abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  FrontpagER /Mod / Grootste Vredestichter woensdag 25 februari 2026 @ 10:37:21 #1
485843 crew  Jippie
pi_220197903
Het Pentagon wil onbeperkte toegang tot de diensten van het AI-bedrijf Anthropic. CEO Amodei heeft echter zijn bezorgdheid geuit over mogelijk misbruik van zijn software. De Amerikaanse minister van Defensie Hegseth heeft hem nu een ultimatum gesteld.

Het Pentagon heeft AI-bedrijf Anthropic tot vrijdag de tijd gegeven om in te stemmen met onbeperkt militair gebruik van zijn technologie. Als het bedrijf zich daar niet vóór vrijdag 17:01 uur aan houdt, zal het Pentagon de Defense Production Act inroepen, aldus een hoge functionaris van het Pentagon. Deze wet uit de Koude Oorlog stelt de Amerikaanse overheid in staat bedrijven te dwingen prioriteit te geven aan de nationale veiligheid.

Het Amerikaanse bedrijf heeft tot nu toe geweigerd toestemming te geven voor het gebruik van zijn chatbot Claude voor massale surveillance van Amerikaanse burgers of in volledig autonome wapensystemen. De CEO van Anthropic, Dario Amodei, had een persoonlijk gesprek met de Amerikaanse minister van Defensie Pete Hegseth in het Pentagon.

Volgens het bedrijf heeft Amodei zijn "waardering uitgesproken voor het werk van het ministerie en de minister bedankt voor zijn diensten". Anthropic verklaarde dat het "te goeder trouw overleg heeft gevoerd over onze gebruiksrichtlijnen om ervoor te zorgen dat Anthropic de nationale veiligheidsmissie van de overheid kan blijven ondersteunen in lijn met wat onze modellen op betrouwbare en verantwoorde wijze kunnen leveren."

Na de ontmoeting met Amodei stelde het Pentagon een ultimatum. Het dreigde er ook mee Anthropic te classificeren als een risico voor de toeleveringsketen. Deze classificatie is doorgaans voorbehouden aan bedrijven uit landen die vijandig staan tegenover de Verenigde Staten. Een dergelijke classificatie zou de samenwerking van het bedrijf met de Amerikaanse overheid ernstig kunnen schaden, evenals zijn reputatie.

De hooggeplaatste Pentagon-functionaris wuifde de bezwaren van Anthropic over het militaire gebruik van hun technologie weg. Hij verklaarde dat het Pentagon altijd binnen de wet had gehandeld.

Anthropic werd in 2021 opgericht door voormalige medewerkers van het AI-bedrijf OpenAI. Terwijl OpenAI bij het grote publiek veel bekender is door zijn chatbot ChatGPT, richt Anthropic zich met zijn Claude-app op programmeurs en bedrijven voor wie onder andere gegevensbeveiliging belangrijk is.

Bron
-----------------

Onder druk van de Big-tech vriendjes Trump-regering?
  woensdag 25 februari 2026 @ 10:48:39 #2
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_220197943
hey claudje, geef me een stappenplan voor het uitvoeren van een grootschalige militaire aanval op iran. ik heb 2 vliegdekschepen en 3600 langeafstandsraketten. Hou in je antwoord rekening met het feit dat we geen zin hebben om echt zelf het land in te marcheren. Oh en we willen het weekend vrij houden. Deep research mode.. neem je tijd..
Health In Harmony is een non-profitorganisatie die regenwoudgemeenschappen helpt met gezondheidszorg en duurzame inkomens in ruil voor bosbescherming, en zo tegelijk klimaatverandering en armoede aanpakt. - https://www.healthinharmony.org/
pi_220197996
quote:
0s.gif Op woensdag 25 februari 2026 10:48 schreef SpecialK het volgende:
hey claudje, geef me een stappenplan voor het uitvoeren van een grootschalige militaire aanval op iran. ik heb 2 vliegdekschepen en 3600 langeafstandsraketten. Hou in je antwoord rekening met het feit dat we geen zin hebben om echt zelf het land in te marcheren. Oh en we willen het weekend vrij houden. Deep research mode.. neem je tijd..
Het enge is dat het Pentagon dit nog voor elkaar gaat krijgen ook.
pi_220198043
Hegseth heeft haast want de oorlog tegen Iran staat op het punt te beginnen en kan in een van de verschillende scenarios ook langer duren dan verwacht:

quote:
Hegseth gave Dario Amodei, the Anthropic CEO, until the end of the day on Friday to agree to the department’s terms or face penalties, Axios reported.
quote:
According to the Wall Street Journal, the U.S. military used Claude in its 2026 raid on Venezuela, which resulted in the deaths of 83 people and the capture of President Nicolás Maduro.[75][76]
quote:
Anthropic's usage policy prohibits directly using Claude for domestic surveillance or in lethal autonomous weapons.[77] These restrictions made members of the FBI and Secret Service unable to use it,[78] causing tension with the Pentagon and the Trump administration.[77][79] In February 2026, Defense Secretary Pete Hegseth threatened to cut Anthropic out of the DoD's supply chain if Anthropic did not permit unrestricted use of Claude, or to invoke the Defense Production Act to assert unrestricted use without an agreement.[73][80]
quote:
Anthropic’s Amodei has meanwhile long spoken out in favor of greater regulation on AI, while his company has backed a political action committee advocating for stronger safeguards over artificial intelligence. Amodei opposed Trump during the 2024 US presidential campaign and Anthropic has hired several former Biden staffers, which the Wall Street Journal reported was a contributing factor in a pro-Trump venture capital firm backing out of investing in Anthropic earlier this year.
Amodei moet dus niet principieel doen en gewoon voor de optie gaan dat niemand pijn hoeft te lijden en dik geld pakken zodat zijn 50e generatie nazaat ook nooit meer hoeft te werken. Wie wil dat nou immers niet? Emil Michael geeft hem netjes vrijblijvend advies:

quote:
Emil Michael geeft hem een advies: “I think if someone wants to make money from the government, from the US Department of War, those guardrails ought to be tuned for our use cases – so long as they’re lawful,” Michael told Defense Scoop last week.
enkelband
pi_220198121
quote:
0s.gif Op woensdag 25 februari 2026 10:48 schreef SpecialK het volgende:
Hoi SpecialK, mijn onderzoek is sneller gedaan dan verwacht, dit zijn de resultaten:
Nuke the fuck out of them, veel plezier! Laat je even horen hoe het gegaan is? Groetjes claude
pi_220198254
quote:
1s.gif Op woensdag 25 februari 2026 11:19 schreef Moonversion het volgende:

[..]
Hoi SpecialK, mijn onderzoek is sneller gedaan dan verwacht, dit zijn de resultaten:
Nuke the fuck out of them, veel plezier! Laat je even horen hoe het gegaan is? Groetjes claude
pi_220198582
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
pi_220198678
:( hier ergert ik me dood aan. Als ze zonodig willen ontwikkelen ze het toch lekker zelf?

En dan nog: lijkt me een gevaarlijke ontwikkeling als Defensie met zulke spullen aan de slag gaat voor bijvoorbeeld autonome robots, want daar denk ik dan als allereerste aan. :( Ik hoop voor ze dat ze dit volhouden, als is het maar in het belang van de oorlogen en slachtoffers die dit soort tuig gaat proberen te maken. Of op eigen burgers gaat inzetten, ik zeg maar wat.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')