevalt me goed.

https://www.thomann.nl/behringer_ucontrol_uca_202.htm

Oeps, er is een voorversterker, dan heb je deze dus niet nodig.

[ Bericht 14% gewijzigd door qltel op 03-03-2026 15:52:43 ]
pi_220240645
Toch maar weer je ouwe vertrouwde versterker tevoorschijn halen lijkt mij en dan aansluiten met een tulpstekkerkabel naar mini-jack via de audio-ingang op je pc.

In de jaren 90 bestond zo'n kabel niet; heb ik toen zelf gefabriceerd en het werkt puik. Tegenwoordig verkopen ze die kabels wel. :P

Weer een stukje hardware toevoegen doet het hem niet; meer kans op jitter/jumble/brommen of wat dan ook, enz.
En weer ¤ 80 in de knip, al is het wel geyl om weer een doosje met knoppen naast je pc te hebben staan.

Of een oude Creative geluidskaarte in je pc inbouwen. Werkt ook prima.
  maandag 2 maart 2026 @ 17:21:41 #4
68091 borbit
Is dit het begin van een pr0n?
pi_220240687
quote:
0s.gif Op maandag 2 maart 2026 17:13 schreef gepromoveerT het volgende:
Toch maar weer je ouwe vertrouwde versterker tevoorschijn halen lijkt mij en dan aansluiten met een tulpstekkerkabel naar mini-jack via de audio-ingang op je pc.

In de jaren 90 bestond zo'n kabel niet; heb ik toen zelf gefabriceerd en het werkt puik. Tegenwoordig verkopen ze die kabels wel. :P

Weer een stukje hardware toevoegen doet het hem niet; meer kans op jitter/jumble/brommen of wat dan ook, enz.
En weer ¤ 80 in de knip, al is het wel geyl om weer een doosje met knoppen naast je pc te hebben staan.

Of een oude Creative geluidskaarte in je pc inbouwen. Werkt ook prima.
Ik zou denken dat als je hoge kwaliteit wil hebben via de audio ingang dat je ook een goede geluidskaart nodig hebt. Wat er standaard in een laptop of op een moederbord zit lijkt mij niet echt bedoeld voor hi-fi geluid. Dan is inderdaad een oude creative geluidskaart best een goed idee.

Ik kan het zo snel niet vinden maar vroeger (rond 2000) hadden we op school media computers. Die hadden een soort geluidskaart met een apart onderdeel wat op de plek kwam waar je normaal een cdrom speler ofzo zou installeren. Daar zaten dan allerlei poorten op. Ook tulp stekkers enzo. Daar kon je analoge camcorder enzo op aansluiten. Maar misschien ook wel direct een platenspeler? Ik weet niet hoe goed de geluidskwaliteit van zoiets nog is maar veel audio dingen van vroeger waren juist wel hi-fi / zwaar uitgevoerd.

En anders ziet er ook wel gewoon tof uit als je nog een desktop tower computer hebt :D

[ Bericht 8% gewijzigd door borbit op 02-03-2026 17:35:18 ]
pi_220241073
quote:
0s.gif Op maandag 2 maart 2026 02:29 schreef BigSign het volgende:
Hallo,

Ik heb een hoop platen op vinyl en veel hiervan zou ik graag in de hoogste kwaliteit willen digitaliseren naar mijn PC via Audacity en exporteren naar FLAC bestanden. Dit gaat me goed af en wat betreft het softwarematig opnemen, dat snap ik allemaal wel.

Waar ik alleen niet uitkom, is wat ik precies voor hardware nodig heb.
Op dit moment heb ik een Audio Technica AT-LP120-USB platenspeler. Nu kan ik er natuurlijk voor kiezen om de platenspeler via de geinstalleerde USB kabel aan te sluiten naar de computer en op die manier de platen op te nemen. Helaas bevalt de geluidskwaliteit hiervan niet en gaat er een hoop kwaliteit verloren door het op deze manier aan te sluiten. De platenspeler heeft ook een tulp stekker, die je kan aansluiten naar een mixer of een versterker (met een switch naar phono of line). Op deze manier wil ik dus graag iets compacts hebben waardoor ik de exacte geluidskwaliteit naar de PC krijg. Volgens mij heeft deze platenspeler ook een voorversterker als ik me niet vergis.

Nu heb ik in de opslag een analoge versterker liggen met hi-fi speakers en zou ik in feiten de hele boel kunnen aansluiten en het op die manier opnemen, dat heb ik eerder gedaan en dat werkt top, alleen heb ik nu de ruimte er niet voor.

Wat ik nu dus nodig heb is een soort compacte audio interface die goed samen kan met de platenspeler die ik heb. Op dat gebied heb ik dan weer wat minder verstand van wat wel en niet goed is.

• Ik wil graag de tulp stekkers gebruiken die in de output zitten van de Audio Technica AT-LP120-USB, dus geen XLR
• De audio interface moet compact zijn, maar wel goed genoeg voor wat ik nodig heb
• De audio interface zal denk ik via USB C naar de computer gaan?
• De audio interface moet ook een uitgang hebben voor een koptelefoon, het liefst via jack
• Het moet gemakkelijk zijn met aansluiten
• Budget, ongeveer ¤80

Graag wil ik jullie hulp gebruiken met wat mogelijk zou zijn in combinatie met deze platenspeler. Zoals ik al zei, deze heeft al een voorversterker, ik weet alleen niet of ik hier iets aan heb in dit geval.

Zo ver ik zelf heb uitgezocht zou dit moeten werken, right?
https://www.thomann.nl/focusrite_scarlett_2i2_3rd_gen.htm

Alvast bedankt voor de hulp! :)
Ik zie dat je platenspeler inderdaad een ingebouwde voorversterker heeft die je aan of uit kan schakelen, dus hij zou direct op je PC aangesloten moeten kunnen worden (line-in) als je die voorversterker inschakelt.

Heb je de line-in van je PC al getest? Of beviel de kwaliteit daarvan niet?
  maandag 2 maart 2026 @ 18:23:53 #6
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_220241174
Ik zou de nummers/albus gewoon van internet trekken.
pi_220241244
quote:
0s.gif Op maandag 2 maart 2026 18:23 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Ik zou de nummers/albus gewoon van internet trekken.
Dat kan natuurlijk ook maar er kunnen toch redenen zijn om het zelf te doen.

Zo heb ik het eerste soloalbum van Billy Joel op LP dat later opnieuw is uitgebracht met een snelheidscorrectie en enkele instrumenten weggelaten. Dat is wel grappig om dan zelf te digitaliseren.

Verder heb ik nog een single (Apocalyptic - Hessel van der Kooij) liggen waar ik tot nu toe geen digitale versie van heb kunnen vinden.

En veel oud bakeliet 78-toeren spul vind je ook nog niet digitaal, dat vergt ook nog een andere naald als je dat wil gaan afspelen.

Of je houdt gewoon van dat geluid van je eigen LP's, met een kraakje of tikje her en der. Nostalgie.
pi_220247555
quote:
7s.gif Op maandag 2 maart 2026 17:21 schreef borbit het volgende:

[..]
Ik zou denken dat als je hoge kwaliteit wil hebben via de audio ingang dat je ook een goede geluidskaart nodig hebt. Wat er standaard in een laptop of op een moederbord zit lijkt mij niet echt bedoeld voor hi-fi geluid. Dan is inderdaad een oude creative geluidskaart best een goed idee.

Ik kan het zo snel niet vinden maar vroeger (rond 2000) hadden we op school media computers. Die hadden een soort geluidskaart met een apart onderdeel wat op de plek kwam waar je normaal een cdrom speler ofzo zou installeren. Daar zaten dan allerlei poorten op. Ook tulp stekkers enzo. Daar kon je analoge camcorder enzo op aansluiten. Maar misschien ook wel direct een platenspeler? Ik weet niet hoe goed de geluidskwaliteit van zoiets nog is maar veel audio dingen van vroeger waren juist wel hi-fi / zwaar uitgevoerd.

En anders ziet er ook wel gewoon tof uit als je nog een desktop tower computer hebt :D

[ afbeelding ]
En hier duikt het verschil tussen analoog en digitaal weer langzaam op.

Het is niet zo gek dat er de laatste tijd weer veel meer vraag is naar analoog, dus platen, maar laten we hier niet die discussie 'heropstarten'. Daar is op Fok en Tweakers al meer dan genoeg over 'geanalogiseerd' :P

ik doe het op mijn torentje (cpu 12.900) nog steeds met een versterker en 4 boxen (2 x Wharfdale3 en 2 x B&O). Dat werkt al sinds de jaren 90 uitstekend. Wel een nwe. versterker moeten kopen en twee tweeters voor de Wharfdales (uit de jaren 70). En zo'n 'towerfrontje'...I love it.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')