Bronquote:Armenian PM Pashinyan Says Trump Deserves Nobel Peace Prize
Armenian Prime Minister Nikol Pashinyan on Monday praised President Donald Trump's role in advancing peace efforts and said he hopes the American leader will be awarded the 2026 Nobel Peace Prize as he also emphasized the importance of Vice President JD Vance's recent engagement with Armenia as a step toward deeper bilateral ties.
"After the Washington Peace Summit, [Azerbaijani] President Ilham Aliyev and I nominated President Trump for the Nobel Peace Prize through a joint letter. I have great hope that the U.S. president will rightfully be awarded the 2026 Nobel Peace Prize," Pashinyan said in remarks in Armenia during a joint press conference with Vance.
Pashinyan also pointed to Vance's visit as a milestone in relations between Yerevan and Washington, calling it "a key step towards institutionalizing peace and expanding the Armenia-United States strategic partnership."
Vance landed in the Armenian capital on Monday — a country no sitting U.S. vice president or president previously visited — as the Trump administration offered economic opportunities while working to advance a U.S.-brokered deal aimed at ending a decades-long conflict with Azerbaijan.
Pashinyan said the visit reflected a shared interest in strengthening cooperation and building long-term frameworks for engagement.
The Armenian leader's comments come as his government continues to pursue closer ties with the U.S. amid shifting geopolitical dynamics in the South Caucasus. Armenia has increasingly emphasized diplomacy and international partnerships as central to its foreign policy and security strategy.
While Pashinyan did not provide details on specific agreements or initiatives stemming from Vance's visit, he suggested the discussions marked progress toward more structured and sustained cooperation.
He said institutionalizing peace requires consistent dialogue and formal mechanisms rather than short-term or symbolic gestures.
U.S.-Armenia relations have drawn increased attention in recent years as Armenia navigates regional tensions and seeks broader international backing.
Washington has positioned itself as a partner backing dialogue, democratic reforms, and regional stability, though U.S. officials have generally described their role as supportive rather than prescriptive.
By linking Vance's visit to the broader goal of institutionalized peace, Pashinyan framed high-level U.S. engagement as a substantive component of Armenia's long-term strategic outlook.
He suggested that sustained cooperation with Washington could help anchor peace initiatives within durable diplomatic and political structures.
The prime minister said Armenia remains committed to expanding its strategic partnership with the U.S. and expressed optimism that continued high-level dialogue would lead to tangible diplomatic and political outcomes in the years ahead.
Dat Trump een mongool is is duidelijk. Maar hij heeft wel behoorlijk wat gedaan om oorlogen te dempen.quote:Op maandag 9 februari 2026 23:33 schreef PzKpfw het volgende:
Als Trump die prijs ooit wint kunnen we die net zo goed afschaffen.
Rusland heeft zijn leidende rol in de Kaukasus in 2023 ter discussie gesteld toen het zijn verplichtingen binnen de CSTO niet nakwam en het toestond dat de Armeniërs die onder hun bescherming stonden Nagomo-Karabach uit zijn verdreven omdat ze het te druk hadden in Oekraïne. Armenië was de eerste bondgenoot die ze in de steek lieten, later volgde Syrië, Iran en Venezuela.quote:Op maandag 9 februari 2026 23:30 schreef KvanG het volgende:
[..]
Bron
Trump is niet geheel onomstreden, toch heeft zijn standvastigheid, daadkracht en doorzettingsvermoging al geleid tot diverse daarbraken op het gebied van buitenlands beleid en veiligheid, zo ook in de Caucasus. Trump, Vance & Rubio hebben succesvol de leidende rol van Rusland in de Caucasus ter discussie gesteld en zo Armenie en Azerbaijan dichter tot elkaar gebracht, hetgeen naast vrede en stabiliteit ook economische kansen oplevert voor de Amerikanen.
Ze zien in dat ze de VS nodig hebben voor bescherming tegen Ruslandquote:Op dinsdag 10 februari 2026 00:43 schreef Timwonnacott het volgende:
[..]
Rusland heeft zijn leidende rol in de Kaukasus in 2023 ter discussie gesteld toen het zijn verplichtingen binnen de CSTO niet nakwam en het toestond dat de Armeniërs die onder hun bescherming stonden Nagomo-Karabach uit zijn verdreven omdat ze het te druk hadden in Oekraïne. Armenië was de eerste bondgenoot die ze in de steek lieten, later volgde Syrië, Iran en Venezuela.
Sindsdien is Armenië al de banden met het westen aan het aanhalen en willen ze onder andere lid worden van de EU, waartoe ze in 2025 een wet hebben aangenomen. Azerbeidzjan had zich al paar decennia eerder tot het westen gericht.
Verder niet om te haten, maar de ontwikkelingen zijn daar wat ze zijn omdat Rusland het af laat weten niet omdat de VS of een ander westelijk land daar zo goed bezig is. Voor de veiligheid van je land is een bondgenootschap met Rusland niets meer waard dus zo'n beetje elk fatsoenlijk land zoekt zijn heil elders.
Ah daarom worden natuurlijk ook de wapen leverancies naar de Oekraïne afgeknepen door dezelfde VS.quote:Op dinsdag 10 februari 2026 06:03 schreef the-eye het volgende:
[..]
Ze zien in dat ze de VS nodig hebben voor bescherming tegen Rusland
Hoe zou de president van Armenie het dan aan moeten pakken volgens jou?quote:Op dinsdag 10 februari 2026 06:13 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Ah daarom worden natuurlijk ook de wapen leverancies naar de Oekraïne afgeknepen door dezelfde VS.
Gewoon door gegaan zijn met wapens leveren en de Oekraïne steunen ipv zelensky publiekelijk af te zeiken en over zijn kleding beginnen terwijl voor de agressor poetin de rode loper uitgelgd wordt en die geen op tv afzeik ceremonie krijgt.quote:Op dinsdag 10 februari 2026 06:18 schreef the-eye het volgende:
[..]
Hoe zou de president van Armenie het dan aan moeten pakken volgens jou?
En hoe gaat dat z'n bevolking beschermen in een conflict met Rusland?quote:Op dinsdag 10 februari 2026 06:31 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Gewoon door gegaan zijn met wapens leveren en de Oekraïne steunen ipv zelensky publiekelijk af te zeiken en over zijn kleding beginnen terwijl voor de agressor poetin de rode loper uitgelgd wordt en die geen op tv afzeik ceremonie krijgt.
Kan jij anders ook het argument hard maken dat landen de vs nodig hebben om hun te beschermen tegen rusland. Als de vs niets meer dan een laffe blaffende hond geworden is beschermen ze namelijk niets.
Ow verkeerd gelezen met slaap in mij ogen las ik Amerika.quote:Op dinsdag 10 februari 2026 06:33 schreef the-eye het volgende:
[..]
En hoe gaat dat z'n bevolking beschermen in een conflict met Rusland?
Ik wist niet dat Armenie wapens aan Oekraine leverde Ik had het idee dat ze zo arm als een kerkrat waren
Nja je kan een deal sluiten met de VS, maar geen deal sluiten met Rusland.quote:Op dinsdag 10 februari 2026 06:41 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Ow verkeerd gelezen met slaap in mij ogen las ik Amerika.
Maar goed waarom zou armenie wel de VS vertrouwen met de strapatsen die de VS uithalen bij de bescherming van de Oekraïne.
De deal met de Oekraïne was dat ze bij de verzelfstandiging hun kernwapens zouden inleveren Rusland idd de Oekraïne met rust zou laten maar ook dat wij als westerse wereld met de VS als opperhoofd de Oekraïne bij Russische agressie wel zouden verdedigen.quote:Op dinsdag 10 februari 2026 07:02 schreef theguyver het volgende:
[..]
Nja je kan een deal sluiten met de VS, maar geen deal sluiten met Rusland.
cock sucker worden van de VS, of Cock sucker van Rusland.
In welke van de 2 zal je bevolking beter kunnen worden denk je?
Landen bombarderen. Een president ontvoeren. Het dreigen met aanvallen op buurland. Het dreigen van annexeren van buurland. Het dreigen van annexeren Groenland. Allemaal heel vredelievend en nobelprijs voor de vrede waardig jaquote:Op dinsdag 10 februari 2026 00:17 schreef Watmoetjenou het volgende:
[..]
Dat Trump een mongool is is duidelijk. Maar hij heeft wel behoorlijk wat gedaan om oorlogen te dempen.
Maar men kijkt alleen maar naar wat hij fout doet.
Je had liever Iran met Nukes?quote:Op dinsdag 10 februari 2026 07:21 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Landen bombarderen. Een president ontvoeren. Het dreigen met aanvallen op buurland. Het dreigen van annexeren van buurland. Het dreigen van annexeren Groenland. Allemaal heel vredelievend en nobelprijs voor de vrede waardig ja
lets demonstrate against the current thing!quote:Op dinsdag 10 februari 2026 07:19 schreef HSG het volgende:
Straks in het nieuws
Woke/links: lang leve de Armeense genocide.
er was al sinds het ontstaan van Israël een akkoordje over de toekomst van de niet joodse bevolking. Gisteren nog heeft de Israëlische regering ingestemd met meer annexatie van de westoever. Er is internationaal wat gemor maar ik zie Trump nu niet dreigen met tarieven of fysieke aanvallen jegens Israël en het verzetten van hun doelpalen..quote:Op dinsdag 10 februari 2026 09:37 schreef theguyver het volgende:
Of Israel en Gaza, je kan hoog of laag springen er is nu tenminste iets van een akkoordje.
Je vergeet alle mensen die hij opgepakt en berecht heeft rondom Epstein.quote:Op dinsdag 10 februari 2026 07:21 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Landen bombarderen. Een president ontvoeren. Het dreigen met aanvallen op buurland. Het dreigen van annexeren van buurland. Het dreigen van annexeren Groenland. Allemaal heel vredelievend en nobelprijs voor de vrede waardig ja
Die stukken land word opgekocht van de bewoners.quote:Op dinsdag 10 februari 2026 10:13 schreef Basp1 het volgende:
[..]
er was al sinds het ontstaan van Israël een akkoordje over de toekomst van de niet joodse bevolking. Gisteren nog heeft de Israëlische regering ingestemd met meer annexatie van de westoever. Er is internationaal wat gemor maar ik zie Trump nu niet dreigen met tarieven of fysieke aanvallen jegens Israël en het verzetten van hun doelpalen..
Ah die gast ken ik wel ff kijken of ik zijn docu kan vinden, hij heeft over het algemeen wel goeie interviews.quote:Op dinsdag 10 februari 2026 11:17 schreef Basp1 het volgende:
Ik fiets dagelijks langs de Efteling die sprookjes geloof ik meer dan het verzinsel dat de stukjes land opgekocht worden van niet joodse bewoners.
De documentaire van Louis Theroux: The Settlers geeft toch echt een heel ander beeld van deze agressieve kolonisten op de west oever.
De West Bank is een heel ingewikkeld,stuk grond als ze met een van de half dozijn 2 staat resoluties akkoord waren gegaan dan zaten ze niet met deze issue, en hadden ze een compleet land gehad met wetten en regels!quote:Op dinsdag 10 februari 2026 11:36 schreef Basp1 het volgende:
Op de grond waar mijn huis staat kan ik ook niet zeggen dat ik me distantieer van Nederland en een wappievrijstaat wil uitroepen en geen belasting meer betaal.
Oh en het betreft door israel bezet gebied, waarom zou dat zijn?quote:Op dinsdag 10 februari 2026 13:19 schreef Basp1 het volgende:
De West Bank was geen ingewikkeld stuk grond volgens de Oslo akkoorden uit 1993. Waar iedereen het mee eens was maar door Israël met de voeten getreden wordt. Israël moet een keer begrijpen dat veel haat jegens hun in de Arabische wereld voortkomt uit het niet respecteren van akkoorden.
Rusland en andere leden binnen de CSTO hebben (hadden) geen enkele verplichtingen ten opzichte van Nagorno-Karabach.quote:Op dinsdag 10 februari 2026 00:43 schreef Timwonnacott het volgende:
[..]
Rusland heeft zijn leidende rol in de Kaukasus in 2023 ter discussie gesteld toen het zijn verplichtingen binnen de CSTO niet nakwam en het toestond dat de Armeniërs die onder hun bescherming stonden Nagomo-Karabach uit
Meest genoemde naam in de FOK! files.quote:Op dinsdag 10 februari 2026 06:38 schreef Satan_Guardian_Angel het volgende:
ik zou hem zeker ook een fok!award geven
Niet?quote:Op dinsdag 10 februari 2026 21:08 schreef KvanG het volgende:
[..]
Rusland en andere leden binnen de CSTO hebben (hadden) geen enkele verplichtingen ten opzichte van Nagorno-Karabach.
Alleen jammer wel dat Nagorno-Karabach geen lid was. Dat Armenie zich solidair voelt met seperatisten in Azerbaijan, maakt nog niet dat CSTO leden een verplichting hebben om Armeniers op het grondgebied van Azerbaijan te verdedigen.quote:Op dinsdag 10 februari 2026 23:33 schreef Timwonnacott het volgende:
[..]
Niet?
Artikel 4 van CSTO is geen verplichting? Aanval op 1 is aanval op allen.
Gelukkig maar dan dat Armenië het getriggerd heeft op de verdere grensovertredingen van Azerbeidzjan en niet Nagorno-Karabach specifiek en duidelijk heeft gevraagd aan het CSTO wat het dan wel als grondgebied van Armenië ziet en bereid is te verdedigen.quote:Op woensdag 11 februari 2026 15:02 schreef KvanG het volgende:
[..]
Alleen jammer wel dat Nagorno-Karabach geen lid was. Dat Armenie zich solidair voelt met seperatisten in Azerbaijan, maakt nog niet dat CSTO leden een verplichting hebben om Armeniers op het grondgebied van Azerbaijan te verdedigen.
Dat is anders erg populair tegenwoordig.quote:Op dinsdag 10 februari 2026 11:36 schreef Basp1 het volgende:
Op de grond waar mijn huis staat kan ik ook niet zeggen dat ik me distantieer van Nederland en een wappievrijstaat wil uitroepen en geen belasting meer betaal.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |