https://www.bnr.nl/nieuws(...)oor-militair-gebruikTech & Innovatie•24 feb 21:04•Aangepast op 24 feb 21:04
Amerikaanse defensieminister Hegseth eist vrijgave AI-technologie Anthropic voor militair gebruik
Auteur: BNR Webredactie
De Amerikaanse minister van Defensie Pete Hegseth heeft de CEO van Anthropic, Dario Amodei, tot vrijdag een deadline gesteld om de kunstmatige intelligentietechnologie van het bedrijf vrij te geven voor onbeperkt militair gebruik. Doet hij dat niet, dan dreigt het bedrijf haar overheidscontracten te verliezen.
Dat schrijft Associated Press op basis van bronnen die bij een meeting tussen Hegseth en Amodei aanwezig waren. Anthropic weigert als enige grote speler op AI-gebied technologie van haar Claude-chatbot te leveren voor een nieuw intern netwerk voor het Amerikaanse leger.
Het bedrijf heeft ethische bezwaren tegen het gebruik van haar AI-tools om mogelijk burgers te bespioneren of autonome wapensystemen te ontwikkelen. Anthropic werd in 2021 opgericht door voormalige werknemers van OpenAI, met als doel een 'veilige en verantwoorde AI' op de markt te brengen.
Lees ook
‘Pentagon dreigt Anthropic te sanctioneren als het vasthoudt aan ethische normen’
Hegseth heeft volgens bronnen gedreigd het bestaande contract met het bedrijf te ontbinden als Anthropic niet voor vrijdag instemt met het vrijgeven van haar kunstmatige intelligentie voor onbeperkt militair gebruik.
Risico
Afgelopen week kwam al naar voren dat het Pentagon dreigde Anthropic het werken onmogelijk te maken bij weigering, door het bedrijf aan te merken als 'risico in de toeleveringsketen', een stempel dat ervoor zorgt dat andere bedrijven hun banden met Anthropic zullen verbreken om niet zelf risico te lopen lucratieve overheidscontracten kwijt te raken.
Volgens de bron bij Associated Press was de bijeenkomst waarin Hegseth zijn deadline stelde 'hartelijk', maar week CEO Dario Amodei niet van zijn standpunt.
Pete Hegseth. (ANP / AFP)

hier ergert TS zich dood aan. Als ze zonodig willen ontwikkelen ze het toch lekker zelf? En dan nog: lijkt me een gevaarlijke ontwikkeling als Defensie met zulke spullen aan de slag gaat voor bijvoorbeeld autonome robots, want daar denk ik dan als allereerste aan. Ik hoop voor ze dat ze dit volhouden, als is het maar in het belang van de oorlogen en slachtoffers die dit soort tuig gaat proberen te maken. Of op eigen burgers gaat inzetten, ik zeg maar wat.