abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_220210072
quote:
0s.gif Op donderdag 26 februari 2026 15:01 schreef Gimmick het volgende:
Alsof je iemand er ook maar van moet overtuigen dat ‘multimodaal’ de oplossing is. Daar is niemand tegen. De discussie is waar je de nadruk oplegt. De meest leefbare steden kiezen voor een inrichting met minder ruimte voor de auto en meer ruimte voor de alternatieven.

Het mag duidelijk zijn dat ik in die richting geloof, omdat ik de positieve effecten er van zie in Oslo, Kopenhagen, Parijs, Amsterdam en Utrecht. Dat is niet alleen mijn gevoel maar je ziet het ook terug in enquetes onder de bevolking, daling in het aantal verkeersslachtoffers en fijnstofmetingen. Nogmaals: geen perfecte steden. Wel steden waar het nu fijner vertoeven is dan 15 jaar geleden.
Als je tegen iemand spreekt: quoten.

Nogmaals een enquete weet je pas echt als he de vragen ziet. Je kan er niks over zeggen.
En qua Amsterdam. Tjah. Zijn een stel gekken daar. Eerst autos de stad uit jagen, dan mensen verplichten zelf hun grofvuil naar de stort te brengen die een aantal kms buiten de stad ligt.
Hoe dan?

Verder: mensen moeten bewegen. Als je in een stad woont, heb je misschien wel alles bij de hand, maar dat bij de hand moet ook geregeld worden.

De logistiek, de support, maar met de bakfiets? Hordes ondernemers die die steden zat zijn en geen klus meer aannemen. In al die steden heb je dat.

Trouwens ben ik vrij recent in CPH geweest. Ik denk dat er maar heel een klein deel zonder auto's is, krijg ik het idee..
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  vrijdag 27 februari 2026 @ 01:11:17 #102
121125 Gimmick
I am vomit vomiting
pi_220210087
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 februari 2026 00:50 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Ja duh, je hebt geen ongelukken en ook geen overlast als je geen verkeer meer hebt.
Maar wat heb je ook niet meer?

Nou?
Er is zat verkeer, misschien zelfs nog meer persoonsverplaatsingen. Het blijkt dat meer mensen gaan fietsen en wandelen als de kans kleiner is dat ze worden doodgereden. Bizar dat zelfs een succes als minder verkeersongevallen nog wordt tegengesproken.

Dus bevolkingsonderzoeken zijn niet goed genoeg, verkeersveiligheid statistieken zijn niet goed genoeg, fijnstof metingen zijn niet goed genoeg. Goed discussiëren zo.
I am a black hole shitting into the void
pi_220210113
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 februari 2026 01:11 schreef Gimmick het volgende:

[..]
Er is zat verkeer, misschien zelfs nog meer persoonsverplaatsingen. Het blijkt dat meer mensen gaan fietsen en wandelen als de kans kleiner is dat ze worden doodgereden. Bizar dat zelfs een succes als minder verkeersongevallen nog wordt tegengesproken.

Dus bevolkingsonderzoeken zijn niet goed genoeg, verkeersveiligheid statistieken zijn niet goed genoeg, fijnstof metingen zijn niet goed genoeg. Goed discussiëren zo.
Zeker als iemand nog woorden in je mond legt van 'Bizar dat zelfs een succes als minder verkeersongevallen nog wordt tegengesproken'. Volgens mij doe ik dat niet. Of al eerder in het topic een aantal keren. Je leest niet eens de argumenten. Dus exact. Goed discussiëren.

Ik snap wel waar de auto haat vandaan komt: tussen de oren.
Je zegt wel dat je voor multimodaal bent, maar heb nog niets gezien. Alleen maar huistruiken over de auto.

Ik heb veel ontwerpeen gemaakt die periode en veel simulaties gedraaid. Wat nu vaak wordt voorgesteld uit utopisch waanbeeld is echt het tegenovergestelde van wat het beste is. Maar dat willen de autohatertjes niet horen.

Verder heb ik niet het idee dat hele centra worden afgesloten zoals jij hier doet denken. Delen, zoals woonerven. Zoals in parijs, zoals in cph. En nog al logisch dat je als je tol heft, mensen wel wat anders gaan zoeken. Maar hey, het is een stad, daar hoef je niet uit.

Maar nadelen? Daar heb je het niet over.
Inhoudelijk op de enquetes ingaan? Doen we niet. Bewoners sturend gevraagd, maar de gebruikers dan? Zomaar iets over klusbedrijven bijvoorbeeld, ook belangrijk, mijden Amsterdam tegenwoordig.

Utopische wensdenkertjes zorgen er alleen maar voor dat een bestaande situatie erger wordt. Een ding is belangrijk en de rest kan de tyfus genieten.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  vrijdag 27 februari 2026 @ 02:22:57 #104
121125 Gimmick
I am vomit vomiting
pi_220210123
En hier cijfers voor Kopenhagen voor wie het niet bij ‘een idee’ wilt houden: 30-36 procent van alle bewegingen zijn met de auto (ironisch dat het idee geeft dat auto’s dominant zijn. Dat geeft al aan hoe inefficiënt het is). 50 procent van de bewegingen gaan per fiets of lopend. In het centrum ligt dit nog hoger. Doel was om in 2025 het autogebruik terug te brengen naar 25 procent, dat is nog niet gelukt.

https://www.eiturbanmobil(...)EXReport_VFLight.pdf

quote:
Updated Modal Split Analysis

The Danish Technical University’s 2024 Transport Survey (published 2025) covers the Greater Copenhagen area. Daily trips break down as follows:

Walking ~25%
Cycling ~25%
Private car (driver and passenger) ~36%
Train ~6%
Bus ~2%
These figures represent metropolitan area averages, not exclusively inner-city data. They confirm exceptionally high levels of active mobility compared to global cities.
  vrijdag 27 februari 2026 @ 02:25:58 #105
121125 Gimmick
I am vomit vomiting
pi_220210127
Ik ga verder geen meta discussie hebben over de kwaliteit van bronnen, zeker niet als ik de enige ben die bronnen aanlever.
  zondag 1 maart 2026 @ 14:47:57 #106
121125 Gimmick
I am vomit vomiting
pi_220229558
Interessant aflevering van GCN (Global Cycling Network, dus bias, al is het genuanceerd) over de moeilijkheden om autoluw te verkopen. Focus op Vk, maar er wordt gekeken naar heel Europa.

Bekijk deze YouTube-video

- mensen hebben een status quo bias
- tegen vrijwel elke auto beperkende maatregel is verzet en in elke stad heeft dit hetzelfde patroon
- na invoering wil in de meeste gevallen vrijwel niemand meer terug naar de auto situatie
- in vrijwel alle steden waarin auto beperkende maatregelen zijn genomen werd dit uiteindelijk gewaardeerd door de bewoners.
- Er is meestal ook geen politieke afrekening voor stadsbesturen die auto beperkende maatregelen invoeren
- uiteraard moet je wel luisteren naar de bezwaren van bewoners en kijken waar dat gegrond is.
- Berlijn is een stad die tegen de trend in gaat. Nadat de fijnstofuitstoot door snelheidsbeperkingen was gedaald, heeft een nieuw bestuur dat weer teruggedraaid.
pi_220233953
Ik vind het grappig dat je in Den Haag voor nog relatief weinig geld een koopwoning kunt vinden.

Maar intussen wil amper een werkgever je hebben, omdat die allemaal het gouden ei zoeken: 20 jaar senior werkervaring, bij voorkeur iemand die heel erg lijkt op het vaste kliekje dat er al 20 jaar zit.
En gelet op dat Den Haag behoorlijk dichtbevolkt is, lukt dat hen vaak ook.
Den Haag wordt niet voor niets de zuidas van de ambtenaren genoemd.

De jongere mensen die in Den Haag 'moeten' wonen omdat andere woonplaatsen te duur zijn, zijn de lul.

Dit probleem 'slaapstad' zie je vaak ook in andere met het OV, enigszins goed bereikbare plaatsen.

Waar laat je dan de auto waarmee je dan toch naar je werk zult moeten, als we van Den Haag geen auto meer mogen hebben?
  zondag 1 maart 2026 @ 22:00:52 #108
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_220234082
quote:
0s.gif Op zondag 1 maart 2026 14:47 schreef Gimmick het volgende:

- Berlijn is een stad die tegen de trend in gaat. Nadat de fijnstofuitstoot door snelheidsbeperkingen was gedaald, heeft een nieuw bestuur dat weer teruggedraaid.
Dit heeft in stedelijke gebieden nauwelijks effect. Het probleem bij fijnstofuitstoot is dat lage snelheden juist ook voor een hogere uitstoot zorgen.
Het allerbelangrijkste blijft het oplossen van knooppunten aangezien de uitstoot in files, bij stoplichten juist erg hoog is door de het constante remmen en optrekken

Ceterum censeo Turciam delendam esse.
  maandag 2 maart 2026 @ 01:17:55 #109
121125 Gimmick
I am vomit vomiting
pi_220235063
quote:
0s.gif Op zondag 1 maart 2026 22:00 schreef BlaZ het volgende:

[..]
Dit heeft in stedelijke gebieden nauwelijks effect. Het probleem bij fijnstofuitstoot is dat lage snelheden juist ook voor een hogere uitstoot zorgen.
Het allerbelangrijkste blijft het oplossen van knooppunten aangezien de uitstoot in files, bij stoplichten juist erg hoog is door de het constante remmen en optrekken

[ afbeelding ]
Als optrekken en afremmen het grootste probleem is, is dat dan niet een groter probleem bij 50 km/u dan bij 30 km/u? Gezien het vele optrekken en afremmen in de stad.

Zie overigens hier de verbeteringen van de Parijse luchtkwaliteit in de afgelopen 20 jaar:

https://www.airparif.fr/a(...)c-encore-des-impacts

Minder vervoersbewegingen per auto zet pas echt zoden aan de dijk.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')