Wederom een vernietigend rapport over het wanbestuur van Amsterdam. De reactie van Halsema is grensoverschrijdend en anti-rechtsstatelijk. Dat terwijl de cijfers voor zich spreken: er is een hoog verzuim en een toename van 55% aan ziekmeldingen. Zelfs de ombudsman voelt zich niet meer veilig, die zou niet deugen en wordt nu weggepest.quote:Onderzoek naar rapport ombudsman na felle kritiek van 'gechoqueerde' Halsema
De stelling van de ombudsman dat Femke Halsema haar rechtstatelijke boekje te buiten is gegaan door achter de schermen invloed uit te oefenen op zijn onderzoek, noemt de burgemeester zelf een 'gotspe'. Dat zei ze vanmiddag in de Stopera, waar raadsleden vragen afvuurden over het onderzoek, maar vooral de rol van de burgemeester, die intern stevige kritiek had geuit. Na een debat in de raad is de conclusie dat de onderzoeksmethoden van het rapport opnieuw onder de loep moet worden genomen.
"Ik heb forse kritiek op die methode", zei Halsema vanmiddag voor het eerst in het openbaar, "Laat ik het niet onder stoelen of banken schuiven: ik ben eigenlijk best gechoqueerd door de wijze waarop het onderzoek is gedaan."
De hele middag kreeg de burgemeester vragen van raadsleden die zich afvroegen wat er zich achter de schermen afspeelde bij de totstandkoming van het onderzoek van de ombudsman. Dat onderzoek is kritisch op het functioneren van Bureau Integriteit.
Ongewenst gedrag en uitval
Mensen die met ongewenst gedrag te maken krijgen of het idee hebben dat er andere ongewenste praktijken zijn, kunnen een melding doen bij dat Bureau Integriteit van de gemeente. Maar het is de vraag in hoeverre dat instrument echt werkt. De ombudsman concludeert namelijk dat een veel te klein deel van de klachten ook echt opgevolgd wordt. Sommige ambtenaren zouden zich daardoor niet gehoord voelen.
Het rapport trekt conclusies die voor de gemeente pijnlijk zijn, want het is al langer bekend dat het rommelt binnen het ambtelijk apparaat van de stad. In een vorig jaar verschenen rapport was al te lezen dat discriminatie en ongewenst gedrag aan de orde van de dag was op de werkvloer van de gemeente. Afgelopen september werd duidelijk dat het verzuim onder de ambtenaren dit jaar op 9,6 procent ligt.
Rol Halsema
En daar komt nu dus het rapport over het Bureau Integriteit bij. Halsema heeft kritiek op de onderzoeksmethoden, zo zei ze vandaag nog maar eens. Er is onder meer geen hoor en wederhoor gepleegd en dat maakt het onderzoek volgens haar niet representatief.
Dat Halsema kritiek had, was al even bekend. Een week voor publicatie kwam het rapport al uitgebreid in het nieuws vanwege de rol die burgemeester Halsema zou hebben gespeeld. Halsema, verantwoordelijk voor het ambtelijk apparaat, zou achter de schermen haar onvrede over het onderzoek al meerdere keren hebben geventileerd. Daarover ontstond vervolgens commotie, want moet de ombudsman niet de ruimte krijgen om het gezag in de stad te controleren? En was de burgemeester niet haar boekje te buiten gegaan door achter de schermen invloed uit te oefenen?
'Staatsrechtelijke grens'
De ombudsman in kwestie, Munish Ramlal, vindt dat hij wel degelijk onder druk is gezet. In een interview met Het Parool zegt hij zelfs dat de burgemeester een 'staatsrechtelijke grens' is overgegaan.
"Een gotspe", zei Halsema in de commissievergadering van vanmiddag, waar onder meer deze uitspraak van Ramlal aan haar werd voorgelegd. "Ik heb me gehouden aan de bevoegdheden die ik heb. Ik heb ze gebruikt zoals ik ze mag gebruiken. Dat ben ik ook verplicht als mijn ambtenaren op de tocht staan."
https://www.at5.nl/artike(...)gechoqueerde-halsema
Wat heb je nou precies tegen haar? Lijkt een soort persoonlijke vete of iets.quote:Op zaterdag 21 februari 2026 16:42 schreef ikweethetookniet het volgende:
We zitten verlegen om een nieuwe wereldorde en dat brengt grote onzekerheid
https://www.amsterdam.nl/(...)espraak-burgemeester
Uit de nieuwjaar toespraak
Dat mens is knettergek en moet zsm opgesloten worden en aftreden
Inderdaad en juist Mijn Waarde.quote:Op zaterdag 21 februari 2026 16:44 schreef Scjvb het volgende:
Een vrij ernstige aantijging aan het adres van Halsema.
Niks gevolgd van Lisa, rapport over homo 'bescherming', het vuilbeleid en stek oost?quote:Op zaterdag 21 februari 2026 16:44 schreef Scjvb het volgende:
Een vrij ernstige aantijging aan het adres van Halsema.
Dan heb je het vorige topic niet gelezen. Die vrouw is burgemeester onwaardig.quote:Op zaterdag 21 februari 2026 16:45 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Wat heb je nou precies tegen haar? Lijkt een soort persoonlijke vete of iets.
Ze is een beetje een zweverig tiep maar niet kwaadaardig of zo.
Dus ik snap deze kruistocht niet zo. Care to explain?
En de pogrom van 7 november 2024 vooral niet te vergeten.quote:Op zaterdag 21 februari 2026 16:56 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Niks gevolgd van Lisa, rapport over homo 'bescherming', het vuilbeleid en stek oost?
Dat mens hoort niet waar ze nu zit. Totaal ongeschikt. Totaal.
Het een en ander mag best vatbaar zijn voor verbetering. Maar om haar nou knettergek te noemen, het moeten aftreden en vervolgens op te sluiten (laatste figuurlijk danquote:Op zaterdag 21 februari 2026 16:56 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Niks gevolgd van Lisa, rapport over homo 'bescherming', het vuilbeleid en stek oost?
Dat mens hoort niet waar ze nu zit. Totaal ongeschikt. Totaal.
Ze heeft in elk geval nergens spiegels hangen, zo ver duidelijk.quote:Op zaterdag 21 februari 2026 17:00 schreef Scjvb het volgende:
[..]
Het een en ander mag best vatbaar zijn voor verbetering. Maar om haar nou knettergek te noemen, het moeten aftreden en vervolgens op te sluiten (laatste figuurlijk dan) gaat m.i. toch een flinke brug te ver.
![]()
Geen idee. Het kan. Nooit in haar woning en privésfeer geweest.quote:Op zaterdag 21 februari 2026 17:01 schreef Mubassie het volgende:
[..]
Ze heeft in elk geval nergens spiegels hangen, zo ver duidelijk.
Ik lees altijd alles zodat ik geen onnozele statements post per abuis. Maar het gaat mij meer om een soort persoonlijke hetze qua indruk. Het is best lastig om de leuke stad annex shithole Amsterdam te besturen. Misschien met harde hand waar Femke de feminiene zachte hand hanteert. Is m.i. weinig mis mee. En doet ze best goed. De meeste inwoners van Amsterdam zijn er niet ontevreden mee i.i.g.quote:Op zaterdag 21 februari 2026 16:58 schreef Mubassie het volgende:
[..]
Dan heb je het vorige topic niet gelezen. Die vrouw is burgemeester onwaardig.
Wat ze de ombudsman heeft aangedaan is wel kwaadaardig.quote:Op zaterdag 21 februari 2026 16:45 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Wat heb je nou precies tegen haar? Lijkt een soort persoonlijke vete of iets.
Ze is een beetje een zweverig tiep maar niet kwaadaardig of zo.
Dus ik snap deze kruistocht niet zo. Care to explain?
Heb je dat verhaal niet gevolgd van die ombudsman? Puur misbruik van positie en proberen te verdoezelen wat negatief is voor je.quote:Op zaterdag 21 februari 2026 17:00 schreef Scjvb het volgende:
[..]
Het een en ander mag best vatbaar zijn voor verbetering. Maar om haar nou knettergek te noemen, het moeten aftreden en vervolgens op te sluiten (laatste figuurlijk dan) gaat m.i. toch een flinke brug te ver.
![]()
Ombudsman verhaal.quote:Op zaterdag 21 februari 2026 17:00 schreef Tjoent het volgende:
[..]
En de pogrom van 7 november 2024 vooral niet te vergeten.
Dat oordeel is te mild.quote:Op zaterdag 21 februari 2026 16:58 schreef Mubassie het volgende:
[..]
Dan heb je het vorige topic niet gelezen. Die vrouw is burgemeester onwaardig.
Zij is een klassieke regent. Arrogant, dronken van macht, onaantastbaar. Zo wordt Nederland eigenlijk al eeuwen bestuurd, door een club ongekozen regenten. Daaromheen zit een schil van doorgeefluiken en poortwachters, lees de journalistiek en rechterlijke macht, die de macht van de regenten afschermt.quote:Op zondag 22 februari 2026 10:29 schreef Kottnauer het volgende:
[..]
Dat oordeel is te mild.
Halsema berokkent niet alleen Amsterdam veel schade, maar is ook voor Nederland een ramp. Zij belichaamt alles wat er momenteel in ons land niet goed gaat. Een verheven arrogante figuur die continu haar eigen verwrongen opvattingen wil opleggen aan de gehele mensheid. Het voortdurend meten met twee maten. De pijnlijke hypocrisie als het gaat om haar uitspraken en haar handelen. Zichzelf steeds boven de wet plaatsen.
Betaalde amateurs.quote:Op maandag 23 februari 2026 14:13 schreef ikweethetookniet het volgende:
Cijfers over geweld tegen handhavers klopten niet, proef wapenstokken had foutieve basis
De gemeente heeft een flinke vergissing gemaakt in de interpretatie van de cijfers over geweld tegen handhavers. Tot de helft van de gemelde geweldsincidenten heeft nooit plaatsgevonden. Niet 8 op de 10 boa's kreeg met agressie en geweld te maken, maar 4 à 5 op de 10. Op het foutieve aantal meldingen baseerde de gemeente onder andere een proef waarbij handhavers wapenstokken kregen. Volgens de burgemeester was die proef echter alsnog 'te rechtvaardigen'.
Burgerrechtenorganisatie Control Alt Delete, dat in opdracht van de gemeente de cijfers onderzocht, kwam erachter dat de cijfers over geweld verkeerd geïnterpreteerd zijn. Burgemeester Halsema meldt de fout vandaag in een brief aan de raad. Meldingen die werden aangevinkt als 'niet van toepassing' werden ten onrechte geregistreerd als 'fysiek geweld'. Daardoor zijn tot september 2024 foutieve cijfers aangenomen.
Op basis van het hoge aantal geweldsincidenten deed de gemeente een proef waarbij handhavers een wapenstok mochten gebruiken. Die periode liep van 1 januari 2024 tot 31 december 2025. Met de lagere cijfers komt mogelijk ook de juridische basis van de proef in het geding. Halsema stelt echter: 'Weliswaar liggen de cijfers lager maar dit is nog steeds een substantieel hoog aantal dat mede de aanvraag van de wapenstok lijkt te rechtvaardigen'. De gemeente evalueert nog of ze doorgaat met de wapenstok voor boa's.
Correctie niet gedeeld
Al in augustus 2024 bleek dat het aantal aangiftes bij de politie van handhavers lager lag dan het aantal registraties bij de gemeente, en dat de cijfers mogelijk niet klopten. Daarop corrigeerde het verantwoordelijke Steunpunt Agressie en Geweld het systeem. Volgens Halsema is die herziening echter nooit meegedeeld. 'Waarom deze correctie niet eerder is gedeeld, wordt nog nagegaan', zegt ze. Afgelopen vrijdag werd de burgemeester ervan op de hoogte gesteld dat de cijfers niet klopten.
https://www.at5.nl/artike(...)n-had-foutieve-basis
Hoe kan dat nou gebeuren onder leiding van de beste bestuurder![]()
![]()
Oh wacht zou daar ook mee gesjoemeld zijn
https://www.at5.nl/artike(...)en-vaker-repatrierenquote:'Volgens burgemeester Halsema is het tijd stappen te ondernemen om het probleem aan te pakken, en moet er ook gekeken worden naar het repatriëren van dakloze buitenlandse crackverslaafden.'
https://www.geenstijl.nl/5188498/remigratiepausquote:Wat? Femke Halsema pleit voor REMIGRATIE
De grachtengordel huilt
Ik dacht dat de gemeente Amsterdam al diep in de schulden zat? Miljarden.quote:Op woensdag 25 februari 2026 11:19 schreef ikweethetookniet het volgende:
Gemeente trekt 500.000 euro uit voor steun aan Oekraïne na vier jaar oorlog
Halsema ontving op 3 februari een brief van de burgemeester van Kiev, waarin hij vroeg om solidariteit met zijn stad en de bewoners. Kiev werd de afgelopen maanden opnieuw geconfronteerd met Russische aanvallen op de energievoorziening.
In haar antwoord schrijft Halsema dat de brief haar en de rest van het stadsbestuur diep heeft geraakt. "Het herinnert ons eraan dat de bevolking van Oekraïne al vier jaar lijdt, mede om de vrijheid van alle Europeanen te beschermen." Ze informeert de burgemeester van Kiev vervolgens dat Amsterdam 5 ton beschikbaar stelt. "Kiev is in onze gedachten en harten."
https://www.at5.nl/artike(...)-na-vier-jaar-oorlog
Knettergek die trut
Niet overdrijven.quote:Op donderdag 26 februari 2026 09:24 schreef capricia het volgende:
[..]
Ik dacht dat de gemeente Amsterdam al diep in de schulden zat? Miljarden.
Gaat ze nu zo even 500 miljoen weggeven.
quote:Gemeente trekt 500.000 euro uit voor steun aan Oekraïne na vier jaar oorlog
Uiteindelijk is dat laatste wat dit soort regenten op hun posten houdt.quote:Op vrijdag 27 februari 2026 07:29 schreef Richestorags het volgende:
Tsja. Halsema. Dat mens is onaantastbaar. Zeker omdat de gemiddelde Amsterdammer niet op straat haar vertrek eist. Dus verdienen ze haar of vinden ze het allemaal niet zo erg.
Een pogrom ja?quote:Op zaterdag 21 februari 2026 17:00 schreef Tjoent het volgende:
[..]
En de pogrom van 7 november 2024 vooral niet te vergeten.
Het was - voorzover ik weet - nep. Maar als het zo dicht bij de werkelijkheid komt, dan stopt het met grappig te zijn.quote:
quote:Op zondag 8 maart 2026 22:43 schreef EttovanBelgie het volgende:
Stel die islam in je stad eens aan de kaak, Femke.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |