abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Admin zondag 15 februari 2026 @ 18:41:32 #1
1 crew  Danny
always and nevermore
pi_220109953
quote:
Odido maakt duidelijk geen zin te hebben in schadevergoedingen na datalek

Klanten van telecombedrijf Odido willen dat het bedrijf betaalt voor een nieuw paspoort of rijbewijs nadat persoonlijke gegevens van miljoenen klanten afgelopen week lekten na onzorgvuldig optreden van hun eigen personeel. In mails aan de provider schrijven zij dat ze hun huidige identiteitsbewijs niet meer vertrouwen nu hun gegevens mogelijk zijn buitgemaakt. Het gaat om namen, adressen, IBAN-nummers en in sommige gevallen ook paspoortnummers. Sommige klanten willen direct naar het gemeentehuis voor een nieuw document en willen de kosten van vaak enkele tientallen euro's bij Odido neerleggen.

Een van de boze klanten is Matthijs (33) uit Den Bosch, vertelt het AD. Hij werkt in de particuliere beveiliging en heeft een speciale "grijze pas", een verplicht legitimatiebewijs waarvoor een zware screening geldt. In zijn mail aan Odido schrijft hij dat identiteitsfraude voor hem niet alleen een privézaak is, maar ook een direct risico vormt voor zijn baan en bevoegdheden. Als Odido niets doet, zegt hij naar de Autoriteit Persoonsgegevens te stappen. Net als andere klagers krijgt hij niet meer dan een automatische reactie met een verwijzing naar de website.

Op de bijgewerkte informatiepagina over het datalek zet Odido de verwachtingen over een vergoeding flink lager. Volgens het bedrijf geeft een datalek niet automatisch recht op geld. Wie schade wil claimen, moet aantonen dat er echt schade is en dat die direct komt door het datalek. Alleen het feit dát er een lek is, is volgens de AVG niet genoeg voor een geldige claim, stelt Odido. Odido bagatelliseert bovendien het lek door te stellen dat er geen scans of kopieën van paspoorten zijn gestolen, maar alleen paspoortnummers.

Volgens de provider kun je met alleen die nummers geen lening, bankrekening of telefoonabonnement aanvragen en ook geen nieuw identiteitsbewijs regelen. Daarvoor zijn extra controles nodig, zoals een fysiek paspoort of inlog met DigiD. Toch blijft bij veel klanten de angst voor misbruik groot, juist omdat hun persoonlijke gegevens nu bij criminelen kunnen liggen en dergelijke procedures lang niet altijd gevolgd worden. Bij Odido zelf werden ze niet eens gevolgd, want de lek ontstond door phishing. Zij voelen zich onveilig en vinden dat Odido meer moet doen dan waarschuwen en de verantwoordelijkheid bij de klant neerleggen.

Er is ook veel verwarring over wachtwoorden. In het gelekte systeemveld staat de term "password_c", wat klinkt als een wachtwoord. Odido legt uit dat dit geen inlogwachtwoord is voor "Mijn Odido", maar het antwoord op een controlevraag die medewerkers vroeger gebruikten bij telefonische hulp. Toen het bedrijf ontdekte dat deze zogeheten "challenge words" waren gelekt, is die vorm van telefonische verificatie direct geschrapt. De echte inlogwachtwoorden zouden volgens Odido versleuteld zijn opgeslagen en niet zijn uitgelekt.

Opvallend is dat ook oud-klanten waarschuwingen krijgen, zelfs als ze al jaren geen klant meer zijn. Zij vragen zich af waarom Odido hun gegevens nog heeft. Het bedrijf zegt dat het sommige data langer mag en soms moet bewaren. Contactgegevens blijven tot twee jaar na vertrek bewaard, voor het geval iemand in die periode terugkomt. Voor klanten die ooit een toestel op afbetaling hadden, moet het ID-nummer zelfs vijf jaar blijven staan, omdat dat volgens Odido een wettelijke eis is bij leningen.

Wie straks toch slachtoffer wordt van fraude of phishing, merkt dat Odido nog terughoudend is met schuld erkennen. In reacties aan klanten schrijft het bedrijf dat het "vervelend" is dat iemand schade heeft, maar dat er op dit moment geen reden is om te denken dat die schade direct komt door het datalek bij Odido. Cyberjuristen geven aan dat het nog te vroeg is om te zeggen of Odido juridisch aansprakelijk is, maar volgens techadvocaat Menno Weij is het zeker niet uitgesloten dat het zover komt.

Ondertussen adviseert Odido klanten om extra scherp te zijn. Hiermee lijkt Odido zich er nogal gemakkelijk vanaf te willen maken en amper het fatsoen te hebben slachtoffers die zich terecht zorgen maken fatsoenlijk te woord te staan.
Bizar hoe asociaal ze met de slachtoffers om gaan.
Zie wat ik kijk: trakt.tv
pi_220109966
Odido :') De enige mensen die ik ken die daar een abonement hebben zijn allemaal skirre junks en zo. Denken dat je voor een tientje per maand A++ mobiel netwerk kwaliteitsservice hebt. Kan je net zo goed beltegoed kaartjes van lebara halen dan heb ik nog meer respect voor je.
  Forum Admin zondag 15 februari 2026 @ 18:50:09 #3
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_220110044
Dat is dan erg vervelend, ik denk dat hier gewoon gedokt gaat worden en dat er ook al voorbereidingen zijn voor een (massa)claim.

Zeker na dit bericht. Kansloos kutbedrijf.
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
  zondag 15 februari 2026 @ 18:59:46 #4
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_220110133
quote:
13s.gif Op zondag 15 februari 2026 18:50 schreef Straatcommando. het volgende:
Dat is dan erg vervelend, ik denk dat hier gewoon gedokt gaat worden en dat er ook al voorbereidingen zijn voor een (massa)claim.

Ik voorzie de zoveelste naam wijziging :')
Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!
pi_220110151
Ik zou ook geen zin hebben in het betalen van een vergoeding. Mja, ik lek dan ook niet de data van miljoenen klanten.
Aut viam inveniam, aut faciam
There he goes. One of God's own prototypes. A high-powered mutant of some kind never even considered for mass production. Too weird to live, and too rare to die.
  zondag 15 februari 2026 @ 19:03:52 #6
389816 PowerLoungen
Duurt een kwartiertje
pi_220110173
RED ONS HENNIEGOD
pi_220110176
Als er schade is ontstaan bij klanten, mogen ze die schade vergoeden.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_220110206
Ach veel bedrijven kampen hetzelfde probleem. ook bij overheidsinstellingen.
Het blijft oppassen met wat je gegevens mee doet. Zorg dat je zo min mogelijk gegevens op internet gooien. En of uitgeven.

Je mag je paspoort en id in zwart blaken en uitgeven. Daar is speciaal app voor.
Al die ontdekkingsreizen door mensen, ze hebben nooit tegenhouden door domheid van mensen
pi_220110213
quote:
0s.gif Op zondag 15 februari 2026 19:03 schreef Red_85 het volgende:
Als er schade is ontstaan bij klanten, mogen ze die schade vergoeden.
Ja, in beginsel wel, maar wat is de daadwerkelijke schade?

Is het noodzakelijk dat mensen nieuwe identiteitsbewijzen aanvragen, omdat het pasnummer gelekt is? En zo nee, is Odido dan nog steeds aansprakelijk voor de gemaakte kosten?

Het is een beetje alsof mensen een compleet nieuwe auto eisen, omdat er een krasje in het chroom zit.
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
  Spellchecker zondag 15 februari 2026 @ 19:10:34 #10
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_220110219
quote:
2s.gif Op zondag 15 februari 2026 18:59 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:

[..]
Ik voorzie de zoveelste naam wijziging :')
Dat je vandaag of morgen gewoon (weer) in de reclame hoort dat ze nu "odienooitmeer" heten :Y
pi_220110224
quote:
0s.gif Op zondag 15 februari 2026 19:09 schreef Captain_Ghost het volgende:
Ach veel bedrijven kampen hetzelfde probleem. ook bij overheidsinstellingen.
Het blijft oppassen met wat je gegevens mee doet. Zorg dat je zo min mogelijk gegevens op internet gooien. En of uitgeven.

Je mag je paspoort en id in zwart blaken en uitgeven. Daar is speciaal app voor.
Mag in theorie maar niemand accepteert dat.
pi_220110239
Hoe meer angry peasants hoe beter. Denkt de elite.
pi_220110346
quote:
13s.gif Op zondag 15 februari 2026 18:50 schreef Straatcommando. het volgende:

Die massaclaim tegen Vodafone uit 2012 loopt nog steeds :') ik vrees dat ze er wel onderuit komen
pi_220110388
sowieso die naam
  zondag 15 februari 2026 @ 19:36:13 #15
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_220110483
Stond week geleden nog zo een agressieve gladjakker aan de deur met een nep aanbieding
Hard uitgelachen hij boos weg
Nu zit ik weer te grinniken
Wat een ballentent :r
  zondag 15 februari 2026 @ 19:41:59 #16
433994 jigggy
moegenblatvlekker
pi_220110532
Hier een brief ontvangen dat m’n gegevens zijn gelekt

:')
  Admin zondag 15 februari 2026 @ 19:48:58 #17
1 crew  Danny
always and nevermore
pi_220110602
quote:
0s.gif Op zondag 15 februari 2026 19:41 schreef jigggy het volgende:
Hier een brief ontvangen dat m’n gegevens zijn gelekt

:')
En onderaan stond: 'met vragen kunt u... o nee, fuck you'?
  zondag 15 februari 2026 @ 19:58:54 #18
433994 jigggy
moegenblatvlekker
pi_220110712
quote:
0s.gif Op zondag 15 februari 2026 19:48 schreef Danny het volgende:

[..]
En onderaan stond: 'met vragen kunt u... o nee, fuck you'?
Danny wat zou jij doen als bijv de ids lekken van de mods? Ben benieuwd
pi_220110852
quote:
0s.gif Op zondag 15 februari 2026 19:58 schreef jigggy het volgende:

[..]
Er keihard op stampen natuurlijk.
Knapen die storneren willen moeten mannen met automatische incasso's zijn
  zondag 15 februari 2026 @ 20:21:33 #20
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_220110883
Ze wilden nog naar de beurs gaan voor de hoofdprijs :') _O- _O-

Afgeblazen wegens bla bla onzin verhalen
Nu dus duidelijk waarom
  Admin zondag 15 februari 2026 @ 20:22:21 #21
1 crew  Danny
always and nevermore
pi_220110888
quote:
0s.gif Op zondag 15 februari 2026 19:58 schreef jigggy het volgende:

[..]
Dat zou onmogelijk zijn want die worden niet bewaard
  Admin zondag 15 februari 2026 @ 20:23:26 #22
1 crew  Danny
always and nevermore
pi_220110892
quote:
0s.gif Op zondag 15 februari 2026 20:17 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:

[..]
Er keihard op stampen natuurlijk.
Bekijk deze YouTube-video
pi_220111088
Wat is een goed alternatief voor odido? want ze zijn toch een van de grootste spelers op de markt, iets wat betrouwbaarder is? ik denk dat ik al 18 jaar bij t mobile zat.
''Without self knowledge, without understanding the working and functions of his machine, man cannot be free, he cannot govern himself and he will always remain a slave.''
pi_220111116
quote:
0s.gif Op zondag 15 februari 2026 20:47 schreef Bredemug het volgende:
Wat is een goed alternatief voor odido? want ze zijn toch een van de grootste spelers op de markt, iets wat betrouwbaarder is? ik denk dat ik al 18 jaar bij t mobile zat.
KPN
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')