Ventilatoren op de verwarming forceert alleen maar de luchtstroom in de ruimte. Zonder ventilatoren gaat dit uiteraard op natuurlijke basis, warme lucht stijgt en koude zakt. Dus bij natuurlijke convectie is het altijd het warmst net onder het plafond.
Vanuit dit standpunt gezien zou een plafond ventilator die de warme lucht daar naar benden dwingt hetzelfde effect moeten geven. Maar of je daar nu een ruimte sneller of zoveel beter warm mee krijgt lijkt me meer te zitten in de radiator capaciteit dan de hoeveelheid luchtverplaatsing.
Wel nu lijkt me dan dat het plaatsen van een plafond ventilator geen weggegooid geld is om uit te proberen deze kan ook een functie bieden in het zomer seizoen als verkoeling dat is dan 2 in 1. Zet er dan wel een variac dimmer op zodat je de ventilator traploos kunt regelen in de winter, standaard hebben ze maar 3 standen waarvan de laagste al redelijk veel lucht verplaatst wat misschien teveel is in de winterperiode.
Hebben radiator ventilatoren nut? De verkopers roepen allemaal ja, maar de vraag is welk nut wordt er bedoeld. Het is pas een besparing wanneer je de ruimte gelijk warm krijgt met minder warme radiatoren dan zonder ventilator. En als je nu al zelf aangeeft dat je het met wat je nu hebt hangen dit nog steeds niet kunt inschatten wordt het toch beetje koffiedik kijken. Dan lijkt me een radiator bijhangen of bestaande verzwaren een meer vruchtbare optie.
En inderdaad wat
@blomke aangeeft, convectorput zijn ontiegelijke stofnesten, ga je daar lucht naar boven forceren zorg dan dat ze brandschoon zijn. Want anders is het alleen maar stof waaien.