Er is door Trump nog niets gedaan wat er maar bij in de buurt komt. En waar Trump en de fanatieke MAGAkliek met types als Vance en Hegseth dat wereldbeeld dat jij schetst delen, geldt dat weer niet voor types als Rubio. En dat is dan nog maar zijn eigen regering.quote:Op zaterdag 3 januari 2026 15:23 schreef Paganitzu het volgende:
[..]
Exact dit bedoel ik dus.
De VS is geen bevriend land meer en je zou je verbazen hoeveel mensen een actie van Trump tegen Groenland zouden toejuichen in de VS.
Opnieuw, als hij denkt ermee weg te kunnen komen, zal hij het doen. Groenland moet dus zorgen dat Trump denkt dat hij er niet mee weg kan komen. Dat dikgedrukte is een verandering ten opzichte van 10 jaar geleden.
Dat is wat deze aanval laat zien. De wereld is niet eerlijk en Europa moet volwassen worden.
Internationale VN-wetten waarbij de VS een vetorecht heeft bij eventuele straffen (zie bv. Nicaragua v. United States). Het invallen van een ander NAVO-land is toch echt iets anders.quote:Op zaterdag 3 januari 2026 15:26 schreef Buitendam het volgende:
[..]
Kleinschalig m’n reet. Exact dezelfde Internationale wetten worden overtreden door deze actie als bij het invallen van Canada of Groenland.
Misschien even de context proberen te begrijpen voordat je reageert. Het ging hier om het contrast tussen een grootschalige invasie met landtroepen versus een kleinschalige operatie van special forces. Voor de Amerikaanse bevolking zit daar natuurlijk een wereld van verschil tussen, want op dat eerste zit het gros daar niet te wachten.quote:Op zaterdag 3 januari 2026 15:26 schreef Buitendam het volgende:
[..]
Kleinschalig m’n reet. Exact dezelfde Internationale wetten worden overtreden door deze actie als bij het invallen van Canada of Groenland.
Plek zatquote:Op zaterdag 3 januari 2026 15:30 schreef capuchon_jongen het volgende:
Nobelprijs voor de vrede kan ie ook op zijn buik schrijven
quote:President Lula Brazilië veroordeelt aanval op Venezuela
De Braziliaanse president Luiz Inácio 'Lula' da Silva veroordeelt de militaire aanval op zijn buurland, evenals de gevangenneming van Maduro. Hij zegt dat de VS hiermee "een onaanvaardbare grens is overschreden".
"Het is de eerste stap naar een wereld van geweld, chaos en instabiliteit, waar het recht van de sterkste geldt. De acties vormen een ernstige aantasting van de soevereiniteit van Venezuela en ook is het een uiterst gevaarlijke gebeurtenis voor de hele internationale gemeenschap," schreef Lula in een bericht op X.
Je pleegt een invasie van een soeverein land. Kunnen we de randzaken gaan opzoeken om te kijken of ze bij dezelfde club horen, maar je valt een een land binnen. Dat is hoofdzakelijk het misdadige in dit verhaal.quote:Op zaterdag 3 januari 2026 15:29 schreef Wienerschnitzels het volgende:
[..]
Internationale VN-wetten waarbij de VS een vetorecht heeft bij eventuele straffen (zie bv. Nicaragua v. United States). Het invallen van een ander NAVO-land is toch echt iets anders.
Zou de Amerikaanse bevolking er wel mee zitten dat het Amerikaanse congres niet is meegenomen in de invasie van een ander land?quote:Op zaterdag 3 januari 2026 15:30 schreef Monolith het volgende:
[..]
Misschien even de context proberen te begrijpen voordat je reageert. Het ging hier om het contrast tussen een grootschalige invasie met landtroepen versus een kleinschalige operatie van special forces. Voor de Amerikaanse bevolking zit daar natuurlijk een wereld van verschil tussen, want op dat eerste zit het gros daar niet te wachten.
Ik mag hopen dat hij met 'een wereld van geweld, chaos en instabiliteit' het spreekwoordelijke 'wereld' bedoelt en niet letterlijk de wereld. Of die Lula heeft onder een steen geleefd en wat acties van Putin gemist.quote:
Die hebben geen enkele wapen waarmee ze iets aan kunnen richten.quote:Op zaterdag 3 januari 2026 15:08 schreef Jojoke het volgende:
Ik ben wel benieuwd wat Nederland nu doet. Luchtafweer en straaljagers naar de ABC-eilanden sturen lijkt mij geen overbodige luxe. Je weet niet hoe Venezuela gaat reageren en de eilanden liggen daar om de hoek.
quote:Op zaterdag 3 januari 2026 15:08 schreef Jojoke het volgende:
Ik ben wel benieuwd wat Nederland nu doet. Luchtafweer en straaljagers naar de ABC-eilanden sturen lijkt mij geen overbodige luxe. Je weet niet hoe Venezuela gaat reageren en de eilanden liggen daar om de hoek.
quote:Op zaterdag 3 januari 2026 15:38 schreef 3rr0r het volgende:
[..]
Ik mag hopen dat hij met 'een wereld van geweld, chaos en instabiliteit' het spreekwoordelijke 'wereld' bedoelt en niet letterlijk de wereld. Of die Lula heeft onder een steen geleefd en wat acties van Putin gemist.
Neejoh, geen kwaad woord over Trump. Principes zijn alleen leuk als je anderen daarmee om de oren kunt slaan.quote:Op zaterdag 3 januari 2026 15:34 schreef VEM2012 het volgende:
Heeft Von der Leyen al een sanctiepakket voor de VS in voorbereiding?
Mja. De spagaat is duidelijk. Niet veel mensen zullen treuren om Maduro an sich. Maar wel om het overschrijden van de internationale rechtsorde. Dus je kunt anti-Maduro zijn en deze actie toch veroordelen.quote:Op zaterdag 3 januari 2026 15:38 schreef 3rr0r het volgende:
[..]
Ik mag hopen dat hij met 'een wereld van geweld, chaos en instabiliteit' het spreekwoordelijke 'wereld' bedoelt en niet letterlijk de wereld. Of die Lula heeft onder een steen geleefd en wat acties van Putin gemist.
Een deel zal daar inderdaad moeite mee hebben, al wordt het congres daar ook niet al te hoog aangeslagen.quote:Op zaterdag 3 januari 2026 15:37 schreef Buitendam het volgende:
[..]
Zou de Amerikaanse bevolking er wel mee zitten dat het Amerikaanse congres niet is meegenomen in de invasie van een ander land?
Hij weet dat hij volgende is die Lula, met zijn voter fraud en gepoliticeerde rechters die Bolsonaro in de bak gooiden.quote:
En die gaan vast conflicten vermijden richting de VS. Denk niet dat die militaire steun gaan bieden.quote:Op zaterdag 3 januari 2026 15:38 schreef Chadi het volgende:
[..]
Die hebben geen enkele wapen waarmee ze iets aan kunnen richten.
Ze zullen nu wel heel snel richting China kijken voor verdediging.
Jap, trump laat nu wel zien dat de VS internationaal recht alleen respecteert als het hem uitkomt. Op de lange termijn lijkt me dit een risico.quote:Op zaterdag 3 januari 2026 15:41 schreef LXIV het volgende:
[..]
Mja. De spagaat is duidelijk. Niet veel mensen zullen treuren om Maduro an sich. Maar wel om het overschrijden van de internationale rechtsorde. Dus je kunt anti-Maduro zijn en deze actie toch veroordelen.
Die buurlanden durven tenminste een stelling in te nemen tov de überlaffe EU
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |