Bronquote:D66, CDA en VVD kiezen voor minderheidskabinet, uitzonderlijk in Nederland
D66, CDA en VVD willen samen een minderheidskabinet vormen. Dat is de belangrijkste conclusie die de onderhandelaars met informateur Letschert hebben getrokken bij hun gesprekken in De Zwaluwenberg, zo is zojuist bekendgemaakt.
Het minderheidskabinet van D66, VVD en CDA heeft zowel in de Tweede als Eerste Kamer bij lange na geen meerderheid. Bewindslieden kunnen vooraf niet rekenen op steun voor hun plannen en moeten bij elk wetsvoorstel steun zoeken bij een of meer oppositiepartijen.
De drie partijen hebben samen 66 zetels in de Tweede Kamer en dat zijn 10 zetels te weinig. In de Eerste Kamer komen ze zelfs 16 zetels te kort.
Uitzonderlijk
Het is zeer uitzonderlijk dat politieke partijen ervoor kiezen om het vanaf de start van hun coalitie zonder meerderheidssteun te doen. De VVD was er ook zeker geen voorstander van en wilde tot het laatst proberen JA21 erbij te krijgen. Maar dat stuitte om politiek inhoudelijke redenen op verzet van D66.
In tegenstelling tot Denemarken en Zweden kent Nederland geen traditie van minderheidskabinetten. Er zijn wel zulke kabinetten geweest, bijvoorbeeld Rutte I, maar dat kabinet kreeg vanaf het begin gedoogsteun van de PVV.
Gewoon tegen de VVD zeggen dat ze met zo'n houding ook meteen op mogen flikkeren. Dan maar 6 partijen.quote:Op vrijdag 9 januari 2026 17:19 schreef miss_sly het volgende:
Er is toch geen andere oplossing?
VVD bij monde van Yesilgoz blokkeert GL/PvdA en D66 zou wel gek zijn om met JA21 in zee te gaan.
Dan kunnen ze zich beter meteen opheffen.
quote:Op vrijdag 9 januari 2026 17:19 schreef miss_sly het volgende:
Er is toch geen andere oplossing?
VVD bij monde van Yesilgoz blokkeert GL/PvdA en D66 zou wel gek zijn om met JA21 in zee te gaan.
Dan kunnen ze zich beter meteen opheffen.
Het is godsgeklaagd dat de VVD naast haar schoenen blijft lopen en ze die ruimte nog krijgen ook.quote:Op vrijdag 9 januari 2026 17:22 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Gewoon tegen de VVD zeggen dat ze met zo'n houding ook meteen op mogen flikkeren. Dan maar 6 partijen.
Waarom kansloos? En hoe had jij het graag gezien?quote:Op vrijdag 9 januari 2026 17:00 schreef Straatcommando. het volgende:
Kansloos. Ik kan er niets anders van maken.
Hoezo? VVD wil geen antifa in de regering, D'66 vindt JA21 niet aanvaardbaar. Dan kom je hier op uit. Ben zelf niet zo’n voorstander van een minderheidskabinet, maar met het huidige versplinterde politieke landschap is het wellicht de enige haalbare constructie. Er zitten in ieder geval geen onervaren of dubieuze partijen bij.quote:Op vrijdag 9 januari 2026 17:22 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Gewoon tegen de VVD zeggen dat ze met zo'n houding ook meteen op mogen flikkeren. Dan maar 6 partijen.
Oh het ligt weer aan de VVD hoorquote:Op vrijdag 9 januari 2026 17:23 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
[..]
Het is godsgeklaagd dat de VVD naast haar schoenen blijft lopen en ze die ruimte nog krijgen ook.
Het klinkt misschien gek, maar het hoeft niet per se keirechts te zijn. Linksig kan ook.quote:Op vrijdag 9 januari 2026 17:26 schreef JopieKlaassen het volgende:
[..]
Hoezo? VVD wil geen antifa in de regering, D'66 vindt JA21 niet aanvaardbaar. Dan kom je hier op uit. Ben zelf niet zo’n voorstander van een minderheidskabinet, maar met het huidige versplinterde politieke landschap is het wellicht de enige haalbare constructie. Er zitten in ieder geval geen onervaren of dubieuze partijen bij.
Dat ben ik helemaal met je eens. Maar hoe los je het anders op?quote:Op vrijdag 9 januari 2026 17:23 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
[..]
Het is godsgeklaagd dat de VVD naast haar schoenen blijft lopen en ze die ruimte nog krijgen ook.
De VVD had op zijn minst de blokkade van gl/PvdA moeten opheffen, daar ze, als we de verkiezingsuitslag recht aan doen, helemaal de kaarten niet voor hebben.quote:Op vrijdag 9 januari 2026 17:25 schreef HowardRoark het volgende:
Prima besluit. Mooi voor elkaar gekregen ook door de VVD, blij ook met mijn keuze om daar toch weer voor te stemmen.
[..]
Waarom kansloos? En hoe had jij het graag gezien?
Niet alleen, maar we hebben nu wel genoeg vvd beleid en stempels gehad.quote:
Ben er ook geen fan van, maar dat mag je toch een groot aantal kiezers aanrekenen. Ik snap wel dat ze dit proberen, want nieuwe verkiezingen gaat het ook niet oplossen.quote:Op vrijdag 9 januari 2026 17:14 schreef SymbolicFrank het volgende:
Toch weer die $%^&* VVD!
Ik hoop eerlijk gezegd, dat de oppositie voor de harde lijn gaat.
D66 had ook water bij de wijn kunnen doen natuurlijk. Dus om maar met het vingertje naar alleen de VVD te wijzen is een beetje flauw.quote:
Mja, dat gaat de VVD natuurlijk niet doen. Die hadden echt gezworen richting hun achterban niet met GL/PvdA in zee te gaan.quote:Op vrijdag 9 januari 2026 17:31 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
De VVD had op zijn minst de blokkade van gl/PvdA moeten opheffen, daar ze, als we de verkiezingsuitslag recht aan doen, helemaal de kaarten voor hebben.
[..]
Niet alleen, maar we hebben nu wel genoeg vvd beleid en stempels gehad.
Ah, ze hadden Yesligoz allemaal op hun blote knietjes moeten danken dat ze toch mee wil doen?quote:Op vrijdag 9 januari 2026 17:39 schreef PzKpfw het volgende:
[..]
D66 had ook water bij de wijn kunnen doen natuurlijk. Dus om maar met het vingertje naar alleen de VVD te wijzen is een beetje flauw.
Maar hoezo dan niet tegen D66 dat ze JA21 niet moeten blokkeren?quote:Op vrijdag 9 januari 2026 17:22 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Dat klopt niet, Ja21 heeft niet de voorkeur bij D66 maar ze worden niet gebloktquote:Op vrijdag 9 januari 2026 17:43 schreef Dutchguy het volgende:
[..]
Maar hoezo dan niet tegen D66 dat ze JA21 niet moeten blokkeren?
VVD heeft ook maar een schamele 22 zetels over van de 36 die ze twee verkiezingen geleden nog hadden. Dus zo ontzettend zit ‘men’ ook niet op de VVD te wachten.quote:Op vrijdag 9 januari 2026 17:40 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Mja, dat gaat de VVD natuurlijk niet doen. Die hadden echt gezworen richting hun achterban niet met GL/PvdA in zee te gaan.
En nu weten we allemaal ook wel dat men bij de VVD nog wel eens een gemaakte belofte richting hun eigen achterban heeft gebroken, vandaar dat men ook op een gegeven moment op 14 zetels stond in de peilingen. Die snappen ook wel dat als men nu weer een belofte had gebroken het gewoon klaar was geweest.
Bovendien is het ook niet zo dat GL/PvdA een fantastische uitslag heeft behaald, die hebben met 20 zetels eigenlijk (ver) onder de verwachting gepresenteerd, wat ook heeft geleid tot het opstappen van Timmermans. Waarbij ongeveer alles dat echt links en progressief georiënteerd is naar de GL/PvdA trok en dan nog levert het maar een schamele 20 zetels op.
Het gedachtegoed van GL/PvdA is in Nederland alles behalve populair en doet het eigenlijk alleen goed bij hoogopgeleide mensen in en rond de grote steden. Ik zie geen reden waarom zo een partij dat meteen moet deelnemen aan een kabinet.
Ja21 is een veel kleinere partij, al zijn ze natuurlijk wel flink gegroeid.quote:Op vrijdag 9 januari 2026 17:43 schreef Dutchguy het volgende:
[..]
Maar hoezo dan niet tegen D66 dat ze JA21 niet moeten blokkeren?
quote:Kunnen we niet gewoon beter gelijk nieuwe verkiezingen houden?
quote:Op vrijdag 9 januari 2026 16:54 schreef Watmoetjenou het volgende:
Dat gaat denk ik niet lang stand houden.
Bij het zien van de TT mijn eerste gedachten al in de 1e 3 postst ( waarvoor dank trouwensquote:
Nope. En hoop het ook niet.quote:
Als JA21 niet geblocked wordt waarom dan een minderheidsregering?quote:Op vrijdag 9 januari 2026 17:45 schreef Cupfighter het volgende:
[..]
Dat klopt niet, Ja21 heeft niet de voorkeur bij D66 maar ze worden niet geblokt
Dit wordt erg instabiel, bij het begin al. Niet wat het land nodig heeft. Dan kun je nog beter weer gaan stemmen.quote:Op vrijdag 9 januari 2026 17:47 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Ja21 is een veel kleinere partij, al zijn ze natuurlijk wel flink gegroeid.
En daarnaast is en was er altijd al samenwerking tussen vvd en gl/PvdA. Op sommige dossiers liggen ze niet zo ver uit elkaar, of kunnen ze tot elkaar komen.
D66 en ja21 liggen echt bizar ver uit elkaar. Desondanks vind ik die blokkades en "ik wil niet met jou spelen" houdingen strontvervelend. Ga het land besturen joh
Dan met ja21 een plan halen, dan met pvda/gl.quote:Op vrijdag 9 januari 2026 17:48 schreef Dutchguy het volgende:
[..]
Als JA21 niet geblocked wordt waarom dan een minderheidsregering?
Dit gaat helemaal niks worden, nee.quote:Op vrijdag 9 januari 2026 17:49 schreef Dutchguy het volgende:
[..]
Dit wordt erg instabiel, bij het begin al. Niet wat het land nodig heeft. Dan kun je nog beter weer gaan stemmen.
D66 blijkbaar wel. En 22 is uiteraard nog altijd meer dan 20, waarbij andere (centrum)rechtse partijen ook de nodige zetels hebben behaald. Wat is een andere echt linkse partij die het goed heeft gedaan? Die zijn er niet.quote:Op vrijdag 9 januari 2026 17:45 schreef miss_sly het volgende:
[..]
VVD heeft ook maar een schamele 22 zetels over van de 36 die ze twee verkiezingen geleden nog hadden. Dus zo ontzettend zit ‘men’ ook niet op de VVD te wachten.
Waar zeg ik dat?quote:Op vrijdag 9 januari 2026 17:40 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Ah, ze hadden Yesligoz allemaal op hun blote knietjes moeten danken dat ze toch mee wil doen?
Dat weet ik niet, waarschijnlijk besloten na gesprekken en dat de combi met Ja21 toch te lastig zou wordenquote:Op vrijdag 9 januari 2026 17:48 schreef Dutchguy het volgende:
[..]
Tja, dat is met de PVV jarenlang genormaliseerd. Dat krijg je er ook niet meer uit.quote:Op vrijdag 9 januari 2026 17:47 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Ja21 is een veel kleinere partij, al zijn ze natuurlijk wel flink gegroeid.
En daarnaast is en was er altijd al samenwerking tussen vvd en gl/PvdA. Op sommige dossiers liggen ze niet zo ver uit elkaar, of kunnen ze tot elkaar komen.
D66 en ja21 liggen echt bizar ver uit elkaar. Desondanks vind ik die blokkades en "ik wil niet met jou spelen" houdingen strontvervelend. Ga het land besturen joh
Ja, en dan moeten de PVV en GL/PvdA er natuurlijk ook in?quote:Op vrijdag 9 januari 2026 17:48 schreef Dutchguy het volgende:
[..]
Dat zijn allemaal regeltjes die je zelf bedacht hebt. Het enige wat er toe doet is of ze straks bij de regeringsverklaring het vertrouwen van een meerderheid van de Kamer hebben.quote:Op vrijdag 9 januari 2026 17:43 schreef Weltschmerz het volgende:
De antidemocraten van D66, CDA en VVD (ook RenewEurope) in de bocht. We hebben verkiezingen gehad, we hebben een verkiezingsuitslag en dus een nieuwe kamer, en Jetten moet daaronder een nieuwe meerderheid zoeken.
Lukt hem dat niet dan moet hij de formatie laten aan de volgende grootste partij.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |