abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  FrontpagER /Mod / Grootste Vredestichter dinsdag 27 januari 2026 @ 17:20:43 #1
485843 crew  Jippie
pi_219941556
Het Radboudumc waarschuwt voor een groeiende stroom aan deepfake-video’s waarin hun artsen ten onrechte medische producten en supplementen aanprijzen. Met behulp van kunstmatige intelligentie (AI) worden gezichten en stemmen van zorgverleners gekopieerd om patiënten te misleiden.

De video’s zijn volgens het academisch ziekenhuis in Nijmegen bijna niet van echt te onderscheiden. Het ziekenhuis spreekt van een "zorgelijke ontwikkeling" omdat de autoriteit van de witte jas wordt misbruikt voor commerciële doeleinden en desinformatie.

Gynaecoloog ongewild boegbeeld voor supplementen

Een van de slachtoffers is gynaecoloog Annemiek Nap. Onlangs dook er op TikTok een video van haar op waarin zij voedingssupplementen promootte. De fraude kwam aan het licht nadat een wakkere patiënt contact opnam met de communicatieafdeling van het ziekenhuis met de vraag of het wel gebruikelijk is dat artsen reclame maken.

Het is heel vervelend als je stem en gezicht worden gebruikt voor iets waar je niet achter staat", vertelt Nap in het NOS Radio 1 Journaal. Hoewel de video bij nader inzien technisch niet perfect was — de mondbewegingen liepen niet synchroon met het geluid — vreest Nap de gevolgen. "Patiënten worden hierdoor verkeerd geïnformeerd en dat kan grote risico’s met zich meebrengen."

Het Radboudumc benadrukt dat het aanpakken van deze video’s een juridisch en technisch doolhof is. Omdat de video’s vaak worden verspreid door buitenlandse organisaties, is het doen van aangifte of het laten verwijderen van de beelden via social media-platforms uiterst complex.

Advies aan het publiek

Om de verspreiding van desinformatie tegen te gaan, is het ziekenhuis een bewustwordingscampagne gestart. Zij adviseren mensen om altijd kritisch te blijven kijken naar video’s op sociale media, en attenderen op het feit dat artsen van het Radboudumc nooit reclame voor commerciële producten zullen maken.

Bron

Heb inderdaad dat filmpje van de gynaecoloog in kwestie voorbij zien komen. Ol een klein schermpje is het lastig om AI te herkennen, maar dacht al dat een echte arts hier nooit voor zou lenen ivm reputatieschade etc.
  Spellchecker dinsdag 27 januari 2026 @ 17:30:09 #2
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_219941611
Sowieso mensen die medische producten en supplementen aanbieden _O-
Net als Ruudje G met zijn v*tae pr* _O-
pi_219941671
Ik vind het wel ironisch die verontwaardiging. Op dat gebied zal de technologische ontwikkeling altijd twee of drie stappen voor zijn. Dit gaat nooit meer veranderen. Bovendien, wat kan je uberhaupt doen tegen deep fakes en a.i.
A Robin Redbreast in a Cage Puts all Heaven in a Rage.
pi_219941675
In ieder geval niet met je kop op internet. Ik snap sowieso niet waarom mensen dat doen. Van mij is geen enkele foto online te vinden. Als mijn werk me in een promo filmpje o.i.d. wil hebben dan weiger ik dat ook.
A Robin Redbreast in a Cage Puts all Heaven in a Rage.
pi_219941710
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 januari 2026 17:43 schreef Discombobulate het volgende:
In ieder geval niet met je kop op internet. Ik snap sowieso niet waarom mensen dat doen. Van mij is geen enkele foto online te vinden. Als mijn werk me in een promo filmpje o.i.d. wil hebben dan weiger ik dat ook.
Van die bedrijven met zo'n pagina op de website met 'ons team' met van die ongemakkelijke foto's

Gtfo :')
I wanna go back with a club and attack
I wanna take to my guns and break you
  dinsdag 27 januari 2026 @ 18:51:18 #6
503714 SebbeSwensje
No one here is exactly what he
pi_219942137
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 januari 2026 17:43 schreef Discombobulate het volgende:
Serieus 0? Ik heb ook geen enkele social media naast FOK! en heb geen foto van mezelf als WA profielfoto, maar ik kan er vergif op innemen dat er wel foto's van me te vinden zullen zijn.
Appears.
Je bent een Heraclied, of je bent het niet!
pi_219942390
quote:
Een van de slachtoffers is gynaecoloog Annemiek Nap
Niet te verwarren met Annemiek Nep.
pi_219942414
quote:
1s.gif Op dinsdag 27 januari 2026 18:51 schreef SebbeSwensje het volgende:

[..]
Serieus 0? Ik heb ook geen enkele social media naast FOK! en heb geen foto van mezelf als WA profielfoto, maar ik kan er vergif op innemen dat er wel foto's van me te vinden zullen zijn.
Van mij ook 0, vrij letterlijk. Maar als nobuddy is dat makkelijk. Ik snap best dat er van medici foto's op een 'ons team'-pagina of zo staan.
pi_219942815
Een keurmerk (markering) verplicht stellen voor alle vormen van deepfake-media, waaronder beeld, geluid en video.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')