abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Manager PR/Moderator vrijdag 2 januari 2026 @ 09:37:03 #1
269689 crew  Viv
pi_219718633
quote:
De Peter R. de Vries Foundation wil vastgelopen moord- en vermissingszaken gaan oplossen.

Nederland telt naar schatting zeker 1300 van zulke coldcasezaken die al jaren op de plank liggen. Vaak tot wanhoop van nabestaanden en achterblijvers. De stichting, die is vernoemd naar de vermoorde misdaadverslaggever, staat zulke families bij en vraagt aandacht voor de zaken, maar wil nu ook zelf aan de slag.

"Nabestaanden en achterblijvers zijn boos en verdrietig en kloppen ten einde raad bij ons aan", zegt directeur Annemiek van Spanje. "Tegelijkertijd horen wij van de politie regelmatig dat zij te weinig capaciteit hebben om zaken op te pakken."

Beloning
Peter R. de Vries werd vermoord in 2021. Kort voor zijn dood had de misdaadverslaggever nog een grote beloning uitgeloofd voor aanwijzingen in de zaak van de vermiste studente Tanja Groen. Zijn werk voor coldcasezaken werd voortgezet door zijn dochter Kelly, die directeur werd van de foundation.

[..]

In veruit de meeste zaken waar de stichting aandacht voor vraagt, blijft een oplossing uit. Volgens Van Spanje, die vorige maand Kelly de Vries opvolgde als directeur, ligt dat niet aan de inzet van politiemensen. "Wij spreken heel veel bevlogen coldcaserechercheurs, die werken keihard. Zij willen heel graag, maar krijgen instructies van bovenaf en zijn beperkt in hun middelen vanwege een gebrek aan capaciteit."

De politie erkent dat ze lang niet alle zaken aankan. Elke politieregio heeft een coldcaseteam, maar hun werk is omvangrijk en intensief, zegt René Bergwerff van het coldcaseteam Rotterdam. "De politie heeft te maken met heel veel actuele misdaad", zegt hij. "Dus we moeten onze capaciteit verdelen en daarin keuzes maken. En dan is het heel tragisch dat we soms niet alles kunnen doen wat achterblijvers of nabestaanden graag zouden willen."

De Peter R. de Vries Foundation wil daarom nu zelf onder meer oud-rechercheurs en forensisch deskundigen inzetten om op zoek te gaan naar aanwijzingen in moord- en vermissingszaken. "Het zou kunnen dat onze mensen ook getuigen gaan horen", zegt directeur Van Spanje. "Maar dat zullen alleen mensen doen die daarvoor zijn opgeleid en die tot voor kort werkzaam waren bij de politie."

Spanningsveld
De politie waarschuwt dat er grenzen zijn waar burgers zich aan moeten houden. Zoals de privacy van andere burgers, zegt coldcaserechercheur Bergwerff. "Een keer iemand aanspreken of die iets weet, daar is niks mis mee. Maar nog eens terugkeren en nog even wat druk zetten, of mensen observeren, is uit den boze."

Naast de Peter R. de Vries Foundation zijn er nog allerlei particuliere initiatieven voor coldcasezaken. De politie waardeert de inzet, maar is ook sceptisch. Bergwerff: "Als wij een onderzoek hebben lopen, kan dat worden verstoord door acties van particulieren. Ze kunnen mensen alert maken en beïnvloeden met de manier van vragen stellen. Dat kan in heel veel opzichten niet handig zijn voor het opsporingsonderzoek."

De stichting erkent dat er sprake is van een spanningsveld. "Ik denk er mensen zijn bij justitie en politie die toch wel wat hartkloppingen krijgen van onze plannen", zegt Van Spanje. "We zullen moeten voorkomen dat we de politie voor de voeten lopen. Maar aan de andere kant: er zijn zo ontzettend veel zaken die op de plank liggen en niet afgestoft worden. Als wij het niet doen, wie doet het dan wel?"
Meer hier:
https://nos.nl/nieuwsuur/(...)-wie-doet-het-anders
pi_219719304
Ik ben een sterk voorstander van dit initiatief. De zaken liggen op de plank te verstoffen en capaciteit bij de politie is er simpel weg niet.

Twee jaar geleden heeft Mick van Wely een initiatief op gezet om oud rechercheurs en oud-FO-experts in te laten zetten op Cold Case- en vermissingszaken. In totaal hebben er 70 mensen zich gemeld! Ik heb vorig jaar een rondvraag gedaan bij de politie en ik heb begrepen dat er slechts een enkeling is toegevoegd aan het teams van CC.

Wat zou hier toch de reden van zijn? Gemiste kans? Jammer.

https://www.nporadio1.nl/(...)-cold-case-onderzoek

[ Bericht 37% gewijzigd door Michiel020 op 02-01-2026 11:30:03 ]
pi_219719583
Waarom “Foundation” en niet “Stichting”?
pi_219719657
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 januari 2026 11:52 schreef Kottnauer het volgende:
Dat is de Engelse ziekte. Voor sommige mensen klinkt het dan interessanter.
Ik zou het me in dit geval nog kunnen voorstellen als het om een stichting gaat die internationaal opereert, maar in de praktijk zal de Peter R. de Vries Foundation al de handen vol hebben aan zaken die alleen in Nederland spelen.
Veel vrouwen zullen bij de naam Peter R. de Vries Foundation misschien eerder denken aan een nieuw merk cosmetica.
  Manager PR/Moderator vrijdag 2 januari 2026 @ 12:44:15 #5
269689 crew  Viv
pi_219719929
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 januari 2026 11:52 schreef Kottnauer het volgende:
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 januari 2026 12:06 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:

[..]
Dat is de Engelse ziekte. Voor sommige mensen klinkt het dan interessanter.
Ik zou het me in dit geval nog kunnen voorstellen als het om een stichting gaat die internationaal opereert, maar in de praktijk zal de Peter R. de Vries Foundation al de handen vol hebben aan zaken die alleen in Nederland spelen.
Zaken met Nederlandse slachtoffers kunnen uiteraard wel een internationaal tintje hebben, zoals de vindplaats van sporen of het stoffelijk overschot, of het huidige verblijf van de mogelijke dader.

Formeel is het overigens wel een stichting:

En toen Peter R. de Vries nog leefde, werd het ook een stichting genoemd: Stichting de Gouden tip
https://www.peterrdevries(...)de-vries-foundation/
pi_219720550
quote:
1s.gif Op vrijdag 2 januari 2026 12:44 schreef Viv het volgende:
Zaken met Nederlandse slachtoffers kunnen uiteraard wel een internationaal tintje hebben, zoals de vindplaats van sporen of het stoffelijk overschot, of het huidige verblijf van de mogelijke dader.
Dat is uiteraard mogelijk. Uit de tijd dat hij het televisieprogramma Peter R. de Vries misdaadverslaggever maakte, herinner ik me ook nog wel dat hij ook wel eens aandacht besteedde aan zaken met een internationaal tintje. De bekendste was natuurlijk de verdwijning van Natalee Holloway.
  Manager PR/Moderator vrijdag 2 januari 2026 @ 14:16:41 #7
269689 crew  Viv
pi_219720691
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 januari 2026 14:02 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:

[..]
Dat is uiteraard mogelijk. Uit de tijd dat hij het televisieprogramma Peter R. de Vries misdaadverslaggever maakte, herinner ik me ook nog wel dat hij ook wel eens aandacht besteedde aan zaken met een internationaal tintje. De bekendste was natuurlijk de verdwijning van Natalee Holloway.
En het gesprek met de Chileen Charlie da Silva niet te vergeten, die Mabel Wisse Smit voor de bus gooide wat betreft haar verleden met Klaas Bruinsma. :D
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')