abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 11 januari 2026 @ 10:55:46 #51
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_219806134
quote:
0s.gif Op zondag 11 januari 2026 10:42 schreef raptorix het volgende:
Mooi man, dus laten we boeren in Zuid Amerika onze spullen die we eten verbouwen, vliegen/verschepen we het hier naar toe (lekker voor millieu ook), en we lossen dat op door de boeren hier Subsidie te geven, iets zegt me dat ik vermoed dat big Food hier garen bij spint.
Realiteit is dat de vleesexport uit deze landen maar een fractie is van wat de EU produceert.
De EU is nu af van de 35% importheffingen (en op chemie en pharma nog veel meer) naar Brazilië, Argentinië, Uruguay en Paraguay. Denk bv aan auto’s en auto onderdelen, textiel, machines, drank.
Dit betekend dat Europese producten significant goedkoper gaan worden dan die uit de VS waar deze importheffingen voor blijven gelden.
Brazilië, Argentinië, Uruguay en Paraguay gaan meer verdienen en minder betalen voor bv Europese auto’s. Amerikaanse producten blijven duur
pi_219806148
quote:
0s.gif Op zondag 11 januari 2026 10:42 schreef raptorix het volgende:
Mooi man, dus laten we boeren in Zuid Amerika onze spullen die we eten verbouwen, vliegen/verschepen we het hier naar toe (lekker voor millieu ook), en we lossen dat op door de boeren hier Subsidie te geven, iets zegt me dat ik vermoed dat big Food hier garen bij spint.
Er worden allerlei handelsbeperkingen, zoals importheffingen, opgeheven. Volgens mij is dat juist een positief signaal in deze tijden.
  Moderator zondag 11 januari 2026 @ 11:01:55 #53
236264 crew  capricia
pi_219806168
Gaat ook over grondstoffen.
Zodat wij onze afhankelijkheid van China verminderen en toegang krijgen tot kritieke mineralen.
I am not omniscient, but I know a lot.
- Goethe, “Faust”
  zondag 11 januari 2026 @ 11:35:32 #54
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_219806357
quote:
1s.gif Op zondag 11 januari 2026 11:01 schreef capricia het volgende:
Zodat wij onze afhankelijkheid van China verminderen en toegang krijgen tot kritieke mineralen.
Ja, china is zeer actief in Zuid Amerika. Vriend van mij in Suriname verteld daar regelmatig over.
pi_219817391
Dit heeft allemaal slechts 25 jaar geduurd. En nu moet het nog geratificeerd worden door het Europees parlement. Waar het allemaal nog in de prullenbak kan verdwijnen.

Het is fantastisch om te zien hoe snel de EU weet te handelen. Zeker in deze tijden. Je zou toch hebben dat het allemaal een bureaucratische bende zou zijn...
pi_219817750
quote:
1s.gif Op zondag 11 januari 2026 11:01 schreef capricia het volgende:
_O- _O- _O-

Hoe willen ze dit militair kracht bij zetten?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')