abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_219654872
Ik zie met regelmaat dat mensen, veelal op wat dwingende toon, willen dat mensen geld doneren aan een crowdfunding op websites als GoFund.me.

Vaak zijn dit kortdurende acties voor bijvoorbeeld een uitvaart. Dan willen ze vaak wel 10.000 euro. Dat vind ik wel gek, want waar ik woon zijn ook gewoon mensen met niet zoveel geld en die kiezen dan voor een uitvaart in stilte (vaak crematie, of een algemeen graf, dat kan ook in stilte) en betalen verder dan alleen voor een dienst in de kerk. Dat kost toch zeker geen 10.000 euro bij elkaar.

Maar ik zie de laatste tijd ook steeds gekkere en vagere crowdfundings. Bijvoorbeeld dat mensen wel ziek zijn (rolstoel, sonde) maar zeggen geen diagnose te hebben met een of ander vaag verhaal over welk advies de dokter ze gaf. Ze noemen dat ze willen blijven leven en dan emotioneel dat ze iemands dochter, vriendin etc zijn. En dat ze dan naar het buitenland willen (ze weten vaak niet waar). Reizen kan niet, daar zijn ze te zwak voor, het is voor de toekomst.

Ik vind het vooral opvallend dat juist dat soort vage crowdfundings vaak 10.000 euro's verzamelen. Al staat er vaak een paar keer tussen dat mensen 5.000 euro doneren.

Er staat ook nergens wie of wat controleert dat het geld echt naar het doel van de crowdfunding gaat. Geen notaris of auditor.

Ben ik de enige die het gek vind om hier geld aan te doneren? Of ben ik gewoon ongezellig?

[ Bericht 5% gewijzigd door JessicaOpDoorreis op 29-12-2025 16:54:29 ]
  Eindredactie Sport / Forummod maandag 29 december 2025 @ 16:48:52 #2
284411 crew  heywoodu
pi_219654972
Je bent vast niet de enige, en geen idee of je ongezellig bent, maar dit doet me er wel aan denken dat ik de crowdfunding eens uit mijn sig moet gaan halen :+
pi_219660146
quote:
0s.gif Op maandag 29 december 2025 16:48 schreef heywoodu het volgende:
Je bent vast niet de enige, en geen idee of je ongezellig bent, maar dit doet me er wel aan denken dat ik de crowdfunding eens uit mijn sig moet gaan halen :+
Ik had die nog net op tijd gezien, en vond dat nog een iets geloofwaardiger verhaal dan alles waar ik zelf mee overspoeld word :@
  Eindredactie Sport / Forummod maandag 29 december 2025 @ 20:35:08 #4
284411 crew  heywoodu
pi_219660330
quote:
0s.gif Op maandag 29 december 2025 20:29 schreef JessicaOpDoorreis het volgende:

[..]
Ik had die nog net op tijd gezien, en vond dat nog een iets geloofwaardiger verhaal dan alles waar ik zelf mee overspoeld word :@
Ik sta er voor garant :+

Maar eerlijk is eerlijk, die is destijds héél behulpzaam geweest, maar nu niet meer nodig, had er totaal niet aan gedacht om die nog even weg te halen. Nu gedaan ^O^
pi_219661360
In mijn kring dit dit idd ook gedaan voor een veel groter bedrag
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Zelf heb ik niet gegeven.
Misschien schandalig. Alleen op dat moment kon ik niks missen.

Daarnaast was het doelbedrag zo hoog dat het me demotiveerder. Als het minder was en anderen geen bizarre bedragen hadden gegeven had ik wel een tientje willen overmaken. Alleen het was een nogal bizarre inzamelingsactie
pi_219661440
quote:
0s.gif Op maandag 29 december 2025 21:14 schreef ChildoftheStars het volgende:
In mijn kring dit dit idd ook gedaan voor een veel groter bedrag
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Zelf heb ik niet gegeven.
Misschien schandalig. Alleen op dat moment kon ik niks missen.

Daarnaast was het doelbedrag zo hoog dat het me demotiveerder. Als het minder was en anderen geen bizarre bedragen hadden gegeven had ik wel een tientje willen overmaken. Alleen het was een nogal bizarre inzamelingsactie
Ik zou ook niet doneren... Een deel van dat doel wauw het is juist bewezen dat het slecht is voor de rouw als je stopt met je dagelijkse routine!

Ik hoop alleen niet dat dit mensen zijn uit de omgeving van Doetinchem want dan ken ik die actie??? Als je eigenlijk bedoelt dat die ene persoon een andere relatie tot de overledene heeft.
pi_219661488
quote:
0s.gif Op maandag 29 december 2025 21:18 schreef JessicaOpDoorreis het volgende:

[..]
Ik zou ook niet doneren... Een deel van dat doel wauw het is juist bewezen dat het slecht is voor de rouw als je stopt met je dagelijkse routine!

Ik hoop alleen niet dat dit mensen zijn uit de omgeving van Doetinchem want dan ken ik die actie???
Ja inderdaad... ik vond het echt bizar. En toch voel ik me schuldig, alleen dit voelde gewoon niet oke

En nope
pi_219661525
quote:
0s.gif Op maandag 29 december 2025 21:20 schreef ChildoftheStars het volgende:

[..]
Ja inderdaad... ik vond het echt bizar. En toch voel ik me schuldig, alleen dit voelde gewoon niet oke

En nope
Snap ik. Van die ene zieke dame die ik benoem in de OP vind ik het heel irritant dat je kan zien WIE heeft gedoneerd en dat dat soms bekenden van me zijn. Vaak ook best grote bedragen waar je makkelijk een week boodschappen van kan doen, en ik weet dat die mensen het financieel niet makkelijk hebben.
pi_219661684
quote:
0s.gif Op maandag 29 december 2025 21:21 schreef JessicaOpDoorreis het volgende:

[..]
Snap ik. Van die ene zieke dame die ik benoem in de OP vind ik het heel irritant dat je kan zien WIE heeft gedoneerd en dat dat soms bekenden van me zijn. Vaak ook best grote bedragen waar je makkelijk een week boodschappen van kan doen, en ik weet dat die mensen het financieel niet makkelijk hebben.
Nou dat dus
Er zijn mensen die echt honderden euro's geven en dan is een tientje gênant (ook al is dat iets minder dan de helft van mijn boodschappengeld).

Plus dat er voor die persoon, ga niet delen waarvoor, er al eerder geld ingezameld was en toen heb ik wel een week boodschappengeld gegeven

Het was allemaal sneu en schrijnend, maar deels ook door onhandig financiële keuzes. Wat ook te begrijpen was. Alleen een keer was genoeg

Zeker omdat ik met een tientje meer als een krent over zou komen. Plus dat er echt heel erg veel geld was ingezameld

Beetje hypocriet van me
Ben ervan bewust
pi_219667629
Ik vermoed of verdenk mensen er ook van dat ze aan zichzelf doneren zodat het lijkt of er anderen zijn die grof steunen.
Mensen zijn zo sluw tegenwoordig als het om geld gaat.

Ik heb weleens direct geld gegeven maar meestal ben ik erg achterdochtig.
Of ik denk: roken ze? Dan hebben ze zelf hun geld weggegooid ik ga dat niet aanvullen.

Heeft iemand honger, en is dat door overmacht? Dan zorg ik voor eten.
pi_219667846
quote:
0s.gif Op maandag 29 december 2025 16:44 schreef JessicaOpDoorreis het volgende:
Ben ik de enige die het gek vind om hier geld aan te doneren? Of ben ik gewoon ongezellig?

Nee, je bent niet de enige. Er zijn teveel malafide crowdfunding acties waar enorme bedragen in omgaan (en dan mag je 3x 1x raden wat er met die euro's gebeurt).

Heb het zien gebeuren met een 'erg ziek' kind wat zogenaamd niet in Nederland geholpen kon worden. Moeder had Münchhausen by Proxy en Jan* (en Alleman) maar gul doneren.

(*een zeer bekende Jan :{w , zelfs 16.000 euro 8)7 )
r_one in WGR / [WGR] Feedback
.
Op vrijdag 20 juni 2025 08:15 schreef VEM2012 het volgende:
Misschien moet je juridische discussies gewoon overlaten aan juristen. Want je begrijpt er overduidelijk niets van.
  dinsdag 30 december 2025 @ 06:19:05 #12
483584 incel
Old Enough... To Party!
pi_219667857
Ik doneer nooit wat, ben al arm genoeg.
pi_219667901
je hoeft niet te doneren, je hoeft niet met je eigen naam op de meeste sites te staan en je kan die sites ook gewoon niet bezoeken, problem solved
pi_219667997
Crowdfunding sites pakken zelf een leuk percentage. Makkelijk geld verdienen lijkt mij. Het is slechts in het belang van de crowdfundingsites om geen enkele donatieactie te cancellen.

Ik kan mij amper voorstellen dat er daadwerkelijk een notaris af andere controle bij komt kijken. Het is een commerciële dienst, die op het randje van de wet opereert. Grijs gebied, noemen ze dat.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
pi_219673888
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 december 2025 07:19 schreef spectrumanalyser het volgende:
Crowdfunding sites pakken zelf een leuk percentage. Makkelijk geld verdienen lijkt mij. Het is slechts in het belang van de crowdfundingsites om geen enkele donatieactie te cancellen.

Ik kan mij amper voorstellen dat er daadwerkelijk een notaris af andere controle bij komt kijken. Het is een commerciële dienst, die op het randje van de wet opereert. Grijs gebied, noemen ze dat.
Ik maak mij eerlijk gezegd meer zorgen om die zogenaamde 'goede doelen' waar het overgrote deel van de donaties naartoe gaat.
.
Misschien moet je juridische discussies gewoon overlaten aan juristen. Want je begrijpt er overduidelijk niets van.
pi_219677033
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 december 2025 14:44 schreef r_one het volgende:

[..]
Ik maak mij eerlijk gezegd meer zorgen om die zogenaamde 'goede doelen' waar het overgrote deel van de donaties naartoe gaat.
ik ook, alleen is het fraai dat crowdfundingsites geen enkele verantwoordelijkheid nemen.
je kunt bij wijze van spreke een crowdfundingactie openen om een crimineel of terrorist te steunen, en nog halen ze het niet offline.
pi_219684380
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 december 2025 17:30 schreef spectrumanalyser het volgende:

[..]
ik ook, alleen is het fraai dat crowdfundingsites geen enkele verantwoordelijkheid nemen.
je kunt bij wijze van spreke een crowdfundingactie openen om een crimineel of terrorist te steunen, en nog halen ze het niet offline.
Jij bent voorstander van censuur :R door een crowdfundingsite?

(want schakel een paar gradaties terug, waar leg je dan als site de grens tussen bonafide en malafide?)
.
pi_219684732
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 december 2025 22:01 schreef r_one het volgende:

[..]
Jij bent voorstander van censuur :R door een crowdfundingsite?

(want schakel een paar gradaties terug, waar leg je dan als site de grens tussen bonafide en malafide?)
Het gaat om geld, en dan krijg je als financiële dienstverlener te maken met regelgeving. Know your Customer (KYC).

Als een bedrijf achter de crowdfundingssite hier niet aan voldoet dan zou de boel in ieder geval niet vanuit Nederland toegestaan zijn.
pi_219685555
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 december 2025 22:12 schreef spectrumanalyser het volgende:

[..]
Het gaat om geld, en dan krijg je als financiële dienstverlener te maken met regelgeving. Know your Customer (KYC).

Als een bedrijf achter de crowdfundingssite hier niet aan voldoet dan zou de boel in ieder geval niet vanuit Nederland toegestaan zijn.
Ik heb er eens eentje opgezocht:
quote:
2.5 Doneeractie.nl werkt samen met Payaut B.V. / Nuvei
voor de uitvoering van de KYC-controles. Dit betekent
dat Payaut B.V. / Nuvei de identiteit valideert en
verifieert van de persoon die eigenaar is van de
bankrekening waarop de donaties worden uitbetaald.
Deze persoon dient 18 jaar of ouder te zijn en de KYCcontrole te doorlopen door het aanleveren van een
geldig identiteitsbewijs en bankgegevens. Indien de KYCcontrole niet succesvol wordt afgerond, behoudt
Doneeractie.nl zich het recht voor de Actie te
beëindigen, het account te sluiten en de donaties terug
te storten en eventuele transactiekosten en commissie
in rekening te brengen
Zo te lezen gaat het om een ID-controle.

Maar daarmee is (ook door jou) mijn vraag niet beantwoord:

quote:
0s.gif Op dinsdag 30 december 2025 22:01 schreef r_one het volgende:
waar leg je dan als site de grens tussen bonafide en malafide?
.
pi_219713954
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 december 2025 17:30 schreef spectrumanalyser het volgende:

[..]
Daar vrees ik ook voor. Via google news vind je wat berichten uit Amerika waar het geld naar andere doelen bleek te gaan, maar in Nederland gebeurt dit ook. En blijken mensen zelfs meerdere 'acties' op te kunnen zetten, omdat niet gofundme maar de politie ingrijpt: https://www.omroepbrabant(...)gt-een-jaar-celstraf

Ik kan op gofundme ook niet echt vinden wat 'harde criteria' zijn voor dar opgezette crowdfundings. Avrotros benoemt daarom ook terecht dat er een risico is op fraude: https://radar.avrotros.nl(...)n-als-donateur-61332

Dat gofundme tekort schiet met controle, blijkt ook wel uit dit verhaal: https://www.hartvannederl(...)r-gestopt-na-kritiek iemand startte een crowdfunding op terwijl de familie het geld helemaal niet had gewild en het dus nooit bij dat doel terecht zou komen
pi_219713975
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 december 2025 22:12 schreef spectrumanalyser het volgende:

[..]

Censuur is natuurlijk onzin.

Maar er is wel een duidelijk verschil tussen de volgende twee (fictieve) verhalen, waar vele varianten van op Gofundme staan

1. Ik heb anorexia. De dokter zegt dat ik het beste buiten mijn eigen omgeving behandeld kan worden. En dat een locatie in Portugal geschikt is. Maar de zorgverzekering vergoedt niet alle kosten. Deze lijst hier vergoeden ze niet en zoveel kost het. Kunnen jullie mij helpen?

2. Ik ben ziek, dat is zichtbaar. Maar ik heb geen duidelijke diagnose en geen behandelplan want de dokter weet niet precies wat ik heb. De dokter zegt ook dat ik terminaal ben en er echt geen behandelopties meer zijn. Ik wil een half miljoen euro want ik denk dat dat nodig is voor een behandeling, in Barcelona of misschien wel de VS. Ik kan niet naar het buitenland reizen want ik ben te ziek.
pi_219717932
quote:
0s.gif Op donderdag 1 januari 2026 18:16 schreef JessicaOpDoorreis het volgende:

[..]
Censuur is natuurlijk onzin.

Maar er is wel een duidelijk verschil tussen de volgende twee (fictieve) verhalen, waar vele varianten van op Gofundme staan

1. Ik heb anorexia. De dokter zegt dat ik het beste buiten mijn eigen omgeving behandeld kan worden. En dat een locatie in Portugal geschikt is. Maar de zorgverzekering vergoedt niet alle kosten. Deze lijst hier vergoeden ze niet en zoveel kost het. Kunnen jullie mij helpen?

2. Ik ben ziek, dat is zichtbaar. Maar ik heb geen duidelijke diagnose en geen behandelplan want de dokter weet niet precies wat ik heb. De dokter zegt ook dat ik terminaal ben en er echt geen behandelopties meer zijn. Ik wil een half miljoen euro want ik denk dat dat nodig is voor een behandeling, in Barcelona of misschien wel de VS. Ik kan niet naar het buitenland reizen want ik ben te ziek.
1. Ik heb anorexia Mijn arme arme kindje heeft een vergezochte zeldzame aandoening. De dokter zegt Ik zeg dat de doktoren mij niet willen helpen omdat ik hun de les wil lezen en altijd stampij maak (want het zijn MIJN kinderen }:| :( ) en ik het beste alleen maar buiten mijn eigen omgeving behandeld kan worden. En dat een locatie in Portugal America geschikt is. Maar de zorgverzekering vergoedt niet alle kosten. Deze lijst hier vergoeden ze niet en zoveel kost het het kost ¤ 85.000. Ik zet een stichting op en bombardeer mijzelf tot enig bestuurslid. Kunnen jullie mij helpen vooral grif doneren?

En als ik het geld heb binnen geharkt en we op jullie kosten vijf weken 'waan-zin-nig' naar de States zijn geweest, verzin ik wel weer een nieuwe zeldzame aandoening om uit te melken. Of voor z'n broertje.

[ Bericht 4% gewijzigd door r_one op 02-01-2026 01:24:25 ]
.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')