Het was mij al opgevallen dat 'de keuze voor jou' op X voor mij weinig interessante onderwerpen bevat, veel geweld en vechtpartijen met af en toe een poezenfilmpje tussendoor.quote:Gebruikers van het sociale-mediaplatform X (voorheen Twitter) die de algoritmische ‘Voor jou’-feed gebruiken, ontwikkelen in korte tijd een rechtsere politieke voorkeur. Dat blijkt uit een grootschalig veldexperiment onder Amerikaanse gebruikers, waarvan de resultaten onlangs zijn gepubliceerd in het gerenommeerde wetenschappelijke tijdschrift Nature.
Onderzoekers concluderen dat het algoritme van Elon Musk niet neutraal is, maar actief conservatieve standpunten promoot terwijl berichten van traditionele media worden onderdrukt.
Het experiment: Algoritme versus Chronologie
In 2023 onderwierpen onderzoekers een groep Amerikaanse gebruikers aan een zeven weken durend experiment. De groep werd in tweeën gesplitst:
Groep A kreeg uitsluitend de algoritmische ‘Voor jou’-feed te zien.
Groep B bekeek een strikt chronologische tijdlijn van accounts die zij zelf volgden.
Het onderzoek vond plaats ruim zes maanden nadat Musk het platform overnam, maar nog voordat hij in de zomer van 2024 zijn officiële steun aan Donald Trump uitsprak.
Significante ruk naar rechts
De resultaten laten een duidelijk patroon zien. Gebruikers die overstapten van een chronologische naar een algoritmische feed, pasten hun politieke opvattingen aan. De verschuiving was met name zichtbaar op gevoelige thema's:
Strafrechtelijke onderzoeken naar Trump: Gebruikers werden kritischer op de vervolging van de oud-president.
Oorlog in Oekraïne: De steun voor president Zelensky daalde onder de testgroep met gemiddeld 7,4 procent.
Beleidsprioriteiten: De algemene politieke focus verschoof naar conservatieve thema's.
Minder nieuws, meer activisme
Volgens de onderzoekers is de oorzaak te vinden in de manier waarop X content selecteert. Het algoritme blijkt een sterke voorkeur te hebben voor specifieke bronnen. Berichten van gevestigde nieuwsorganisaties verschenen maar liefst 58 procent minder vaak in de feed van gebruikers. Daarentegen kregen berichten van conservatieve activisten juist 27 procent meer bereik dan voorheen. "Het algoritme is nooit neutraal," stellen de onderzoekers. "Overstappen naar de algoritmische feed leidde tot een significante verschuiving in politieke meningen en beleidsprioriteiten."
Kanttekening bij het onderzoek
Hoewel de resultaten helder zijn, waarschuwen de auteurs voor te brede generalisaties. Het onderzoek richtte zich specifiek op de Amerikaanse politieke context in 2023. Of de effecten in Europa of in andere tijdsperioden identiek zijn, moet uit vervolgonderzoek blijken. Desondanks levert de studie het eerste harde bewijs voor de politieke sturing die uitgaat van Musks algoritme.
Bron
En dit ja.quote:Op donderdag 19 februari 2026 20:13 schreef MissButterflyy het volgende:
Goh.
Daarom zit ik niet de hele dag op X, maar volg ik diverse media.
Die Musk is gek en doodeng.
prachtig mooiquote:Op donderdag 19 februari 2026 19:58 schreef Jippie het volgende:
Berichten van gevestigde nieuwsorganisaties verschenen maar liefst 58 procent minder vaak in de feed van gebruikers.
Ik ben er al een tijdje weg gelukkig. Jammer want was altijd wel leuk totdat de hele MAGA agenda gepusht werd in je feed toen Musk het over namquote:Op donderdag 19 februari 2026 19:58 schreef Jippie het volgende:
[..]
Het was mij al opgevallen dat 'de keuze voor jou' op X voor mij weinig interessante onderwerpen bevat, veel geweld en vechtpartijen met af en toe een poezenfilmpje tussendoor.
Wijdbeense poezen in allerlei standen en variaties zie ik ook regelmatig voorbijkomen, maar die vallen ook niet onder mijn interesses. Ook nooit zoeken naar de BBC (was op Twitter al zo) want je wordt overspoeld met zwarte glimmende vleesstaven ipv nieuwsitemsquote:Op donderdag 19 februari 2026 20:09 schreef SebbeSwensje het volgende:
Poezenfilmpjes? Klinkt alsof ik toch wel iets mis aan het niet hebben van een account op al die onzin.
Zit BBC nog op X dan?quote:Op donderdag 19 februari 2026 20:26 schreef Jippie het volgende:
[..]
Wijdbeense poezen in allerlei standen en variaties zie ik ook regelmatig voorbijkomen, maar die vallen ook niet onder mijn interesses. Ook nooit zoeken naar de BBC (was op Twitter al zo) want je wordt overspoeld met zwarte glimmende vleesstaven ipv nieuwsitems
hoor nog mijn oudste zeggen 'mam, wat ben jij nou aan het kijken?
Heb de 'charme' van een twitter, Facebook, instagram, wat dan ook sowieso al nooit begrepen. Heb gelukkig de mazzel dat ik individuen die ik echt wil spreken telepathisch kan aanroepen, want anders zou het wel echt een eenzame bedoening worden.quote:Op donderdag 19 februari 2026 20:26 schreef Jippie het volgende:
[..]
Wijdbeense poezen in allerlei standen en variaties zie ik ook regelmatig voorbijkomen, maar die vallen ook niet onder mijn interesses. Ook nooit zoeken naar de BBC (was op Twitter al zo) want je wordt overspoeld met zwarte glimmende vleesstaven ipv nieuwsitems
hoor nog mijn oudste zeggen 'mam, wat ben jij nou aan het kijken?
Ik zoek er regelmatig een plaatje voor bij een nieuwsitem, maar het embedden gaat steeds beroerder waardoor delen van een tweet wegvallen. (En ik ben te kniertig voor een abo op X, er komt te veel rotzooi voorbij)quote:Op donderdag 19 februari 2026 20:24 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Ik ben er al een tijdje weg gelukkig. Jammer want was altijd wel leuk totdat de hele MAGA agenda gepusht werd in je feed toen Musk het over nam
De eerste keer schrok ik me rot. Blijkbaar dacht X dat ik dol zou zijn op misselijkmakende filmpjes van kinderen die elkaar mishandelen, Radio Genoa en zielige honden. En het maakt niet uit hoe vaak je dingen wegklikt als niet geïnteresseerd, er komt iets vergelijkbaars terug. Na Radio Genoa kwam Visegrad en nu ben ik blijkbaar HEEL BOOS over het lot van Engelse mensen door immigranten getuige de tsunami aan dat soort meuk.quote:Op donderdag 19 februari 2026 19:58 schreef Jippie het volgende:
[..]
Het was mij al opgevallen dat 'de keuze voor jou' op X voor mij weinig interessante onderwerpen bevat, veel geweld en vechtpartijen met af en toe een poezenfilmpje tussendoor.
X is makkelijk te trainen. Naar je eigen wensen. Vraag Grok maar.quote:Op donderdag 19 februari 2026 20:53 schreef Red_85 het volgende:
Is dat niet bij alle 'voor jou' zo dat het voor de maker van de site het beste primair voor hun gepresenteerd wordt en niet voor jou?
Damn, you caught me in a tractorbeam.quote:Op donderdag 19 februari 2026 20:29 schreef SebbeSwensje het volgende:
[..]
Heb de 'charme' van een twitter, Facebook, instagram, wat dan ook sowieso al nooit begrepen. Heb gelukkig de mazzel dat ik individuen die ik echt wil spreken telepathisch kan aanroepen, want anders zou het wel echt een eenzame bedoening worden.
Maar zo mag het dus niet werken. Als het niet wederzijds is, dan moet het ook klaar zijn.quote:Op donderdag 19 februari 2026 20:58 schreef Niels0Kurovski het volgende:
[..]
Damn, you caught me in a tractorbeam.
Ik kan je oprecht aanraden eens op Rednote (Xiaohongshu) rond te kijken. Als je dat nog niet gedaan hebt. Stem je interesses een beetje af en het is echt een bijzonder en veel minder toxisch alternatief. Met name ook de topics die je noemdequote:Op donderdag 19 februari 2026 20:44 schreef Qarrad het volgende:
[..]
De eerste keer schrok ik me rot. Blijkbaar dacht X dat ik dol zou zijn op misselijkmakende filmpjes van kinderen die elkaar mishandelen, Radio Genoa en zielige honden. En het maakt niet uit hoe vaak je dingen wegklikt als niet geïnteresseerd, er komt iets vergelijkbaars terug. Na Radio Genoa kwam Visegrad en nu ben ik blijkbaar HEEL BOOS over het lot van Engelse mensen door immigranten getuige de tsunami aan dat soort meuk.
Ik hou dus van nieuws over astronomie, taalfeitjes en katten. Nog geen supernova, kekke naamval of pianospelende kat gezien...
De meuk inderdaad..quote:Op donderdag 19 februari 2026 20:28 schreef Mubassie het volgende:
Op X zie je - in tegenstelling tot de MSM - eens de andere kant van de medaille.
Het valt in elk geval wel op dat men onderzoek doet naar X, niet naar andere sociale media. Het heeft er veel weg van dat de beïnvloeding niet het probleem is, maar in welke richting dit is. En Twitter gaat precies de andere kant op dan de bedoeling is.quote:Op donderdag 19 februari 2026 21:07 schreef RotatoR het volgende:
Vandaar dat de progressiefjes X willen verbieden. Telkens weer die drang naar censuur.
Het is totaal niet opvallend dat jij er een complot in ziet.quote:Op donderdag 19 februari 2026 21:11 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Het valt in elk geval wel op dat men onderzoek doet naar X, niet naar andere sociale media. Het heeft er veel weg van dat de beïnvloeding niet het probleem is, maar in welke richting dit is. En Twitter gaat precies de andere kant op dan de bedoeling is.
In de te verwachten contreien vindt men namelijk dat het door hun omarmde gedachtegoed de maatschappelijke norm moet zijn, van de media tot het onderwijs. Als je dan ziet dat een platform zoals Twitter een ander resultaat geeft, dan baart dat zulke mensen natuurlijk zorgen.
Ik vind het bijzonder dat je dat uit mijn post haalt. Waar zou het complot zich dan bevinden?quote:Op donderdag 19 februari 2026 21:18 schreef Wantie het volgende:
[..]
Het is totaal niet opvallend dat jij er een complot in ziet.
Niet alleen twitter.quote:Op donderdag 19 februari 2026 21:07 schreef RotatoR het volgende:
Vandaar dat de progressiefjes [insert iets rechts] willen verbieden. Telkens weer die drang naar censuur.
Moet je ook geen msm nieuws en talking head shows kijken. Net zo goed hersenspoeling, vooral van de andere kant dan.quote:Op donderdag 19 februari 2026 21:17 schreef Niels0Kurovski het volgende:
Is al langer bekend. Gewoon niet gebruiken, zo moeilijk is dat niet.
Je vrijwillig laten hersenspoelen.![]()
Hoe zie jij een complot?quote:Op donderdag 19 februari 2026 21:18 schreef Wantie het volgende:
[..]
Het is totaal niet opvallend dat jij er een complot in ziet.
Ik gebruik meerdere bronnen ter verificatie om aan informatie te komen en Twitter/X hoort daar niet bij. Het is namelijk algemeen bekend dat het een broeinest is van desinformatie en haat.quote:Op donderdag 19 februari 2026 21:25 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Moet je ook geen msm nieuws en talking head shows kijken. Net zo goed hersenspoeling, vooral van de andere kant dan.
Liever zoek ik mn eigen nieuws. Trieste shit tegenwoordig.
blijf jij maar op facebookquote:Op donderdag 19 februari 2026 21:33 schreef Niels0Kurovski het volgende:
[..]
Ik gebruik meerdere bronnen ter verificatie om aan informatie te komen en Twitter/X hoort daar niet bij. Het is namelijk algemeen bekend dat het een broeinest is van desinformatie en haat.
Het probleem is dat de politiek en dezelfde drek als op 'het journaal' ongeacht het smaakje bijna elke interactie domineert.quote:Op donderdag 19 februari 2026 21:09 schreef LXIV het volgende:
Met Twitter ontsnap je aan de gevestigde media die je links probeert te houden. Logisch dat je dan wat rechtser wordt. Gebeurd ook als je dagelijks met random feiten geconfronteerd wordt
Vergeet het maar.quote:Op donderdag 19 februari 2026 21:47 schreef Satan_Guardian_Angel het volgende:
[..]
blijf jij maar op facebook
Ook al niet. Ik heb niks met die sociale media platforms. Hier kom ik ook alleen maar om tokkies uit te lachen. Hier en daar zijn er wel wat normale users, maar het is armoe troef. De domheid kent geen weerga.quote:Op donderdag 19 februari 2026 22:09 schreef Cruzinats het volgende:
[..]
Dan ga je maar terug naar reddit, pleb.
Reddit is niet links. Ja, sommige subreddits zijn links, maar verder zeker niet.quote:Op donderdag 19 februari 2026 22:09 schreef Cruzinats het volgende:
[..]
Dan ga je maar terug naar reddit, pleb.
Open de frontpage eens in een incognito tab en vertel me dat Reddit geen sterke linkse bias heeft.quote:Op donderdag 19 februari 2026 22:22 schreef Mexicanobakker het volgende:
[..]
Reddit is niet links. Ja, sommige subreddits zijn links, maar verder zeker niet.
Het ligt er echt net aan op welke subreddit je zit.quote:Op donderdag 19 februari 2026 22:26 schreef Cruzinats het volgende:
[..]
Open de frontpage eens in een incognito tab en vertel me dat Reddit geen sterke linkse bias heeft.
Ik gebruik het helemaal niet. Dat zouden meer mensen moeten doen.quote:Op donderdag 19 februari 2026 20:11 schreef capricia het volgende:
Ik gebruik altijd 'voor jou' en nooit 'volgend'.
Wat mensen nuttig vinden mogen ze zelf weten.quote:Op donderdag 19 februari 2026 22:32 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Ik gebruik het helemaal niet. Dat zouden meer mensen moeten doen.![]()
Tenslotte: als je het cancelt mis je helemaal niks en zorgt voor meer peace of mind zonder drukke verstoringen. Bespaart ook nog eens zeeën van tijd die je dan kan besteden aan iets nuttigs. Of enkel poezenfilmpjes.
NIET. Als die dingen aantoonbaar schadelijk zijn dan gewoon weg ermee.quote:Op donderdag 19 februari 2026 22:35 schreef capricia het volgende:
[..]
Wat mensen nuttig vinden mogen ze zelf weten.
Snel verbieden!quote:Op donderdag 19 februari 2026 22:38 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
NIET. Als die dingen aantoonbaar schadelijk zijn dan gewoon weg ermee.
Tenslotte zijn die dingen niet alleen schadelijk voor de jeugd zoals ze in Australië en Frankrijk al weten maar net zo goed voor volwassenen uiteraard. Dat is een stukje onwrikbare logica.
Blij dat je het met me eens bent Capries.quote:
Dan heeft Kijkertje echt een probleemquote:Op donderdag 19 februari 2026 22:32 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Dus doe weg voor de gemoedsrust: X, Facebook, Instagram, en al die shit. Geeft veel rust mensuh!
Lijkt me een hele leuke vrouw. Maar ze zou daarvan opknappen net als iedereen. Weg met die troep.quote:Op donderdag 19 februari 2026 23:13 schreef Sherlock_Holmes het volgende:
[..]
Dan heeft Kijkertje echt een probleem
Voor ieder wat wils zullen we maar zeggen.quote:Op donderdag 19 februari 2026 23:15 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Lijkt me een hele leuke vrouw.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |