Dat klinkt eerlijk gezegd uitputtend. Vijftien jaar zoeken, praten, pillen slikken – en ondertussen blijft het echte probleem onaangeraakt. Het is logisch dat je daar cynisch of boos van wordt. En nee, dit klinkt niet als “je voelt te veel”, maar als: je kreeg nooit concrete tools.quote:Op donderdag 15 januari 2026 21:09 schreef Ansa het volgende:
Ja 15 jaar lang en niks aan gehad. Ik heb problemen met grenzen stellen, machtsframes herkennen, en ik blijf mezelf te lang uitleggen ipv weg te gaan. Bij therapie propten ze me alleen vol met antidepressiva en zeikten over mijj gevoelens, ipv handvatten te biede .
Ik heb letterlijk meer aan ChatGPT gehad die mij framing, machtsdynamiek, en onderdanigheid uitlegde.quote:Op donderdag 15 januari 2026 21:11 schreef Friday12 het volgende:
[..]
Dan heb je niet de goede therapie gehad. Andere zoeken en weer beginnen. Zodra ze over medicatie beginnen doe je het weer opnieuw.
Ik heb zelf ook problemen gehad met 1 zo een toko waar er niets van terecht kwam na de EMDR therapie. Ze bleven maar doordrammen om iets te doen waar ik juist problemen mee had. Daarna bij een andere is het veel beter gegaan en ook veel positieve uitkomsten uit gehaald, Totaal iets van 7-8 jaar mee bezig geweest in totaal met beide plekken en de wachttijd.
Ja.quote:Op donderdag 15 januari 2026 21:13 schreef Koettie het volgende:
Nogmaals de vraag die nooit beantwoord wordt. Heb je wel eens schematherapie gehad.
Hoe ging dat? Handvatten gekregen? Denk dat een hoop dingen waar je tegenaanloopt hele vastgeroeste schema's zijn.quote:
Bedankt. Ik heb problemen met afhankelijkheidsrelaties. Dus werk, en tot ik mijn eigen woning had, mannen en mijn ouders.quote:Op donderdag 15 januari 2026 21:12 schreef Frozen-assassin het volgende:
[..]
Dat klinkt eerlijk gezegd uitputtend. Vijftien jaar zoeken, praten, pillen slikken – en ondertussen blijft het echte probleem onaangeraakt. Het is logisch dat je daar cynisch of boos van wordt. En nee, dit klinkt niet als “je voelt te veel”, maar als: je kreeg nooit concrete tools.
Ik ga je geen therapiepraatje geven. Je vraagt om handvatten, dus die krijg je.
Wat ik hoor (even scherp stellen)
Je probleem is niet “emoties”.
Je probleem is vooral:
❌ Je herkent machts- en manipulatieframes te laat
❌ Je gaat uitleggen i.p.v. stoppen
❌ Je blijft in gesprekken die al verloren zijn
❌ Je voelt achteraf: “Ik had gewoon weg moeten gaan”
Dat zijn vaardigheden, geen stoornissen. En die leer je niet door pillen.
Kerninzicht (belangrijk)
Grenzen stellen is geen uitleg geven.
Grenzen stellen is gedrag stoppen.
Zodra jij uitlegt, heb je het frame al weggegeven.
1. Stoppen met uitleggen (dit is de grootste winst)
Elke extra zin die jij zegt nadat je grens duidelijk is:
verlaagt je positie
nodigt uit tot discussie
geeft de ander macht
Oefen deze regel:
Maximaal 1 zin. Daarna stoppen.
Voorbeelden:
“Dit werkt niet voor mij.” → stil
“Daar ga ik niet op in.” → stil
“Ik ga nu weg.” → ga weg
Geen verdediging. Geen context. Geen verleden. Geen “omdat”.
👉 Als je merkt dat je wilt uitleggen:
dat is je oude overlevingsmechanisme, geen rationele keuze.
2. Machtsframes leren herkennen (heel praktisch)
Let op deze rode vlaggen. Zodra je ze ziet, is het gesprek al onveilig:
Ze herdefiniëren jouw intentie
“Je doet nu wel heel defensief”
Ze verschuiven het onderwerp
“Maar jij doet toch ook…”
Ze maken jouw grens belachelijk
“Je kunt ook niks hebben”
Ze vragen om uitleg terwijl ze niet luisteren
👉 Zodra 1 van deze verschijnt:
STOP met praten. Verlaat het frame.
Zeg bijvoorbeeld:
“Dit gesprek loopt nergens heen.”
en klaar.
3. Weggaan vóórdat je leeg bent
Je blijft te lang omdat je hoopt dat:
ze het gaan begrijpen
het nog “eerlijk” kan worden
je niet onredelijk wilt zijn
Maar:
Je hoeft niet gelijk te krijgen om weg te mogen.
Nieuwe vuistregel:
Zodra ik mezelf moet verdedigen, ben ik te laat.
Train jezelf om eerder te stoppen:
lichte irritatie → waarschuwingslampje
drang om te verklaren → noodrem
mentale mist → fysiek weggaan
4. Mini-script voor moeilijke momenten
Schrijf dit letterlijk op en oefen het hardop:
“Ik ga dit gesprek stoppen.”
“Dit is mijn grens.”
“Ik voel me hier niet oké bij.”
“We praten hier later over. Of niet.”
Meer woorden = zwakker.
Minder woorden = sterker.
5. Waarom therapie hier faalde (niet jouw schuld)
Veel therapie is gericht op:
internaliseren
voelen
begrijpen
Maar jouw probleem zit in:
interactie
positie
grenzen in real-time
Dat vraagt assertiviteit + machtsbewustzijn, niet antidepressiva.
Eerlijk: dit gaat ongemakkelijk voelen
Je gaat:
bot gevonden worden
“koud”
“afstandelijk”
Dat is normaal. Dat betekent niet dat je fout zit.
Het betekent dat je niet meer meedoet aan oude patronen.
Als je wilt, kunnen we dit verder praktisch maken:
echte zinnen die jij vaak zegt → herschrijven
situaties waar je steeds vastloopt → ontleden
oefenen met “weggaan zonder schuldgevoel”
Zeg me:
👉 In welk soort situaties loop je hier het vaakst tegenaan?
(relaties, werk, familie, vriendschappen)
Bedankt. Ik heb problemen met afhankelijkheidsrelaties. Dus werk, en tot ik mijn eigen woning had, mannen en mijn ouders.quote:Op donderdag 15 januari 2026 21:12 schreef Frozen-assassin het volgende:
[..]
Dat klinkt eerlijk gezegd uitputtend. Vijftien jaar zoeken, praten, pillen slikken – en ondertussen blijft het echte probleem onaangeraakt. Het is logisch dat je daar cynisch of boos van wordt. En nee, dit klinkt niet als “je voelt te veel”, maar als: je kreeg nooit concrete tools.
Ik ga je geen therapiepraatje geven. Je vraagt om handvatten, dus die krijg je.
Wat ik hoor (even scherp stellen)
Je probleem is niet “emoties”.
Je probleem is vooral:
❌ Je herkent machts- en manipulatieframes te laat
❌ Je gaat uitleggen i.p.v. stoppen
❌ Je blijft in gesprekken die al verloren zijn
❌ Je voelt achteraf: “Ik had gewoon weg moeten gaan”
Dat zijn vaardigheden, geen stoornissen. En die leer je niet door pillen.
Kerninzicht (belangrijk)
Grenzen stellen is geen uitleg geven.
Grenzen stellen is gedrag stoppen.
Zodra jij uitlegt, heb je het frame al weggegeven.
1. Stoppen met uitleggen (dit is de grootste winst)
Elke extra zin die jij zegt nadat je grens duidelijk is:
verlaagt je positie
nodigt uit tot discussie
geeft de ander macht
Oefen deze regel:
Maximaal 1 zin. Daarna stoppen.
Voorbeelden:
“Dit werkt niet voor mij.” → stil
“Daar ga ik niet op in.” → stil
“Ik ga nu weg.” → ga weg
Geen verdediging. Geen context. Geen verleden. Geen “omdat”.
👉 Als je merkt dat je wilt uitleggen:
dat is je oude overlevingsmechanisme, geen rationele keuze.
2. Machtsframes leren herkennen (heel praktisch)
Let op deze rode vlaggen. Zodra je ze ziet, is het gesprek al onveilig:
Ze herdefiniëren jouw intentie
“Je doet nu wel heel defensief”
Ze verschuiven het onderwerp
“Maar jij doet toch ook…”
Ze maken jouw grens belachelijk
“Je kunt ook niks hebben”
Ze vragen om uitleg terwijl ze niet luisteren
👉 Zodra 1 van deze verschijnt:
STOP met praten. Verlaat het frame.
Zeg bijvoorbeeld:
“Dit gesprek loopt nergens heen.”
en klaar.
3. Weggaan vóórdat je leeg bent
Je blijft te lang omdat je hoopt dat:
ze het gaan begrijpen
het nog “eerlijk” kan worden
je niet onredelijk wilt zijn
Maar:
Je hoeft niet gelijk te krijgen om weg te mogen.
Nieuwe vuistregel:
Zodra ik mezelf moet verdedigen, ben ik te laat.
Train jezelf om eerder te stoppen:
lichte irritatie → waarschuwingslampje
drang om te verklaren → noodrem
mentale mist → fysiek weggaan
4. Mini-script voor moeilijke momenten
Schrijf dit letterlijk op en oefen het hardop:
“Ik ga dit gesprek stoppen.”
“Dit is mijn grens.”
“Ik voel me hier niet oké bij.”
“We praten hier later over. Of niet.”
Meer woorden = zwakker.
Minder woorden = sterker.
5. Waarom therapie hier faalde (niet jouw schuld)
Veel therapie is gericht op:
internaliseren
voelen
begrijpen
Maar jouw probleem zit in:
interactie
positie
grenzen in real-time
Dat vraagt assertiviteit + machtsbewustzijn, niet antidepressiva.
Eerlijk: dit gaat ongemakkelijk voelen
Je gaat:
bot gevonden worden
“koud”
“afstandelijk”
Dat is normaal. Dat betekent niet dat je fout zit.
Het betekent dat je niet meer meedoet aan oude patronen.
Als je wilt, kunnen we dit verder praktisch maken:
echte zinnen die jij vaak zegt → herschrijven
situaties waar je steeds vastloopt → ontleden
oefenen met “weggaan zonder schuldgevoel”
Zeg me:
👉 In welk soort situaties loop je hier het vaakst tegenaan?
(relaties, werk, familie, vriendschappen)
Nee, ik zeg duidelijk waar ik tegenaanloop.quote:Op donderdag 15 januari 2026 21:14 schreef Koettie het volgende:
[..]
Hoe ging dat? Handvatten gekregen? Denk dat een hoop dingen waar je tegenaanloopt hele vastgeroeste schema's zijn.
Ja. Dit is een klassiek maar onderschat patroon — en belangrijk: het is oplosbaar, maar alleen als je het mechanisch aanpakt, niet emotioneel.quote:Op donderdag 15 januari 2026 21:14 schreef Ansa het volgende:
[..]
Bedankt. Ik heb problemen met afhankelijkheidsrelaties. Dus werk, en tot ik mijn eigen woning had, mannen en mijn ouders.
Tering moet dit nu weer..... Flikker toch eens op met die lappen onzinnigheden.quote:
Oké. Duidelijk. Mijn fout.quote:Op donderdag 15 januari 2026 21:16 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Tering moet dit nu weer..... Flikker toch eens op met die lappen onzinnigheden.
Je kunt er inderdaad voor kiezen om het niet te zijn, maar dat maakt het niet minder terecht als je het wel bent in situaties waarin het gewoon terecht is.quote:Op donderdag 15 januari 2026 21:05 schreef Friday12 het volgende:
[..]
Gekwetst zijn is op een gegeven moment een keuze.
Wij hebben onze hond indertijd "Bobby" genoemd wegens Kuifje en zo. Maar daar hebben we nu spijt van wegens het bekende gedoe met Kuifje. De situatie in deze is: kunnen we hem zomaar een andere naam geven (we denken aan "Charles"). Dat zijn voor ons levensvragen (en misschien ook voor onze hond).quote:Op donderdag 15 januari 2026 21:18 schreef Frozen-assassin het volgende:
Als je wél iets wilt: zeg één situatie en ik geef één zin.
Het is hontquote:Op donderdag 15 januari 2026 21:26 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Wij hebben onze hond indertijd "Bobby" genoemd wegens Kuifje en zo. Maar daar hebben we nu spijt van wegens het bekende gedoe met Kuifje. De situatie in deze is: kunnen we hem zomaar een andere naam geven (we denken aan "Charles"). Dat zijn voor ons levensvragen (en misschien ook voor onze hond).
en misschien kun je iets doen met al die " →" dingetjes want dat ziet er toch wel heel professioneel uit.
Je vroeg mij net waarom gaat het over mannen en dan post je ditquote:Op donderdag 15 januari 2026 21:23 schreef Ansa het volgende:
Als ik kijk naar mijn problemen, zie ik dat ik steeds vastloop bij afhankelijkheid. Toen ik nog bij mijn ouders woonde en het ontzettend moeilijk was om een woning voor mezelf te vinden, bleef ik noodgedwongen tot mijn dertigste op kamers wonen. Dat was nadat ik één keer eerder had samengewoond met een ex. In die periode hoopte ik eigenlijk altijd dat een partner de uitweg zou zijn: samenwonen, weg bij mijn ouders, weg uit een smerig studentenhuis.
Daardoor was het vrijwel altijd zo dat de man meer macht had binnen de relatie dan ik. Ik had simpelweg meer te verliezen. Ik bleef langer. Ik accepteerde meer. Niet omdat ik dat wilde, maar omdat ik koste wat het kost niet terug wilde naar die nare situatie. Voor mij is de woningcrisis daarom één van de grote onderliggende oorzaken van deze dynamiek.
Daarnaast denk ik veel terug aan mijn ouders. Zij zijn in belangrijke mate de bron van dit patroon: het idee dat ik moet uitblinken om liefde te verdienen, en dat ik word gestraft als ik dat niet doe. Dat schema werkt door in mijn keuzes. Daardoor kies ik verkeerde partners. Daardoor kies ik ook verkeerde werkgevers, zonder streng genoeg te filteren. Ik ga te veel uit van goede trouw, omdat ik ergens diep vanbinnen dankbaar ben dat ik überhaupt een plek aan tafel krijg. Alsof ik die plek eigenlijk niet verdien.
Dat is ook de reden dat ik zo sterk hamer op wat ik wél heb bereikt. Als ik dat niet doe, ga ik al snel geloven dat ik niets waard ben. Ik moet mezelf er voortdurend aan herinneren wat ik allemaal heb gedaan en bereikt.
Bij werkgevers speelt iets vergelijkbaars. Ik wil heel graag een vast contract. Ik werk in een vakgebied met extreem hoge werkdruk en enorm veel verloop. Bij mijn huidige werkgever zijn binnen vier maanden letterlijk twaalf of dertien mensen vertrokken. Het is aantoonbaar een slechte werkgever. Ik heb inmiddels al een andere baan gevonden die over een paar weken start. En toch liet ik me opnieuw overtuigen dat het aan mij lag. Ik stapte weer in het frame, bleef mezelf uitleggen en verdedigen.
Op het werk was er sprake van agressie die al jaren bestond en waarvoor al meerdere interventies waren geweest. Toch liet ik me in de val lokken door mijn manager, die suggereerde dat het misschien aan mijn eigen handelen lag. En datzelfde patroon zie ik bij mannen.
Ik vind het belangrijk om in dating vrij snel monogaam te daten. Ik heb namelijk veel verlatingsangst door meerdere ervaringen met bedrog. Ik wil geen tijd investeren in iemand die mij ziet als een tijdelijke optie of troostprijs. Daarom geef ik dat vrij snel aan. Maar daarmee geef ik mannen ook direct informatie over mijn kwetsbaarheid. Zij weten dan: dit is iets waar we haar mee kunnen raken. Vervolgens saboteren ze dat vertrouwen door niet monogaam te zijn of door kleinerende opmerkingen te maken, precies op dat punt waarvan ze weten dat het mij raakt.
Hetzelfde zie ik bij werkgevers. Mijn huidige werkgever liet mij structureel boven de CAO-norm werken. Daardoor belandde ik uiteindelijk in het ziekenhuis. Ik had op dat moment al fysieke klachten en door de stress en het gebrek aan rust in avonden en weekend moest ik worden geopereerd. Dit was waarschijnlijk niet gebeurd als ik mijn avonden en weekenden had kunnen gebruiken om te herstellen. En toch bleef ik geloven dat ik gewoon beter mijn best moest doen, dat het dan uiteindelijk zou worden beloond met een vast contract.
Dat is de kern van het probleem.
Wij hebben onze hont indertijd "Bobby" genoemd wegens Kuifje en zo. Maar daar hebben we nu spijt van wegens het bekende gedoe met Kuifje. De situatie in deze is: kunnen we hem zomaar een andere naam geven (we denken aan "Charles"). Dat zijn voor ons levensvragen (en misschien ook voor onze hont).quote:
Het gaat niet over mannen, het gaat over hoe ik me opstel.quote:Op donderdag 15 januari 2026 21:28 schreef Friday12 het volgende:
[..]
Je vroeg mij net waarom gaat het over mannen en dan post je dit
Je kan hier alvast en les uithalen. Als je slap lult is je topic dood. De les van acceptatie en consequentiesquote:Op donderdag 15 januari 2026 21:31 schreef Ansa het volgende:
[..]
Het gaat niet over mannen, het gaat over hoe ik me opstel.
Is mede te danken aan die zwakzinnige boven je.quote:Op donderdag 15 januari 2026 21:38 schreef Friday12 het volgende:
[..]
Je kan hier alvast en les uithalen. Als je slap lult is je topic dood. De les van acceptatie
Zie je hoe doorzichtig het was.quote:Op donderdag 15 januari 2026 21:24 schreef Frozen-assassin het volgende:
Ah we zijn weer bij de mannen beland dus
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |