Knoopjes willen peperdure Marco Borsato-facturen geheimhouden’
Mediacourant.nl
Geert-Jan en Carry Knoops willen hun peperdure Marco Borsato-facturen het liefst geheimhouden, denkt hun oud-confrère Bram Moszkowicz. “Ze vragen een uurtarief van zo’n 500 tot 600 euro.”
Door onze entertainmentredactie
Geert-Jan en Carrie Knoops© NPO, RTL
Marco Borsato heeft via zijn advocaten Geert-Jan en Carry Knoops een verzoek ingediend om de kosten van zijn verdediging vergoed te krijgen. Hij werd in december vrijgesproken in de zedenzaak die tegen hem was aangespannen en daarom kan hij gemaakte advocaatkosten terugkrijgen. De grote vraag is of de rechtbank daar in meegaat.
Gesloten deuren
Het is normaal om deze kosten terug te vorderen, maar Marco heeft wel héél dure advocaten. Ze hopen het schriftelijk af te handelen, maar er kan ook een mondelinge behandeling komen. “We hebben er rekening mee gehouden dat er discussie over komt. Maar iedereen in Nederland heeft het recht om bij vrijspraak advocaatkosten terug te vorderen.”
Als die behandeling er komt, heeft Carry er liever geen pottenkijkers bij. Ze vervolgt: “Als de zitting er zou komen, hebben wij de rechtbank verzocht om deze achter gesloten deuren te behandelen.”
Nog niet bekend
Carry geeft bij Shownieuws aan dat ze daartoe vooral hebben verzocht in Marco’s belang. “We hebben aan de rechtbank gevraagd om dat niet in een openbare zitting te behandelen, om hem niet nog een keer door de hoos van het journaille te laten betreden, dus we wachten het rustig af.”
Haar man Geert-Jan daarop: “Het gaat niet zozeer om schade, maar om een vergoeding van de kosten van advocaten en deskundigen. Dat is normaal op een openbare afzetting of het kan schriftelijk worden afgedaan, maar die datum is nog niet bekend.”
Uurtarief
De rechtbank moet de gemaakte kosten wel ‘redelijk en billijk’ vinden. De gevallen strafpleiter Bram Moszkowicz zegt aan de tv-desk: “Dat uurtarief ligt gelijk aan wat ik als uurtarief had: 500 tot 600 euro per uur. Mevrouw kost weer wat minder dan meneer, waarom weet ik niet.”
Hij vervolgt: “Ik vind het wel interessant dat ze zeggen dat ze in het belang van Borsato het achter gesloten deuren willen houden, maar het is natuurlijk niet alléén in het belang van Borsato.”
Te hoog ingezet?
Presentatrice Dyantha Brooks vraagt zich af wat Bram precies wil zeggen. “Ook in het belang van echtpaar Knoops?”
Bram: “Dat zou zomaar kunnen.”
Dyantha: “Omdat ze misschien iets te hoog zouden hebben ingezet?”
Bram: “Dat weet ik niet, hè?”
Privé-baas Evert Santegoeds: “Nou! Dat suggereer je toch niet?”
Bram: “Nee, ik suggereer niet dat zij te veel hebben gedeclareerd, maar wat ik wel zeg is dat het niet alleen in het belang is van Borsato dat het achter gesloten deuren gebeurt.”
‘Ik snap het niet’
Sandra Schuurhof vraagt zich af wat Bram nou precies suggereert. “Want? Ik snap het niet echt.”
Evert: “Nou, dat zij niet in hun boekhouding willen laten kijken, denk ik.”
Bram: “Precies.”
Dyantha: “Publiekelijk.”
Bram: “Ja, publiekelijk.”
Zinloos, denkt Sandra. Ze besluit: “Ja, maar zij weten ook dat op het moment dat ze die zaak winnen en hij die advocaatkosten terug wil krijgen, dat het toch geopenbaard wordt.”
https://www.mediacourant.(...)cturen-geheimhouden/