abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 22 januari 2026 @ 22:24:56 #26
423121 Fretwork
Acte d'éloquence
pi_219903051
quote:
10s.gif Op donderdag 22 januari 2026 22:14 schreef Z het volgende:
Ik ken iemand met een abonnement. Misschien kan ik wat regelen. Zou verwachten dat ultra_ivo ook wep een abonnement heeft.
Foto's zouden best chill zijn! Is ook een Nederlandse winkel die ze heeft, maar nog niet dit nummer
The world outside is burning with a brand new light but it isn't one that makes me feel warm. Don't go mistaking your house burning down for the dawn - Frank Turner
Stilaan weer op topniveau na jaren als fietsende hamburger
pi_219904689
Het is wel echt een enorm nerdig stukje. Maar dat is de Bycycle Quarterly. Ik zal kijken of ik een pdf-je voor je kan fixen.
Aldus.
pi_219907279
Stalen fietsen _O_

Ik had tot vorig jaar een stalen KOGA uit 2002 en die fietste echt heel fijn. Maar als ik echt mag kiezen, dan heb ik liever m’n carbon ros. Lichter, stijver en ook gewoon comfortabel genoeg.
pi_219907379
Je zou eens een nieuwe stalen fiets moeten proberen. Het staal is behoorlijk doorontwikkeld.
Aldus.
pi_219910940
Ja, dat wil ik wel geloven. De buizen zijn ook dikker tegenwoordig toch?

Deze fiets was ook met alu voorvork bijvoorbeeld. Hij moest het veld ruimen ivm. aanschaf van een nieuwe gravelbike en geen ruimte meer voor een extra fiets. Het was deze eruit of m’n CX eruit en dat was geen lastige keuze :D
pi_219923872
Ik heb, om het toch een te proberen, m'n voorwiel tubeless gemaakt. Viel allemaal reuze mee qua rommel en moeilijkheid et cetera. De band was vannacht wel behoorlijk leeggelopen. Hoe zit dat? En er zat een vrij groot gat in wat onder wat hogere druk (3 bar) telkens weer open gaat. Kan ik zo'n gat maken met een plug of is daar een andere methode voor?
Aldus.
  zondag 25 januari 2026 @ 12:32:36 #32
423121 Fretwork
Acte d'éloquence
pi_219923891
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 januari 2026 14:21 schreef Tommeke het volgende:
Stalen fietsen _O_

Ik had tot vorig jaar een stalen KOGA uit 2002 en die fietste echt heel fijn. Maar als ik echt mag kiezen, dan heb ik liever m’n carbon ros. Lichter, stijver en ook gewoon comfortabel genoeg.
Ja lichter, stijver en meer aerodynamisch zal carbon al snel zijn. Al is die Strael ook niet echt zwaar ofzo, 500-600 gram zwaarder dan een vergelijkbaar geprijsd carbon frame, en dan is het ook nog een allroad frame met ruimte tot 39mm banden.

Ik vond het vooral gewoon mooier hoor, was steeds minder carbon waar mn hartje sneller van ging kloppen.
The world outside is burning with a brand new light but it isn't one that makes me feel warm. Don't go mistaking your house burning down for the dawn - Frank Turner
pi_219923892
quote:
2s.gif Op zondag 25 januari 2026 12:30 schreef Z het volgende:
Ik heb, om het toch een te proberen, m'n voorwiel tubeless gemaakt. Viel allemaal reuze mee qua rommel en moeilijkheid et cetera. De band was vannacht wel behoorlijk leeggelopen. Hoe zit dat? En er zat een vrij groot gat in wat onder wat hogere druk (3 bar) telkens weer open gaat. Kan ik zo'n gat maken met een plug of is daar een andere methode voor?
Hoezo een gat in? Waar in?
Er moet geen gat in je band zitten en de band moet tubeless geschikt zijn. Echt geschikt.
Sommige TR banden lopen door de wangen steeds weer leeg. Komt best nauw.
Vakman pur sang
  zondag 25 januari 2026 @ 12:34:36 #34
423121 Fretwork
Acte d'éloquence
pi_219923903
quote:
2s.gif Op zondag 25 januari 2026 12:30 schreef Z het volgende:
Pluggen of een normaal bandenplakkertje aan de binnenkant. Soms zijn de vulstoffen uit je tubeless melk niet helemaal in staat om op de juiste plek te komen.

Ik had hetzelfde met dat spul van Schwalbe, een keer onderweg. Fietsenmaker goot er Muc Off met van die vezels in en gelijk zat het dicht.

Als je bedoelt tussen band en velg: stevig oppompen en even een klein blokje om fietsen
pi_219924130
quote:
1s.gif Op zondag 25 januari 2026 12:33 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Hoezo een gat in? Waar in?
Er moet geen gat in je band zitten en de band moet tubeless geschikt zijn. Echt geschikt.
Sommige TR banden lopen door de wangen steeds weer leeg. Komt best nauw.
Het zijn geen nieuwe banden. Heb een keer lekgereden. Banden zijn tlr.
Aldus.
  zondag 25 januari 2026 @ 15:19:09 #36
545 dop
:copyright: dop
pi_219925488
quote:
2s.gif Op zondag 25 januari 2026 13:02 schreef Z het volgende:

[..]
Het zijn geen nieuwe banden. Heb een keer lekgereden. Banden zijn tlr.
Hoe groot is het gat en waar zit het, welke banden maat en met hoeveel druk rij je.
Soms zit het gewoon op een rot plek. Bijvoorbeeld net naast een nopje, wat tijdens het rijden natuurlijk werkt en het gat telkens weer open doet gaan.
Vooral bij banden op lagere druk die veel werken, Mtb of gravel.
Bij race banden op hoge druk is een groter gat sealen zowiezo lastiger.
Pluggen is toch vaak een nood oplossing voor onderweg of als het gaat niet teveel op het loopvlak zit. Plakken van binnenuit voor niet al te grote gaten een betere langetermijn optie. Maar tubeless band kan ook gewoon teveel versleten zijn of te groot gat, dus soms toch beter een verse buitenband.
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
get over it , het wordt niet beter
pi_219926376
45 mm. Het internet zegt mij iets can 3 bar. Het is geen groot gat maar kennelijk lastige plek. Ik ga het plakken.
Aldus.
pi_219927217
quote:
0s.gif Op zondag 25 januari 2026 12:32 schreef Fretwork het volgende:

[..]
Ja lichter, stijver en meer aerodynamisch zal carbon al snel zijn. Al is die Strael ook niet echt zwaar ofzo, 500-600 gram zwaarder dan een vergelijkbaar geprijsd carbon frame, en dan is het ook nog een allroad frame met ruimte tot 39mm banden.

Ik vond het vooral gewoon mooier hoor, was steeds minder carbon waar mn hartje sneller van ging kloppen.
Ja, die vind ik ook supermooi en weer eens wat anders dan de zoveelste Aeroad. En met 35 of 38mm bandjes erin kun je ook prima gravellen.

Die KOGA was ook 25 jaar oud en had zelfs nog een aluminium voorvork vreemd genoeg. Heb er helaas nooit een carbon vork voor kunnen vinden. Dat zal ook nog wel iets verschil maken.
pi_219928788
quote:
2s.gif Op zondag 25 januari 2026 17:13 schreef Z het volgende:
45 mm. Het internet zegt mij iets can 3 bar. Het is geen groot gat maar kennelijk lastige plek. Ik ga het plakken.
3 bar is veel te hoog natuurlijk met 45mm, dat doe ik zo ongeveer in m'n 30mm racefiets banden.
  maandag 26 januari 2026 @ 06:32:01 #40
545 dop
:copyright: dop
pi_219929566
quote:
0s.gif Op zondag 25 januari 2026 22:22 schreef ddx het volgende:

[..]
3 bar is veel te hoog natuurlijk met 45mm, dat doe ik zo ongeveer in m'n 30mm racefiets banden.
Sorry ddx niet iedereen is 60kg.
Er spelen een boel factoren bij banden druk.
Type band, wielmaat, velg breedte, Ondergrond.
Ik rij zelf ook vaak zat 3bar bij 45mm.
Maar de neiging van de meeste mensen is inderdaad wel om een te hoge bandenspanning te kiezen, dus mogelijk heb je een punt.
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
get over it , het wordt niet beter
pi_219929688
Ik moet nog steeds wennen aan de lage bandenspanning. Maar ben zeker ook geen 60 kg.
Aldus.
pi_219929973
De Silca Tire Pressure Calculator zegt 2,2 bar. Ik had de band veel harder opgepompt om 'm te laten ploppen. Maar dat lukte niet goed omdat het gaatje dan weer open ging.
Aldus.
pi_219940502
quote:
1s.gif Op maandag 26 januari 2026 06:32 schreef dop het volgende:

[..]
Sorry ddx niet iedereen is 60kg.
Er spelen een boel factoren bij banden druk.
Type band, wielmaat, velg breedte, Ondergrond.
Ik rij zelf ook vaak zat 3bar bij 45mm.
Maar de neiging van de meeste mensen is inderdaad wel om een te hoge bandenspanning te kiezen, dus mogelijk heb je een punt.
Ik weeg ook geen 60kg hoor ;) (68 ofzo)
Maar veel mensen kijken naar minimum druk die op band staat en om de een of andere reden is die vaak al veel te hoog.
Beter kijk je idd naar een tire pressure calculator en eigen inzicht.
pi_219940803
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 januari 2026 14:59 schreef ddx het volgende:

[..]
Ik weeg ook geen 60kg hoor ;) (68 ofzo)
Maar veel mensen kijken naar minimum druk die op band staat en om de een of andere reden is die vaak al veel te hoog.
Beter kijk je idd naar een tire pressure calculator en eigen inzicht.
Toch doen veel vaak te laag, vooral tubeless druk je zo de wang in een bocht en ontsnapt er druk.
Plus zwaberig bocht gevoel en kans op velgschade.
Vakman pur sang
pi_219947300
Het lijkt allemaal gelukt. Rondje gefietst, niks gebeurd. Drie bar voelde lekker.
Aldus.
pi_219976452
De lockring past niet over de as van het achterwiel van mijn nieuwe wielen. Is dat normaal? Moet ik de as even verwijderen om te installeren? Voorwiel past wel allemaal.

Aldus.
  zondag 1 februari 2026 @ 21:45:35 #47
423121 Fretwork
Acte d'éloquence
pi_219981539
quote:
2s.gif Op zondag 1 februari 2026 12:53 schreef Z het volgende:
De lockring past niet over de as van het achterwiel van mijn nieuwe wielen. Is dat normaal? Moet ik de as even verwijderen om te installeren? Voorwiel past wel allemaal.

[ afbeelding ]
Is het niet zo dat je even de end-cap los moet trekken met de hand?
Heb wel vaker gezien dat je die lockrings niet vast krijgt met zo'n kapje erop (zodat ze ook QR en Boost kunnen doen met dezelfde naaf)
  donderdag 5 februari 2026 @ 11:10:31 #48
423121 Fretwork
Acte d'éloquence
pi_220007062
Het was even wachten (oorspronkelijke levertijd Maart '26), maar frame is onderweg *O*
pi_220007808
quote:
0s.gif Op zondag 1 februari 2026 21:45 schreef Fretwork het volgende:

[..]
Is het niet zo dat je even de end-cap los moet trekken met de hand?
Heb wel vaker gezien dat je die lockrings niet vast krijgt met zo'n kapje erop (zodat ze ook QR en Boost kunnen doen met dezelfde naaf)
De end-cap en de preload adjuster moeten beide er inderdaad eerst af.
Aldus.
  donderdag 5 februari 2026 @ 13:06:18 #50
423121 Fretwork
Acte d'éloquence
pi_220007854
quote:
2s.gif Op donderdag 5 februari 2026 12:56 schreef Z het volgende:

[..]
De end-cap en de preload adjuster moeten beide er inderdaad eerst af.
Oh dat van die pre-load adjuster ja wel irritant, end cap is echt geen moeite (wanneer je het weet)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')