abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_219764797
Ik verwonder me zo nu en dan, vooral sinds ik in Nederland ben. Naast het gedrag van mensen ook over de taal. Enkele voorbeelden:

"Drugslaboratorium"
Een laboratorium is een ruimte waarin onderzoek wordt gedaan, niet waarin dingen worden geproduceerd. In een "drugslaboratorium", zoals dat omschreven wordt in nieuwberichten, wordt geen onderzoek gedaan, maar worden drugs gemaakt. Dus het is een fabriek. Het juiste woord moet zijn "Drugsfabriek".

"Mislukte drugsdeal"
Een deal mislukt wanneer de partijen het niet eens worden over de prijs. Het woord wordt nogal eens gebruikt wanneer het gaat om een beroving. Dat is geen mislukte deal, dat is een beroving. Het juiste woord moet zijn "Beroving van drugs".

Het woord "welke".
Welke is een vragend voornaamwoord. Maar op de één of andere manier wordt het gebruikt als aanwijzend voornaamwoord. En dat is fout. "De trein welke....". Het is "De trein die".

Het woord "kids".
Toen ik pas in Nederland arriveerde, viel het me op dat mensen praatten over hun "kids". Kids? Ja hun kinderen dus. Alsof het semi-volwassenen zijn.
pi_219764831
Onnozel. Alleen wat is ee nozel
pi_219764878
quote:
Lab is shorthand for laboratory, with its Medieval Latin root laboratorium, "a place for labor or work," from the Latin laborare, "to work."
Oftewel, de oorspronkelijke betekenis van lab heeft te maken met werk. Drugslab is een plek waar aan drugs wordt gewerkt.
pi_219764897
Kids is een Engels leenwoord dat ik voor het eerst hoorde een jaar of 30-40 geleden. Een van de vele maniertjes om interessant te doen met een Engels woord, waar nog een groot aantal andere voorbeelden van zijn.
  dinsdag 6 januari 2026 @ 21:49:29 #5
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_219764922
En 'welke' is een verkorte vorm van 'dewelke' of 'hetwelke' en dus slechts een homoniem van het vragend voornaamwoord 'welke', maar met een geheel andere wortel en betekenis.
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
pi_219764932
Het verkeerd gebruik van “welke” hoor je weinig. Ik ken het alleen van de voetballer Johan Cruijf, dus misschien is het iets Amsterdams. “Een voetballer wie links is…”
pi_219764981
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 januari 2026 21:36 schreef -Sigaartje het volgende:
Ik verwonder me zo nu en dan, vooral sinds ik in Nederland ben. Naast het gedrag van mensen ook over de taal. Enkele voorbeelden:

"Drugslaboratorium"
Een laboratorium is een ruimte waarin onderzoek wordt gedaan, niet waarin dingen worden geproduceerd. In een "drugslaboratorium", zoals dat omschreven wordt in nieuwberichten, wordt geen onderzoek gedaan, maar worden drugs gemaakt. Dus het is een fabriek. Het juiste woord moet zijn "Drugsfabriek".

"Mislukte drugsdeal"
Een deal mislukt wanneer de partijen het niet eens worden over de prijs. Het woord wordt nogal eens gebruikt wanneer het gaat om een beroving. Dat is geen mislukte deal, dat is een beroving. Het juiste woord moet zijn "Beroving van drugs".

Het woord "welke".
Welke is een vragend voornaamwoord. Maar op de één of andere manier wordt het gebruikt als aanwijzend voornaamwoord. En dat is fout. "De trein welke....". Het is "De trein die".

Het woord "kids".
Toen ik pas in Nederland arriveerde, viel het me op dat mensen praatten over hun "kids". Kids? Ja hun kinderen dus. Alsof het semi-volwassenen zijn.
Ga door met zoeken. Er zijn duizenden voorbeelden van gek taalgebruik in de Nederlandse taal. Hier nog eentje:

guur en onguur

Je zou denken dat dit tegenstellingen zijn, maar dat is niet het geval. Het gaat in beide gevallen om iets onaangenaams, maar wordt voor verschillende situaties gebruikt.
  dinsdag 6 januari 2026 @ 22:30:12 #8
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_219765226
Een woordenboek is dan wel handig, om je beweringen te controleren.
The love you take is equal to the love you make.
pi_219765610
Sandwich=broodje voor tussendoor terwijl er letterlijk staat: zand-heks.
  dinsdag 6 januari 2026 @ 23:57:28 #10
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_219765703
quote:
1s.gif Op dinsdag 6 januari 2026 23:36 schreef YoopY het volgende:
Sandwich=broodje voor tussendoor terwijl er letterlijk staat: zand-heks.
Nee, heks is witch.
The love you take is equal to the love you make.
  woensdag 7 januari 2026 @ 09:10:03 #11
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_219766874
quote:
1s.gif Op dinsdag 6 januari 2026 23:57 schreef Lienekien het volgende:

[..]
Nee, heks is witch.
Bovendien is Sandwich een eigennaam.
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
pi_219766957
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 januari 2026 21:36 schreef -Sigaartje het volgende:
"Mislukte drugsdeal"
Een drugsdeal waarbij een van de partijen de andere partij berooft wordt ook wel een ripdeal genoemd.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')