Ik probeer me meestal verre te houden van dergelijke topics, maar ik las dit en begrijp echt niet wat het probleem is. Het is een kwestie van begrijpend lezen.quote:Op donderdag 5 februari 2026 18:47 schreef Qarrad het volgende:
Zoek het verschil in woordkeuze ook:
[..]
Er zijn bendes, er zijn jihadisten maar er is in deze woorden geen verband tussen. En zowel moslims als christenen zijn slachtoffer! En de daders zijn....bendes, ook bekend als bandieten. Het stukje over jihadisten staat er los van of zo
Engelstalig nieuwsbericht:
[..]
Joh, blijkt er toch een verband te zijn!
Ik val erover dat het uit elkaar getrokken wordt, alsof er bendes én jihadistische milities rovend rondtrekken en daarnaast weet ik niet waar jij leest dat het ze niet uitmaakt of de slachtoffers moslims of christenen zijn, want de tendens is toch echt dat Boko Haram & Co. de christelijke minderheid in de noordelijke regio op de korrel neemt. Dat maakt ze wel uit.quote:Op vrijdag 6 februari 2026 08:56 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Ik probeer me meestal verre te houden van dergelijke topics, maar ik las dit en begrijp echt niet wat het probleem is. Het is een kwestie van begrijpend lezen.
In heel Nigeria hebben ze last van bendes (ook wel bandieten genoemd daar ter plaatse) die mensen overvallen en ontvoeren en losgeld vragen.
In het noorden van Nigeria wonen meer moslims en daar zijn het vooral jihadisten (wat altijd moslims zijn, tevens wordt Islamitische Staat genoemd wat hetzelfde is als Islamic State) die voor dit geweld verantwoordelijk zijn. En zij kijken kennelijk verder niet naar de achtergrond van hun slachtoffers maar moorden gewoon iedereen uit, moslims en christenen.
Waar val je nu precies over?
En waarom is het niet mogelijk dat in Nigeria er zowel bendes (gestoeld op iets anders dan hun geloof) als jihadistische groeperingen rondlopen?quote:Op vrijdag 6 februari 2026 12:54 schreef Qarrad het volgende:
[..]
Ik val erover dat het uit elkaar getrokken wordt, alsof er bendes én jihadistische milities rovend rondtrekken en daarnaast weet ik niet waar jij leest dat het ze niet uitmaakt of de slachtoffers moslims of christenen zijn, want de tendens is toch echt dat Boko Haram & Co. de christelijke minderheid in de noordelijke regio op de korrel neemt. Dat maakt ze wel uit.
Dus ja, er zijn ook andere bendes, maar er is wel degelijk een patroon in het geweld jegens christenen.quote:Christians are being targeted.
This is a hotly contested claim, not least by the Nigerian government. However, the statistics show a clear pattern.
Boko Haram and Islamic State West Africa Province (ISWAP) have explicitly and repeatedly declared Christians as targets. And many victims have told us that when Fulani militants attack, they don't just shout "Allahu Akbar" ("God is most great")—they also yell, "We will destroy all Christians."
Dat zeggen ze toch ook? Ze geven echter ook wat achtergrond. En er worden niet louter christenen vermoord.quote:Op vrijdag 6 februari 2026 13:29 schreef Qarrad het volgende:
Hier is een goed artikel te vinden dat uitlegt welke factoren er spelen.
[..]
Dus ja, er zijn ook andere bendes, maar er is wel degelijk een patroon in het geweld jegens christenen.
https://www.bbc.com/news/articles/c4g4jlgdyjdo
Hier meer achtergrond en overzicht, waarbij de kidnap-bendes één groep zijn tussen tientallen jihadistische splintergroeperingen. Deze bendes zijn voornamelijk etnische Fulani, geradicaliseerd door het eeuwige conflict over ruimte en voedselbronnen/graasgebieden voor hun vee.
In de aanval waar dit over gaat, het dorp Woro, werd de aanval uitgevoerd door jihadisten. Zie dit artikel.
Zeg dat dan ook denk ik dan.
Nou ik vind dus dat dit Nederlandse bericht dat niet gewoon zegt. De betreffende aanval is uitgevoerd door jihadisten. Dat wordt niet benoemd. Er wordt achtergrond gegeven dat er zowel bendes en jihadistische groeperingen actief zijn waaruit niet duidelijk is op te maken welk van de twee nu in het spel zijn bij die aanval.quote:Op vrijdag 6 februari 2026 13:50 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Dat zeggen ze toch ook? Ze geven echter ook wat achtergrond. En er worden niet louter christenen vermoord.
Dat IS een barbaarse terroristische groepering is, behoeft geen duiding verder, dat is een feit. Maar er speelt in Nigeria nog veel meer, en dat mag, moet, ook worden geduid.
Prima hoor. Agree to disagree dan maar.quote:Op vrijdag 6 februari 2026 14:20 schreef Qarrad het volgende:
[..]
Nou ik vind dus dat dit Nederlandse bericht dat niet gewoon zegt. De betreffende aanval is uitgevoerd door jihadisten. Dat wordt niet benoemd. Er wordt achtergrond gegeven dat er zowel bendes en jihadistische groeperingen actief zijn waaruit niet duidelijk is op te maken welk van de twee nu in het spel zijn bij die aanval.
Het is een aanval geweest van extremisten op een islamitisch dorp, blijkbaar omdat dat zich niet wilde aansluiten bij hun zaak. Helderder er dan dat wordt het niet en het maakt ook meteen het onderscheid duidelijk tussen het probleem en de mensen die eronder lijden.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |