abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 27 februari 2026 @ 09:33:25 #1
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_220210855
Ik vond dit een erg goed artikel vanuit het oogpunt van een asielzoeker. Journalist in eigen land, besloot hier bij te gaan houden hoe zijn procedure verliep. Erg interessant.

Wat voor mij eruit sprong, is dat er vaak (terecht) geroepen wordt dat mensen door een X aantal veilige landen hier zijn aangekomen en dus volgens het Dublin-akkoord geen recht hebben op asiel hier. En wat blijkt (opnieuw weer eens...) dit loopt spaak door de traagheid in Nederland zelf:

quote:
Als je asielverzoek wordt afgewezen op Dublin-gronden, kun je daartegen in beroep gaan. Je mag dat beroep in een azc afwachten. Bovendien moet dat Dublin-land je ook nog willen ‘terugnemen’. Vaak is zo’n overdracht in de praktijk heel lastig. Tussen 2017 en 2023 probeerde Nederland 62.500 mensen over te dragen aan hun Dublin-land, maar dat lukte in slechts 28 procent van de gevallen. De termijn voor zo’n overdracht is anderhalf jaar. Dit is heel belangrijk: als het de IND niet lukt je binnen die tijd over te dragen, vervalt de Dublin-claim, en heb je alsnog recht op een behandeling van je asielaanvraag in Nederland.
En blijkbaar speelt er ook willekeur:

quote:
We horen vreemde dingen over het Dublin-proces. Het bizarste verhaal is dat van twee zussen die samen met hun families naar Nederland kwamen, hetzelfde Dublin-land hadden, dezelfde omstandigheden, hetzelfde probleem dat hun terugkeer verhinderde, dezelfde advocaat, maar de ene had een zitting in Haarlem en de andere in Groningen. De ene kreeg een positief oordeel, de andere een negatief!
Ook is die termijn dus bekend bij de mensen die hier komen en wordt er actief op geageerd:

quote:
In het jargon van de asielketen zijn Yahya en zijn vrouw op dit moment ‘MOB’. Vertrokken ‘met onbekende bestemming’. Dit gebeurt vaak als mensen uitgezet dreigen te worden. Voor Yahya en zijn vrouw geldt dat ze eigenlijk het recht hebben om hun beroepszaak nog af te wachten in het azc. Maar de DT&V hoopt hen met een stukje powerplay sneller weg te krijgen uit Nederland.

Ze zullen in de komende maanden bij verschillende mensen thuis verblijven – veelal mensen die vanuit het kerkelijke circuit vaker ongedocumenteerde mensen helpen. In afwachting van de uitspraak in hun beroepszaak zijn ze nog legaal in Nederland. Daarna niet meer. Maar wanneer hun Dublin-termijn verloopt, kunnen ze opnieuw een asielaanvraag indienen. Daar wedden ze op.
En er zitten nog meer adders onder het gras wat betreft onzorgvuldigheid bij de beoordeling.

quote:
De vrijwillige jurist van Inlia laat weten dat de Raad van State onze uitzetting naar het Dublin-land heeft afgekeurd. De minister krijgt een boete opgelegd wegens nalatigheid betreffende de medische situatie van mijn vrouw. Totdat de IND onze medische situatie meeneemt in de beoordeling, zijn we weer legaal in Nederland. Na bijna twee maanden kunnen we eindelijk opgelucht ademhalen. De vraag die de IND nu moet beoordelen, is of mijn vrouw een goede medische behandeling kan krijgen in het Dublin-land.
...
Vandaag heeft de IND een brief aan de Raad van State gestuurd, waarvan wij ook een kopie hebben ontvangen. In die brief staat een lijst van medische centra in ons land van herkomst, met de conclusie dat wij daarom naar het Dublin-land kunnen worden teruggestuurd. Hier snappen we niks van. Wat hebben de medische centra in ons land van herkomst ermee te maken? De vraag is toch of mijn vrouw een goede behandeling in het Dublin-land kan krijgen?
...
We melden dit aan de vrijwillige jurist, die de brief van de IND leest en net als wij verbaasd is. Ze wijst er bovendien op dat in de tekst op één plek over mijn vrouw met een mannelijk voornaamwoord wordt gesproken – een teken, zegt ze, van het gebrek aan zorgvuldigheid.
Ook zie ik een gemiste kans, opnieuw door al die traagheid bij de taalverwerving. Als je mensen namelijk laat zwemmen wat dat betreft, dan bereikt iemand na een maand of 6 een soort plateau waarvan het heel moeilijk is om dit nog op te krikken.

quote:
Vandaag doen we mee aan de Nederlandse taaltoets om in te stromen in de seizoenscursussen van BOOST. We scoren allebei rond de 60 procent, ergens tussen niveau A1 en A2. Na zes maanden en zonder officiële Nederlandse taallessen is dat niet slecht.
Al met al lijkt me dat de capaciteit, de inhoudelijke zorgvuldigheid en het tempo als eerste flink opgekrikt mag worden, maar ja, in de eerste regels van het artikel lees je al:

quote:
Door de lange wachttijden bij de IND, de weerstand bij gemeenten om asielzoekerscentra te openen, het tekort aan sociale huurwoningen en de structurele onderfinanciering van het COA is het asielsysteem de afgelopen jaren ontspoord in een wirwar van noodoplossingen. Opvanglocaties openen en sluiten aan de lopende band
De mensen uit dit artikel lijken me mensen die hier iets te zoeken hebben en iets willen bijdragen maar die verzuipen dus jarenlang in onnodige stress en verwikkelingen en tegelijkertijd krijgen we rotte appels met geen mogelijkheid weg.

We doen het onszelf aan. Dit is het gevolg van beleid. Slecht, clueless beleid.
  vrijdag 27 februari 2026 @ 09:39:35 #2
503714 SebbeSwensje
No one here is exactly what he
pi_220210883
Dat rechters bij willekeur maar een beetje wat roepen zonder dossiers te lezen was mij wel allang duidelijk ja.
Appears.
Je bent een Heraclied, of je bent het niet!
pi_220210884
Dit toont wel aan dat we juist moeten investeren in de IND en er niet steeds op moeten bezuinigen…
  vrijdag 27 februari 2026 @ 09:41:03 #4
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_220210893
quote:
14s.gif Op vrijdag 27 februari 2026 09:39 schreef KareldeStoute het volgende:
Dit toont wel aan dat we juist moeten investeren in de IND en er niet steeds op moeten bezuinigen…
Ja, want anders krijg je dus dit:

https://www.nu.nl/asielcr(...)79-miljoen-euro.html

quote:
De Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND) heeft vorig jaar ruim dubbel zoveel betaald aan dwangsommen vanwege te lange wachttijden bij asielaanvragen als een jaar eerder. De dienst had al aangekondigd dat het niet zou lukken de achterstand weg te werken.

Als de IND er langer dan zes maanden over doet om hun aanvraag te behandelen, kunnen asielzoekers naar de rechter stappen voor een dwangsom. In 2025 betaalde de IND 79 miljoen euro aan zulke dwangsommen, blijkt uit de jaarcijfers van de dienst. In 2024 ging het nog om 36,8 miljoen euro aan dwangsommen.
pi_220210910
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 februari 2026 09:41 schreef Qarrad het volgende:

[..]

[..]

Bijvoorbeeld. En het is ook al jaren een zooitje bij de uitzetcentra, zodat uitgeprocedeerde asielzoekers en illegalen maar matig uitgezet kunnen worden. Als Faber daar vol op ingezet had, had ze zonder veel weerstand veel meer kunnen bereiken…

Maar nee, de grote oplossing van rechts is de hele asielketen nog veel bewerkelijker maken (o.a. met twee statussen en regelmatige herbeoordeling) zodat de IND nog verder zal verzuipen _O_
  vrijdag 27 februari 2026 @ 09:53:58 #6
503714 SebbeSwensje
No one here is exactly what he
pi_220210979
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 februari 2026 09:41 schreef Qarrad het volgende:

[..]

[..]

Daar kunnen we dus nog wel wat op beknibbelen.

- VVD logics
Appears.
Je bent een Heraclied, of je bent het niet!
  vrijdag 27 februari 2026 @ 10:35:09 #7
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_220211222
Er wordt enkel voor de bühne nog wat tegengestribbeld <Knip-> off-policy>

[ Bericht 63% gewijzigd door Jippie op 27-02-2026 13:50:56 ]
The End Times are wild
  vrijdag 27 februari 2026 @ 10:47:03 #8
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_220211289
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 februari 2026 10:35 schreef LXIV het volgende:
Er wordt enkel voor de bühne nog wat tegengestribbeld <Knip-> off-policy >
Nee, "een hoop mensen roepen".

Ik ben bang dat er geen enkele opzet zit in dit wanbeleid. Bang, omdat dat gebrek aan controle betekent dat het heel moeilijk bij te draaien is. Er is gewoonweg geen adequate sturing meer op dit dossier.

[ Bericht 13% gewijzigd door Jippie op 27-02-2026 13:51:59 ]
pi_220215195
Het fundament klopt niet, daar helpt geen enkel lapmiddel tegen.

De gemiddelde migrant kost de Nederlandse staat ¤800.000.

Dit betekent in feite een open uitnodiging aan de gehele wereldbevolking, van Afghanistan tot Zimbabwe. Iedere sukkel, crimineel of zwerver die denkt dat hij geen leven heeft en niets waard is, krijgt deze boodschap: kom naar Nederland want daar ben je ¤800.000 waard.

Je zult nooit meer hoeven te werken als je dat niet wil, maar krijgt desondanks toch een woning en genoeg geld om te leven en zelfs geld om terug te sturen naar je familie in je vaderland. Die familie mag overigens ook naar Nederland komen, gewoon met het vliegtuig en worden op dezelfde manier in de watten gelegd.

Het is raadsel waarom er “slechts” 900 á 1000 mensen per week gebruik van deze Sinterklaas-regeling.
pi_220215243
Moven.
pi_220215542
quote:
6s.gif Op vrijdag 27 februari 2026 09:44 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Bijvoorbeeld. En het is ook al jaren een zooitje bij de uitzetcentra, zodat uitgeprocedeerde asielzoekers en illegalen maar matig uitgezet kunnen worden. Als Faber daar vol op ingezet had, had ze zonder veel weerstand veel meer kunnen bereiken…

Maar nee, de grote oplossing van rechts is de hele asielketen nog veel bewerkelijker maken (o.a. met twee statussen en regelmatige herbeoordeling) zodat de IND nog verder zal verzuipen _O_
Ik heb op mijn werk regelmatig te maken met minderjarige kinderen waarvan vader en moeder uitgeprocedeerd zijn. Verblijven al hun hele leven op gezinslocaties. Als ze 18 zijn, hebben ze geen recht meer op onderwijs en werk. Terwijl deze kinderen volledig Nederlands geworden zijn. Gaan al jaren naar reguliere scholen. Soms kan er gelukkig nog wel wat geregeld worden, maar velen worden depressief door dit vooruitzicht. Het gezin zelf moet de gezinslocatie uit zodra de het jongste kind 18 is (de straat op), en dan wordt er 9 vd 10 keer weer een nieuw kind gemaakt zodat ze kunnen blijven.

Het leven is niet fraai daar op die gezinslocaties. Veel onmacht, geweld, kinderen horen gezinnen van hun bed gelicht worden. Maar het merendeel wordt niet uitgezet, en de overheid wacht tot ze zelf vertrekken (wat niet gebeurd). Ze maken de omstandigheden slecht (want hopen dat gezin zelf vertrekt terug naar land van herkomst), hele gezinnen wonen in een kleine kamer. Veel huiselijk geweld hierdoor (logisch met een traumaverleden- en 24/7 op elkaars lip in een kleine ruimte). Kinderen en gezinnen worden constant doorgeplaatst het hele land door. Veel problematiek, de vaak nodige jeugdhulp/GGZ doet/kan niks want de thuissituatie is te onstabiel. En gezin wordt weer doorgeplaatst. En niemand wil het überhaupt betalen (ook een heel ding).

Ik weet niet wat goed is, en wat de oplossing is. Maar hoe het nu al jaren gaat is te schrijnend voor woorden. En de kinderen zijn de dupe van de keuzes van pa/ma/de Nederlandse overheid.

Het liefst hou ik al die kinderen hier. Maar vaak denk ik, direct een enkeltje terug naar Islamabad had die kinderen een hoop ellende en valse hoop bespaard (of niet?).

[ Bericht 2% gewijzigd door Laugh op 28-02-2026 01:27:39 ]
  zaterdag 28 februari 2026 @ 00:28:18 #12
279682 theguyver
Sidekick van A tuin-hek!
pi_220215547
quote:
2s.gif Op vrijdag 27 februari 2026 10:47 schreef Qarrad het volgende:

[..]
Nee, "een hoop mensen roepen".

Ik ben bang dat er geen enkele opzet zit in dit wanbeleid. Bang, omdat dat gebrek aan controle betekent dat het heel moeilijk bij te draaien is. Er is gewoonweg geen adequate sturing meer op dit dossier.
Ik heb wel een oplossing voor het probleem..
Gewoon niet naar nederland komen!

:)
I am the hope of the universe. I am the answer to all living things that cry out for help.I am the protector of the innocent. I am the Light in the darkness. I am truth. Ally to good! Nightmare to you!
pi_220215550
Wat men ook met asiel wil, meer of minder, flink investeren in IND, DTenV en COA is noodzakelijk voor de uitvoer.

Maarja .. Zag wat schoof-1 weer deed, flink bezuinigen op alle 3.
"Pools are perfect for holding water"
  zaterdag 28 februari 2026 @ 00:36:04 #14
279682 theguyver
Sidekick van A tuin-hek!
pi_220215555
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 februari 2026 22:39 schreef Kottnauer het volgende:
Het fundament klopt niet, daar helpt geen enkel lapmiddel tegen.

De gemiddelde migrant kost de Nederlandse staat ¤800.000.

Dit betekent in feite een open uitnodiging aan de gehele wereldbevolking, van Afghanistan tot Zimbabwe. Iedere sukkel, crimineel of zwerver die denkt dat hij geen leven heeft en niets waard is, krijgt deze boodschap: kom naar Nederland want daar ben je ¤800.000 waard.

Je zult nooit meer hoeven te werken als je dat niet wil, maar krijgt desondanks toch een woning en genoeg geld om te leven en zelfs geld om terug te sturen naar je familie in je vaderland. Die familie mag overigens ook naar Nederland komen, gewoon met het vliegtuig en worden op dezelfde manier in de watten gelegd.

Het is raadsel waarom er “slechts” 900 á 1000 mensen per week gebruik van deze Sinterklaas-regeling.
Het grootste probleem in Nederland is momenteel de groep Somaliers, beetje het zelfde als in de VS en eigenlijk overal.

er zijn momenteel 41.000 Somaliers in Nederland

Somaliërs hebben naar verhouding vaak een bijstandsuitkering. Volgens het CBS heeft ongeveer 70% (7 op de 10) van de volwassen Somaliërs een bijstandsuitkering. Bijna de helft van de totale groep leeft van de bijstand

Ongeveer tweederde van de groep heeft naar schatting moeite met het lezen, spreken en schrijven van het Nederlands.

Slechts 45% van de Somalische ouders geeft aan zich (zeer) goed thuis te voelen, waarbij onvoldoende taalbeheersing een veelgenoemde oorzaak is voor een gebrek aan verbondenheid..
I am the hope of the universe. I am the answer to all living things that cry out for help.I am the protector of the innocent. I am the Light in the darkness. I am truth. Ally to good! Nightmare to you!
pi_220215590
Verbaast me niets. Precies wat ik wel eens hoor van diverse IND medewerkers.

De noodzaak van investeren lijkt me ook niet moeilijk in te zien.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')