abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_219953905
Vandaag komt mijn noodstroomgenerator, een draagbarae compacte honda die 3000 watt max kan leveren. Voor het geval dat energievoorziening een tijdje plat ligt, kan ik toch mijn huisje verwarmen en de koelkast koelen. (Ik weet dat 3000 watt beperkt is, maar volgens de berekeningen is dat ruim voldoende om een tijdje mee te draaien.)

Maar bedenk ik mijzelf of ik dat apparaat wel moet testen, of juist niet.

Aan de ene kant wil je weten wat je in huis hebt, de limieten leren kennen en zeker weten dat het starten en lopen is als de paniek toeslaat, aan de andere kant is nieuw in doos ook netjes nieuw in doos en blijft hij meerdere jaren in dezelfde staat, zonder dat ik daar iets voor hoef te doen, geen brandstof hoef te verversen, geen olieservice enzovoorts.

Dus wat is nu wijsheid? ik weet het eventjes niet meer.
  Spellchecker donderdag 29 januari 2026 @ 10:19:46 #2
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_219953920
Je wil toch weten of hij werkt? O.a. i.v.m. garantie.
pi_219954107
Ik test m'n aggregaat iedere 6 maanden met een kwart tot half litertje brandstof (Aspen Blauw).
Gewoon doen.

Beter dan over 4 jaar uitpakken en er achter komen dat hij het niet doet.

[ Bericht 2% gewijzigd door TheFreshPrince op 29-01-2026 11:05:49 ]
  donderdag 29 januari 2026 @ 10:50:53 #4
8252 mvdejong
Home is where the cat is.
pi_219954112
Je moet hem niet alleen nu testen, maar ook elke paar maanden even een paar minuten laten draaien. Anders is de kans groot dat hij het niet doet als het erop aankomt (vastslaan, verstopping, ...).

En sluit hem ook daadwerkelijk aan om het hele circuit te testen. Toen ik bij RWS ingezet was was er een keer een grote stroomstoring in Rotterdam-Zuid, en de verkeerscentrale startte probleemloos de noodstroomgenerator op, want die werd regelmatig getest. Alleen bleek de schakelaar die daadwerkelijk de opgewekte stroom op het stroomnet van de centrale aan moest sluiten defect, dus lag de hele verkeersregeling in Zuid-Holland er alsnog uren uit.
Sam the American Eagle : You, sir, are a demented, sick, degenerate, barbaric, naughty freako!
Alice Cooper : Why, thank you!
Sam the American Eagle : Freakos: One. Civilization: Zero.
pi_219954148
Tip: zorg dat je er een Portable Power Station bij krijgt, bijvoorbeeld van Anker, EcoFlow, Bluetti of Pecron.

Als je een koelkast en CV-ketel gaat voeden met zo'n 3kW aggregaat, dan kost dat in verhouding veel brandstof, ondanks dat het een inverter model is. CV-ketel en koelkast verbruiken samen, als ze draaien, misschien 150-200Watt en als ze uitspringen, maar 5-25Watt.

Het is voordeliger om in hoog tempo je Portable Power Station op te laden en dan die apparaten daarvanuit te laten draaien. Telkens als je batterijniveau onder de ~25% zakt zet je de aggregaat weer een uurtje aan.
Het scheelt ook geluidsoverlast en je hoeft je aggregaat niet onbeheerd buiten te laten staan als je slaapt, want er zijn in een crisissituatie meer mensen geïnteresseerd in een werkende aggregaat (mogelijk zelfs overheid).

Nog een voordeel is dat je hem in de lente / zomer en een deel van de herfst kan bijladen met 1 of meerdere zonnepanelen (let op open klem voltage) en die kosten ook geen drol meer (zolang je geen luxe flexibele lichtgewicht panelen koopt).

Anker C2000X (Gen 2). Er zijn ook uitbreidingsaccu's te krijgen voor veel van dit soort powerstations.

Verder: wat doe je qua brandstof? Benzine is maar relatief kort houdbaar en op het moment dat de stroom uitvalt, doen tankstations het ook niet meer. Ik heb hier Aspen Blauw (4-takt) op voorraad, dat is zeer lang houdbaar maar bedenk wel dat je flink wat liters nodig hebt om een week door te komen.

Dus test je apparatuur in de praktijk en reken uit hoeveel dagen je wil overbruggen en hoeveel brandstof je daarvoor moet opslaan. In de praktijk haal je ongeveer 2 tot 2,5kWh stroom uit 1 liter benzine met een aggregaat.

Als je een auto op benzine hebt: zoek uit hoe je veilig brandstof kan aftappen, wat je daarvoor nodig hebt, waar je het in opslaat en tank op tijd.

Hopelijk ben je niet van plan om echt een elektrisch kacheltje van stroom te voorzien met zo'n aggregaat want dan ben je snel door je brandstof heen. Een CV-ketel of elektrische deken voeden kan wel natuurlijk.
Alternatief kan een kacheltje op brandstof zijn.

Budget: Vevor dieselstandkachel
Premium: Zibro / Qlima Petroleumkachel

LPG en Propaan is ook een optie.

Zorg in alle gevallen wel voor een CO (koolmonoxide) alarm.

[ Bericht 2% gewijzigd door TheFreshPrince op 29-01-2026 11:16:07 ]
  donderdag 29 januari 2026 @ 12:16:24 #6
68091 borbit
Is dit het begin van een pr0n?
pi_219954765
Misschien ook wat boeken zoeken over hoe je het ding moet repareren als ie kapot gaat. En die erbij opslaan. En wat basis sleutel spullen als je die niet al hebt.
pi_219955014
quote:
1s.gif Op donderdag 29 januari 2026 10:17 schreef Cor_Minderhout het volgende:
Vandaag komt mijn noodstroomgenerator, een draagbarae compacte honda die 3000 watt max kan leveren. Voor het geval dat energievoorziening een tijdje plat ligt, kan ik toch mijn huisje verwarmen en de koelkast koelen. (Ik weet dat 3000 watt beperkt is, maar volgens de berekeningen is dat ruim voldoende om een tijdje mee te draaien.)

Maar bedenk ik mijzelf of ik dat apparaat wel moet testen, of juist niet.

Aan de ene kant wil je weten wat je in huis hebt, de limieten leren kennen en zeker weten dat het starten en lopen is als de paniek toeslaat, aan de andere kant is nieuw in doos ook netjes nieuw in doos en blijft hij meerdere jaren in dezelfde staat, zonder dat ik daar iets voor hoef te doen, geen brandstof hoef te verversen, geen olieservice enzovoorts.

Dus wat is nu wijsheid? ik weet het eventjes niet meer.
Wat staat er in de manual?

[ Bericht 0% gewijzigd door blomke op 30-01-2026 08:46:07 ]
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_219955175
Je moet jezelf even in een praktische mindset verplaatsen : hij moet het doen.
Dus ja, starten.

Straks start ie niet, en dan wat?
Nu kun je hem terugsturen, googlen wat er aan de hand is etcetera. Straks kan dat allemaal niet.
Lachen joh.
  donderdag 29 januari 2026 @ 14:38:04 #9
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_219955527
Jongens, het is een Honda.
Starten, lopen. :)

Beetje Aspen in tankje en iedere 6 mnd. even laten lopen tot dat tankje leeg is.
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_219955896
Noodstroom generatorsets worden normaal eens per maand een uur belast (!) proefgedraaid.
En elk jaar een onderhoudsbeurt.

Nu zal het met zo'n honda wel los lopen. Maar ik zou toch op zijn minst elk half jaar even belast proefdraaien.
Een generatorset kun je het eenvoudigst met een elektrische verwarming belasten.

En zorg dat je genoeg verse brandstof hebt. Moderne benzine veroudert snel.
pi_219956026
quote:
1s.gif Op donderdag 29 januari 2026 15:30 schreef -niemand- het volgende:
Noodstroom generatorsets worden normaal eens per maand een uur belast (!) proefgedraaid.
En elk jaar een onderhoudsbeurt.

Nu zal het met zo'n honda wel los lopen. Maar ik zou toch op zijn minst elk half jaar even belast proefdraaien.
Een generatorset kun je het eenvoudigst met een elektrische verwarming belasten.

En zorg dat je genoeg verse brandstof hebt. Moderne benzine veroudert snel.
In ziekenhuizen ja.. niet elke Bob die zo'n ding thuis heeft.
Lachen joh.
  Moderator donderdag 29 januari 2026 @ 23:17:04 #12
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_219959748
quote:
0s.gif Op donderdag 29 januari 2026 15:52 schreef Pajanus het volgende:

[..]
In ziekenhuizen ja.. niet elke Bob die zo'n ding thuis heeft.
Vandaar ook het advies voor elk half jaar ipv elke maand.
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_219961283
En hoe onthoud je nou wanneer het tijd is om proef te draaien? Simpel: door het te doen als we overgaan van zomer op wintertijd of omgekeerd.

Ook een uitstekend moment om je aardlekschakelaars te testen (met het knopje).
pi_219962377
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 januari 2026 10:17 schreef kingjotte het volgende:
En hoe onthoud je nou wanneer het tijd is om proef te draaien? Simpel: door het te doen als we overgaan van zomer op wintertijd of omgekeerd.

Ook een uitstekend moment om je aardlekschakelaars te testen (met het knopje).
Je kan ook in Outlook een terugkerende afspraak zetten. Dat doe ik ook met zaken als de goot leegscheppen, de ALS-en testen en de CV ketel WW schoonblazen.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')