abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_220215948
144, het nummer om dierenmishandeling of -verwaarlozing te melden, heeft afgelopen jaar het recordaantal van 155.000 meldingen binnengekregen. Medewerkers zien daarbij steeds vaker grote en ernstige politiezaken, zoals huiselijk geweld en drugshandel. "Achter een zaak over een dier zien we vaker andere, beestachtige dingen."

Maandagochtend, 11.00 uur. Centralist Judith de Lange van het meldpunt 144 'Red een Dier' heeft bijna geen tijd om koffie te drinken. De telefoon staat roodgloeiend. Een vrouw doet een melding van zware mishandeling van honden.

"De honden krijgen al tijden niet de verzorging die ze nodig hebben", vertelt De Lange. Niet alleen de dieren zijn er slecht aan toe. "Het is typisch een geval van multiproblematiek. Naast verwaarlozing van de honden spelen er meer problemen bij de eigenaar of het gezin van deze hondjes."

Steeds vaker politiezaken
Het is geen uitzondering. Medewerkers van het meldpunt, dat onder het kabinet-Rutte I werd opgericht als grote wens van de PVV, zien steeds vaker ander geweld dan tegen een dier alleen. Het meldpunt is in vijftien jaar tijd uitgeroeid tot meer dan de 'caviapolitie', zoals het weleens gekscherend is genoemd.

144 kreeg afgelopen jaar een recordaantal meldingen binnen: 155.000, zegt Christa Bruggeman, 'proceshouder' van het meldpunt. "Sinds de oprichting is het aantal meldingen extreem gestegen. Het aantal telefoontjes is verdrievoudigd ten opzichte van het begin."

Ruim 16.000 meldingen waren zo ernstig dat er hulp op af moest. "Dat kunnen verschillende instanties zijn. Bijvoorbeeld de NVWA, als fokkers de regels overtreden. Maar ook kunnen we besluiten de dierenambulance te sturen, de Landelijke Inspectiedienst Dierenwelzijn bij verwaarloosde huisdieren, of de (dieren)politie."

Georganiseerde criminaliteit
En vooral die politie krijgt steeds meer zaken vanuit meldingen die zijn gedaan bij 144. Achter meer dan de helft (57,5 procent) van de meldingen blijkt meer schuil te gaan dan alleen dierenverwaarlozing of -mishandeling. Bruggeman: "Gevallen van huiselijk geweld, kindermishandeling, georganiseerde criminaliteit. We zien dat al jaren stijgen. Bijvoorbeeld een situatie waarbij we een hond in een zwaar verwaarloosd huis aantroffen. Daar kroop ook een klein kindje rond."

Agent André Assink, landelijk portefeuillehouder dierenpolitie, is sinds het begin werkzaam voor het meldpunt en weet als geen ander dat dierenverwaarlozing en dierenmishandeling vaak een belangrijk signaal zijn dat er meer dingen misgaan. "Zodra mensen dieren gaan mishandelen, gaat er iets mis", zegt de agent. "Bij mensen die psychisch niet in orde zijn, zie je vaker dat het begint bij het mishandelen en verwaarlozen van dieren, en daarna bij mensen."

Erasmusschutter
Neem de zogenoemde Erasmusschutter, Fouad L. Hij vermoordde in september 2024 zijn 39-jarige buurvrouw, haar 14-jarige dochter en een 43-jarige docent aan het Erasmus MC. Assink: "De Erasmusschutter was een veroordeeld dierenbeul. Zo schoot hij een pijl door een duif. Je ziet het vaker, het begint bij het doden van dieren en eindigt met het doden van mensen."

Volgens agent Assink bevestigt dit soort gruwelijke gebeurtenissen het belang van het meldpunt. "De lat om iets te melden bij 144 ligt lager dan direct bellen met de politie. Daardoor hebben we dus de afgelopen jaren steeds vaker ander geweld opgespoord dan dierengeweld. Zaken waar we als politie op af moeten."

Hij vervolgt: "We zijn er ook alerter op geworden. We kijken naar de hond die bang onder tafel ligt, maar ook naar de huissituatie."

Tegelijkertijd staat de capaciteit van het meldpunt al jaren onder druk, waardoor niet alle meldingen de aandacht en opvolging kunnen krijgen die noodzakelijk is. "Mensen doen bijvoorbeeld ook 's avonds melding, maar dan zitten er geen centralisten achter de telefoons. We roepen mensen daarom op om online ook te melden", zegt Christa Bruggeman.

Meldpunt uitbreiden
De Partij voor de Dieren heeft een voorstel ingediend om enkele miljoenen permanent vrij te maken zodat het meldpunt uitgebreid kan worden. De Tweede Kamer stemt volgende maand over het plan. Het lijkt erop dat het voorstel het gaat halen – en dat er dus extra geld bij komt.

https://www.rtl.nl/nieuws(...)ord-aantal-meldingen

Dit is naast onvoorstelbaar schrijnend, toch een meer dan fantastisch idee geweest van de PVV.

De bijvangst is enorm! En elk dier dat verwaarloosd wordt, is er één te veel. Als je een dier aanschaft, dien je er te allen tijde zeer goed voor te zorgen.
pi_220215987
Als we nou eens op een verschrikkelijke manier straffen gaan uitdelen is het zo afgelopen.
pi_220216015
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 februari 2026 08:08 schreef Jahr00n het volgende:
Als we nou eens op een verschrikkelijke manier straffen gaan uitdelen is het zo afgelopen.
Ja, daar ben ik het mee eens. Alleen wat hier tevens de onderliggende boodschap is, is dat er zoveel bijvangst is dankzij het meldpunt. En dat is geweldig.
pi_220216023
Amerika heeft onlangs wel meer actie genomen qua straffen, bedenk me zojuist dat ik een plaatje had opgeslagen:
Het is een begin...

zaterdag 28 februari 2026 @ 08:48:22 #5
503714 SebbeSwensje
No one here is exactly what he
pi_220216181
quote:
ernstige politiezaken, zoals huiselijk geweld en drugshandel
Het eerste is een ernstige politiezaak, de 2e niet.
Appears.
Je bent een Heraclied, of je bent het niet!
pi_220216406
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 februari 2026 08:08 schreef Jahr00n het volgende:
Dit, Neem dan geen dier als je er te waardeloos voor bent!
pi_220216423
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 februari 2026 08:18 schreef Tjoent het volgende:
Amerika heeft onlangs wel meer actie genomen qua straffen, bedenk me zojuist dat ik een plaatje had opgeslagen:
Het is een begin...

[ afbeelding ]
Ik stel me Trump en makkers juist voor als types die niks hebben met dieren.
pi_220216449
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 februari 2026 08:18 schreef Tjoent het volgende:
Het is een begin...

[ afbeelding ]
Hier kan er ook gevangenisstraf gegeven worden, maar volgens mij worden die niet heel snel gegeven.
pi_220216642
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 februari 2026 09:23 schreef Fietsenrek het volgende:

[..]
Hier kan er ook gevangenisstraf gegeven worden, maar volgens mij worden die niet heel snel gegeven.
Zonde van het geld, dit soort gasten af laten zinken met een betonnen poer aan de enkels is beter. Dierenbeulen houden immers veel van deze methode.
pi_220216803
quote:
1s.gif Op zaterdag 28 februari 2026 09:40 schreef Seeburg54 het volgende:

[..]
Zonde van het geld, dit soort gasten af laten zinken met een betonnen poer aan de enkels is beter. Dierenbeulen houden immers veel van deze methode.
Ik zie liever een sadist in dienst van de overheid die een 1 op 1 behandeling geeft aan die mensen.
pi_220216861
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 februari 2026 10:00 schreef Fietsenrek het volgende:

[..]
Ik zie liever een sadist in dienst van de overheid die een 1 op 1 behandeling geeft aan die mensen.
Een soort van Dexter die opkomt voor dieren.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')