In het afgelopen seizoen vond ik hem alleen maar in november goed rijden. Na zijn oefenstage van begin december viel hij wel heel erg terug.quote:Op zondag 22 februari 2026 19:29 schreef Dale__Cooper het volgende:
[ afbeelding ]
Lars
Fraaie carrière gehad. In een ander tijdperk had er vast wel een wereldtitel ingezeten, maar ook nu 15 jaar bovenin meegedraaid!
quote:Op dinsdag 24 februari 2026 12:41 schreef Pistolero het volgende:
Laurens ten Dam en LSRF gaan een veldritploegje starten met Mees Hendrikx en Ryan Kamp als kopmannen.
Juist ja.
Bedacht door de nutteloze Ryan Kamp die dus weer eens geen ploeg kon vinden, goh.quote:Van WhatsApp-groep en ‘Klak Af-klassement’ naar nieuwe crossploeg: Laurens ten Dam gaat avontuur aan met Ryan Kamp en Mees Hendrikx, en wil “er een feest van maken”
Het begon met een WhatsApp-groep over de koers. Kwam in de kerstvakantie bij de cross in Diegem in het nieuws als “regelmatigheidscriterium van de onderwereld”. En mondt nu uit in een crossploeg. Maak kennis met het verhaal van Team Bomba-Join, dat straks met Ryan Kamp en Mees Hendrikx het veld induikt.
Misschien herinnert u het zich nog wel. Tibor Del Grosso en Mees Hendrikx die tijdens de cross in Diegem over de brug jumpten en achteraf veel fuzz veroorzaakten omdat dit onderdeel bleek te zijn van het ‘Klak Af-klassement’, een alternatief klassement ontstaan in een WhatsApp-groep. Wel, volgend seizoen zal die WhatsApp-groep nog meer van zich doen spreken in het veldritwereldje, want - kort door de bocht gezegd - uit die WhatsApp-groep is nu een crossploeg ontstaan: Team Bomba-Join - meteen ook het enige Nederlandse profteam - met Mees Hendrikx en Ryan Kamp.
“Het is eigenlijk echt een insane verhaal”, zegt Laurens ten Dam, ex-profwielrenner en samen met Stefan Bolt bezieler achter het project. Het begon eigenlijk allemaal met een podcast. Ten Dam en Bolt maken samen de wielerpodcast Live Slow Ride Fast. Om daarvoor extra inkomsten te genereren, zijn ze enkele jaren geleden gestart met Klak Af. Een community die betaalt voor extra content en in besloten WhatsApp-groepen ook kon discussiëren over allerlei aspecten van het wielrennen.
“Toen we in 2024 in de winter startten met de podcastreeks ‘Dossier Cross’ merkten we dat het veldrijden erg leefde in onze WhatsApp-community”, legt Ten Dam uit. “Het toeval wilde dat er ook enkele actieve crossers in die WhatsApp-groep zaten: Niels Vandeputte, Tibor Del Grosso, Ryan Kamp, Pim Ronhaar en Mees Hendrikx. Vanuit de andere mensen in die WhatsApp-groep (die rond de duizend leden telt, red.) ontstond het idee voor dat Klak Af-klassement: een interne competitie tussen alle renners die betalend lid zijn, met heel veel ludieke spelregels.”
De aandacht voor de cross in de Klak Af-groep groeide plots exponentieel. “Ergens zat het al wel langer in ons achterhoofd om eens iets te ondernemen in het veldrijden”, zegt Ten Dam. “Maar tot voor kort was ik zelf nog enorm ambitieus in mijn eigen gravelkoersen. Dat neemt nu toch wat af.”
Het zaadje werd eind december - toen de Klak Af vol in het nieuws was - geplant door Ryan Kamp zelf. “Ik kreeg van hem een berichtje: ‘Wat denk je? Volgend jaar een Live Slow Ride Fast-team’”, zegt Stefan Bolt, samen met Ten Dam de bezieler van dit project.
Ten Dam: “Dus op 19 januari bel ik naar Stefan: ‘Wat denk je: zullen we nu eens doorpakken?’ Ik belde Ryan op, vroeg hem wat hij nodig heeft om een jaar te kunnen crossen. ‘Wat fietsen, een camper en een salaris’, bleek kort door de bocht het antwoord. Dus gingen we aan het denken: hoe kunnen wij vanuit die Klak Af-community één van onze renners steunen? We zijn dan met de partners gaan praten waar we sowieso al mee samenwerken voor de podcast en onze videocontent op YouTube en leek het haalbaar.”
Een eenmansploeg zou het worden. “Tot Mees Hendrikx hoorde dat Kamp de renner van de ‘Klak Af-ploeg’ zou worden en hij liet blijken dat hij daar eigenlijk ook wel deel van uit wilde maken. Plots was het niet meer een eenmansproject, maar moesten we gaan voor een echt team. Dan kwam Join (een trainingsapp voor fietsers, red.) in beeld als hoofdsponsor en waren we vertrokken.”
Maar of ze echt weten waar ze aan beginnen? “Wij pakken alles aan op dezelfde manier: zit er enige vorm van ratio in en lijkt het ons leuk? Oké dan, let’s go”, zegt Stefan Bolt. “Er komt nu van alles op ons af. We hebben materiaal nodig, campers, een ploegleider die onze twee prinsjes onder de duim houdt... Maar we komen er wel. We zijn blij met Mees en Ryan als renners. Het zijn niet alleen goede crossers, maar ze kunnen hun verhaal ook goed brengen. Maar alles moet wel in orde zijn. Ze zijn midden de twintig en kunnen het zich natuurlijk niet veroorloven dat ze een jaar van hun carrière vergooien. Dus het is dan wel ontstaan vanuit een soort fun en vriendschap, maar het gaat wel een serieus project worden.”
Dat ze het anders aanpakken dan de klassieke crossploegen, lijkt wel duidelijk. Aangezien Ten Dam en Bolt een mediabedrijf hebben met Live Slow Ride Fast zal veel draaien rond content, maar ook de Klak Af-community gaat worden gebruikt. Bolt: “Het is de bedoeling om naar een cross of acht te gaan met heel onze community en daar onze Bastard (merk van barbecue dat ook partner is van het team, red.) aan te steken en onze ‘klakkers’ een gratis hamburger te geven. We willen er een feest van maken. Op die manier geloven we ook dat de hele cross wat mee kan profiteren, want Ryan en Mees gaan plots meer fans op de been brengen dan ze voorheen deden.”
Geen vrouwen
Naast podcastmaker is Laurens ten Dam ook Nederlands bondscoach bij de vrouwen. Links en rechts wordt er opgeworpen of een bondscoach zich wel kan bezighouden met een eigen ploeg, maar daarover zijn goede afspraken gemaakt. Ten Dam: “Met de KNWU heb ik afgesproken dat we geen vrouwenploeg starten, omdat dit kruist met mijn activiteiten als bondscoach, wat ik ook enorm graag doe.”
Team Bomba, de naam met dank aan Eros Poli
Team Bomba-Join is genoemd naar een trainingsapp voor fietsers (Join), maar waarvan komt Bomba? Het is de kledinglijn die Ten Dam en Bolt in de zomer lanceren, maar waar een verhaal achter zit. “De Italiaanse ex-wielrenner Eros Poli vertelde me ooit een prachtig verhaal”, zegt Ten Dam. “Zijn grootvader gaf hem altijd een soort finalebidon, de Bomba. Twee eierdooiers door elkaar geklutst, twee espresso’s erbij, een shot grappa en dat allemaal mengen in wat suiker. Hij zei me om dat eens te proberen. Iets dat ik eens deed in de NH100, een trainingskoers onder vrienden op 24 december. Het bleek best goed te werken. Sindsdien ben ik wat verliefd op dat woord. We zijn Bomba gaan gebruiken voor een reeks video’s die we maakten. En nu dus voor een kledinglijn die dan onze ploeg sponsort.”
Bekijk deze YouTube-videoquote:“Zijn grootvader gaf hem altijd een soort finalebidon, de Bomba. Twee eierdooiers door elkaar geklutst, twee espresso’s erbij, een shot grappa en dat allemaal mengen in wat suiker. Hij zei me om dat eens te proberen.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |