abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_220032728
quote:
0s.gif Op zondag 8 februari 2026 07:12 schreef Satan_Guardian_Angel het volgende:
er zijn genoeg mensen die én verstandig zijn en een harde luide stem hebben die regeren over de zwakken, verstand is niet hetgeen wat moet veranderen
Interessant punt. Maar als verstand al regeert, hoe verklaar je dan dat publieke discussies zo vaak worden gedomineerd door simplificaties, polarisatie en krachtpatserij? Het bestaan van verstandige luidruchtigen zegt nog weinig over de dominante dynamiek.
pi_220032737
quote:
0s.gif Op zondag 8 februari 2026 07:19 schreef torentje het volgende:

[..]
Interessant punt. Maar als verstand al regeert, hoe verklaar je dan dat publieke discussies zo vaak worden gedomineerd door simplificaties, polarisatie en krachtpatserij? Het bestaan van verstandige luidruchtigen zegt nog weinig over de dominante dynamiek.
omdat men materieel geluk nastreeft ipv geestelijk geluk
pi_220032747
quote:
0s.gif Op zondag 8 februari 2026 07:24 schreef Satan_Guardian_Angel het volgende:
omdat men materieel geluk nastreeft ipv geestelijk geluk
Dat kan een factor zijn, maar het verklaart de dynamiek van publieke discussies maar heel gedeeltelijk. Polarisatie ontstaat niet alleen door individuele verlangens, maar door mediaprikkels, algoritmes, politieke strategieën en groepspsychologie.
Materieel geluk nastreven zegt weinig over waarom discussies zo snel verharden. Hoe zie jij dat verband precies?
pi_220032769
quote:
0s.gif Op zondag 8 februari 2026 07:30 schreef torentje het volgende:

[..]
Dat kan een factor zijn, maar het verklaart de dynamiek van publieke discussies maar heel gedeeltelijk. Polarisatie ontstaat niet alleen door individuele verlangens, maar door mediaprikkels, algoritmes, politieke strategieën en groepspsychologie.
Materieel geluk nastreven zegt weinig over waarom discussies zo snel verharden. Hoe zie jij dat verband precies?
als je geest is ingesteld op nastreven van materieel geluk dan ben je sowieso al wat harder van inborst
pi_220032774
quote:
0s.gif Op zondag 8 februari 2026 07:38 schreef Satan_Guardian_Angel het volgende:
als je geest is ingesteld op nastreven van materieel geluk dan ben je sowieso al wat harder van inborst
Dat lijkt me een nogal stevige aanname. Er zijn genoeg mensen die materieel succes nastreven en toch zacht, empathisch en verbindend zijn. Polarisatie is een collectief fenomeen, geen karakterfout van individuen. Wat maakt dat jij dat verband zo direct legt?
pi_220032791
quote:
0s.gif Op zondag 8 februari 2026 07:41 schreef torentje het volgende:

[..]
Dat lijkt me een nogal stevige aanname. Er zijn genoeg mensen die materieel succes nastreven en toch zacht, empathisch en verbindend zijn. Polarisatie is een collectief fenomeen, geen karakterfout van individuen. Wat maakt dat jij dat verband zo direct legt?
ja, ik blijf erbij, alles wat men op aarde kan bemachtigen is tijdelijk, je geest uitbreiden is eeuwig, mensen zijn hard omdat ze dit concept niet willen snappen, ze kiezen voor tijdelijk geluk en beperken hun geest

[ Bericht 0% gewijzigd door Satan_Guardian_Angel op 08-02-2026 08:01:30 ]
pi_220032796
quote:
0s.gif Op zondag 8 februari 2026 06:45 schreef torentje het volgende:

[..]
We leven dan ook nog altijd in een soort moderne oertijd, een tijdperk waarin niet het verstand maar de sterksten bepalen hoe men zich dient te gedragen.
Het is een samenleving waarin macht zwaarder weegt dan redelijkheid, en waar de nuance vaak wordt overstemd door het brute gelijk van degene met de hardste stem.
Zo bezien regeert het verstand dus nog lang niet in ons land, hoe graag we onszelf ook wijsmaken dat we verder zouden zijn.
Onszelf? Ik denk dat er niet alleen hier nogal veel mis gaat. Het gepeupel heeft een stuk minder invloed op de mood van de massa dan overheid of media. Vergeet niet dat dit in het hele westen aan de hand is.
pi_220032808
quote:
0s.gif Op zondag 8 februari 2026 07:53 schreef Satan_Guardian_Angel het volgende:

[..]
ja, ik blijf erbij, alles wat men op aarde kan bemachtigen is tijdelijk, je geest uitbreiden is voor eeuwig, mensen zijn hard omdat ze dit concept niet willen snappen, ze kiezen voor tijdelijk geluk en beperken hun geest
Dat verklaart echter niet dat anno 2026 nog steeds de sterksten bepalen hoe men zich dient te gedragen.
pi_220032820
quote:
0s.gif Op zondag 8 februari 2026 08:03 schreef torentje het volgende:

[..]
Dat verklaart echter niet dat anno 2026 nog steeds de sterksten bepalen hoe men zich dient te gedragen.
dat bepaal je toch zelf?
pi_220033152
quote:
0s.gif Op zondag 8 februari 2026 08:06 schreef Satan_Guardian_Angel het volgende:

[..]
dat bepaal je toch zelf?
Dan fiets maar eens over de stoep als de sterksten dat zien, of rij maar eens door een gesloten verklaring als de sterksten dat zien.
  zondag 8 februari 2026 @ 10:01:37 #211
287741 matspontius
Same old shit, different day
pi_220033624
quote:
0s.gif Op zondag 8 februari 2026 07:53 schreef Satan_Guardian_Angel het volgende:

[..]
ja, ik blijf erbij, alles wat men op aarde kan bemachtigen is tijdelijk, je geest uitbreiden is eeuwig, mensen zijn hard omdat ze dit concept niet willen snappen, ze kiezen voor tijdelijk geluk en beperken hun geest
Welke geest? 😂😂😂
"Hoka Hey!"
pi_220033698
quote:
0s.gif Op zondag 8 februari 2026 09:25 schreef torentje het volgende:

[..]
Dan fiets maar eens over de stoep als de sterksten dat zien, of rij maar eens door een gesloten verklaring als de sterksten dat zien.
ja, dat is dan jammer, als iedereen op de stoep gaat rijden, is ook niet goed
  zondag 8 februari 2026 @ 10:15:49 #213
182233 thedeedster
IWAB: Ik Weet Alles Beter...
pi_220033723
quote:
0s.gif Op zondag 8 februari 2026 07:16 schreef The-BFG het volgende:

[..]
Ik denk dat je onderschat wat het is om met een religie op te groeien. Van jongs af aan te horen krijgen wat niet geloven betekent kan zeer desastreus werken.

Niet voor iedereen overigens, ik had bijvoorbeeld er best veel last van, maar mijn broertjes niet echt.

Nu is het inmiddels anders maar dat is echt een gevecht geweest met mijn brein. En nog steeds heb ik zo nu en dan... Stel het is toch waar.
Misschien helpt dit.

Vraag je het af, hoe kan het nou dat van al die verschillende religie's, van over de hele wereld, die er zijn, de mijne nu nét de ware is?

En maak een verschil tussen religie en spiritualiteit. Misschien is er iets, maar dat betekent nog niet dat we precies weten wát, en hoe we ons moeten gedragen.
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
  zondag 8 februari 2026 @ 10:41:03 #214
168739 Red_85
'echt wel'
pi_220033897
quote:

[..]
Bekijk deze YouTube-video

0:50 tot 1:30, als je geen zin hebt in het hele filmpje
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_220034113
quote:
0s.gif Op zondag 8 februari 2026 10:12 schreef Satan_Guardian_Angel het volgende:

[..]
ja, dat is dan jammer, als iedereen op de stoep gaat rijden, is ook niet goed
Het probleem is echter dat men de sterksten niet kan arresteren als zij de regels overtreden die zijzelf hebben opgelegd aan het land.
pi_220034187
quote:
0s.gif Op zondag 8 februari 2026 11:06 schreef torentje het volgende:

[..]
Het probleem is echter dat men de sterksten niet kan arresteren als zij de regels overtreden die zijzelf hebben opgelegd aan het land.
daarin schieten aardse wetten tekort ja

[ Bericht 0% gewijzigd door Satan_Guardian_Angel op 08-02-2026 11:37:57 ]
  zondag 8 februari 2026 @ 11:46:29 #217
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_220034360
quote:
0s.gif Op zondag 8 februari 2026 11:22 schreef Satan_Guardian_Angel het volgende:

[..]
De aardse wetten hebben het een stuk beter gedaan tot nu toe dan de eeuwen aan religieuze dwingelandij en hebben er beter voor gezorgd dat niet een groep alles naar zich toe kon trekken.

Perfect? Nee, maar stukken flexibeler, eerlijker en acceptabeler dan toen religie een dikkere vinger in de pap had.

Het is geen toeval dat zodra een samenleving overgeleverd wordt aan door godsdienst bepaalde wetten, dat het gedaan is met gelijkwaardige handhaving en dat aan het einde van het liedje een stel uitgedroogde, wrede en vooral oude mannen alle touwtjes in handen hebben.
pi_220034642
quote:
0s.gif Op zondag 8 februari 2026 11:22 schreef Satan_Guardian_Angel het volgende:

[..]
Hoe zouden dan de geestverruimende maatregelen die jij waarschijnlijk wil daar dan succesvol in kunnen zijn?
pi_220034644
quote:
0s.gif Op zondag 8 februari 2026 11:46 schreef Qarrad het volgende:

[..]
De aardse wetten hebben het een stuk beter gedaan tot nu toe dan de eeuwen aan religieuze dwingelandij en hebben er beter voor gezorgd dat niet een groep alles naar zich toe kon trekken.

Perfect? Nee, maar stukken flexibeler, eerlijker en acceptabeler dan toen religie een dikkere vinger in de pap had.

Het is geen toeval dat zodra een samenleving overgeleverd wordt aan door godsdienst bepaalde wetten, dat het gedaan is met gelijkwaardige handhaving en dat aan het einde van het liedje een stel uitgedroogde, wrede en vooral oude mannen alle touwtjes in handen hebben.
niemand is voor dwingelandij, je hebt een vrije wil
pi_220034724
quote:
0s.gif Op zondag 8 februari 2026 12:04 schreef torentje het volgende:

[..]
Hoe zouden dan de geestverruimende maatregelen die jij waarschijnlijk wil daar dan succesvol in kunnen zijn?
ik vertrouw op God, sorry, meer kan ik er niet van maken
  zondag 8 februari 2026 @ 12:11:39 #221
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_220034828
quote:
0s.gif Op zondag 8 februari 2026 12:04 schreef Satan_Guardian_Angel het volgende:

[..]
niemand is voor dwingelandij, je hebt een vrije wil
Ja dat hebben we gezien de afgelopen eeuwen en dat is ook niet wat uit de mondjes van de fundi's komt, dat het allemaal lekker vrijblijvend is.
  zondag 8 februari 2026 @ 12:12:02 #222
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_220034841
quote:
0s.gif Op zondag 8 februari 2026 12:07 schreef Satan_Guardian_Angel het volgende:

[..]
Daar is ook niks meer van te maken dan dat.
  zondag 8 februari 2026 @ 12:16:51 #223
279682 theguyver
Sidekick van A tuin-hek!
pi_220034932
quote:
0s.gif Op zondag 8 februari 2026 07:16 schreef The-BFG het volgende:

[..]
Ik denk dat je onderschat wat het is om met een religie op te groeien. Van jongs af aan te horen krijgen wat niet geloven betekent kan zeer desastreus werken.

Niet voor iedereen overigens, ik had bijvoorbeeld er best veel last van, maar mijn broertjes niet echt.

Nu is het inmiddels anders maar dat is echt een gevecht geweest met mijn brein. En nog steeds heb ik zo nu en dan... Stel het is toch waar.
5 grote religies honderden aftakingen, en allemaal zeggen ze dat hun religie de juiste is.

Meest bijzondere is Jodendom was een van de eerste die hadden een splintergroep die werden Christenen die hadden een splitergroep die werden moslims, en daarna versplinterde die groepjes zich op in nog kleinere groepjes!
De laatste grote groep (moslim)geeft je weinig keuze, daarom groeit deze nog terwijl de anderen dit niet doen.
I am the hope of the universe. I am the answer to all living things that cry out for help.I am the protector of the innocent. I am the Light in the darkness. I am truth. Ally to good! Nightmare to you!
  zondag 8 februari 2026 @ 12:18:22 #224
279682 theguyver
Sidekick van A tuin-hek!
pi_220034949
quote:
0s.gif Op zondag 8 februari 2026 12:07 schreef Satan_Guardian_Angel het volgende:

[..]
Welke precies? :P
Christendom heeft 45.000 aftakingen! met net iets andere regeltjes! :P
I am the hope of the universe. I am the answer to all living things that cry out for help.I am the protector of the innocent. I am the Light in the darkness. I am truth. Ally to good! Nightmare to you!
pi_220034956
quote:
0s.gif Op zondag 8 februari 2026 12:11 schreef Qarrad het volgende:

[..]
Ja dat hebben we gezien de afgelopen eeuwen en dat is ook niet wat uit de mondjes van de fundi's komt, dat het allemaal lekker vrijblijvend is.
niemand zal je dwingen hoor, het is je volledige vrije keuze
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')