quote:
Op dinsdag 15 september 2026 10:23 schreef viceversa het volgende:Vriendinnen laten vallen als ze door een moeilijke periode gaan is echt not done. Maar voordat je op zoek gaat naar andere vrienden is het misschien goed om aan te geven wat het met jou doet en dat je echt wel een luisterend oor wil bieden maar dat het je nu wel heel zwaar valt.
Als het een patroon is wat al speelt sinds het begin van de vriendschap is het een ander verhaal. Ook dan zou ik het proberen te bespreken, maar snap ik als je er op den duur afscheid van neemt.
Dit is een patroon dat al jaren speelt. Denk misschien 5-6 jaar. Ben er op de heftige momenten bij geweest. Nu is sprake van depressie of PTSS, er is altijd wat. Vriendschap komt van 2 kanten en nu voelt het voor mij niet echt meer als vriendschap als ik alleen maar een luisterend oor moet zijn en iemand gezelschap moet geven. Als het jarenlang een “moetje” is voor mij, mijn energie omlaag haalt en het helemaal niet leuk of gezellig is voor mij, dan heeft het nu mijn grenzen bereikt. Ik ben ook niet iemand die graag praat over gevoelens, heb er een bloedhekel aan. Alles moet maar uitgesproken en uitgepraat worden door de meeste mensen, ik ben dat type niet. Het is niet mijn probleem en dat vriendschap is niet waar ik behoefte aan heb dus ik ga ook niet tegen mijn zin in ongemakkelijke gesprekken starten. Ik vind het heerlijk om mijn weekenden door te brengen met me-time en met mensen die mij energie geven.