Graag wat doktertjes met antwoord
maarja, als je het nuoverleefd hebt zal het voor de rest denk ik geen gevolgen hebben... met nadruk op denk ik
Maar het blijft verstandiger om te klussen met de stroom eraf.
Maar ik gooi mun 19" niet weg omdat ie ut ff niet doet, nee ik ga self sleutelen :S, ook de laatste keer :S
quote:Heeft verder weinig invloed op de rest van je leven, je lichaam heeft gewoon een vette optater gehad, ik heb een keer een 380 V kabel doorgeknipt terwijl ik dacht dat er geen stroom op stond, dat viel dus tegen... Heb toen mzzl gehad dat ik dat overleef, maar dat heeft volgens mij geen invloed op de rest van je leven...
Op dinsdag 25 februari 2003 12:30 schreef NNathan het volgende:
Had net de kap van mijn monitor er afgehaalt om ff te sleutelen...
Dus ik voelde al kleine schokjes... maar deed me niet echt veel.
Toen zette ik er weer stroom op om te kijken of beeldscherm aanging, en ging die niet... dus ging ik verder rommelen en beetje dingen bewegen want zo ging die meestal aan, en voilá ik kreeg een *** schok, echt niet lekker :s 3m van mijn beeldscherm verwjiderd viel ik neer :s, ik voelde het naar mijn hart gaan, is dat gevaarlijk? Of zou mijn hart dan al gestopt zijn? Heeft dit impact op de rest van mijn leven?...Graag wat doktertjes met antwoord
quote:Je hart is gewoon een spier, en die doet ut of doet ut niet... Mensen met hartklachten hebben ook problemen met hun bloedvaten, dus ik denk niet dat je daar nog last van houdt...
Op dinsdag 25 februari 2003 12:39 schreef NNathan het volgende:
Ik bedoel, heeft mijn hart daar nu schade aangeleden?
quote:Het is zeer gevaarlijk dat soort reactie's op stroom : je valt niet zomaar ff 3 meter naar achter
Op dinsdag 25 februari 2003 12:30 schreef NNathan het volgende:
Had net de kap van mijn monitor er afgehaalt om ff te sleutelen...
Dus ik voelde al kleine schokjes... maar deed me niet echt veel.
Toen zette ik er weer stroom op om te kijken of beeldscherm aanging, en ging die niet... dus ging ik verder rommelen en beetje dingen bewegen want zo ging die meestal aan, en voilá ik kreeg een *** schok, echt niet lekker :s 3m van mijn beeldscherm verwjiderd viel ik neer :s, ik voelde het naar mijn hart gaan, is dat gevaarlijk? Of zou mijn hart dan al gestopt zijn? Heeft dit impact op de rest van mijn leven?...Graag wat doktertjes met antwoord
[Dit bericht is gewijzigd door neo567 op 25-02-2003 12:45]
quote:Nee niet als je niet direct doodgaat...
Op dinsdag 25 februari 2003 12:44 schreef NNathan het volgende:
maar weet iemand of dit schade aanricht aan je hart?
quote:Die is er alleen maar sterker van geworden denk ik, net zoals schrikken je hart sterker maakt, deed dit dat ook (schokken)....
[Dit bericht is gewijzigd door neo567 op 25-02-2003 12:47]
quote:Olé!!!
Op dinsdag 25 februari 2003 12:45 schreef SuperWeber het volgende:[..]
Nee niet als je niet direct doodgaat...
Maar als 't allemaal nog werkt lijkt me niet dat je hart schade heeft geleden, al zou dat wel een goede les zijn
quote:het lukt je niet om een monitor heel snel te ontladen, er zit een spoel in die heel veel stroom bevat, met een goed geisoleerde schroeendraaier ofzo kan je em ontladen... maar dan krijg je nog steeds een klap van de energie die vrijkomt
Op dinsdag 25 februari 2003 12:35 schreef kwib het volgende:
Haal de stekker er dan ook uit (en ontlaadt 'm)
Ik heb me ooit laten vertellen dat als het beeld in het licht staat dat de consatoren weer opladen.
* dr-snuggles hield er een mooie brandblaar aan over.
Heb daarna een uur lang bibberend op de bank gezeten en ik had er ook een brandblaar aan over gehouden
quote:DAT is best humor.
Op dinsdag 25 februari 2003 14:44 schreef Bier-Broeder-R het volgende:
Altijd lekker... Met de ene hand de zuignap optillen en dan je andere hand eronder schuiven![]()
quote:Ik zou me meer zorgen maken over hersenletsel
maar dat is toch al te laat
Een monitorbuis is een grote condensator dus zelfs als je het netsnoer uit het stopcontact hebt gehaald kan er zich in de buis nog een zeer flinke ladin bevinden waarvan je een enorme opdonder kunt krijgen.
Er zijn zelfs kinderen omgekomen omdat ze van pa/ma wel met die oude TV mochten spelen en bij het uit elkaar halen (zonder snoer eraan) een fikse opdoffer kregen met een harstilstand als gevolg.
Om met monitoren te sleutelen heb je een ontlader nodig om de boel safe te maken voordat je verder gaat.
Zodra je zo'n harde schok krijgt trekken alle spieren in je lichaam zo hard mogelijk samen (tetanus) inclusief je hart. Opzich is dit niet schadelijk, zolang het maar niet al te lang duurt. Anders loop je 't risico dat de spieren ook zonder de stroom maximaal gespannen blijven. Je hart klopt dan dus niet meer.
Dat achteruit vallen komt dus niet doordat je wordt weggeblazen door de stroom ofzo, maar doordat alle spieren in je lichaam op hetzelfde moment maximaal samentrekken.
Owja, ik wil ook ff zeggen dat 9000 Volt opzich niet erg is, zolang het Amerage maar laag is. Van 9000 Volt opzich ga je niet dood
Maar goed, ik was ooit ook eens van plan om aan mijn tv met waterschade te gaan knutselen maar dat is me door iedereen met verstand ten zeerste afgeraden omdat dat dus levensgevaarlijk is. Dat blijkt dus. Je hebt echt heel erg veel mazzel gehad, jongen, ik denk dat je best ff een dankgebedje mag zeggen (ook al ben je niet eens gelovig )
quote:Idd. Voltage is niet zo prettig en doet je wel wat, maar zolang het amperage maar laag is, valt het allemaal mee. Volgens mij was het vanaf 2 A toch al link?
Op dinsdag 25 februari 2003 15:43 schreef Shannara het volgende:
Oké, dit is wat er gebeurt...Zodra je zo'n harde schok krijgt trekken alle spieren in je lichaam zo hard mogelijk samen (tetanus) inclusief je hart. Opzich is dit niet schadelijk, zolang het maar niet al te lang duurt. Anders loop je 't risico dat de spieren ook zonder de stroom maximaal gespannen blijven. Je hart klopt dan dus niet meer.
Dat achteruit vallen komt dus niet doordat je wordt weggeblazen door de stroom ofzo, maar doordat alle spieren in je lichaam op hetzelfde moment maximaal samentrekken.
Owja, ik wil ook ff zeggen dat 9000 Volt opzich niet erg is, zolang het Amerage maar laag is. Van 9000 Volt opzich ga je niet dood
quote:1A voor 30 seconden is dodenlijk en bij 2A hoefde je het maar 15 seconden aan te raken voor het zelfde effect geloof ik...
Op dinsdag 25 februari 2003 19:35 schreef ajay het volgende:[..]
Idd. Voltage is niet zo prettig en doet je wel wat, maar zolang het amperage maar laag is, valt het allemaal mee. Volgens mij was het vanaf 2 A toch al link?
het staat ergens in mijn natuurkunde 1 boek dat ik kwijt ben
quote:niet als de garantie er al af is
Op dinsdag 25 februari 2003 20:10 schreef Light het volgende:
Ik snap niet waarom mensen zelf aan een monitor gaan sleutelen. En 'k heb net iets te vaak meegemaakt dat mensen dat doen terwijl de monitor nog garantie heeft
Dan kun je dus de garantie vaarwel zwaaien
quote:Mensen vergissen zich nog wel eens, realiseren zich niet dat een monitor vaak 3 jaar garantie heeft.
Op dinsdag 25 februari 2003 20:18 schreef afraidtech het volgende:[..]
niet als de garantie er al af is
, btw levensgevaarlijk aan een monitor sleutelen staat op sommige plaatsen meer spanning op dan 220
En ja, de spanningen in monitoren en tv's willen nog wel eens hoger dan 230V zijn.
quote:Hogere spanningen wil niet automatisch zeggen dat het ook gevaarlijker is!!! Het gaat om het vermogen!
Op dinsdag 25 februari 2003 20:32 schreef Light het volgende:[..]
Mensen vergissen zich nog wel eens, realiseren zich niet dat een monitor vaak 3 jaar garantie heeft.
En ja, de spanningen in monitoren en tv's willen nog wel eens hoger dan 230V zijn.
quote:Hoge spanningen stellen niets voor, sterker nog, daarmee kunnen ze je leven redden.
Op dinsdag 25 februari 2003 20:38 schreef -roys- het volgende:[..]
Hogere spanningen wil niet automatisch zeggen dat het ook gevaarlijker is!!! Het gaat om het vermogen!
quote:Het is wel gevaarlijker, want je kunt er makkelijker mee in contact komen (vonkt makkelijker)...
Op dinsdag 25 februari 2003 20:38 schreef -roys- het volgende:[..]
Hogere spanningen wil niet automatisch zeggen dat het ook gevaarlijker is!!! Het gaat om het vermogen!
quote:Volgens mij wordt het tijd dat je dat boek weer es pakt, want het gaat om het vermogen (in Watt), 1000A bij 0,0001V doet je niet zoveel...
Op dinsdag 25 februari 2003 19:46 schreef Terminator het volgende:[..]
1A voor 30 seconden is dodenlijk en bij 2A hoefde je het maar 15 seconden aan te raken voor het zelfde effect geloof ik...
het staat ergens in mijn natuurkunde 1 boek dat ik kwijt ben
quote:maakt wel uit. ik sta liever niet onder 1 kV spanning. 1 V kan ik nog wel hebben denk maar aan een batterij. Maar als jezelf degene bent die de spanningsbron kortsluit; ja dan zijn de rapen idd gaar als het een hoge spanning is.
Op dinsdag 25 februari 2003 20:42 schreef Rembooo het volgende:[..]
Het is wel gevaarlijker, want je kunt er makkelijker mee in contact komen (vonkt makkelijker)...
Maar als je het metaal aanraakt boeit het niet zoveel of je 1V, 1000A of 1000V, 1A door je heenkrijgt nee...
quote:Als die 1kv onder 0,001A staat vonkt het wel lekker, maar gebeurt er opzich niet zoveel met je, maar die 1kv die jij bedoelt is waarschijnlijk hetzelfde amperage als die batterij die jij bedoelt. Dan is de totale stroom wel wat groter bij die 1kv ja (1000x zo groot om pcies te zijn)
Op dinsdag 25 februari 2003 20:54 schreef aca het volgende:[..]
maakt wel uit. ik sta liever niet onder 1 kV spanning. 1 V kan ik nog wel hebben denk maar aan een batterij. Maar als jezelf degene bent die de spanningsbron kortsluit; ja dan zijn de rapen idd gaar als het een hoge spanning is.
quote:Ik schoot achteruit....niet echt vliegen zoals een vliegtuig hoor
Op dinsdag 25 februari 2003 16:56 schreef afraidtech het volgende:
3 m niet erg overdreven van een schokje van 220? beetje domhaha heb er maar dan genoeg van gevoeld (lichtorgel repareren, oefenhok lampen niet goed aangesloten... enzovoort) begint best lekker te voelen
quote:Mun broer beweerst stellig dat er maximaal 230 volt in beeldscherm kan zitten, en dat beeldscherm alleen spanning naar beneden kan halen??? Dus dat het geen 9000 geweest kan zijn?
Op dinsdag 25 februari 2003 13:41 schreef AlmightyArjen het volgende:
Ik denk dat je de focusseringspanning hebt aangeraaktDie is geen 220 Volt, die is 9000 Volt! Die spanning is vrij gemakkelijk aan te raken als de kap eraf is. De buis zelf wordt met zo'n 20.000 Volt (afhankelijk van de grootte van de buis) aangestuurd, maar daar kan je niet zomaar bij. Ik heb het zelf ook een keer gehad, bij het repareren van zo'n ding voor een oom van me: je let ff niet op en bats. Als je er later aan terug denkt is het wel gaaf, op het moment niet. En nee: zolang je nog leeft heeft het geen schadelijke gevolgen...
quote:Ben wel gelovig
Op dinsdag 25 februari 2003 18:25 schreef Kaasblaak het volgende:
Sjit man, hadden we toch bijna een Darwin-award mogen uitreiken!Maar goed, ik was ooit ook eens van plan om aan mijn tv met waterschade te gaan knutselen maar dat is me door iedereen met verstand ten zeerste afgeraden omdat dat dus levensgevaarlijk is. Dat blijkt dus. Je hebt echt heel erg veel mazzel gehad, jongen, ik denk dat je best ff een dankgebedje mag zeggen (ook al ben je niet eens gelovig
)
quote:Nou laat het hem eens ontdekken.
Op woensdag 26 februari 2003 08:36 schreef NNathan het volgende:[..]
Mun broer beweerst stellig dat er maximaal 230 volt in beeldscherm kan zitten, en dat beeldscherm alleen spanning naar beneden kan halen??? Dus dat het geen 9000 geweest kan zijn?
quote:Er komt 230V uit het stopcontact, maar dat betekent niet dat je het niet kan transformeren naar een (veel) hoger voltage...
Op woensdag 26 februari 2003 08:36 schreef NNathan het volgende:[..]
Mun broer beweerst stellig dat er maximaal 230 volt in beeldscherm kan zitten, en dat beeldscherm alleen spanning naar beneden kan halen??? Dus dat het geen 9000 geweest kan zijn?
quote:Ja zeker kan dat wel.... Maar op deze manier wordt het amperage wel weer lager... De som P = U * I bekend?? Power= Voltage * Amperage wanneer het voltage wordt verhoogd komt er minder amperage..
Op woensdag 26 februari 2003 12:20 schreef IndemnitY het volgende:[..]
Er komt 230V uit het stopcontact, maar dat betekent niet dat je het niet kan transformeren naar een (veel) hoger voltage...
Dit gebeurt ook bij hoogspannings kabels... Het wordt omgevormd zodat er een lager amperage (en dus minder verlies door weerstand) en een hoger voltage ontstaat....
In principe is na omvorming 220 -> 9000 ontzettend veel amperage verloren gegaan waardoor de schok nog te overleven is....
quote:
Op woensdag 26 februari 2003 14:47 schreef Gertsan het volgende:[..]
Ja zeker kan dat wel....
quote:mmm.... Idd ja... Maar wie mikt er nou een dubbele ontkenning in een zin? Om ons te testen ofzo..
Op woensdag 26 februari 2003 18:53 schreef IndemnitY het volgende:[..]
Lees mijn reaktie nog eens en let goed op de dubbele ontkenning in de zin
Any way -> Ben iig weer een natuurkundig verhaal kwijt...
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |