abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_220234500
Vriendin heeft vorig week een eerste galkoliek aanval gehad, best heftig als het zolang duurt (10 uur :x) .
Nu wil de MDL arts haar galblaas snel verwijderen om volgende aanvallen & ontstekingen te voorkomen. Nu kun je wel zonder galblaas leven maar ik lees op reddit toch wel hele verschillende negatieve ervaringen. Altijd/veel aan de diaree, problemen met vet/gekruid eten. Na een restaurant bezoek altijd een wc in de buurt willen hebben etc. Geen pretje.

Zijn er Fokkers met andere ervaringen? :)
BlaBlaBla
  zondag 1 maart 2026 @ 23:09:26 #2
482094 Mikeytt
Any/All. 1997
pi_220234596
Altijd handig om te onthouden dat men negatieve ervaringen eerder zal delen dan neutrale en positieve ervaringen ;) 70-80% heeft helemaal geen langdurige klachten bij galblaasverwijdering

Ik zou sowieso aanraden om het advies van de arts te volgen en daar het gesprek mee te voeren over de gevolgen. Een kleine groep heeft inderdaad problemen met diarree, maar dit duurt maar een paar maanden waarna je lichaam zich meestal aanpast. Komt ookk nog eens bij dat de diarree klachten behandelbaar zijn. Daar kan je arts colestyramine voor voorschrijven in de meeste gevallen.
🇨🇳🇻🇳🇱🇦🇨🇺
Revolutions are the locomotives of history
  zondag 1 maart 2026 @ 23:58:50 #3
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_220234802
Ja hier een met ook koliek aanval
Pijnlijk en heftig
Naar ziekenhuis geweest voor onderzoek en scan
Niks te vinden dus kleine steen die er net niet doorpastte maar toch er door ging
Arts wilde de gal verwijderen, ik had er geen zin in, want dagopname 8)7
En allemaal gezeik achteraf
Onderzoek op internet leerde mij dat de kans op herhaling 20% is of minder
Nu al weer twee jaar geleden en niks aan de hand
Wel week nodig gehad voordat ik helemaal hersteld was en niet meer geel zag 😮
Geen spijt van deze beslissing
  maandag 2 maart 2026 @ 00:01:28 #4
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_220234812
Oja zelf gezocht toen of er pillen waren en die zijn er

https://www.geneesmiddele(...)sluiters/h126387.pdf

Zelf om gevraagd bij de arts en genomen kuur afgemaakt

Nadien nooit meer last van
  maandag 2 maart 2026 @ 00:01:54 #5
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_220236287
mn vriendin heeft t ook gehad ja. zo'n verwijdering van de galblaas.
en nee ze heeft al die problemen niet!!

wel kan je dan nog steeds zo'n aanval krijgen
  maandag 2 maart 2026 @ 11:48:34 #7
93214 DeTolk
Elk puntje telt.
pi_220237766
Mijn vrouw heeft een aantal jaar geleden haar galblaas laten verwijderen. Kreeg steeds vaker enorme aanvallen.

Ze heeft nu totaal geen problemen meer, enige wat ze niet meer kan verdragen is satésaus (en ook alleen dat) maar daar valt mee te leven.
  vrijdag 6 maart 2026 @ 20:02:21 #8
179307 Saboo
Hoi ik zit op fok
pi_220276357
Ja, de mijne is verwijderd toen ik een tiener was. Nooit geen last van gehad. Wel (mysterieuze) complicaties van de operatie, maar dat was pech en is ook weer voorbij gegaan...
  vrijdag 6 maart 2026 @ 20:46:01 #9
68638 Zwansen
He is so good it is scary...
pi_220276964
Vorig jaar verwijderd! Totaal geen twijfel en ook totaal geen spijt gehad.

Ja, je leest wel eens wat mindere verhalen maar de dokter was heel duidelijk. Dit doen ze letterlijk 10.000’en keren per jaar, vrijwel altijd zonder complicaties. Schijnt één van de meest uitgevoerde operatie te zijn?
  vrijdag 6 maart 2026 @ 20:51:32 #10
68638 Zwansen
He is so good it is scary...
pi_220277039
En tip voor je vriendin:

- eet zo min mogelijk (verzadigd) vet, maar vooral niet meer in de avond. Maximaal 5 gram vet in de avond hield ik aan als grens.
- je hoeft jezelf niet uit te hongeren. Volkorenbrood met jam of appelstroop kun je onbeperkt eten, ook nog vrij laat op de avond.
- vezelrijke snacks (oplosbare vezels zoals in dadels of pruimen) kort na de maaltijd zorgen dat de vetten gelijkmatiger verwerkt worden → verkleint de piek in galblaasactiviteit.
- rustig wandelen ± 20–30 minuten vlak na het eten helpt ook bij vetrijke maaltijden
- ga niet de snel slapen na het avondeten. Juist bij het liggen gaan je galstenen ‘zweven’ en heb je kans dat ze voor de ingang/uitgang gaan zitten.
  Moderator zaterdag 7 maart 2026 @ 15:55:58 #11
441859 crew  Lenny77
pi_220283999
Ik heb er hopen gezien bij patiënten en geen enkele heeft er last van gehad. De galblaas is maar een 'verzamelzakje' he? Je maakt nog steeds gal aan in de lever.

Op internet staan inderdaad alleen de horrorverhalen, de goede worden niet verteld want niet spannend.
Horum omnium fortissimi sunt Belgae
  zaterdag 7 maart 2026 @ 19:59:27 #12
53708 ondeugend
Lost in Sound
pi_220286088
Och ik heb er 'maar' een half jaar mee gelopen. Ik zag erg tegen een operatie op.
Heb mezelf vreselijk tekort gedaan daarmee want de kolieken zijn van de meest nare pijn die ik ooit gehad heb.

Kortom... met een beetje geluk ben je met een kijkoperatie in de avond weer thuis. Ik mocht de volgende dag naar huis vanwege een kleine complicatie.

En met een kleine 2 weken ben je weer zo goed als nieuw!
And everything under the sun is in tune
But the sun is eclipsed by the moon.
And Prince is still here!
pi_220382075
quote:
0s.gif Op zondag 1 maart 2026 22:52 schreef Soldier2000 het volgende:
Vriendin heeft vorig week een eerste galkoliek aanval gehad, best heftig als het zolang duurt (10 uur :x) .
Nu wil de MDL arts haar galblaas snel verwijderen om volgende aanvallen & ontstekingen te voorkomen. Nu kun je wel zonder galblaas leven maar ik lees op reddit toch wel hele verschillende negatieve ervaringen. Altijd/veel aan de diaree, problemen met vet/gekruid eten. Na een restaurant bezoek altijd een wc in de buurt willen hebben etc. Geen pretje.

Zijn er Fokkers met andere ervaringen? :)
Mijn stiefmoeder heeft ook haar galblaas laten verwijderen en zij had precies wat jij beschrijft: vaak diarree, veel last van haar darmen en soms ineens naar het toilet moeten. Ze moest echt opletten met gekruid en vet eten. Het is eerlijk gezegd geen pretje om zonder galblaas te leven.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')