abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_219775573
"getraumatiseerd" tussen aanhalingstekens want dit is een licht bedoeld topic. Het gaat hier niet over fysieke of geestelijke traumatische ervaringen maar iets wat je als kind op tv of in de bioscoop hebt gezien, wat je mischien niet mocht zien of toch wel maar wat in ieder geval diepe indruk op je heeft gemaakt in je jeugd.

Een heel goed en beroemd voorbeeld hiervan is bijvoorbeeld de dood van Optimus prime in de tekenfilm Transformers the movie (niet Michael Bay)
Een horrorfilm die je stiekem gekeken hebt of een tekenfilm die meer op volwassenen gericht was. Of een boek of stripboek dat je gelezen hebt met dezelfde uitwerking.

Mijn persoonlijke geval. Als klein kind zag ik een animatiefilmpje over Sleepy hollow en de ruiter zonder hoofd waar ik dagenlang last van heb gehad.

[ Bericht 1% gewijzigd door Joopklepzeiker op 08-01-2026 22:19:24 ]
pi_219776617
Bodysnatchers, gewoon omdat ik het akelig vond ondanks dat ik het nog niet helemaal begreep allemaal.
  donderdag 8 januari 2026 @ 10:26:35 #3
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_219776639
Ik heb als 5 of 6-jarige Das Boot & De Lift gekeken. Het vallen van de oude man en alle hoofden die vast raken tussen de deuren in de liftschacht heeft me best wel getraumatiseerd en ook de beklemming en het bombarderen van de duikboot in Das Boot :P . Gelukkig gewoon een gezonde volwassene geworden.
Kierkegaard: Life Can Only Be Understood Backwards, But It Must Be Lived Forwards
  Moderator donderdag 8 januari 2026 @ 10:29:41 #4
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_219776664
Ik kan me nog goed herinneren dat ik een film zag of...nou ik denk dat het een film was, maar daar zag je dus het gezicht van een vrouw, en je zag paniek in de ogen, maar het was een closeup van dat gezicht.

Volgens mij hoorde je d'r ook denken, dus op de beelden was de voice over van die vrouw te horen, voor zo ver ik me kan herinneren, nou, veel angst, paniek, etc, en ik me maar afvragen ja maar waarom dan? En dan wordt er heel langzaam uitgezoomd, en ineens wordt het beeld zwart, maar dan wordt er nog verder uitgezoomd, en dan is het dus een agent of iets die een jas of een laken over het hoofd heeft gedaan, en het is dus ook daadwerkelijk alleen maar een hoofd.

Er was een ongeval of zo, die vrouw is dus onthoofd.

En ik kan me herinneren dat ik dat zag en ik schrok daarvan, dat heeft me nog wel een tijd bezig gehouden.

Ik weet niet wat het was, ik heb het maar 1x gezien, daarna nooit meer, ik weet niet of het een film of een serie of een reclame of wat dan ook was, maar het heeft wel indruk gemaakt. :P
Breitling - Instruments for Professionals
pi_219776709
De broer van een vriendje had de videoband van Pet Sematary gehuurd, en wij hadden een slaapfeestje, en gingen die film toen ook kijken, toen ik 10 was ofzo.. ik durfde daarna heel lang niet meer alleen naar boven, bang dat figuren uit die film daar waren, zoals de zus Zelda, de aangereden jongen, het moordende kindje, etc.
  donderdag 8 januari 2026 @ 11:07:40 #6
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_219776975
Bim de hond, een russische kinderfilm, werd door de VARA in het kinderprogramma uitgezonden.
In het kort: Jager adopteert een Engelse Setter (Jachthond) en wordt overal verspot omdat men alleen maar Ierse Setters kent. Jager weet beter en wordt dikke maatjes met deze hond. Jager komt in het ziekenhuis, buurvrouw zou op Bim passen, maar heeft er een hekel aan, laat de hond ontsnappen en Bim gaat op zoek naar de baas. Het is winter, hond vriest uiteindelijk dood in de kar van de hondenvanger.
Zeer Russisch.
Op wat fora kwam ik er een paar jaar geleden achter dat vele leeftijdsgenoten in Oost Europa ook een "wat nare herinnering" aan hebben.
pi_219776989
Op mijn 9e Se7en gezien.😂
  donderdag 8 januari 2026 @ 11:17:51 #8
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_219777068
Was een jaar of 8 toen ik Deliverance zag, halverwege uitgezet
pi_219777150
quote:
0s.gif Op donderdag 8 januari 2026 10:29 schreef CoolGuy het volgende:
Ik kan me nog goed herinneren dat ik een film zag of...nou ik denk dat het een film was, maar daar zag je dus het gezicht van een vrouw, en je zag paniek in de ogen, maar het was een closeup van dat gezicht.

Volgens mij hoorde je d'r ook denken, dus op de beelden was de voice over van die vrouw te horen, voor zo ver ik me kan herinneren, nou, veel angst, paniek, etc, en ik me maar afvragen ja maar waarom dan? En dan wordt er heel langzaam uitgezoomd, en ineens wordt het beeld zwart, maar dan wordt er nog verder uitgezoomd, en dan is het dus een agent of iets die een jas of een laken over het hoofd heeft gedaan, en het is dus ook daadwerkelijk alleen maar een hoofd.

Er was een ongeval of zo, die vrouw is dus onthoofd.

En ik kan me herinneren dat ik dat zag en ik schrok daarvan, dat heeft me nog wel een tijd bezig gehouden.

Ik weet niet wat het was, ik heb het maar 1x gezien, daarna nooit meer, ik weet niet of het een film of een serie of een reclame of wat dan ook was, maar het heeft wel indruk gemaakt. :P
Volgens mij The Hitcher
Mankind is poised midway between the gods and the beasts
pi_219777228
Ik heb vroeger 'De Moddermonsters' gezien ook wel gekend als 'Under the Mountain'. Ik zal dat nooit meer vergeten, wat vond ik dat eng als kind zijnde.
  Forum Admin donderdag 8 januari 2026 @ 12:48:36 #11
1025 crew  Armani XL
Whatever...
pi_219777919
Rond een jaar of 10 stiekem met mijn broer 'Aliens' kijken. Dat maakte wel impact.
Don't be surprised what the night brings.
When you search the dark, you get dark things.
Wat wij kijken
pi_219777944
Niet echt een trauma, maar bij mij is altijd een scene uit Pearl Harbour blijven hangen:
- dat een matroos vast zit in een ruimte van een gebombardeerd schip dat onder water loopt en hij uitkraamt: 'this is it'.

Is altijd blijven hangen bij mij. De verdrinkingsdood lijkt mij het ergste wat er is.
pi_219777985
- Watership Down toen ik een jaar of 7 was.
- De laatste aflevering van David de Kabouter in diezelfde winter
- Toen ik een jaar of 10 was heb ik The Blob remake uit de jaren '80 gezien.
-Hellraiser toen ik een jaar of 12 was

Dom, dom, dom.
-nee-
pi_219778040
Mufasa die van die cliff af dondert. :'( :'( :'(

Als 8-jarige stiekem Doom gespeeld op zolder. Zaten er verdomme allemaal imps rondom mijn bed de daaropvolgende nachten.

[ Bericht 0% gewijzigd door DjVero op 08-01-2026 15:53:13 ]
  donderdag 8 januari 2026 @ 13:16:52 #15
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_219778224
quote:
3s.gif Op donderdag 8 januari 2026 12:48 schreef Armani XL het volgende:
Rond een jaar of 10 stiekem met mijn broer 'Aliens' kijken. Dat maakte wel impact.
Oh jaaaaaaaaaaaaaa, helemaal vergeten. De scene dat iemand aan de muur hangt in weefsel en nog blijkt te leven en ontploft omdat een ei uitkomt. The horror. Ook gezien toen ik te jong was.
Kierkegaard: Life Can Only Be Understood Backwards, But It Must Be Lived Forwards
pi_219778310
Ik heb als kind wekenlang nachtmerries gehad na het zien van de trailer van de film Piranha.
  donderdag 8 januari 2026 @ 13:37:23 #17
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_219778412
quote:
14s.gif Op donderdag 8 januari 2026 12:54 schreef Marsenal het volgende:

Heb ik van meer mensen gehoord

Ouders: Oh leuk een tekenfilm met konijntjes, dat is leuk voor de kids
Die werden voor de TV gezet en vervolgens was er drama.
pi_219778853
- Alien en Aliens
- Watership Down
- Death Machine (vrij onbekende cultfilm) hier

En zo nog wel wat films, maar dat zijn de eerste paar die me direct binnenschieten.
pi_219778994
Ik heb net als velen serieus angsten gehad door het personage Karbonkel uit het schooltv-programma Ik Mik Loreland. Ik denk dat ik toen net acht was. Doodeng vond ik dat.

Half jaren '90 keek ik met mijn ouders 's avonds naar een tv-programma dat in mijn herinnering geschikt was voor kinderen. In de betreffende aflevering werd gerommeld met een voodoopop, daar heb ik 's avonds van wakker gelegen en ben ik nog lang angstig door geweest. Het idee dat iemand je op afstand kwaad zou kunnen doen vond ik erg eng. De naam van het programma weet ik niet meer.

'De Legende van de Bokkenrijders' die de KRO rond die tijd uitzond was ook veel te spannend voor me.
  donderdag 8 januari 2026 @ 14:29:52 #20
459912 FlippingCoin
Weer zo'n kut millennial.
pi_219779030
2e exorcist stukje van gezien
en fear, waarin ze een afgehakte hondenkop door een kattenluik duwen of zo :')

[ Bericht 14% gewijzigd door FlippingCoin op 08-01-2026 14:44:05 ]
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
Met zwijgen kruist men de duivel
  donderdag 8 januari 2026 @ 14:38:26 #21
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_219779148
Die scene uit American Psycho waarin dat hondje word doodgeschopt. :'(
“A wizard is never late, nor is he early .He arrives precisely when he means to.”
pi_219779173
Toen ik een jaar of tien was ging ik regelmatig bij een vriendje logeren waar de ouders het niet zo nauw namen met schermtijd en er een tv op de slaapkamer stond. Veel dingen gezien die écht niet voor kinderen bedoeld waren. Seks voor de Buch met al die rare fetishscenes, dat soort werk. Heel verwarrend, ik had wel zonder gekund.

Begin van de middelbare school had ik een vriend die Faces of Death op video had, veel van gezien, herhaaldelijk. Daar heb ik wel echt last van gehad.
  donderdag 8 januari 2026 @ 14:45:23 #23
459912 FlippingCoin
Weer zo'n kut millennial.
pi_219779233
quote:
0s.gif Op donderdag 8 januari 2026 14:40 schreef AMEGS het volgende:
Toen ik een jaar of tien was ging ik regelmatig bij een vriendje logeren waar de ouders het niet zo nauw namen met schermtijd en er een tv op de slaapkamer stond. Veel dingen gezien die écht niet voor kinderen bedoeld waren. Seks voor de Buch met al die rare fetishscenes, dat soort werk. Heel verwarrend, ik had wel zonder gekund.

Begin van de middelbare school had ik een vriend die Faces of Death op video had, veel van gezien, herhaaldelijk. Daar heb ik wel echt last van gehad.
Waarom heb je die herhaaldelijk gezien dan. 8)7
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
Met zwijgen kruist men de duivel
pi_219779257
quote:
0s.gif Op donderdag 8 januari 2026 14:40 schreef AMEGS het volgende:

Ja een kerel van middelbare leeftijd die in een opblaasbadje zit gevuld met bonenmix om ingesmeerd te worden door een prostituée
Mankind is poised midway between the gods and the beasts
  donderdag 8 januari 2026 @ 14:48:35 #25
176450 Kaneelstokje
Archbishop of Banterbury
pi_219779275
quote:
14s.gif Op donderdag 8 januari 2026 12:54 schreef Marsenal het volgende:
- De laatste aflevering van David de Kabouter in diezelfde winter
- Toen ik een jaar of 10 was heb ik The Blob remake uit de jaren '80 gezien.
-Hellraiser toen ik een jaar of 12 was

Dom, dom, dom.
Gek van de generatie van onze ouders dat ze ons allemaal Watership Down lieten zien en dit oke vonden.
Misschien is onze generatie gewoon pussy generatie.
Emotionele exclusiviteit monogamie-adept
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')