abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_220098411
2026 kan warmste jaar worden door El Nino

La Nina is nu nog aanwezig boven de stille oceaan, maar dit lijkt te gaan veranderen in de loop van dit jaar.
Het water is langzaam aan het opwarmen. In de lente zal La Nina verdwijnen en plaats maken voor een neutrale fase, waarna het water verder zal opwarmen tot het niveau van El Nino.

quote:
El Niņo of Zuidelijke oscillatie is een natuurverschijnsel in de Grote Oceaan. Langs de evenaar in de oostelijke Grote Oceaan komt het voor dat in de loop van sommige jaren een sterke opwarming van normaal koel zeewater plaatsvindt. Die opwarming van het zeewater heeft veel invloed op het weer in grote delen van de wereld, vooral Noord- en Zuid-Amerika. Soms heeft het weerverschijnsel kleine invloed op het weer in Europa.

Effecten in Europa?

Europa ligt buiten de belangrijkste banen met invloeden van El Niņo. De effecten zijn hier dan ook zeer klein. In Spanje en Portugal valt in de herfst bij El Niņo iets meer regen. In het voorjaar na een sterke El Niņo krijgen we in Nederland en verder naar het oosten vaak een nat voorjaar, terwijl Oost-Spanje dan iets droger en warmer is. In delen van Scandinavië is de winter bij El Niņo gemiddeld wat strenger dan normaal, maar op het winterweer in Nederland heeft El Niņo geen aantoonbare invloed.

https://www.knmi.nl/kenni(...)54-b08e-2ebfd5bdc2e3

twitter
v
pi_220098445
-O- ik kon wel wennen aan dit milde weer
🇨🇳🇻🇳🇱🇦🇨🇺
Revolutions are the locomotives of history
pi_220098464
twitter
v
  zaterdag 14 februari 2026 @ 19:49:25 #4
210150 Hiddendoe
https://www.youtube.com/watch?
pi_220098502
Ik niet. Ik wil regen, sneeuw, en ook een mild zonnetje.
Geen magnetronzon die alles verschroeit.
Zitten de Eskimo's te wachten op hete zomers?
Of woestijnmensen op herfstbladeren van die kokosnootbomen?
Een gemiddeld Afrikaans dorpje in de jungle van Afrika waar de kindertjes sneeuwpoppen maken?

Kortom, elke regio op deze planeet heeft zijn eigen klimaat.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')